Další detaily k nové soutěži Českých drah. Elektrické jednotky shání pro Pardubický kraj, nahradí „honeckery“
Nový RegioPanter pro Jihočeský kraj. Pramen: České dráhy
Do Pardubického kraje má jít osm jednotek, nasazení do dalších regionů zatím není jasné.
Prostě bych na vedení osobních vlaků z Pardubic na východ nic neměnil… Nechat rameno Kolín – Česká Třebová. Do Holic motorák…. Protože do Holic jezdí vlak sice s přestupem a často, ale z Pardubic ještě jezdí bus co chvíli přímo
Škoda že se kdysi nekoupily IC-Elefanty. Ná rychlík to vidím pořád jako vyhovující jednotku.
Bylo by fajn kdyby se pochlapil i ústecký kraj a z této opce by se panteři koupili i sem jako náhrada syslích souprav. 7-8 panterů, co to je? A pokrok by to byl obrovský.
Ústecký kraj na dané výkony (soubor „Elektrická páteř“ na 15 let od 2026) připravuje soutěž, kde bude nové EMU požadovat, pokud ji vyhrají ČD, dá se předpokládat, že sem právě tyto jednotky (které mohou a nemusí být pantery, abych byl objektivní) nasadí.
Teprve připravuje? Však nově vysoutěžený dopravce má jezdit už od letošního prosince…
Ne, od prosince 2026.
https://zdopravy.cz/ustecky-kraj-chysta-velkou-soutez-na-elektrickou-pater-podminkou-budou-nove-vlaky-124518/
Ale ČD mají smlouvu jen do prosince 23.
Jestli je to tak, tak jim to asi prodlouží přímým zadáním.
Každopádně otevřená soutěž s požadavkem na nové jednotky proběhne skutečně na provoz od roku 2026.
Aby jste se z těch Holic nepo….. Stejně velká Skuteč víkendy nula a večer též…
Takže dle hesla: Mně chcípla koza, tak ať sousedovi chcípne taky?
Uznávám, že Holice svou polohou mají dobrou autobusovou dopravu, přičemž to je jen proto, že někdo drží status Quo, tedy že Os musí jezdit Pce – Třebová, i když za Moravany není využití zas tak velké, i když vlaková doprava zrovna v tomto případě má potenciál, pokud bude dobře rozvržena a bude si s autobusy doplňovat a ne dělat konkurenci a nebudou autobusy upřednostňovány.
Skuteč cca 5 000 obyvatel, Holice cca 6 500, tedy o cca 30 % více obyvatel.
U Skutče je třeba navíc odpočíst všechny místní části.
Ač se to nezdá, tak Skuteč má oproti Holicím nádraží umístěno dost blbě, jednak excentricky a za druhé je to k němu z centra dost do kopce. Kdežto Holice mají nádraží skoro uprostřed zástavby, není to na něj do kopce a krom toho už tu bylo zmíněno, že Holice jsou větší než Skuteč.
Jo proto Skuteč nemá nárok na víkendovou dopravu…. Hlavně že do zasr….. Holic jezdí bus s vlaky skoro duplicitně… a až moc…
To nikdo neříká, ale vy stavíte tato dvě města proti sobě, jenže takto problém nestojí. Já nemám nic proti Skutči a jsem zastáncem teze, že by doprava měla být dostatečná celokrajsky, ale když v případě Holic má železniční doprava potenciál, který je zbytečně zabíjen, tak přeci nebudu mlčet jen proto, že ve Skutči jsou natom hůře. Ona duplicita vadí i mě, místo využívání potenciálu vlaků, se posílá vlak i bus shodně a tvoří si tak konkurenci, místo aby se doplňovali, hlavně o víkendu to je vidět, kdy bus i vlak jedou shodně, místo aby bus jel v lichou 45 a… Číst vice »
Jinak tak na okraj, pravidelné přímé spojení vlakem i během dne Holice s Pardubicemi dlouho měly, (samozřejmě většina vlaků byla Holice – Moravany), ale přímé smysluplné se našly (například kolem půl druhé odpoledne z Pardubic jezdíval) , jenže pak přišly nesmyslné škrty, a zbyly pouze 2 vlaky (ráno v 7:14 z Pardubic, prezentovaný, jako školák, sice příjezd v 7:48, takže o tom školákovi lze úspěšně pochybovat, a v 22:41 z Holic, toť vše). A opačně jezdíval asi 2 grafikony Os Kolín – Pce – Moravany – Kolín, to jen dokazuje, že nutnost držet vozební rameno až do Třebové je jen… Číst vice »
Říkal jsem si, že by bylo fajn mít Pantery i na koridoru, když jezdí na HK, ale hlavně by se v PaK měl někdo zamyslet nad trasováním vlaků, např. je nutné vést stále Os Kolín – Třebová, v hodinovém taktu odpoledne a v 2 hodinovém dopoledne (v týdnu)? Krom pár spojů se v úseku Moravany – Choceň nevozí moc cestujících, zatímco Holice by si přímé spojení zasloužili, takže rozlomit Os na Choceň – ČT, a Kolín/Pce – Holice, a Moravany – Choceň vést extra spoje, dejme tomu v 2h taktu, krom těch pár špičkových, které vést tedy veskrz, spojené s… Číst vice »
To muže napadnout jen……… Do Holic už obslužnost snad stačí co bus chvíli z Pardubic…. A prostě to rameno Kolín – Česká Třebová nechat tak jak to je….
