Radní schválili studii na zastávku v Karlíně, stavba má ale vyjít téměř na miliardu

Vizualizace zastávky v Karlíně. Foto: Unit architektiVizualizace zastávky v Karlíně. Foto: Unit architekti

Radní Prahy 8 vzali na vědomí studii proveditelnosti na výstavbu nové železniční zastávky Praha-Karlín. Ta by byla umístěna na trati

47 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
LWQ

Uvedene naklady mi prijdou zcela nesmyslne. Musi byt levnejsi reseni, ac je to na uboci svahu Vitkova. Transparentni naceneni ci dokonce varianty realizce s nacenenim k dispozici samozrejmne nejsou a nebudou, ze? Me spis zarazi, proc ma stale Masarycka jen dve koleje smerem ke Sluncove (kdyz je tam vlastne „vsude“ misto) a taky, proc neni nejaky ten anglican umoznujici vyuziti vsechy nastupist i pro vlaky od Sluncove. A konecne, proc jeste neni podchod (nadchod je by musel mit pevne trakcni vedeni, aby nebyl zbytecne vysoky Hybernska-Florenc, Masarycka v tomto miste pusobi jako velky blok pohybu. Pri nejhorsim by nadchod mohl… Číst vice »

kolkol

1) Zlepšení dostupnosti Karlína vlakem se nejlépe dosáhne výstavbou podchodu na Masaryčce (tedy teď je zrovna v módě nadchod, ale podchod by byl lepší). Tím se pak vyjde rovnou od vlaku k Florenci a docházková vzdálenost do Karlína se razantně zlepší.

2) V tom místě, kde je nakreslený perón zastávky je daleko lepší položit další traťovou kolej. Čili bez obav, utrácet peníze je za co.

náhodný kolemjdoucí

Ten obrázek mi připomíná tramvaj na Barrandov – drahé Kotasovy zastávky, které možná vypadají dobře, ale svůj účel – ochranu cestujících před deštěm – často prostě neplní…

Ferenc Futurista

Kotasovy zastávky jsou nejen úplně na hovno (a stojej jak menší letiště), ale navíc jsou hnusný jak pracovní sobota.

náhodný kolemjdoucí

Kromě toho ty „květináče“ lemované lavičkami jsou idylka pouze na vizualizaci. Realita je obrovský popelník dole a hmyz padající sedícím za krk z těch popínavek.

kik

Už jste viděl Kotasův kruhový objezd v Hradci Králové na křižovatce u Koruny? Tady platí to okřídlené rčení ze Slunce, seno… „velebnosti jdu blejt“. Křižovatka stála místo cca 70 mega cca 130 mega…

Štěpán

Zajímavé, někteří se neskutečně rozčilovali, když se objevila informace o tom, že oprava tratě mezi Ledečkem a Zručí n.S. bude stát 507 milionů a tady zahučí 900 mil. jen za jednu zastávku?

Honza

Nechci hajit miliardu za jednu zastavku (taky by me zajimalo, co je na tom tak draheho), ale myslim, ze kdyz to srovnani s Ledeckem-Zruci vztahnete na jednoho cestujiciho, tak vam vyjde Karlin levnejsi. Shodou okolnosti mam chalupu hned u trati (v posazavi) a ty prepravni vykony jsou tristni. Po vetsinu roku v tech vlacich skoro nikdo nesedi, plnejsi jsou jen rano a vecer, i to ale znamena treba deset lidi. Ta trat je jen turisticka v lete, ta rekonstrukce je jen spalenim pul miliardy za nic. Nakladni doprava zadna. A btw ted ta nahradni doprava, to je dira na penize.… Číst vice »

VRT

To je mimo rozsah chápání šotouše. Ten chce Ledečko.

železničář v důchodu

A kde potřebujete na „pacifiku“ ostrovní peróny „v patře“ s eskalátory, výtahy, atd.?

