Další dopravce vybavil strojvedoucí „navigací“, aplikaci využívají přes dva tisíce lidí

Lokomotivy 741 a 742 společnosti BF Logistics. Foto: BF LogisticsLokomotivy 741 a 742 společnosti BF Logistics. Foto: BF Logistics

Aplikace má pomoci zvýšit bezpečnost na železnici.

66 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
medvěd

Strojvedoucí má sledovat trať před sebou a na ne čumět na tablet. S tím si hrajte doma !

Y.K.

Příkazy se předčítají samy? Mrknout na situaci na tabletu je určitě katastrofálně horší než něco lovit v papírech od výpravčího.

Na ty ostatní „budíky“ asi taky nemá koukat, nepřelaďovat rádio, nic? Jen koukat ven?

Peter Kováč

Takto vypadá léčení slepého střeva aspirinem na české železnici.
Vždy jen náhradní, levné řešení problémů.

Jaaaa

Ano, SŽ nemá dostatečně kvalitní management na to, aby toto zajistila.

Y.K.

To bych neřekl, je to docela běžné řešení jak se zbavit papírů a udělat nutné údaje přehlednější.

Zabezpečovač to nijak nenahrazuje, pokud to tak bylo míněno.

Jirka

Akorát,že na moderních lokomotivách to nefunguje pořádně.Nepropustí GPS

glosátor

A doplnit na ně nějaké antény?

Jaaaa

Jako někdo, kdo má na starosti prostorová data SŽ za celou republiku, jezdím s mobilem/tabletem se zapnutou GPS po tratích poměrně často. A dráha se podle toho opravdu sledovat nedá. Výstupní souřadnice jsou v největším závislá na software, který zpracovává data o poloze. Tyhlety komerční tablety nemají žádnou kontrolu kvality, co se SW řídícího přijímací čip týče. Poloha vám klidně může i na pár minut zamrznout, běžně skáče na nejbližší BTS vaší mobilní sítě (při špatném nastavení) nebo pokračuje v pohybu jiným směrem, než vy. Potom na kvalitě čipu – ani ty nejsou nijak certifikované. Zásadní je i anténa, která… Číst vice »

V.K.

To je pravda, ale už prý mají i krabičku která signál chytí.

Buml

Stačí úvodní stránka navsuite a vím, že tohle ne. Předvěst Pozor a návěst Stop mi stačí, abych pojal nedůvěru k celému projektu.

Luba

To video dělal asi někdo bez znalosti železniční terminologie. Příklad: Vlak nestihne zastavit před návěstí stop.

Jiří Kocurek

Nicméně to nevypovídá o kvalitě kódu samotného. Podobně jako lak nevypovídá o stavu motoru.

Jaaaa

Bohužel to vypovídá o tristní úrovni UX, což je u aplikací v provozu naprosto zásadní.

A když je špatně UX, je zjevně špatně řízení celého SW projektu. Jak pak na tom asi může být kód?

Y.K.

Opravit termity vepsané ajťáky na ty „oficiální“ je práce na odpoledne, nemá to s UI ani kódem nic společného, pár řetězců.

Jaaaa

Ale má.

Pokud děláte UX/UI metodicky tak, jak máte dle best practices, tohle se vám opravdu nemůže stát.

Bohužel jsem nějaké vzdělání i praxi v téhle oblasti utrpěl…

Pohádkář

Dle mého vyhozené peníze. Když TTP budu při jízdě na trati, kde nejezdím často, potřebovat, tak si je otevřu na portálu SŽ, kde mám aspoň jistotu, že jsou aktuální (😀). A nebudu spoléhat na to, že signál z GPS se nepřeruší a já neudělám někde hromadu, protože poloha dle aplikace v tabletu bude o 5 km pozadu, než moje aktuální poloha, což se jistě může stát a zajisté se to už stalo. Dopravci se jen nechali ukecat, vyhodili zbytečně nevím kolik peněz, ale reálně to nic nepřináší. Asi dobrej marketing 🙂.