No právěže vyměnit pomalý bus za rychlejší vlak.
Nechat na střídačku Jelení/Rychnov, a doplnit rychlejšími vlaky Pardubice – Holice, což samozřejmě můžou doplnit přípojnými autobusy od vlaku, které by obsloužily okolí Holic, udělat okružní linku navazující na vlaky.
Mezi Moravany a Chocní ta poptávka prostě není taková, takže lepší rozlomit větev a využít kapacitu tam, kde to bude lepší, než vozit poloprázdný vlak.
Kolem UO ty Os nikdy nejezdily nějak prázdné…
Kolem UO ne, proto jsem navrhnul rozlomit na 2 větve Choceň – ČT a Pce – Holice. UO by teda o Os do ČT nepřišla.
Tak se přidám Os Pardubice – Holice – Náchod, HK – Choceň – Třebová – ( Lanškroun), a Chrudim – Moravany – Choceň
Je pravda, že dostat se do Týniště (hlavně o víkendu) z Holic, pokud bych chtěl jet ať na Náchod, nebo třeba na druhou stranu do Orlických je docela tristní, a tedy jsem si už kdysi v hlavě (ale to byl opravdu jen jeden velký šotosen) maloval Pce – Holice – Náchod/Rokytnice. Takže vlastně, proč ne. HK – Choceň – Č.T. jezdil jeden vlak, cca 10 let zpět, ale vzhledem k tomu, že mají v plánu rozlomit Os HK – Choceň na HK – Solnice, a Týniště – Choceň, tak by ty Os musely být Týniště – Č.T. A Chrudim –… Číst vice »
Nebo se holt bude pálit nafta pod dráty Choceň – Moravany.
Ty Hradce bych nejlépe viděl jako prodloužení brněnských spesnaku, a stačilo by aby stavěly v Čermné a Borohrádku.
Ale vzhledem k hustotě osobní dopravy Týniště – HK, bych je useknul v Týništi.
Pro všechny zarputilé mínusače, toto je náhodou přesně koncept Jihomoravského kraje.
Nejlepší by bylo dostavět 5 km spojku Zámrsk – Vysoké Mýto. Pardubice – Litomyšl do hodiny a 25 tisícům obyvatel by se zrychlilo a zjednodušilo cestování.
To by mělo i ekonomiku.
Dostavět spojku + rekonstrukce trati Litomyšl – Vysoké Mýto město a jízdní doba by mohla být plus mínus 50 minut, s tím že bych možná zrušil Uhersko (udělat z toho odbočku) a zřídit maximálně zastávku Turov u druhého přejezdu směrem k Moravanům. Navíc by se to ani nevylučovalo s přímým spojením na Holice. Kdy buďto (pokud spojení bude vedeno soupravami s automatickým spřáhlem), jet Pce – Moravany spojený, a dobudovat spojku na Uherském zhlaví. Nebo Litomyšl – Pardubice vést jako Sp, které by od Zámrsku zastavilo pouze v Moravanech a Pardubičkách, a od Holic Os, které by pobralo zbytek, ale… Číst vice »
140 míst to chci vidět jak se tam v ranní a odpolední špičce vejdou lidi.Jedině kdyby jezdily zdvojené.
Počet 8 jednotek naznačuje, že se bude zdvojovat.
Turnus je pro 6 jednotek + nějaká záloha +1 jednotka navíc takže pořád je to málo
A nedá se odpojit jednotka cestou? Třeba směrem do Třebové se zanechá v Chocni.
Teď ty honekry se syslem jezdí s čím? 163 nebo 162? Nepovede nasazení nových EMU s 50 % hnaných náprav a vmax 160 km/h + nízkopodlažní nástup přeci jen ke zrychlení a nižší turnusové potřebě?
