Další historický autobus prošel renovací, Praga RND z roku 1947 se poprvé ukáže v úterý
Renovovaný autobus Praga RND je ve svém dvoudvéřovém uspořádání jediný dochovaný na světě.
Spolek dopravních nadšenců Boveraclub představí v úterý 27. prosince v expozici veřejné dopravy Technického muzea Liberec renovovaný autobus Praga RND. Vozidlo bylo vyrobeno v roce 1947. Kompletní renovaci provedla společnost Zliner.
Boveraclub si autobus pořídil v roce 2016 od spolku Zubrnická muzeální železnice. Rozsáhlou renovaci zvládli díky Programu přeshraniční spolupráce mezi Českou republikou a Svobodným státem Sasko v rámci projektu Historie průmyslu v Sasku a Čechách. Spolupracovali na něm s tramvajovým muzeem v Chemnitz. Kromě renovace ve Zlineru si museli dobrovolníci připravit dokumentaci a řadu náhradních dílů.
Díky projektu si Boveraclub ve svých prostorách v muzeu navíc vybudoval zázemí pro uložení svého rozsáhlého archivu včetně pracoviště pro skenování dokumentů, fotografií, negativů a pozitivů. V Chemnitz bylo na začátku prosince představeno pojízdné muzeum ve vyřazeném a opraveném nízkopodlažním autobuse. Společným projektem podpořené, tak zvané „Buseum“, pak zavítá v příštím roce i do Liberce.
Autobus pro speciální akce
Renovovaný autobus Praga RND je ve svém dvoudvéřovém uspořádání jediný dochovaný na světě, přičemž s největší pravděpodobností byl vyroben jako pojízdná zubařská ambulance. V padesátých letech byl interiér přestavěn pro přepravu běžných cestujících a následně změnil několikrát své majitele. Výsledkem renovace je opět autobus pro přepravu cestujících. Svým vzhledem připomíná provedení, v jakém se objevoval na příměstských linkách u poválečných dopravců ČSD nebo ČSAD. Nicméně kromě dvou dveří i řada dochovaných prvků připomíná jeho původní účel.
Renovace stála spolek přes 3,5 milionu korun, dotace z evropských fondů tuto částku pokryla ve výši 85%. S předfinancování projektu pomohlo i Statutární město Liberec. Autobus bude trvalou součástí expozice v Technickém muzeu Liberec a příležitostně bude používán i ke zvláštním jízdám, první provozní nasazení zřejmě absolvuje u příležitosti tradiční Muzejní noci pod Ještědem v květnu 2023. „Pochlubíme se s ním ale například i v jeho původním působišti, v Zubrnicích, a samozřejmě i v partnerském tramvajovém muzeu v Chemnitz,“ řekl Tomáš Krebs z Boveraclubu.