Další čekání na nové vlaky. České dráhy zrušily soutěž na 60 nových motorových jednotek
Motorová jednotka RegioShark v zastávce Domažlice město. Foto: České dráhy
Čekání na nové dieselové vlaky na tuzemské železnici se opět protáhne. České dráhy zrušily velkou zakázku na dodávku až 60 motorových jednotek pro 120 cestujících. Důvodem je příliš vysoká cena.
Asi sa niekto dostatočne nenabalí
Já si myslim že v dnešní době nelze očekávat že ti výrobci to budou vyrábět levně a pokud ano tak to bude nějaký levný poruchový vozidlo co toho moc nevydrží. Měli drahy přistoupit alspoň na tu nabídku od pesy když už od nich motoráky mají a vědí jaký ty motoráky jsou. Akorád v dnešní době aby předběhli konkurenci a zvýšili rychlost těch vlaků na regionálních tratích tak měli požadovat nějáký motorák s naklápěcí skříní.
Kdyby se na těch lokálkách naklápet dalo. Zatím se na nich dá leda tak kolébat. A na mnohých celostátních jednokolejkách jsou rádi, když 810 dosáhne své konstrukční rychlosti, resp. je to dovoleno.
Všimli jste si přátelé, že od té doby co Bureš jmenoval do čela Ministerstva dopravy toho pána co skoro nepotřebuje spát vše konečně u Českých drah začalo opravdu klapat ? Vlaky jezdí po jedné koleji (zřejmě aby ušetřily), nových vlakových souprav se zřejmě nedočkáme. Někdy když jedu vlakem mám pocit, že snad Beneš odsunoval sudeťáky lepšími vlaky.
to je ak, když se z předem definované barvy návěsi udělá PR tah ve svetru.
Včera byl zástupce ČD v pražské ZOO,konzultovat nákup 50-ti velbloudů s přípřežnýmy vozíky. No,nevím zatím,na co ?
60 a není to moc pro modrogumáky?
7 * 680, 7*Taurjet. Bude to mít aspoň podtyp na předělání(jako stejnosměrný Panter)
Mno, za bolševika se objednavaly velké série vozidel. Asi proto aby se to ani nemuselo opravovat…
Nyní, se objedná na co jsou prachy.
A taky každá tato kauza má svůj důvod. Třeba Zdeňka Žáka s tím kuliferdou co si posadil do drah. Nehledě na saskarnu s výpočtem návratnosti už těch původních taurjetu….nevychazelo to s kladným IRR, až jsem jim poradil tam dát balón na konec….
Kyvadelko byl zase průšvih s podporou domácího průmyslu. Ale ten zkrachoval…při vsi úctě k Českomoravské, byl tam jistý rozdíl oproti ještě chvíli před tím vyrabenym cmelakum…
No, jo, opět překvapení, že pri českých platech (a z toho plynoucích cenách spousty věcí jakož i daňových příjmech), nemáme na nové moderní vozidlo… Kdyby se neblblo s nizkopodlaznosti, tak stávající motoraky – třeba hydra, kvatro ale i vysmivana 628/845 by si ještě svoje odjezdily. Stejně nevím jaký je přesně smysl nizkopodlazniho vozidla na stanicích se sypanymi perony nebo těmi uzkymi panelových…lezu do schodů tak jako tak… Nemáme na to, tak kupme vše jete snadno opravitelne / udrzovatelne, kde seženeme hodně vozidel od jedné třídy, vazme si sukafonu…a hodme se do klidu. On sebepohodlnejsi bus na typické klikate silnici II… Číst vice »
Až budete starší a méně pohyblivý tak ještě nízkopodlažní dopravní prostředky oceníte.
se sypanýho „perónu“ je to ku prdu. Pokud v ruku v ruce nepůjdou i nástupiště, pak si jen tak hrajeme na bezbariérovost
Rychlý chybný závěr pro dnešní den: Taky máte někdy pocit, že byste chtěli při konfiguraci auta něco spíš odebrat a tím snížit cenu? Když slevime z nároků u vlaku, tak nám vyjde zase něco jako 810, možná však povinně s ETCS, něco jako start-stop.
