Další krok k proměně brněnského uzlu. Z černovické zastávky bude terminál, SŽ vypsala obří projekční soutěž

Zastávka Brno-Černovice. Foto: Migormcz / Wikimedia CommonsZastávka Brno-Černovice. Foto: Migormcz / Wikimedia Commons

Ze současné zastávky vznikne nový dopravní terminál.

Správa železnic vypsala jednu z největších zakázek letošního roku na projektovou přípravu. V soutěži s odhadovanou cenou 279,5 milionu korun hledá firmu, která připraví projekt přestavby železničního uzlu Brno pro etapu Černovice.

Jde o jednu ze tří staveb, které tvoří celkovou přestavbu železničního uzlu Brno. Dalšími stavbami jsou „Železniční uzel Brno, etapa Heršpice a Osobní nádraží“ a „Železniční uzel Brno, etapa Židenice“.

Vítěz soutěže má zhotovit dokumentaci pro povolení stavby dopravní infrastruktury (DPS), zpracovat a podat žádosti o vydání povolení záměru a vytvořit celý projekt v režimu BIM.

Kolejové řešení Železničního uzlu Brno po přestavbě.. Foto: Správa železnicKolejové řešení Železničního uzlu Brno po přestavbě.. Foto: Správa železnicKolejové schéma budoucí podoby Brno-Černovice. Foto: Správa železnic

V rámci projektu dojde ke zrušení zastávky Brno-Černovice v současné poloze. Posune se blíže k Olomoucké ulici, vznikne tak nový dopravní terminál, který propojí lépe vlaky s MHD. Spolu s modernizací Židenic se má přestavba Černovic uskutečnit ještě před samotným přesunem hlavního nádraží.

Projektanti mají řešit zapojení spojovacích kolejí z obvodu osobní nádraží, který se dále v severním směru dělí na dva čtyřkolejné úseky. První čtyřkolejný úsek představuje pokračování do staničního obvodu Brno – Židenice a druhý čtyřkolejný úsek představuje trať ve směru do stanice Brno-Slatina.

Další zakázky v příštích týdnech a měsících

Druhou zakázku Správa železnic vypíše ještě během srpna, týkat se bude příprav přestavby brněnského dolního nádraží, stanice v Horních Heršpicích a zejména výstavby nového hlavního nádraží. To vznikne v úzké koordinaci s vedením jihomoravské metropole, projekt totiž počítá s rozvojem přilehlých území a vybudováním nové městské čtvrti.

Třetí etapa, kterou odstartuje vypsání tendru na projektanta letos na podzim, přinese výstavbu technologické budovy pro páteřní sdělovací zařízení a nové datové centrum Správy železnic. Při jeho plánování budou projektanti klást důraz nejen na požární ochranu, ale i na kybernetickou bezpečnost.

Poslední zakázka, s jejímž vypsáním Správa železnic počítá také během podzimu, se zaměří na přípravu přestavby tratí v oblasti Židenic. Nádraží v této části Brna se přiblíží k tramvajovým zastávkám, součástí etapy budou také přeložky inženýrských sítí, úpravy silnic nebo výstavba protihlukových opatření.

Podle Správy železnic mají stavební práce začít v roce 2028, hotovo bude do roku 2035.

Zelená pro nové hlavní nádraží v Brně. Záměr schválila ministerská komise

Tagy brno Brno-Černovice Správa železnic Železniční uzel Brno ŽUB
14 komentářů