Další dluh na dopravní stavby. Vláda schválila úvěr od EIB na až 24 miliard korun
Stanice Praha-Vysočany, stav květen 2023. Foto: Správa železnic
Podle vlády přinese úvěr úspory ve výši 100 milionů korun ročně v porovnání s financováním přes dluhopisy.
Nějak mám pocit, že za to množství peněz co se v posledních letech do dopravních staveb dává je toho nějak málo postaveno. Že by se snad v ČR dráze projektovalo a ještě dráže stavělo? Už aby tu byla zahraničí konkurence. A hlavně by se měl udělat pořádek na MD, SFDI, ŘSD a SŽ.
Protože je toho hodně rozestavěného…
Např. aktuální rozestavěnost u ŘSD je 279,4 km, to není málo: https://www.rsd.cz/mapa-staveb
Například monopolní dodavatelé. Zabezpečení výhradně AŽD Praha. Pražce jen od ŽPSV Doloplazy. Výhybky jedině z DT – Výhybkárna a Strojírna Prostějov a nakonec kolejnice. Ty jsou z Třineckých železáren.
Jakou zahraniční konkurenci myslíte kromě aktuálně vylouceneho Metrostavu a jeho dcer, jsou u nás jen velké zahraniční firmy.
To je ale nesmyslný výkřik do tmy, že?
Lehce off topic – máte někdo informace, kdy se vrátí hlavní část dopravy do Polska na trať přes Petrovice u Karviné?
Nejspíš poté, co se to tam dokončí. A to je zatím ještě na dlouho, když teprve teď jsou peníze.
https://bbfan.pl/artykul/duze-pieniadze-z-unii/1456719
Půjčovat si na infrastrukturu je jedno z těch málo smysluplných půjčování si.
Pokud se to teda nesplachne do záchodu na modré zábradlí a lokálky…fakt by to mělo jít na hlavní tahy.
Noo, podchody na Praha hl.n. na hlavním tahu jsou
a trať přes Branický most stane hlavním tahem pro nákladní dopravu hnedle po znovuotevření mostu v roce 2024 a to vzhledem k aktuálnímu stavu vyšehradského železňáku a čekání asi na to, až konečně sám žbluňkne.
Takže je vše (jako vždy) vše v naprostém pořádku. 🙂
Tak
Tak ono kde o to jestli je to opravdu na infrastrukturu.
Pokud si chci koupit auto a bazén a přitom mám jen na jednu věc. A banka řekne půjčíme vám jen na auto, bazén nepotřebujete. No vy auto koupite z půjčky a bazén za své. Opravdu jste si půjčil na auto? Když jste si ho mohl koupit i bez půjčky?
Co je to za větu?
takže bude konečně na modernizaci silnice z budějek do písku?
Možná, severní spojka a navazující úsek se mají začít dělat příští rok (tak snad…), ostatní úseky až 2026 resp. 2027, takže „furt“ (nemůže se vědět na co bude a na co ne).
Ne, s tímhle se už počítalo od začátku roku. Jenom se hledal zdroj financování.
Pochybuji, úvěr by měl být určen spíše na železnici, alespoň tak to prezentují Novinky.cz a další:
https://www.fintag.cz/2023/07/13/vlada-schvalila-dalsi-uver-tentokrat-na-dopravu/
Jen Zdopravy tam má zahrnuté i silnice. Myslel jsem, a i tak to vyznělo od ministra Kupky, že je to hlavně na železnice.
Severozápad musí počkat až do roku 2099 a déle.
proč?
Pokud to jde skutečně do staveb a ne do studií a vzdušných zámků, tak v tom žádný problém nevidím. Tato půjčka má jinak výhodné podmínky.
Raději bych ani dokumentaci provedení stavby nedělal, aby se ušetřilo.
Studie dělat rozumně.
Na Praha – Liberec bylo docela dost studií se zadáním, aby nevyšly.
Na Praha – Beroun mělo být zadání, že vydělává osobka (protože takhle dlouhé tunely bez nákladu nejsou běžné ani ve Švýcarsku).
Někdy paradoxně kvůli normám neprochází zlepšení stavu ŽP(tišší provoz, dB by bylo méně než před rekonstrukcí a co hůř, více než dovolují dnešní normy).
Co myslítě tím „že vydělává osobka“?
Obecně jsem pro snižování veřejného dluhu a pro vyrovnané rozpočty, nicméně podle všeho bude úrok za půjčku z EIB do 3 %, což v dnešní ale i blízké budoucí době je velice výhodné.