Ludva

Aplikaci využívá přes dva tisíce lidí, jak udává nadpis. To podle mě znamená, že přes dva tisíce lidí jezdí bez řádného poznání tratě, nebo jeho poctivého obnovování. Dopravci tuto aplikaci vlastně využívají pro snížení nebezpečí, když takový strojvedoucí bez poznání po trati jede. Jinak to asi pochopit nelze. Jezdím již dost dlouho a mít TTP v tabletu, to tedy opravdu nepotřebuji, protože tratě po kterých jezdím znám. Sledování tabletu za jízdy, abych věděl kde vlastně jsem a co mě čeká vlastně jen odvádí pozornost od tratě a bezpečnost tím snižuje. A k čemu je aplikace, když stejně jen strojvedoucího upozorňuje… Číst vice »

Jarda

Mám naprosto stejný názor. Aplikace k ničemu, stačí řádně poznání a nebýt líný si přečíst TTP, které mj. po změně vzhledu jsou skvělé. Já si s TTP vystavím a nikdy jsem neměl problém.

Y.K.

Že jste nikdy neměl problém je jedna z nejnebezpečnějších vět v dopravě. To totiž nezaručuje, že se něco nepovede v budoucnosti a většina lidí má železárnu poprvé i když „nikdy neměli problém“. Ne že bych vám něco přál, to vůbec ne, naopak, ale minulost není garancí budoucnosti. Mě to přijde spíše jako obří konzervatismus. Místo abych novou pomůcku využil na maximum a naučil se ji využívat, tak budu adorovat papíry a jejich skvělost (jakkoliv praxe ukazuje, že na nich nic skvělého není a lidi při jejich zpracování dělají chyby). Jsou jen starý způsob předávání informací, nic jiného. Pokud vím, ani… Číst vice »

Petr Šimral

A už nám to tady jede ve velkém, koukám. Dopravce je povinnen strojvedoucímu zajistit řádná TTP a strojvedoucí je povinnen je používat. Takto je to dané Vyhláškou 173.

A „navigace“ je přesně to, jak toto výše napsané zajistit jak na straně dopravců, tak na straně strojvedoucích.

Vůbec to není o seznání či neseznání…

Ludva

Strojvedoucí je povinen se seznámit se změnami v TTP a tím je vlastně používat. To je jasné, ale to musí udělat ještě před jízdou. Rozhodně to neznamená za jízdy sledovat tablet, nebo dokonce hned dva ( viz ilustrační foto u jiného článku), aby vůbec věděl jaký rychlostník a kde bude následovat a tím jen nemít čas sledovat trať. Proč asi myslíte, že bylo nařízeno poznání tratě? Věřte, že za ta léta ježdění mám dost bohaté praktické zkušenosti, že mnohokrát jde opravdu o vteřiny. A ty pozorováním tabletu mohou chybět a mohou být ohroženy i životy. Hlavně že zde mnoho diskutujících… Číst vice »

Petr Šimral

A Vy ještě jezdíte Ludvo v činné službě? A tu „navigaci“ jste viděl?
Že tady píšete s názory asi tak dvacet let starými…

Ludva

Samozřejmě, že jsem ještě ve službě. Jezdím na vlacích R, IC, EC. S vámi asi nemá cenu příliš diskutovat, když místo nějaké praktické argumentace jen můj názor označíte za zastaralý. Ale to se mýlíte. Názor, že strojvedoucí by se měl pokud možno maximálně věnovat řízení a trati a nic by nemělo zbytečně odpoutávat jeho pozornost není starý dvacet let. Ten je mnohem mnohem starší. A platí a platit bude stále. Obzvláště se zvyšující se rychlosti, kterou se jezdí. Stalo se vám již někdy, že jen blesková reakce zabránila velikým škodám, nebo i neštěstí? Nebo naopak to, že jen letmý pohled… Číst vice »

Petr Šimral

Ano, Váš názor považuji za zastaralý.
Platí pro dobu, kdy TTP byly velice statické a prakticky nikdy nedocházelo přes ně k trvalému snížení rychlosti. A pokud došlo, pak tam geometrie koleje zůstala pro původní rychlost ( mosty od Tábora na Střezimíř ). Toto násupem současného generálního ředitele SŽ skončilo, viz. nehoda u Mariánských Lázní…

glosátor

Ti, kdo vymysleli či připustili náhradu dlouhodobých pomalých jízd trvalými omezeními TR, měli dostat okamžitou výpověď a od soudu doživotní zákaz působit kdekoli v železniční dopravě. Bohužel, naše legislativa něčemu takovému není nakloněna.

