Další kraj výrazně omezil komerční linku. Podle United Buses hrozí konec linek přes Vysočinu

Autobus United Buses. Foto: UBAutobus United Buses. Foto: UB

Kraj Vysočina stanovil podmínku, že komerční spoj nesmí vozit cestující, pokud jede spoj v závazku hodinu před či hodinu po odjezdu.

85 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Nevím ale když nechci jet 3hodiny busem a dělat okružní jízdu po kraji aby nabral lidí ale chci a je možnost odjet jiným který jezdí přímo tak nechápu ten smysl proč když ho medituje kraj a je schopny si vydělat na spoj tak ho budu omezovat v činnosti. Veřejné peníze se vyhazujou jinde ve velkým a tady se lpí na bejkarne

Miroslav Zikmund

Dvouhodinový interval – patologická posedlost krajských radních / úředníků MD, že tohle je z hlediska cestujícího ideální nabídka ….

Místo toho, aby mu dali do podmínky, že bude uznávat tarif / jízdenky IDS kraje Vysočina …

Josef Petrák

Uznani tarifu znamena, ze bude za sve naklady vozit lidi po kraji a penize odvadet kraji. A jeste bude muset dopravce za sve nakoupit drazsi odbavovak nez ma ted. To se vyplati… kraji.

Marek Janík

Jak mi vlastně může někdo zakázat jakékoliv komerční podnikání? (nemusí jít jen o busy)
Nic po nikom nechcu a když jsem v mínusu, moje smůla.

Bob

Jen připomínám, že na Vysočině se linky vždy přidělovaly tomu, kdo poskytl nevyšší dar straně. Takový ICOM vždy posílal preventivně peníze skoro všem stranám pro případ, že se po volbách přerozdělí koryta.
https://zdopravy.cz/nejvetsi-dopravce-na-vysocine-sponzoroval-ods-jeji-zastupci-budou-vybirat-viteze-souteze-na-desetiletou-smlouvu-76916/

Bob

Chytráci z krajského úřadu pod vedením Šreka z ODS chtějí dostat lidi z autobusů do aut.

xyz

Ironií také je, že ty dálkové spoje přitom nyní můžou vhodně ulehčovat jinak plným linkovým autobusovým spojům (např. ráno či odpoledne na trase Třebíč – Jihlava), a to do té míry, že kraj nemusí objednávat druhý spoj v obdobné trase a čase.

Tzn. nikoliv konkurence, ale vhodné doplnění spojů objednaných krajem.

xyz

A jestli dojde (někdy snad, i tak už to má roky skluz) k zahuštění linkové dopravy na 1h takt ve špičkách, pak si nedotovaní dopravci ve vnitrokrajských relacích ani „nevrznou“ (čímž pádem to beztak zabalí).

Franta Palkoska

Vůbec nechápu jak je z podstaty věci možné omezit někoho kdo si tu linku provozuje na vlastní triko bez žádných dotací. Hrůza, děs…

Joker

Souhlasím. Jinak nechápu, co za jelito Vám dalo mínusko….. Zřejmě někdo z lídrů kraje Vysočina.

Frantík

Pokud je to jenom vyzobávání zisků asi je to k diskuzi, ale pokud je ten kolizní spoj ztrátový, pak nevím.

xyz

Jakž takž bych chápal, že kraj bude chtít eliminovat jevy jako např. aby ten dálkový komerční spoj nejel např. 5 minut před linkovým spojem.

Ale dát do podmínek čas („plus/mínus“) 60 minut, to je fakt extrém.

Halamus

Příklad z léta 2021, jak to může fungovat, podrobnost si nepamatuji, za případné nepřesnosti může moje paměť a nejsou úmyslem:
Komerční linka Pustevny – Ostrava
Místní linka Pustevny – Rožnov pod Radhoštěm, jede o něco později
Paní nastoupila do komerční linky, že chce do Rožnova, řidič na to, že za chvíli jede bus do Rožnova a že s ním to bude mít dražší. Paní na to nevadí, zaplatila a hotovo.