V takovém případě by byl hřích nevyužít co nejvíce levné peníze.
Pokud si to dobře pamatuji jak to vysvětloval ministr dopravy Kupka, tak půjčka je něco jako rámcová smlouva s tím, že každé jednotlivé čerpání peněz z ní má stanovený svůj vlastní konkrétní úrok – čili systém jedno čerpání = jeden stanovený úrok, deset čerpání = deset různých úroků dle konkrétního data.
No a? To neznamená, že se úroky budou automaticky zvyšovat. Jen budou lehce korigovány +/- aktuální situací. Nic to nemění na tom, že budou výhodné.
Ano, doufám, že to tak nakonec opravdu bude:-)
Hlavne to je EIB, mnohem pohodovejsi nez soukromej sektor
Dobrá zpráva, že se našel další zdroj financování. Nicméně se obávám, že je třeba ještě o malinko zvednout tempo směrem nahoru, neboť i přes rekordní rozestavěnost je dálniční síť stále jako cedník, kde desetiletí chybí naprosto klíčové stavby.
Nejen dálniční… železnice je na úrovní kosmeticky upgradované Rakousko-uherské sítě, jak kvalitativně, tak kvantitativně…
A víte, že za Rakousko Uherska měly lokomotivy maximální rychlost 80 či 90 km/h, 100 km/h pouze jediná řada a to 5 let před válkou, takže rozhoně nebyla pravidlem?
https://cs.wikipedia.org/wiki/KkStB_%C5%99ada_310
Tak kdyby SŽ tak neplýtvala investiční prostředky a lépe udržovala infrastrukturu, možná by té infrastruktury mohlo být víc. Ale předělávat předělaná nástupiště v Pardubicích, Cehrenicích, či Tatcích, opravovat nádražní budovu v Pardubicích za 2mld, či plánovat miliardové generální rekonstrukce tratí po cca 20 letech provozu (Lipník – Drahotuše).
souhlas, celá přestavba 1.koridoru do Kolína po 20 letech provozu za nějakých 20miliard, to mi hlava nebere…
Nádražní budova v Pardubicích už to potřebovala, ale ty nástupiště by samozřejmě vydržely, o tom žádná, stejně tam všecko zastavuje tak by ani nevadila nižší rychlost, otázkou je, v jakém stavu tam bylo/je trakční vedení atd., to už asi taky chtělo obnovit, takže ty nástupiště už se s tím prostě svezly. No a Lipník – Drahotuše je podle mne taky blbost rekonstruovat, ale na druhou stranu tam třeba aspoň zvednou rychlost, teď je tam 120km/h myslím…
Kde jsou prosím ke stažení podklady, kde je uvedeno v jakém stavu železniční trať je, rád bych se také podíval.
Doplnil bych, že i na ŘSD teď nedávno řeší zbourání nově vybetonovaného mostu. A na rozdíl od dálnic má už železnice hlavní trasy elektrifikované. Dálnice nejsme schopni zprovoznit ani po 80 letech od zahájení. Mám pocit, že je jednodušší a rychlejší (možná i levnější ) postavit koridor na zelené louce.
jenže ty dráty na těch hlavních tratích se dělaly již v minulém století…
A protože dožily, tak se dělaly znova.
Jakože D1 není zoprovozněná? Ale ano, můžeme stejnou „logikou“ tvrdit, že nejsme schpni dostavět Prahu, že stále není hotová.
Určitě není mezi Prahou a Ostravou kompletní.
Dálnice chcete elektrifikovat? Elektrika je sice pro pohon dobrá věc, ale sama o sobě to nespasí. Železnice má hlavní tratě někde na úrovni silnic 1. třídy, většinou v uspořádání 1+1, dálnice je o úroveň výš – a se sjezdy obslouží i místa, která jinak míjí, což železnice musí řešit uzly při sídlech, ne v polích.
Pardubické nádraží je nejdůležitější v republice, takže ho je potřeba předělat na špičkovou úroveň.
Zase bych se tak moc neradoval. V popisu té půjčky není nic o tom, že by se z toho financovaly dálnice.
Pod ODS to jinak nedopadne. Nejvýše se zbourá pár dalších budov, zruší nákladiště, přestavějí nástupiště a možná ještě přidá rozlehlé „autobusiště“, aby se to mohlo vykázat. Za malý zázrak považuji, že se po desetiletích hráblo na Branický most a trať přes Bubeneč s výhledem na alespoň kus druhých kolejí. V prvním případě je k tomu dotlačily hrozící důsledky do byť značně marginalizovaného odvětví.