Nic nového, to už tu bylo s Desirem v roce 2008. Prostě motoráky, jaké svět neviděl. 🙁
Když se před lety kupovali Regiosharky tak se měla udelat rámcovka na mnohem více vozidel. ted se z toho mohla další jen přiobjednat. Tohle soutežení několika souprav se proste nevyplatilo. a ted když se souteží větší počet tak už zase mnoho vyrobcu o dieselu ustoupilo a nabídka není tak široka. Prostě uvidíme co na to objednavatelé. Nekteré kraje mají smlouvy na nové soupravy.
Schválně stejně to vidím, že zruší i tu soutěž na DMU70. Cena se jim taky nebude líbit, nebo vůbec nic nebude k dispozici na trhu. Tak nakonec všechny Šukafony a Regionohy dostanou postupně na dalších 30 let provozu klimatizaci, wifi, měniče a další vrstvu nového korporátního laku. A zase pojede vše ve vyjetých kolejích. 😀 Je tu přímo vidět ta ochota pořídit nové jednotky. Jo halt každá p**el něco stojí a snad si to dráhy cenově správně vypočítaly a nasadily v uzavíraných smlouvách s kraji? Ale nebudou třeba mít tímhle odkladem dráhy v některých krajích takový „menší“ problém? Tam kde… Číst vice »
Na DMU70 soutěž není, jde jen o tržní konzultaci. Ale souhlasím, že jejím výsledkem bude regionova.
Měl jsem vás rád dráhy. Ale díky vašim schopnostem se s vámi brzy v Královéhradeckém kraji rozloučíme. Příští rok se soutěží. Arriva nabídne ojetiny z Německa. Vy nedokážete nabídnout žádný ekvivalent. Jenom se vymlouváte, že nic nejde.
Už to máte dohodnutý co.. Plácnutý
A nějaké to výběrko diskriminační se dycinky nějak v ČR dá udělat.
Jojo, co takhle šířka dveří?
Pokud to budou ojetiny ve stylu Regiosprinterů, tak vůči tomu by nabídlo ČD ekcivalent už tak před 30 až 40 lety bez problémů.
Dovolil bych si upozornit, že výrobci, kteří potřebují hlavní komponenty a materiál zaplatit v eurech, budou i kalkulaci dělat v eurech a ze na zhruba 200 mil EUR je rozdíl, jestli to násobíte do korun x 25 nebo 26, 200 mil Kč, v případě koronového kursu 27,5 to je už dokonce půl miliardy navíc.
Tady jde vidět že lokálkám typu Olbramovice – Sedlčany, Čelákovice – Mochov, již asi brzy odzvoní. S Motorovými jednotkami je to naprd. Měly by se Elektrifikovat takové lokálky které mají smysl, zrenovovat je a nasadit na ně nové el. jednotky. Jinak to nevidím. Bude se hold muset udělat seznam tratí které se prostě nevyplácí. Na renovaci a elektrifikaci důležitých lokálek typu Vsetín – V. Karlovice nebo Liberec – Harrachov. Veřovice – Studénka. Liberec – Černousy. A spousty dalších. Ačkoliv se bude na ničení lokálek dívat špatně, zkrátka nezbude nic jiného. Zejména lokálky např v Jihočeském / Plzeňském Kraji a taky… Číst vice »
Některým určitě odzvoní, ale nebude se primárně rozhodovat podle toho, kde bydlí kolik lidí, ale spíš jaký zájem na tom má objednatel, jestli se podaří vytvořit nějaký atraktivní provozní koncept, ať už třeba s bateriovými vozidly nebo protažením nějakého ramene někam dál. Zrovna do Litně je v pracovní dny ráno 30 minut interval a o víkendu se jezdí třívozově, tam se nějaký ten žralok asi uživí. Sedlčany jsou asi postradatelné, ale úplně vzduch se tam nevozí (směrem do Sedlčan se vlak spíš plní) a kdyby se jezdilo s baterkama přímo do Benešova, mohlo by to pomoct. Elektrifikace Černous asi v… Číst vice »
HOLT, HOLT Kirak ….. HOLD někomu vzdáváte! a to dle Vašeho příspěvku nevypadá .. 🙁
Nejlepší bude ten venkov úplně opustit?