Petr Šimral

Jenže tu výpověď nedostali a tak dopravci museli reagovat…

B.W.B.

Plný souhlas, pokud se potřebuji podívat, např. kde je nějaká stahovačka apod v nějakých méně pojížděných končinách, podívám se dostatečně dlouho předem, na vhodném místě, ne furt čumět, co z obrazovky vyleze (jak tu dělá dost kolegu) Maximum pozornosti patří trati. No a u výstrahy jednám vždy stejně, nejprve bezpečnost, potom včasnost…

Jarda

Můžu zde vůbec napsat svůj názor?

Petr Šimral

Kdo Vám v tom brání? Já určitě ne, pouze s ním budu pravděpodobně nesouhlasit.

Jarda

Ne, jen se tady na nás obyčejné strojvedoucí vytahujete a myslíte si, že jste nejlepší ze všech, váš názor je jediný správný a považujete se za tiskového mluvčího nás všech.

Petr Šimral

Tak to rozhodně ne. Nicméně mám zkušenosti nejenom strojvedoucího, ale i dopravce, což dosti mění názory.

Jarda

To vám nikdo neupírá. Avšak ještě to neznamená, že víte všechno a že máte na všechno odpověď.

Už to nejen mě nebaví vaše komentáře ke všemu s tím, že tak jak to tvrdite a děláte na Metransu, je to jediné a nejlepší pro všechny.

Jarda

To vám nikdo neupírá. Avšak ještě to neznamená, že víte všechno a že máte na všechno odpověď.

Už to nejen mě nebaví vaše komentáře ke všemu s tím, že tak jak to tvrdite a děláte na Metransu, je to jediné a nejlepší pro všechny.

Ludva

Ano vy se na vše díváte hlavně z pohledu dopravce. A jako strojvedoucímu vám chybí to hlavní a to zkušenosti. A to je chyba. A přesto jste přesvědčený, že víte vše nejlíp. Ten pohled dopravce je takový, že dát strojvedoucímu aplikaci je mnohem levnější než zajistit a udržet mu poznání. Ž e to je vlastně proti předpisům a zvyšuje to riziko je vám jedno. Hlavně že se ušetří. Víte když jsem jednou od strojvedoucího osobně slyšel to, že klidně jede i bez poznání, že návěstidla přeci platí všude stejně, nebylo mi vůbec dobře. Tito strojvedoucí jsou něco jako časovaná bomba.… Číst vice »

B.W.B.

Až na to, že např u Carga je strojvedoucí upozorněn, že navtrain je ve zkušebním provozu, zatímco jediné závazné jsou TTP.

Jiří Kocurek

Nejste yv jeden z těch, co prostestovali, že se všecko háže jenom na strojvedoucího?

Odbobně by se dalo argumentovat, že v dobých pomocníků strojvedoucího (byl to živý člověk) ti samí strojvedoucí neměli dostatečné seznání.

Ludva

Na železnici pracuji již 45 let opravdu si myslíte, že nevím kdo byli pomocníci strojvedoucího :-). Ale co vím jistě, že po liberalizaci šla úroveň strojvedoucích hodně dolu a snižuje se bezpečnost z důvodu šetření a opravdu podstatně se zhoršují ze stejného důvodu i pracovní podmínky. Důsledky toho jsou zřejmé.

Jaaa

To jsem opravdu zvědav, kdy bude takovou appku poskytovat SŽ ze svých pasportních systémů propojených s GIS a provozním stavem. Můj odhad je – nikdy. :-/

Ludva

Ta aplikace, již podle názvu, je jen navigací. Ta slouží tomu, kdo neví kudy jede. Myslíte, že ten kdo denně jezdí třeba do práce autem potřebuje navigaci, aby věděl kudy jede a jaké tam jsou rychlosti a záludnosti? Rozhodně ne. Strojvedoucí bez řádného poznání a znalosti tratě na ni nemá co dělat a ohrožuje bezpečnost.

Vašek

Když jsem dojížděl do práce autem, používal jsem navigaci, neb vám ukáže, kde je ucpáno a poradí, kudy to objet.

Ludva

Myslím dost nevhodné přirovnání :-).