Frantík

Příklad že si cestující za kvalitu rádi připlatí. Místo aby se ZDO snažila konkurovat tímto způsobem, tak si prostě hodí omezení.

Miroslav Zikmund

No zkuste si podobné podnikání v kolébce demokracie s vyspělou tržní ekonomikou – Švýcarsku …

Spláčete nad výdělkem, vyrazí s vámi dveře … Vnitrostátní dálková autobusová doprava tam neexistuje, existuje několik linek turistického charakteru nebo tam, kde není železnice …. Podnikatel v dopravě tam musí skákat podle pravidel Swiss Travel System = uznávání slev na úrovni kantonu / konfederace …

Mezistátní linky, kterých je poskrovnu nemají na území konfederace „obchodní práva“, tudíž nemohou přepravovat „místní“ frekvenci, i když mají více zastávek pro nástup / výstup cestujících do zahraničí …

rtep

Ještě minulý rok v létě jsem se díky autobusům United Buses dostal v ideální čas bez problémů z Budějovic do Brna.
Děkuji tedy zoufalcům z kraje Vysočina, že dělají vše proto, aby veřejnou dopravu zlikvidovali. Ubohost.

Karel

Oni nelikvidují jenom veřejnou dopravu.Oni likvidují na co sáhnou.Vždyť je to ODS- Občane, Dej Sem.

Joker

Motiv kraje Vysočina zůstává záhadou :o. Trochu mi to připomíná prekapitilistickou společnost, kdy se hospodářství organizovalo přes cechy a řemeslník nemohl vyrobit zboží navíc, efektivnější metodou alevněji, protože by přece zničil svoje neschopnější kolegy a konšelé by neměli radost. Tady v tom případě jeden cech formanů vytlačil přes konšele jiný cech formanů. Trochu nám to tu dopravu a trh deformuje… Nebo spíš „deformanuje“. Tudíž bude každý sám sobě formanem a množství aut neklesne.

Honza

“Jestli se neco hybe, je potreba to zdanit. Pokud se to porad jeste hybe, musi se to regulovat. A az se to prestane hybat, zacneme to dotovat.”
Margaret Thatcher

noerf

Hlavní problém je v tom, že od doby kdy byla dotované doprava doplňkem nedotované je bohužel minulost. Je to dáno zejména tím, že objednátelé chtějí zajistit dopravu do poslední vesnice v daném konceptu, který se přizpůsobuje pouze objednatelům z důvodu nákladů a neberou veřejnou dopravu jako celek.
Ono je lepší povolit cestujícím, aby jel ráno dotovaným autobusem a odpoledne nedotovaným, než aby jel obě cesty autem. A tento fakt si spousta objednatelů nechce připustit. Druhou věci je, že z krajských rozpočtů odchází čím dál více peněz do dotované dopravy, protože se jízdné zvedá jen výjimečně.

Josef Kubeš

Vysočina a kvalitní doprava. Dva termíny které nejdou k sobě…

Karel

Vysočina a prosperita v jakémkoli oboru lidské činnosti, to je to co nejde dohramady.

Tomáš679.2

„Kraj Vysočina stanovil podmínku, že komerční spoj nesmí vozit cestující, pokud jede spoj v závazku hodinu před či hodinu po odjezdu.“

Cestou k nižším emisím a nikdy jinak!
A co si to vlastně vůbec dovolují nařizovat občanům, kdy mají jet? Se jim občané a voliči poděkují, když budou mrznout dvě hodiny na zastávce.

Karel

Oni si můžou dělat naprosto co se jim zamane.Mají totiž na své straně novináře. Názor jednoho novináře, i když z okresního plátku, je víc než názor 10 000 občanů. Oni jsou za svoje názory nepostižitelní, oni mají patent na rozum a vždy správný názor.

xyz

Zejména když takový novinář příslušné okresní mutace Deníku je bývalým šéfredaktorem radničního zpravodaje příslušného okresního města, přičemž předseda dopravní komise onoho kraje je souběžně vedoucím úředníkem zodpovědným za dopravu i v onom okresním městě.