Štěpán

Nikdo neříká, že je tam chci, jen se podivuji nad tím, že když se má investovat do smysluplné (ano, už vidím ty komentáře od anti-železničních lidí, kteří tvrdí, že smysluplná je akorát pro šotouše, přestože zrovna tam příliš mnoho šotoušů nejezdí) opravy tratě, tak se z toho vyrojila neskutečně bouřlivá diskuze, zatímco tady nic takového neprobíhá, přestože tu jde o mnohem víc peněz.

Ondra

Oprava tratě v posázaví byla tak drahá, jelikož se do ní roky neinvestovalo a sždc ji nechala rozpadat. To je první věc. Druhá věc je, že vlak má obrovský turistický a multiplikační potenciál, který bus nikdy mít nebude. neumím si představit jinou trat, která by měla větší šanci nalákat turisty a oživit přilehlou oblast. Pokud se tak neděje, pak je na straně místních samospráv a potažmo kraje něco špatně. Vlak je jinak symbolem toho, že daná oblast stále žije a funguje tam nějaký život. Málokdo si uvědomuje, že se zrušením „nevytížené“ lokálky do horní dolní v podstatě odsuzuje dané místo… Číst vice »

VRT

A ty lidi do toho vlaku naženeme kulometem, hrozbou trestu smrti, nebo jim budeme jednorázově vyplácet 1000 Kč za každou cestu? Výše Honza popsal situace celkem výstižně… vlastně má ve všem pravdu.

náhodný kolemjdoucí

Kdo říkal zrušit? Stačilo by opravit poněkud skromněji.
A turistů už se místní obyvatelé určitě nemůžou dočkat. Já bydlím v jedné „oživené“ oblasti (byť v Praze) a věřte nebo ne, občas mám chuť vyjít před barák s tím kulometem, který VRT zmínil.

železničář v důchodu

„Záplatování“ v podobě „skromnějších“ oprav a podobná „vytloukání klínů klíny“ vyjde obvykle ve výsledku ještě dráž než pořádná oprava hned. Čímž samozřejmě nehájím budování kilometrů „naprosto nezbytných“ masivních modrých zábradlí a podobné neskutečné hovadiny.

Jarda

Blbost. S tím, jaké je spojení šalinou na Masaryčku či Libeň z Karlína, tak to smysl nedává. Výhoda vlaku je, že jede a že jede rychle. Za chvíli budou chtít zastávku na Balabence, pak v Hloubětíně, pak u výzkumáku, potom ten týpek co bydlí v lese a jestli si nepostaví hlavu i místní veverky v Klánovickém lese, tak to možná i do hodiny do těch Úval dojede.

železničář v důchodu

Na Balabence by zastávka byla mnohem užitečnější než v Karlíně, ale protože „Nové spojení“ tam nikdy nepočítalo s vybudováním velkého přestupního uzlu (typu třeba berlínského „Ost“), tak je to už, bohužel, navždy „zabitá“ záležitost – škoda …

VRT

Tak navždy… Ono by to šlo. Akorát těch peněz…

železničář v důchodu

Jde skoro všechno, ale za jakou cenu – a tím nemyslím (pouze) tu ve finančním vyjádření: chtít teď postavit na Balabence něco jako smysluplný přestupní uzel bez nutnosti přesunů typu „100 jarních km“ by znamenalo postavit tam prakticky všechno znovu a jinak – a k tomu tam má vést ještě trasa VRT. Do toho nikdo soudný nikdy nepůjde – maximálně tam někdo může zkusit postavit nějaké polovičaté řešení využívající neskutečného množství výjimek (peróny v obloucích, apod.), které ve výsledku bude provozně nepraktické a ani nebude příliš využíváno cestujícími – to už by možná byla praktičtější (a asi i snáze realizovatelná)… Číst vice »

ČD4ever

Teď je to asi na obecnou diskuzi, jestli příměstské vlaky ponechat jako rychlé páteřní spojení po Praze nebo přidávat stanice (př. Běchovice-střed) a zpomalit vlaky PID na úroveň např. příměstských vlaků v Londýně.
V Karlíně je plno kanclů, ale už tam je metro a tramvaje, takže dopr. obslužnost nadprůměrná.