Prostě obsluha nízko zalidneneho území něco stojí. Ale spočítal jste kolik stojí infrastruktura v Praze na člověka? To také není levné. Tak to zavřeme?
Prostě buď budou stará vozidla nebo méně trati. Osobně preferuju více tratí…
Ne, venkov se opouštět nebude. Na venkově se posílí autobusová doprava s kratším intervalem, modernějšími vozidly a zastávkou na návsi.
Že zrovna Moravák má potřebu se strefovat zrovna do středočeských lokálek. Samozřejmě srovnatelná lokálka do Velkých Karlovic je „důležitá“. To mě pobavilo.
Tak prosím pěkně. Já nejsem z Moravy a jsem Pražák. Dále Opravdu si všichni myslíte že když vyleze z osobáku 5 lidí tak se to opravdu plní směrem do Sedlčan ?? 😀 😀 Lokálku do Velkých Karlovic srovnám asi tak stejně jako lokálku do Kout. Jezdí tam bus a vlak a oba dopravní prostředky jsou narvané. Tu jsem myslel aby se důležité trasy Elektrifikovaly a zrychlily viz. Šumperk – Uničov – Olomouc. Dále vlak je v podstatě všude drahý a pomalý i na trati Praha – Brno tak ponechme jen trať Praha – Ostrava a bude to 🙂 Dále pak… Číst vice »
Mnojo, tak ať to zkusí znovu a lépe, asi není nejrozumnější tvrdošíjně trvat na dvou vozových jednotkách pro 120 sedících, když tří nebo čtyř vozové vychází lépe v ceně za jedno sedadlo. Ideálně zvolit nějaký kompromis a nakoupit více variant, při takové sérii určitě výrobce rád vyjde vstříc. Tím výrobcem mám na mysli třeba Bombardier, Alstom, Stadler nebo Siemens. Při vší úctě k ostatním, už by to chtělo něco pořádného a ne jen provinční lowcost.
Už teď mají ČD ve dvou krajích zasmluvněné nasazení jednotek o cca 120 místech, tam je jedno, že dvojnásobná jednotka by v nějakém poměrném čísle vyšla laciněji.
Chápu, co si kraj objedná, to dostane. Ale určitě se v budoucnu budou soutěžit i rychlíkové linky, alespoň by ČD měli co nabídnout.
Při vší úctě, článek je o tom, že nabídky jsou moc drahé, a vy předpokládáte, ze když to jeste zkomplikujete různými variantami, tak to vyjde??
Ano, za předpokladu, že by těch jednotek bylo celkově méně, ale některé byly vícevozové. Pokud jsou linky, kde plánují spojovat dvě až tři, alternativou by byla jedna vícevozová s odpovídající kapacitou. Jestli to je moc naivní, tak se omlouvám.
A kdo to zaplatí? Už takhle se na velké části tratí stěží uživí šukafon, co by tam dělala tří vozová jednotka?
Autobus vychází draho, vezmeme kloubový? Dvouvozová DMU je drahá, vezmeme čtyřovozovou? A pak ji rozpůlíme?
S těmi jmenovanými výrobci máte bohužel 5-10 let zpoždění, na motorové jednotky se dneska nezaměřuje Siemens ani Bombardier, vlastně ani ten Stadler moc ne. Alstom je nejspíš ještě nakvašený po tom prohraném odvolání u výběrka na elektrické jednotky, kde v případě vítězství měli vyvinout vozidlo s rizikem že pak nedodají ani jeden kus. Takže se nám tady sešla v rámci možností celkem dobrá sestava…
Stadler má novou platformu WINK, obsahující i diesel. Ale když je pro ČD drahá i Pesa se schváleným zralokem…
Vzhledem k jiným projevům neschopnosti ČD chápat realitu se nic jiného očekávat nedalo.
Nic překvapujícího. ŽM se dotazoval u Siemense, proč se nezůčastnil soutěže o nové motoráky na Kladno. Odpověd byla stručně řečeno, v rámci snižování emisí CO2 a nezájmem zákazníků o tento typ pohonu, se společnost orientuje na alternativní pohony. (Trolej-baterie, vodík). Stadler na dotaz ani nereagoval. Viz. ŽM 05/20. Takže, buď ojetiny ze západu, nebo zadrátovat anebo Iveco.