Podle toho pak rozhovory tohoto novináře s tímto (nejen) krajským činitelem vypadají (mj. žádné „kritické protiotázky“).

(Pozn. popsán reálný stav platný právě pro Kraj Vysočina.)

Kilián

Tak tento stav již, minimálně od minulých voleb, platný není.

Matěj K.

Musím ale Vysočinu pochválit za mnohaletou konzistentnost v oboru ničení VHD. Od té doby, co jsem začal vnímat svět a veřejnou dopravu, na Vysočině je stále stejně příšerná obslužnost, dezintegrace a netaktování dopravy. Taková vytrvalost si zaslouží obdiv!

Pavel

Není to Vysočina? Je to Vysočina. Nejmizernější veřejná doprava v republice. Na vesnice dva autobusy za jeden, o víkendu nic. Každý další spoj je ku prospěchu občanů. Kraj Vysočina je omyl, zrušit a rozpustit jej mezi okolní kraje.

Petr

Tak samozřejmě, kraj Vysočina vznikl jako reakce na obavu z volání po obnově zemského zřízení, tedy aby nebyly kraje moravské a české, ale aby tady byl kraj, kde je hranice mezi Čechami a Moravou nezřetelná.

xyz

Zemské zřízení by nebylo… zřízeno :-), ani kdyby Kraj Vysočina nevznikl.

P. S. I tak by eventuálně vznikaly rozpory jako např. okres Jihlava jsoucí na Moravě (tzn. např. Polné, která historicky patří do Čech), zato okres Jindřichův Hradec jsoucí v Čechách (tzn. např. včetně Slavonic, historicky patřících na Moravu).

Mimochodem, pokud by Kraj Vysočina nevznikl, pak by okresy Třebíč, Jihlava a Žďár n. S. byly v Jihomoravském kraji. Jakpak by zrovna tento kraj vyřešil existenci těchto dálkových linek? Jaképak by jim (ne)nechal paragrafy či půlměsíce? 🙂

Gwann

tak ono s Polnou to je asi složitější, ještě na nějaké mapě z 16. století je součástí Moravy. Ale máte pravdu, že později je jasně česká. Západní předměstí Jihlavy jsou v Čechách rovněž. Na druhou stranu, okres Jindr. Hradec až cca po Landštejn je pro změnu moravský. kus okresu Žďár je český, „bordel“ kolem Svojanova raději ani nezmiňovat. Svitavy pak zase moravské, ale vzhledem k tomu, že jde o Sudety, tak to s identitou není nic moc. Zemskou hranici ve Slezsku raději nezmiňovat, hlavně osoblažskou enklávu patřící k Moravě…i průběh zemské hranice v Ostravě a blízkém okolí…kdy třeba Landek byl… Číst vice »

Jiří Kocurek

Když se tak dívám na ten dálkový autobus: Ne, raději rozklepanou SORku a přestup do Béčkového krychlíku!

To aby někdo nevydělával na pohodlném cestování, když kraj pozapomněl na rychlou vrstvu veřejné dopravy.

Děsím se dne, kdy si nekoupím dobrý chleba, protože bude jenom ten dotovaný *****.

Jiří Kocurek

A sarkasitcky dodám: Individuální pečení …

ABC

když si ovšem koupíte pečící známku 🙂

Halamus

Můžete za to, že jsem si poprskal monitor.

M19

Autobus, který veze dva lidi z Třebíče do Brna, včetně řidiče, asi moc výdělečný nebude.

PetrN

To je pecka… Něco, co na sebe samo vydělá nucene nahradíme něcim, co je neefektivní a tudíž dotované… Ať žije tržní ekonomika, v hlavě pirátů ve vedení Vysočiny však zřejmě vede socialismus, ale tomu se nedá moc divit :-).. Ještě horší to ale je, když si uvědomíme, že ve stejné koalici je i pravicová ODS… Debilita a šikana cestujících, doufám, že to po volbách dostanou sectene… Takovi zoufalci by měli mít dozitovni zákaz kandidovat do jakýchkoli veřejných funkci

Josef Petrák

Kraj ale žádné spoje navíc nepřidá. Akorát vysoutěžili desetileté smlouvy, kde nic takového ani neplánovali. VDV má řády jako ementál a když někdo jezdí v prokladu, ještě ho omezí.