Poudy

Přesně, Masaryčka je metrem i tramvají pár minut, libeňské nádraží taky není tak daleko. Navíc by tam neexistoval žádný přestup na síť MHD, už vidím to vytížení takovéto zastávky.. Tohle bych hodil do šuplíku nesmysly/utopie a dál to neřešil. Ta miliarda by se dala líp investovat do stovky jiných věcí, které veřejná doprava opravdu potřebuje.

železničář v důchodu

Zastávka v Karlíně je tou poslední, kterou má v současnosti smysl budovat – naopak zastávku „U kříže“ mělo smysl zřídit hned při výstavbě „Nového spojení“ a zavedení „Městské linky“ („tangenty“).

...

150 metrů ke stanici metra a 220 metrů ke stanici tramvaje je moc?

František

Na totéž metro a tutéž tramvaj je možné přestoupit o pár set metrů dále na Masarykově nádraží. Leda by ten vlak uhnul po zredukované spojce do Buben…

Poudy

Když má přestup na další stanici pár desítek metrů, tak ano, je to moc.

Danel Brvnišťan

Je tam výborný prestup na (časom snáď) dôležitý prvok MHD: cyklo. Okrem Karlína ktorý je plochý a veľmi vhodný pre last mile na bicykli (vlastnom alebo zdieľanom) tam je tunel na Žižkov a za pár rokov lávka do Holešovíc. Ani do jednej z týchto štvrtí sa nedá dostať rýchlejšie prestupom vlak/tram.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Záleží na počtu cestujících. Vzhledem k tomu, že vlak tady MHD ani IAD nic nesebere (tj. člověk, kterej by tím vlakem vůbec nejel tak s ním nepojede ani po vybudování zastávky), přestupujících tam moc nebude (na metro B se dá pohodlněji přestoupit na Masaryčce, výrazně méně pohodlněji i na Libni; na tram 3 a 24 se dá přestoupit pohodlněji na Masaryčce a na tram 8 pohodlněji na Libni a o něco méně pohodlněji i na Masaryčce; zbývají autobusy na Žižkově), takže dopravní průzkum by měl být jednoduchý (https://zdopravy.cz/ropid-zacne-planovat-mhd-i-podle-dat-z-mobilu-zahrne-i-lidi-jezdici-auty-20303/), pokud vyjde že by tam vystupovalo a nastupovalo dostatečný procento současných cestujících… Číst vice »

Roman Svačina

Nemám na dané trati poznání, ale 0,9 mld za zastávku? S vícenáklady i přes miliardu? Ten „matroš“ posílá radním z Prahy ten pán přes dopravu z MS kraje co zavedl do dopravní obslužnosti letadla?

David

Praha 8 je výborná. Bordel na Palmovce čtvrt století beze změny, poslední dobou včetně torza nedostavěné radnice a teď budou ještě vymýšlet zastávku za miliardu. Nejmenuje se náhodou ten magor Petr Vilgus?

ČD4ever

Naprostý souhlas. Ten bordel na Palmovce je do očí bijící a fakt už trvá desítky let.

Grossák

Snížení cestovní rychlosti a zřejmě i kapacity trati kvůli pouze plošné obsluze bez významného přestupu.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Kapacity trati je zatím dost, tím úsekem projede asi 9 párů za hodinu ve špičce (2× S1, 3× S2(2), 3× S3(4), 1× R41), navíc by tam stejně zastavovalo nejspíš všechno kromě R41. Je tam dokonce taková kapacita že S1 do Prahy může běžně (odhadem tak v 80 % případů) stát 5 minut u Sluncový a nikoho to netrápí, na Masaryčku dorazí stejně včas nebo max. s jednou minutou zpoždění. U ne tak vyvatovaných linek a směrů to udělá tak minutu rozdíl, toho si sotva někdo všimne. Svý cestující si to najde, bude tam slušná pěší dostupnost jak Karlína (kde za… Číst vice »

