Další kraj výrazně omezil komerční linku. Podle United Buses hrozí konec linek přes Vysočinu
Kraj Vysočina stanovil podmínku, že komerční spoj nesmí vozit cestující, pokud jede spoj v závazku hodinu před či hodinu po odjezdu.
Další dopravce narazil u komerčních dálkových spojů na nové podmínky krajů, které je začaly vnímat jako konkurenci regionální dopravě.
Společnost United Buses nesmí podle aktuálního vyjádření Kraje Vysočina v novém licenčním řízení přepravovat cestující na území kraje. Podmiňuje tím vydání nových licencí na trasách linek Telč – Třebíč, Třebíč – Jihlava, Jihlava – Humpolec, Humpolec Pelhřimov a Kamenice nad Lipou – Pelhřimov.
O novém sporu informovaly United Buses v tiskové zprávě, na kterou reagoval o den později Kraj Vysočina zde. United Buses patří na Vysočině k největším dopravcům v dálkové dopravě. Letos v březnu společnosti končí licence na linku České Budějovice – Brno. Proto loni v závěru roku požádala o udělení nové licence. Řízení probíhá u jihočeského krajského úřadu.
„Na základě žádosti a v rámci řízení o udělení nové licence, byl dotazován kraj Vysočina, který se vyjádřil tak, že si podmiňuje, aby naše autobusy přepravovaly cestující na trasách Telč – Třebíč, Třebíč – Velké Meziříčí, Kamenice nad Lipou – Pelhřimov, Humpolec – Jihlava, Pelhřimov – Jihlava a Jihlava – Pelhřimov s hodinovým odstupem od dotovaných spojů. Abych byl přesný, nepojedeme 60 minut před a 60 minut po spoji objednaném krajem Vysočina, zatímco doposud platilo 30 minut před a 20 minut po odjezdu a neměli jsme s tím žádný problém,“ řekl Josef Šelepa z United Buses. Podmínky tak podle něj v podstatě omezují přepravu cestujících v rámci kraje.
Podle něj je snahou kraje cestující omezovat a nasměrovat do svých dotovaných spojů, bez ohledu na jejich zájem. „Naše spoje jedou nejkratší cestou, spojují větší města v kraji a nikterak se s nimi (dotovanými autobusy) o cestující nepřetahují i proto, že jsou řádově o 10 % dražší na většině tras, než autobusy Veřejné dopravy Vysočina,“ dodal Šelepa.
Jiné kraje mají menší či žádná omezení
Omezení zakotvil Kraj Vysočina do nové licence, kterou vydává Jihočeský kraj. I ten dopravci stanovil omezující podmínky, ale shodné se stávající licenci v rozsahu 20 minut před a 20 minut po odjezdu dotovaného spoje. Jihomoravský kraj, na jehož území je vedena jen nepatrná část linky mezi Velkým Meziříčím a Brnem, žádné omezující podmínky dopravci neudělil.
Šelepa současně upozornil, že za poslední dva roky Vysočina nezavedla žádné nové spoje, které by kolidovaly s nabídkou United Buses. „Zákaz 60 minut před odjezdem a 60 minut po odjezdu nás na některých tratích doslova vyřazuje z trhu a omezuje naše cestující. Zároveň vytváří uměle nerovné konkurenční prostředí ve vztahu ke stávající nedotované konkurenci, která má mnohdy na společných trasách i výrazně odlišné a lepší podmínky a omezení. Kraj si tímto krokem nepřivede nové cestující, ale naopak vyžene další z veřejné dopravy,“ dodal majitel United Buses Karel Bílý.
United Buses se chystají proti podmínkám v licenci odvolat. Podle firmy ale hrozí, že se nepodaří najít rychlé řešení a linka skončí v polovině března. Závazné stanovisko kraje je ke stažení zde.
K podobnému kroku nedávno došlo i v jiných krajích. Liberecký kraj stanovil v nové licenci pro linku Rumburk – Varnsdorf – Praha dopravci Quick Bus takové podmínky, že firma skončila. Podobné problémy řeší také RegioJet v Jihočeském kraji.
Kraj Vysočina ve svém vyjádření uvedl, že podmínky ochraňují rozpočet na dopravu před úniky tržeb. „Je přirozené, že kraj v rámci udělování licencí pro poskytování služeb dalších – komerčních dopravců využívá svého práva a stanovuje podmínky, které garantují nenarušení fungující taktové páteřní dopravy. Je tak zaručeno, že objem veřejných prostředků použitelný pro dotování veřejné dopravy využije maximum cestujících,“ uvedl kraj v prohlášení.
(Aktualizováno 19.1. 16:42 o vyjádření kraje)