Marana_CZE

Zrovna Vysočina a jejich dopravní obslužnost ve stylu „1 autobus ráno do města a večer z města je dostačující“ by fakt měla mlčet..

Radim

To není jen tam… bydlím ve středočeském kraji, ani ne 30km od Prahy a taky tam jezdí autobus jenom „v úterý a v dubnu“ a s krajem, obcí ani PID nic nenaděláte. Těch mailů co už jsem napsal… Přitom když tam jezdila objížďkou jiná linka s intervalem cca hodinu tak bylo vidět dost lidí nastupovat/vystupovat. Ale co člověk nadělá, musí vlastnit auto…

D_P

můžete napsat obec, ať můžou čtenáři posoudit?

Radim

Hlavenec

D_P

ráno spojení po hodině, to mi zas tak hrozný nepřijde, ale na obec s 500 obyvateli poslední nevymetací spojení v 16h z Prahy, to je jako slabota.

D.S.

Dobrý den, psát pidu/idsk o nedostatečné obslužnosti vhd ve vaší obci, je těžké. Musíte jít přímo na obecní úřad, psát OÚ emaily – to nikoliv. Musíte tam zajít osobně, nejlépe když přijdou všichni společně s vámi, a chtít po nich lepší obslužnost. Někdy IDSK udělá blbost v tom, že zruší nějaké spojení a potom, když cestující to chtějí nazpět, tak to jde těžce. Ale musíte tam zajít osobně a chtít po OÚ tu změnu. Myslím, že IDSK by vám tam přidalo spoje, ale musí je někdo popotlačit. Bohužel se stává, že obec nemá na to peníze a má tam jenom… Číst vice »

Petr

Vyzobavani rozinek… Tenhle problem proste nema jednoduchy a bezbolestny reseni.

Jiří Kocurek

Žejo, hospodu si máme otevřít na mýtince. Protože na návsi by to bylo vyzobávání rozinek.

Petr

Na navsi? Vsak na vetsine navsi zadna hospoda neni… Ale prosim, beze vseho, jestli chcete resit verejnou dopravu jako hospody – proste dotovany linky zrusime a zustanou jen linky, ktery si na sebe vydelaj. Jen nevim jestli zrovna tohle je bezbolestny reseni (i kdyz mozna ano).

J.K.

No má, jenom si uvědomit že to opravdu nejsou rozinky.

Kajman

To by v tom byl čert, aby ten substrát do auta nevyhnali.

martinek.k

Nebylo by fér, kromě přepsané tiskové zprávy, doplnit také vyjádření některého z krajských úřadů? Takto se mi to zdá opravdu hodně jednostranně pojaté.

Samo

Kedy zákonodarca ukončí tento nezmysel? Napokon na železnici nič takéto neplatí, tak nevidím dôvod aby pri busoch platilo.

Josef Petrák

Na zeleznici toto uz v urcite mire funguje take. UPDI (Urad pro pristuo k dopravni infrastrukture) posuzuje i ekonomicky dopad komercnich vlaku. Zatim ale moc na praci nemel, kdyz vetsina komercnich projektu vznikla drive nez urad a komercni vlaky nejsou tak casta vec jako u autobusu.

Jiří Kocurek

Ještě to tak. Aby se zrušily komerční dálkové spoje a člověk musel jet dotovaným osobákem.

Frantík

A zrovna na železnici je ta kapacita vozů limitována.

Miky

Pokud se to hýbe, zdaň to. Když se to stále hýbe, reguluj to. Když se to přestane hýbat, dotuj to. A pokud by to ožilo, zab to!