S1 má mezi Libní prodlouženou jízdní dobu o 5 min aby bylo možné použít stejnou kolej po odjezdu S1. V návrhu JŘ na další rok už vata není protože odjezd z Libně je později a z Mas. n. dříve takže obsazení na jedné koleji již vychází. S kapacitou je také problém, počty vlaků nejsou tak vysoké,ale trasy které určeny kdesi daleko za Prahou se střetávají na Sluncové a Hrabovce typicky příjezdové S1 a S2 s odjezdovou S1 a hned vedle zhlaví které kapacitu dále omezuje.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Koukám na to, původně jsem si toho vůbec nevšiml. Mně se totiž doba jídy nezmění ani o minutu, nově je totiž navíc pětiminutová přestávka v Poříčanech, tj. v místě kde se těžko zdůvodní problémem s kapacitou a na přípoj z 060 se taky nečeká.

železničář v důchodu

A co třeba možná kolize trasy s nějakou rychlíkovou, to Vás nenapadá?

Jízdní doby na S1 v pražském úseku jsou o cca 7 minut delší než plynulá jízda. Vata je záměrná. Eliminuje některá očekávaná zpoždění na zatížené trase. V případě zřízení nové zastávky by se jízdní doba prodloužila. Vata by se dala eliminovat například vybudováním 4. koleje Libeň – Běchovice a VRT dál na Poříčany.
V zástavbě vždy najdete nemálo cestujících, kteří budou novou zastávku používat. Ale vždy je třeba vyhodnocovat novou zastávku zejména s ohledem na zájmy všech cestujících.

Jsem rovněž zastánce této zastávky a nikdy se tam rušit neměla. Argumentovat tím, že se tramvají či metrem dostanu na nějaké nádraží je špatná. Znamená to značné zdržení, takže naopak to láká pak jezdit autem. Co však je skutečně zarážející, je ta cena kolem miliardy. Vůbec se mně poslední dobou zdá, že ceny investic a stavebních prací jsou víc než přehnané a chtělo by to důkladný rozbor proč tom u tak je.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Já zastáncem nejsem, mám málo dat k tomu abych zaujal postoj, proto jen prezentuju výhody tomu kdo vidí jen nevýhody a vice versa (což tady zrovna moc neni, a proto se může zdát že prezentuji jen výhody).

czhunter

No, pokud je v článku, že TAHLE zastávka by stála miliardu, ale zastávka kousek jinde „jen“ 100 milionů, tak obecně ty práce asi superpředražené nejsou – spíš to konkrétní místo je „ekonomicky nevhodné“ (což zjevně je, protože se tam bude hodně kopat, stavět hodně eskalátorů a výtahů atd.)

VRT

Plánují jí postavit ze zlata?

Karel

Projektant za to nemuze, pro ocenovani se pouziva tridnik MD/SFDI…tam se ptejte

VRT

No, mě je celkem jedno, kdo za to může. Spíš mě přijde cena za jednu zastávku 0,9 GKč jako dost neskutečná. V porovnáním s článkem vedle, kde je zmíněna cena za obchvat HB za 1,3 Gkč, je toto skutečně totálně přestřelené.

Tronda

Ne z platiny.

XXXD

No nevím, jestli přímo zastávka bude ze zlata, nicméně zlato určitě potřeba bude, aby bylo čím zaplatit, když jedna zastávka stojí 900 melounů, byť je umístěná v obtížněji dostupném místě, kde bude potřeba udělat úpravy.

Kamui

Za prvé je to kravina – jen to zhorší už tak špatnou propustnost trati, a za druhé – co na tomhle stojí 900*10^6 Kč?

Jarek

Šaháte do hodně strmého svahu v délce několika set metrů.
Stavíte eskalátorovou šachtu do žižkovského tunelu, který je sám o sobě nestabilní.
Cena bude s rezervou, ale Vítkov musíte celej navrtat a nainjektovat, aby se tam tahle stavba dala realizovat…

Aslanex

Tato trať zrovna není přetížená. Ale zdrží to projíždějící vlaky a jestli tam plánují hodit i S49, přetíží to Negrelliho viadukt.