162 WTB, 163 se občas vypůjčila z Hradce když některá mašina vypadla na revizi.
Také odpadnou problémy s dveřmi. Už jen tím se zvýší stabilita jízdního řádu.
Problémy s dveřmi jsou bohužel i u panterů…
Já se obávám, že 6+1 je jenom syslografů, ale k tomu je ještě jedna souprava bez sysla (té by se možná dalo zbavit ostrými obraty v ČT v ranních hodinách). Kromě toho jsou v Pardubickém kraji ještě nějaké soupravy hodné náhrady jezdící mezi ČT a Brnem, resp. od července jen mezi ČT a Letovicemi.
Místo třívozové kapacitní soupravy dvouvozová jednotka? A pak se zase budeme divit že s novými vozidly a rychlejším jízdním řádem pojede více lidí
Otázka jakou reálnou kapacitu ty honekry měly. Čtyři lidi na čtyřce byla jen teorie.
Čtyři lidi na čtyřce byla ve špičce realita, ne jen teorie.
Honeckery byly další výkřik socialistického slendrianst i, který se u nás VUBEC neměl objevit. Jednoduše je ČSD NEMĚLY PŘEVZÍT. A jako podmínku převzetí stanovit velikost a rozteč sedadel a polospousteci okna! Nechápu, jak někdo od ČD mohl o nich psát jako o moderních vozidlech!!! Co bylo na nich moderního? Ty stísněné pidisedadla? Nebo pevná netonovana okna? Nebo ty dřevěné bouchací dveře v interiéru? To i staré osmidverove Bai byly lepší!!! A to se vyráběly těsně po válce. A s tou modernizací to jak vidím dopadlo přesně tak, jak jsem tady kdysi psal: zrenovovali se pár vozů do jednoho vlaku NA… Číst vice »
Většina zde diskutujících bude souhlasit že by měli *ZRUŠIT* spíš vás…
Koukám, že vůbec nevíte proč je tehdejší ČSD objednalo, zaplatilo a odebralo.
Honeckry byly náhrada za zastaralé osmidvéřáky jako lazaretní vlaky (proto ta okna, proto takové blbé rozteče), takže koupit je dostaly jako stranicko-armádní úkol. A když už byly zaplaceny a vyrobeny, tak už vrátit nešly, respektive šli, ale peníze už ne. Vagónka v Görlitz splnila zadání.
Problémy vozů Bdmtee jsou hlavně nevhodně uspořádaný interiér a příliš prudké nástupní schody. Nedostatky interiéru jdou odstranit modernizací interiéru, která zřejmě v budoucnu proběhne, jelikož vozy dtále disponují blokací dveří a Vmax 160km/h. Co se týče nástupních schodů, zde už by se musel sahat do rámu vozu a to už je příliš velká investice.
Kolikátá soutěž v řadě, napsaná na míru Škodě už to je? Co myslíte, bude se soutěžit a nebo to dopadne jako vždycky?
Myslím že to bude vypadat jako vždy! Pořád se budou vymlouvat na dodavatele, dávat směšné pokuty a cestujícím budou stále vynucovat staré Honeckery. Dva příklady za všechny: do Frenštátu pod Radhoštěm mělo jezdit PĚT Push pull jednotek a jezdí dvě nebo tři s vymluvami na dodavatele a namísto ostatních více, než 30 let staré Bdt. A v olomouckém kraji namísto Stadleru s nízkopodlažními prostory jezdí Chcipaky 810, sem tam nějaká ta Regionova. A tytéž pokuty a že strany ČD výmluvy na dodavatele!
s dovolením se podívám a vidím, že jezdí čtyři a jen v některých dnech 3:
http://sledovani.55p.cz/bohumin_710_2023/?disp=12-2022
Když je jeden push pull po bouracce nemůžou jezdit všechny že ano
Pan je věštec
To je empirická zkušenost.
Empirickou zkšeností je i to, že žádný dopravce si nová vozidla prostě nevyrobí. A o velkých opravách a rekonstrukcích to platí také. Takže když dodaval selváhá, tak za to může dopravce?
Jako vždycky
U Honeckerů mě vždy iritoval nedostatek místa na kolena. Pokud proti vám seděl někdo aspoň průměrného vzrůstu, tak jste se vzájemně okopávali. Doufám, že je rovnou sešrotují nebo darují do Afriky, aby je při první mimořádnosti nevrátili zase do provozu…
Raději odřeknutý vlak, než náhrada?
Na náhradu můžou dat něco snesitelnejsiho
V reálu přichází v úvahu ještě Regionova.
Které části slova snesitelnějšího jste neporozuměl?
V Africe mají lidi nejdelší nohy.
Darovanému koni… Mohli by dramaticky zvýšit kapacitu úplným odstraněním sedaček…
Pygmejové ne.