Vít Jůza

Zajímavé přitom je, že ale kraje mohou objednávat své autobusy klidně třeba cca 10 minut před vlaky objednávanými Ministerstvem dopravy ČR bez nějakých omezení. Konkrétně mám na mysli relaci Turnov – Praha. I když je také zajímavé, že ty vlaky tam jedou o půl hodiny déle, než umožňuje trať … .Aneb ten systém ochrany veřejně objednávaných spojů je pří vší logičnosti ne zcela dobrý. A ty paušální zákazy …. co je to platné, když zakázaný autobus jede jen 20 minut před povoleným, když z povoleného se už nestíhá přípoj … a interval jak povoleného autobusu tak přípojů je 2 hodiny… Číst vice »

Jiří Kocurek

Jenže byrokrat takhle nemyslí.

Frantisek

Byrokrat to patrně hlavně ani nepoužívá. Bohužel.

soumar

Tohle je velká špatnost a dost možná, že jde ze strany kraje o nehospodárné nakládání s finančními prostředky. Pokud komerční doprava ubírá dotované dopravě cestující, je zjevné, že minimálně v případě některých cestující/linek byla dotace zbytečná.

Dost možná, že by stačilo dotované levnější/menší vozidlo.
Nebál bych se poukázat na případné propojení krajských úředníků s provozovatelem dotovaných spojů a minimálně bych měl podezření na trestný čin porušení povinnosti při správě cizího majetku, přinejlepším z hrubé nedbalosti.

Josef Petrák

Netreba jit tak daleko. Existuji soubezne linky jinych dopravcu, ktere maji udelene volnejsi podminky. Tak si pak hrajeme min. s porusenim Spravniho radu, ktery zarucuje rovne a nezaujate jednani uradu…

soumar

Myslím si, že je třeba jít tak daleko. Je to nešvar, který by se měl vymýtit celý. Dotovat jen to, co si skutečně na sebe nevydělá komerčně (a ukáže se, že jde o mikrobus v sedle).

původní Jakub P

Jenže ono je to často o dost složitější. Šetřit levnějšími vozidly je pěkné, ale zpravidla vyjde líp velký bus v oběhu celý den, než velký bus na špičky a mikrobus na sedla. I když ten velký bus poveze v sedle víc vzduchu. Plus častý případ, kdy komerční spoj se sice vyplatí, ale jeho provozovateli se nevyplatí zajíždět do všech obcí podél trasy, kam by to bylo potřeba. Takže ty je potřeba obsloužit jinak. A když dopravce onoho spoje obsluhujícího všechny obce nebude mít tržby od cestujících mezi většími (protože pro ty bude lákavější přímější komerční spoj), bude ta obsluha těch… Číst vice »

Josef Petrák

„třeba pandemie, kdy kraj nemá na komerční dopravce páku, jak zajistit, aby nerušili spoje“

Ne, že by ty kraje nerušily spoje taky, když se počet cestujících propadl o desítky procent.

původní Jakub P

Kraje spoje samozřejmě taky rušily, ale musely přitom aspoň uvažovat o tom, jestli zůstane zachována dopravní obslužnost těch míst. Je možný, že to někde některej z nich nedomyslel, ale aspoň uvažovat o tom musely.

Komerční dorpavce takovejma úvahama omezenej není.

Josef Petrák

Což ale není případ United, který naopak o I. lockdownu vyjel a celou dobu uvažuje, jak držet z jeho pohledu základní dálkovou obslužnost na trasách, kde má licenci. Někde to dopadlo tak, že nahrazoval i ty krajské spoje.

