Další dluh na dopravní stavby. Vláda schválila úvěr od EIB na až 24 miliard korun
Podle vlády přinese úvěr úspory ve výši 100 milionů korun ročně v porovnání s financováním přes dluhopisy.
Vláda našla další zdroj peněz, který má pokrýt rekordní rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) ve výši 150,9 miliardy korun. Od Evropské investiční banky (EIB) si může půjčit až 24 miliard korun.
Po jednání vlády to oznámila ministerstva financí a dopravy v tiskové zprávě. „Nutnost investic na dostavbu a modernizaci železniční a dálniční infrastruktury přesahuje možnosti státního rozpočtu, proto jsme přistoupili k zapojení úvěru od Evropské investiční banky, se kterou budeme spolupracovat dlouhodobě i při přípravě staveb české sítě vysokorychlostních tratí,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Materiál k novému úvěru není na stránkách vlády dostupný, není tak jasné, jaký bude úrok. Stát ale tvrdí, že úvěr od EIB přinese oproti financování přes státní dluhopisy úsporu vyšší než 100 milionů korun ročně. „Dojednané podmínky schváleného úvěru jsou ve srovnání se standardními dluhovými nástroji státu výhodnější. Umožní nám tak efektivně získat dostatek finančních prostředků na digitalizaci a automatizaci železniční dopravy nebo na elektrizaci železničních tratí,“ říká ministr financí Zbyněk Stanjura.
Peníze z úvěru zamíří do železnic i silnic
Letošní rozpočet na dopravní stavby dosahuje rekordní výše 150,9 miliard korun. Finanční prostředky EIB budou dle memoranda uzavřeného loni v listopadu využity ke spolufinancování a doplnění zdrojů Evropské unie dostupných v rámci programu Next Generation EU a Nástroje pro obnovu a odolnost (RRF), Operačního programu Doprava 2021–2027 a Nástroje pro propojení Evropy (CEF).
Na železnici jde konkrétně o financování projektů, jako jsou modernizace železničního uzlu Pardubice, včetně opravy nádražní budovy, modernizace trati Praha-Bubny – Praha-Výstaviště, optimalizace traťových úseků Čelákovice – Mstětice – Praha-Vysočany, optimalizace trati Karlštejn – Beroun nebo rekonstrukce stanice Praha-Smíchov, oprava budovy a podchodů na pražském hlavním nádraží nebo zdvoukolejnění trati na úseku Branický most – Praha-Krč – Spořilov.
Dostatek finančních prostředků je také pro letošní rok zajištěn na pokračující dostavbu české dálniční sítě. Mezi nejvíce rozestavěné dálnice patří 28,4 kilometru jihočeské dálnice D3 od Úsilného přes Hodějovice, Třebonín až ke Kaplici, na kterou navážou ještě v letošním roce dvě stavby přes Nažidla až ke státní hranici v Dolním Dvořišti v délce 15,5 km. Na Moravě je pak ve výstavbě celkem šest úseků stavby dálnice D55 v souhrnné délce 29,5 kilometru ve Zlínském, Jihomoravském a Olomouckém kraji.