Jelikož ČD nemá přebytky vozu tak bych je zatím nesrotoval
Já jsem si je zase díky tomu oblíbil, sedačky v uspořádání 1+1 nemá ani první třída railjetu či pendolínu 🙂 . Jen jednou mě zklamali, když jsem málem dotáhl domů štěnice, ale to je spíše problém údržby.
Na honeckerech jsou špatné v podstatě jen sedačky. Chtělo by to větší rozteče mezi nimi a aby byli trochu víc ergonomičtější. Jinak je to vagon co umí jet 160 km/h a je škoda ho šrotovat, protože po renovaci by klidně mohl jezdit i na Expresech, IC atd…
Nahradit Honeckery? Jupí! Ten vagon je za trest.
Taky to má plný název „Honeckrova pomsta“. 🙂
Alespoň už víme, kde udělali soudruzi z NDR chybu…
Že za války stříleli do vzduchu…
Soudruzi z NDR chybu tentokrát neudělali, to hle si soudruzi z ČSSR objednali, lazeretní vagóny.
Chválím České Dráhy za to, že investují velké peníze do vozového parku. Další velká pochvala je za to, že se drží jednotných řad. Čím méně řad, tím jsou menší náklady na servis a údržbu. To co bylo dlouhodobě v České Republice je neudržitelné. Jediný kdo zapláče budou šotouši.
další kdo zapláče je hlavně hospodářská soutěž:))
Což o to, unifikace je dobrá. O tom žádná. Problém je v tom, že ta unifikace spočívá v tom, že se tu množí ne úplně povedené jednotky od JSVŽV. On by vlastně ani ten výrobce nevadil, kdyby v tom byla férová soutěž a rovné podmínky.
Nojo, jenže rodinné stříbro, že jo. Z Kypru. Nyní Nizozemské.
Zajímavý pokus o unifikací se objevil v roce 1966. Tehdy se začaly vyrábět jednotky SM 488.0 a poté též EM488.0. a v motorové trakci vozy M296.1 se stejným interiérem, spolu s přípojnými Baim a téměř shodné Bdt. A jak to dopadlo? Výroba EM488 po ukončení výroby EM475 bylo vysloveně zpátečnictvi a namísto nespolehlivých M296 nám za li vynucovat ty odporné chcipaky M152!. Tím pokus o unifikací skončil. A jeho následky pociťujeme dodnes. Po 57 letech!
Bdt se začaly dělat v 80 letech.. to si hodně plete. A 810 už ustupují ze scény ..dojedou další rs1 a bude. Asi stě nečetl že je objednáno dalších 76 pes ..
Otázka je, jestli je lepší mít jeden typ elektrických jednotek na celou ČR a mít tak lepší údržbu atd. nebo ušetřit pár milionů a mít několik typ…
Problém je, že i ty dodané jednotky nejsou úplně stejné….
Probíhá pozitivní evoluce; byla by chyba replikovat špatné řešení, jen protože unifikace.
A dokonce ani neumí jezdit v soupravě Interpanter + Regiopanter + Ibalgin.
Ušetříte asi nějaké peníze na nákupu, ale zase neušetříte na provozu a údržbě právě pro více typů.
Asi by to šlo s nějakou nepřesností spočítat.
Nebo spíš pár stovek milionů. Stadler pro JMK byl o 400 mega levnější.
Ano. Stadler pro JMK byl levnější, kvalitnější a šotouši by si z něho stříkli do textilu 🙂 Měl jen jednu drobnou vadu ….. nesplňoval podmínky tendru.
Dokud nezjistíte, že mají ty jednotky nějakou dříve těžko odhalitelnou konstrukční vadu. Pak je musíte odstavit všecky a nemáte čim jezdit.
Můžete nám dát nějaký příklad z minulosti, kdy k něčemu takovému došlo?
Ne sice u jednotek, ale u vozů x43, kdy byl problém s dvojkolími (nepřišlo se na to, ale ani se to úplně nevyřešilo). Jinak řada 471 má za sebou nějaké trakční legrácky a oblíbené jsou sněhové kalamity u zamrzlých dveří a sběračů.
Přišlo se na to ..vydrolovaly se jízdní plochy a vyřešilo se to.
Nepřišlo se na to, proč se plochy drolí, vyřešilo se to tvrdšími koly, problém se podstatně omezil ale nevymizel na sto procent.
Chvalte spíš objednatele. Nebýt jich, tak nám dodnes budou ČD tvrdit, že regionova je nové a moderní vozidlo.
Určitě ne… Co si kraj objedná a zaplatí to dostane
Šotousum je to fuk