Jiří Kocurek

Myslíte, že všichni jedzí jen okolo komína a … němci a jejich EBULA jsou hlupáci?

Ludva

A myslíte si, že já jezdím jen kolem komína? Jezdím přes celou republiku a přesto mám na to svůj názor takový jaký je.

B.W.B.

Ebula ovšem poskytuje závazná data, a je v pultě lokomotivy, ne v tabletu…

Petr Šimral

A když EBULA nefunguje ( což se stává docela často ), tak je taky v tabletu…
NaviTrain poskytuje závazná data vydaná Správou železnic.

Jaaaa

A vy je z toho PDF do toho SW cvakáte ručně?

vbb

O existenci strojově čitelných souborů TTP jste ještě neslyšel?

Jaaaa

Ne. 🙂 Tyhle novinky se nám nikdo neobtěžoval sdělit.
Ale ano, jsou k dispozici na portále provozování dráhy asi půl roku.

Vendelín

Skvělá Aplikace, ještě kdyby to tak umělo Slovensko.

honza

Odjezdová, cestovní návěstidla to neumí zobrazit!!!

ABCD

…protože nejsou ani v TTP.

Marty

Vždyť ani neznáš správný název návěstidel

honza

Jsem se překlepl, samozřejmě cestová, omlouvám se.

Jarda

Mě se to nezdálo.

Roman Svačina

Takže ETCS je mrtvé? Stači appka? Kdyby se dala aplikace přes Bluetooth připojit ke kohoutu VZ? A vlak by zastavil? Já se jenom ptám….

Petr Šimral

Ptáte se špatně. Toto je pouze pomůcka pro strojvedoucí na tabletu.

Roman Svačina

Ano beru to jen jako pomůcku… Ale dala by se tahle pomůcka v dnešní době technologií použít jak zabezpečovač? Máme GPS, máme Bluetooth atd atd

Petr Šimral

Ne, ne a ne. Toto jsou opravdu Tabulky traťových poměrů. Sice řeknou, kde je jaká návěst, ale u proměnných návěstidel v žádném případě neříká, co na ní je!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jiří Kocurek

Proč používat datový kabel s možností ten ventil rovnou napájet, když máme buletooth, které se dá mnohem jednodušeji zarušit a stejně nám to před červenou nebrzdí, protože nám chybí přenos kódu návěstidla a ta věc jen matně tuší, na které je koleji.

No a GPS nám nefunguje v tunelech, což je dost podstatný problém, když před vjezdem na Hlavní nádraží v Praze ztratíme vlastní polohu.

Y.K.

Nedala. Není to zpracovávané fail safe, je to obyčejný tablet s normálním OS. GPS nepozná na které koleji vlak stojí, může mít značný rozptyl polohy Bluetooth s pracující ve veřejném pásmu jako mikrovlny, WiFi a další tuna věcí co má sám časté problémy s konektivitou fakt není dobrý protokol pro bezpečnost.

Doplňte ty (bezpečné) věci, upřesnění polohy, odometrii, traťové body, bezpečný fail safe OS a máte ETCS.

Leinad

General stop v žádném případě neříká, že vlak může jet. Přesto se napojuje na kohout.

Péťa

Ne, ne, ne a ne. Tohle je jenom pomůcka, ne plnohodnotný zabezpečovač. Berte to jako Tabulky Tratovych Poměrů převedené do stravitelné a ihned dostupné formy, něco jako očesaná eBula.

Peeetr

Jedno je levné a pomůže to viditelně hned, druhé je super drahé a pomůže to nějak za pět let.

Radim Škopec

Jenže Navtrain nijak nepomůže, neví, co je na návěstidle, ví jen, kde je. A nemá v sobě integrovány rozkazy, takže o pomalých taky neví.

Petr Šimral

Správně, Radime. Jsou to fakt jen TTP.

PepaM

To jsem přesně čekal, že s tím zase někdo přijde. Tohle není a nemůže být zabezpečovač, je to fakt jen navigace a digitalizované TTP, tedy nemusí znát polohu vždy s naprostou přesností, a hlavně nemá jak zjistit údaje o postavené vlakové cestě, resp. návěsti návěstidel.
Tohle a ETCS (nebo jakýkoli jiný VZ) jsou úplně samostatné záležitosti.