Další komplikace pro D11 do Polska. Firma Metrostavu si stěžuje na výběr Budimexu u ÚOHS
Sdružení vedené společností MI Roads napadlo hlavně reference polské firmy.
Zahájení stavby dálnice D11 z Trutnova na státní hranici s Polskem se znovu odkládá. Důvodem je napadení výběru vítěze soutěže sdružením firem vedeném MI Roads u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Správní řízení může zahájení stavby odsunout o několik měsíců.
Podání návrhu u ÚOHS oznámil na sociální síti X generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. „Podali návrh na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele na ÚOHS. Nesouhlasí s výběrem zhotovitele stavby,“ řekl Mátl.
Ve sdružení je kromě MI Roads také Doprastav, Metrostav TBR, Subterra a Duna Aszfalt. MI Roads patří majetkově do skupiny Metrostav, její některé firmy se nemohou soutěže účastnit kvůli trestu za korupci. Sdružení nabídlo v největší dálniční zakázce posledního desetiletí cenu o 358 milionů korun vyšší než Budimex.
Nejprve se kvůli nespokojenosti s výběrem Budimexu obrátilo sdružení na ŘSD. To většinu námitek zamítlo. „Jejich námitky jsme ve většině odmítli, ale částečně jsme jim i vyhověli. Vydali jsme nové rozhodnutí o nejvýhodnější nabídce,“ dodal Mátl. Návrh k ÚOHS se týká části, kterou ŘSD zamítlo.
Klíčový verdikt pro D11 do Polska. Ministr zamítl rozklad Dětí Země, stavba má začít 19. 12.
Námitky kvůli referencím
Společnost MI Roads v prosinci při podání námitek uvedla, že podle jejich názoru Budimex nesplňuje požadavky stanovené zadavatelem v podmínkách soutěže zejména v oblasti výstavby tunelů. Nyní své stanovisko v podstatě zopakovala.
„Vybraná firma Budimex použila k doložení požadovaných zkušeností s výstavbou tunelů cizí reference z realizace dílčích prací na tunelu v Kolumbii, které rozhodně neodpovídají požadavkům stanoveným ze strany samotného zadavatele soutěže. Budimex dále dle našeho názoru předložil nepravdivé údaje týkající se osob odborného personálu požadovaného zadavatelem pro výstavbou tunelů. Jsme přesvědčeni, že tyto osoby nesplňují kvalifikační požadavky zadavatele. Za těmito našimi námitkami, které však byly ze strany zadavatele nesprávně odmítnuty, si jako sdružení stojíme, a tak nezbývalo než podat v celé věci návrh na přezkoumání k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže,“ uvedl mluvčí MI Roads Michal Jurman.
Jeden z největších dálničních tendrů tohoto tisíciletí v Česku vyhrál polský Budimex s cenou 11,352 miliardy korun bez DPH. 21 kilometrů dlouhý úsek vyjde státní kasu výrazně levněji, než ŘSD očekávalo. Pod odhadovanou cenou 13,078 miliardy korun bylo pět ze šesti nabídek.
Budimex vyhrál relativně těsně: druhý skončil s cenou o 358 milionů korun vyšší právě Metrostav se svou nově založenou firmou MI Roads. Rozsahem jde o největší dálniční zakázku v Česku za poslední dekádu.
Dálnice na hranici naváže na polskou rychlostní silnici S3, která je již na hranice hotová, chybí předposlední úsek. Postup prací v Polsku přinutil ŘSD změnit plány: nejprve se má začít budovat úsek úsek u státní hranice, který by měl být hotový v roce 2025. Celá dálnice z Trutnova na hranice má být hotová v roce 2027.