Další dluh na dopravní stavby. Vláda schválila úvěr od EIB na až 24 miliard korun

Stanice Praha-Vysočany, stav květen 2023. Foto: Správa železnicStanice Praha-Vysočany, stav květen 2023. Foto: Správa železnic

Podle vlády přinese úvěr úspory ve výši 100 milionů korun ročně v porovnání s financováním přes dluhopisy.

45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Rejpal

Nějak mám pocit, že za to množství peněz co se v posledních letech do dopravních staveb dává je toho nějak málo postaveno. Že by se snad v ČR dráze projektovalo a ještě dráže stavělo? Už aby tu byla zahraničí konkurence. A hlavně by se měl udělat pořádek na MD, SFDI, ŘSD a SŽ.

Jiří Kocurek

Protože je toho hodně rozestavěného…

Kov

Např. aktuální rozestavěnost u ŘSD je 279,4 km, to není málo: https://www.rsd.cz/mapa-staveb

X 1

Například monopolní dodavatelé. Zabezpečení výhradně AŽD Praha. Pražce jen od ŽPSV Doloplazy. Výhybky jedině z DT – Výhybkárna a Strojírna Prostějov a nakonec kolejnice. Ty jsou z Třineckých železáren.

Leštění

Jakou zahraniční konkurenci myslíte kromě aktuálně vylouceneho Metrostavu a jeho dcer, jsou u nás jen velké zahraniční firmy.

kbk

To je ale nesmyslný výkřik do tmy, že?

Avoda

Lehce off topic – máte někdo informace, kdy se vrátí hlavní část dopravy do Polska na trať přes Petrovice u Karviné?

jal

Nejspíš poté, co se to tam dokončí. A to je zatím ještě na dlouho, když teprve teď jsou peníze.
https://bbfan.pl/artykul/duze-pieniadze-z-unii/1456719

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Půjčovat si na infrastrukturu je jedno z těch málo smysluplných půjčování si.

David

Pokud se to teda nesplachne do záchodu na modré zábradlí a lokálky…fakt by to mělo jít na hlavní tahy.

Karl vB.

Noo, podchody na Praha hl.n. na hlavním tahu jsou
a trať přes Branický most stane hlavním tahem pro nákladní dopravu hnedle po znovuotevření mostu v roce 2024 a to vzhledem k aktuálnímu stavu vyšehradského železňáku a čekání asi na to, až konečně sám žbluňkne.
Takže je vše (jako vždy) vše v naprostém pořádku. 🙂

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Tak

Leštění

Tak ono kde o to jestli je to opravdu na infrastrukturu.
Pokud si chci koupit auto a bazén a přitom mám jen na jednu věc. A banka řekne půjčíme vám jen na auto, bazén nepotřebujete. No vy auto koupite z půjčky a bazén za své. Opravdu jste si půjčil na auto? Když jste si ho mohl koupit i bez půjčky?

Démon

Co je to za větu?

Jarda

takže bude konečně na modernizaci silnice z budějek do písku?

Radim

Možná, severní spojka a navazující úsek se mají začít dělat příští rok (tak snad…), ostatní úseky až 2026 resp. 2027, takže „furt“ (nemůže se vědět na co bude a na co ne).

PetrH

Ne, s tímhle se už počítalo od začátku roku. Jenom se hledal zdroj financování.

Hala D

Pochybuji, úvěr by měl být určen spíše na železnici, alespoň tak to prezentují Novinky.cz a další:
https://www.fintag.cz/2023/07/13/vlada-schvalila-dalsi-uver-tentokrat-na-dopravu/
Jen Zdopravy tam má zahrnuté i silnice. Myslel jsem, a i tak to vyznělo od ministra Kupky, že je to hlavně na železnice.

Jindra CV

Severozápad musí počkat až do roku 2099 a déle.

Démon

proč?

Sova

Pokud to jde skutečně do staveb a ne do studií a vzdušných zámků, tak v tom žádný problém nevidím. Tato půjčka má jinak výhodné podmínky.

Jiří Kocurek

Raději bych ani dokumentaci provedení stavby nedělal, aby se ušetřilo.

Leinad

Studie dělat rozumně.
Na Praha – Liberec bylo docela dost studií se zadáním, aby nevyšly.
Na Praha – Beroun mělo být zadání, že vydělává osobka (protože takhle dlouhé tunely bez nákladu nejsou běžné ani ve Švýcarsku).
Někdy paradoxně kvůli normám neprochází zlepšení stavu ŽP(tišší provoz, dB by bylo méně než před rekonstrukcí a co hůř, více než dovolují dnešní normy).

Honza1 a 1

Co myslítě tím „že vydělává osobka“?

Lukáš Kníže

Obecně jsem pro snižování veřejného dluhu a pro vyrovnané rozpočty, nicméně podle všeho bude úrok za půjčku z EIB do 3 %, což v dnešní ale i blízké budoucí době je velice výhodné.
V takovém případě by byl hřích nevyužít co nejvíce levné peníze.

