Další detaily k nové soutěži Českých drah. Elektrické jednotky shání pro Pardubický kraj, nahradí „honeckery“
Do Pardubického kraje má jít osm jednotek, nasazení do dalších regionů zatím není jasné.
České dráhy dnes zveřejnily další detaily k velké zakázce na dodávku až 47 elektrických jednotek typu EMU140 v hodnotě 8,4 miliardy korun. O vypsané soutěži jsme informovali v pátek.
„Poptávka objednatelů po moderních vozidlech stoupá, a i proto jsme zahájili soutěž na dodávku až 47 elektrických jednotek pro regionální dopravu s konstrukční rychlostí až 160 km/h, které nabídnou moderní a komfortní cestování. Jednotky by měly jezdit například v Pardubickém kraji, ale zájem mají i další objednatelé,“ popisuje Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
Pardubický kraj marně čeká na část modernějších vlaků, které jim České dráhy slíbily při podpisu desetileté smlouvy. Původně mělo dojít k modernizaci vozů Bdmtee (přezdívaných jako honeckery), po problémech s dodavatelem ale České dráhy od záměru ustoupily.
Kraj za rok 2021 za nenasazení modernizovaných vozů vyměřil dopravci pokutu necelých půl milionu korun. O sankci za rok 2022 nebylo rozhodnuto. Cestující dál jezdí s vozy bez modernizace. Už v listopadu kraj potvrdil, že jedná s dopravcem o náhradě těchto vozů formou pořízení osmi elektrických jednotek EMU140.
České dráhy v zadávací dokumentaci neuvedly minimální počet odebraných jednotek. Už v minulosti ale uvedly u podobné zakázky, že minimální odběr stanoví ve druhém kole po kvalifikaci. Nestanovit dopředu alespoň minimální počet odebraných vozidel výrazně snižuje možnost více nabídek.
100 miliard do nových vlaků
Vítězný uchazeč mezinárodního tendru má Českým drahám dodat moderní, klimatizované, nízkopodlažní elektrické jednotky s 1. a 2. třídou s kapacitou minimálně 140 míst k sezení určené pro obě hlavní trakční soustavy v České republice (3 kV DC a 25 kV / 50 Hz AC).
Ve vlaku by nemělo chybět ani wi-fi připojení či elektrické zásuvky pro napájení přenosné elektroniky. Součástí výbavy budou zásuvky na dobíjení baterií elektrických invalidních vozíků nebo elektrokol. Samozřejmostí je prostor pro umístění kočárků nebo jízdních kol a moderní audiovizuální informační systém. Jednotky budou vybaveny ETCS. Odhadovaná hodnota rámcového kontraktu je 8,4 miliardy korun. Kromě pořízení vlaků zahrnuje i vybrané náhradní díly a kompletní servis po dobu až 15 let.
České dráhy plánují v rámci Strategie 2030 investovat do obnovy vlaků do roku 2030 až 100 miliard korun. V současné době mají objednáno 110 elektrických jednotek RegioPanter, 76 motorových jednotek PESA, 20 devítivozových expresních souprav ComfortJet a 50 elektrických lokomotiv Siemens Vectron pro rychlost 230 km/h.
Aktuálně u Českých drah běží soutěž dodávku dvouzdrojových elektrických jednotek BEMU (3,4 miliardy korun, 15 jednotek), jednotky EMU400 pro dopravu okolo Prahy(až 90 jednotek, 42 miliard korun) a 60 jednotek EMU350 na rychlost až 200 km/h (32 miliard korun).