Petr

Čili je potřeba, aby to zajíždění do obcí dotovali cestující (kteří do těch obcí ani zajíždět nechtějí). Pak ať se nikdo nediví, že lidi jezdí radši autem…

Frantík

To se řeší tarifními výjimkami ze závleků

Miroslav Zikmund

Takže ve Švýcarsku jsou blbci, když v sedle jezdí s malým busem – ve špičce s velkým … dokonce mají společnou garáž …

kakov

Například? Narazíte na historické linky z dob ČSAD? Nebo něco novejsiho

orky

…dost možná…některých…dost možná… Tak si to zjistětě a pak spekulujte. 🙂 Potíž je v tom, že kraje mají povinnost zajistit jistou úroveň dopravní obslužnosti, měl by zajistit alespoň základní nabídku tak, aby dostal děti do škol, dospělé do zaměstnání či lékaři… Bohužel vhodně vedený komerční spoj může vysát z toho dotovaného velký počet cestujících z větších obcí, kde zastavuje a z těch menších to pak pobírá spoj dotovaný. Když ho zrušíte, přijdou cestující z menších obcí o spojení a když ho necháte, náklad na jednoho přepraveného cestujícího se značně zvýší a ještě přijdete o tržby. Není tak divu, že se… Číst vice »

soumar

Ano, možná, nepíšu trestní oznámení, tak nesbírám přesně důkazy. 🙂

Jinak popisujete přesně to, o čem mluvím; dotace může být menší, protože část z tzv ZDO by byla realizovatelná i komerčně.
A pak je třeba diskutovat, zda by nestačil ten mikrobus, který je levnější.

Frantisek

Takže místo většího autobusu zastavujícího (třeba na znamení) u obcí pojede velký autobus přímo a k tomu mikrobus do obcí? To se vyplatí? Možná tak stavitelům dalších silnic a parkovišť, v důsledku.

bkv

Dobrá, takže dle tvého vyjádření se na železnici mají zrušit rychlíky protože jedou přímo a nezastavují na každé mezi…

kakov

Míchané jablka s 🍐
Pokud je tam poptávka na obojí, proč ne, ale aby jezdil velkej bus ve špičce, mikrobus v sedle a oba budou v ostatním čase stát je trochu pochybné

Frantisek

To sice ano, ale rozdíl jedné hodiny už je docela velký. A než bude někde někdo hodinu postávat, vezme ve většině případů raději co? No to, s čím pak máme v místech dojížďky v důsledku celkem drahé problémy.

Tomariero

Přesně tak, ale +-hodina je docela velký časový rozptyl který zamezuje jakoukoliv konkurenci i u dvohodinového intervalu ZDV. Stávající stav +-30 minut mi přijde ok.

Josef Petrák

A také zamezuje, že se ty integrované a dálkové spoje někde potkají, aby šlo přestupovat.

J.K.

A už zakázali i osobní auta v souběhu s dotovanou linkou? Protože to je stejně první volba..,

Jiří Kocurek

Jasně! A zaměstnanec VaKu bude žádat o výjimku, protože veze kalové čerpadlo na výměnu a ono docela smrdí…

Co zakázat chodit pěšky a jezdit na kole?

PetrN

Nauč se chápat ironii, Sheldone 🙂

J.K.

Jasně, a pak si lidi budou dělat falešná kalová čerpadla jenom aby získali vyjímku – nic nebude!! Auta zakázat, kola zakázat, pěší nepustit, soukromé busy zakázat – jedině pak bude „ekonomika“ krajského dotovaného busu ideální.:-)))

Vít Jůza

Do určité míry by fungovalo i řádné zpoplatňování dopravní cesty, parkování a samozřejmě dopravních přestupků i pro osobní auta …. ale z druhé strany skutečně jakž takž dobré zajištění dopravní obslužnosti veřejnou dopravou.

Jiří Kocurek

Jenže jsou sídla, kde ten autobus co 30 minut jenom propálí naftu. A stejně se bude jezdit autem, nebo na (elekro)kole/skůtru. Protože v takové vesnici většinou není ani obchod a nedejbože, když to má někdo ještě kilometr pěšky od autobusu.
Co zvládne po vlastní ose za 30 minut, to veřejnou dopravou za 2-3 hodiny. A pak čtete kázání o vážení si svého času…

Optikou městského člověka, který má tramvaj u nosu, se opravdu nedá řešit ZDO na vesnicích.

Tomáš679.2