Dušan

Pokud si to dobře pamatuji jak to vysvětloval ministr dopravy Kupka, tak půjčka je něco jako rámcová smlouva s tím, že každé jednotlivé čerpání peněz z ní má stanovený svůj vlastní konkrétní úrok – čili systém jedno čerpání = jeden stanovený úrok, deset čerpání = deset různých úroků dle konkrétního data.

V. F.

No a? To neznamená, že se úroky budou automaticky zvyšovat. Jen budou lehce korigovány +/- aktuální situací. Nic to nemění na tom, že budou výhodné.

Dušan

Ano, doufám, že to tak nakonec opravdu bude:-)

Zakon kaze

Hlavne to je EIB, mnohem pohodovejsi nez soukromej sektor

Kodl

Dobrá zpráva, že se našel další zdroj financování. Nicméně se obávám, že je třeba ještě o malinko zvednout tempo směrem nahoru, neboť i přes rekordní rozestavěnost je dálniční síť stále jako cedník, kde desetiletí chybí naprosto klíčové stavby.

Coudy

Nejen dálniční… železnice je na úrovní kosmeticky upgradované Rakousko-uherské sítě, jak kvalitativně, tak kvantitativně…

Jiří Kocurek

A víte, že za Rakousko Uherska měly lokomotivy maximální rychlost 80 či 90 km/h, 100 km/h pouze jediná řada a to 5 let před válkou, takže rozhoně nebyla pravidlem?

https://cs.wikipedia.org/wiki/KkStB_%C5%99ada_310

David

Tak kdyby SŽ tak neplýtvala investiční prostředky a lépe udržovala infrastrukturu, možná by té infrastruktury mohlo být víc. Ale předělávat předělaná nástupiště v Pardubicích, Cehrenicích, či Tatcích, opravovat nádražní budovu v Pardubicích za 2mld, či plánovat miliardové generální rekonstrukce tratí po cca 20 letech provozu (Lipník – Drahotuše).

Radek

souhlas, celá přestavba 1.koridoru do Kolína po 20 letech provozu za nějakých 20miliard, to mi hlava nebere…

Radim

Nádražní budova v Pardubicích už to potřebovala, ale ty nástupiště by samozřejmě vydržely, o tom žádná, stejně tam všecko zastavuje tak by ani nevadila nižší rychlost, otázkou je, v jakém stavu tam bylo/je trakční vedení atd., to už asi taky chtělo obnovit, takže ty nástupiště už se s tím prostě svezly. No a Lipník – Drahotuše je podle mne taky blbost rekonstruovat, ale na druhou stranu tam třeba aspoň zvednou rychlost, teď je tam 120km/h myslím…

Leštění

Kde jsou prosím ke stažení podklady, kde je uvedeno v jakém stavu železniční trať je, rád bych se také podíval.

Hala D

Doplnil bych, že i na ŘSD teď nedávno řeší zbourání nově vybetonovaného mostu. A na rozdíl od dálnic má už železnice hlavní trasy elektrifikované. Dálnice nejsme schopni zprovoznit ani po 80 letech od zahájení. Mám pocit, že je jednodušší a rychlejší (možná i levnější ) postavit koridor na zelené louce.

libor

jenže ty dráty na těch hlavních tratích se dělaly již v minulém století…

Jiří Kocurek

A protože dožily, tak se dělaly znova.

Jiří Kocurek

Jakože D1 není zoprovozněná? Ale ano, můžeme stejnou „logikou“ tvrdit, že nejsme schpni dostavět Prahu, že stále není hotová.

Hala D

Určitě není mezi Prahou a Ostravou kompletní.

Frantisek

Dálnice chcete elektrifikovat? Elektrika je sice pro pohon dobrá věc, ale sama o sobě to nespasí. Železnice má hlavní tratě někde na úrovni silnic 1. třídy, většinou v uspořádání 1+1, dálnice je o úroveň výš – a se sjezdy obslouží i místa, která jinak míjí, což železnice musí řešit uzly při sídlech, ne v polích.

Slušní lidé jezdí veřejnou dopravou

Pardubické nádraží je nejdůležitější v republice, takže ho je potřeba předělat na špičkovou úroveň.

Hala D

Zase bych se tak moc neradoval. V popisu té půjčky není nic o tom, že by se z toho financovaly dálnice.

Frantisek

Pod ODS to jinak nedopadne. Nejvýše se zbourá pár dalších budov, zruší nákladiště, přestavějí nástupiště a možná ještě přidá rozlehlé „autobusiště“, aby se to mohlo vykázat. Za malý zázrak považuji, že se po desetiletích hráblo na Branický most a trať přes Bubeneč s výhledem na alespoň kus druhých kolejí. V prvním případě je k tomu dotlačily hrozící důsledky do byť značně marginalizovaného odvětví.