Je pravda, že na západě je stále nějaká nová elektrifikace, stále další zrušené tratě a dost relativně moderních motorových jednotek.
Konkrétně Siemens opustil výrobu dieselových jednotek. Nikdo je nechce, a v západní Evropě je teď moderní snižovat emise ve veřejné dopravě. Tudíž trolej-baterie
Což je v podmínkách většiny českých lokálek ekonomický nesmysl. Takže ještě nějakou dobu šukafon a potom Iveco.
Ještě je tady třetí, byť jen hypotetická možnost a to převední na dráhu místní a provozovat tam tramvaj. Ve vozidle pak motor Iveco/Man/Mercedes z autobusu.
To snad leda, ale to znamená to fyzicky oddělit od železnice a když si uvědomím co se může stát (viz Pernink), tak bych měl strach tohle provozovat na jednokolejkách.
Tramvaj nemusí být fyzicky oddělená, naopak existují vlakotramvaje.
…nebo ojetiny ze západu.
Asi tak. Stačí se podívat do Německa. Lint…. dlouho dlouho nic…. Pesa…. dlouho dlouho nic…. nic.
Zrušení VŘ je v případě překročení ceny naprosto v pořádku. A považuju až za drzost, že pšonci podali nabídku s vyšší částkou, přestože maximální cena byla jasně daná. Co s tím sledovali? Zřejmě si představovali, jak stát budou vydírat, když jiná nabídka nebude. Už z principu je správně, že s nimi vymetli.
Tak otázka také je, zda představy ČD o ceně byly zasazeny do reálného ekonomického rámce…
Proč drzost? Také to mohou být nerealistická očekávání. Nikdo vám nebude vyrábět vlak pod cenou, jen protože jste si nastavil nerealistický limit. A nikdo nebude do VŘ dávat ze srandy cenu vyšší, když neví jakou cenu nabídli konkurenti. Prostě ČD neodhadli kolik to může stát. Nevím jestli tam nemůže hrát roli i aktuálně dost nevýhodný kurz na nákupy ze zahraničí.
VŘ není šmelení na polské tržnici, to se pšonci přepočítali. Nesplnili podmínky zadání, takže jediný správný a očekávatelný důsledek je jejich okamžité vyloučení.
Jedinej, kdo je v téhle soutěži vyloučenej, je poradatel. České Dráhy.
Jojo to jsme jim to nandali, zůstaneme v 810.
Přepočítaly se i ČD, když požadovaly něco, co nikdo nevyrábí (a není blízko vyráběnému).
Jedině rozumné je to, udělat si to tady doma sami. Uměli jsme to, takže to budeme umět zase a ne za eura, ale za koruny a hned to bude jinak.
No to je ale překvapení. Si myslím že koncept nových motoráků na tratích v ČR, s daným počtem cestujících, s naší kupní sílou a neochotou platit tržní ceny je nyní nerealizovatelný. To radši objednatelé dopravy sníží kvalitu aby to mohli zaplatit >>> čeká nás mutace 810 dalších 30 let????
To radši zrušme vlaky a investujme do NOVÝCH a PRAVIDELNĚ OBMĚŇOVANÝCH autobusů tam kde to jde. A to mám KVALITNÍ vlaky rád a autobusům se vyhýbám co to jde.
Praha – Kladno elektrifikovat, současný stav je trapný.
A kdo bude platit opravy a úpravy silnic, kudy ty NOVÉ a PRAVIDLNĚ OBMĚŇOVANÉ autobusy budou jezdit? A kde do nich seženete šoféry, kterých je kritický nedostatek už dnes? A ty nové autobusy jsou dotované? A co jízdné v nich? A pokud ano, kde vidíte rozdíl proti vlakům?
Ty silnice se musí opravovat tak jako tak. A pokud nebudeme udržovat ty regionální tratě, které nedávají smysl, tak zbyde víc na jiné věci, třeba na údržbu silnic.
Ty silnice se musí opravovat a upravovat více a častěji, když po nich pravidelně jezdí desetitunové autobusy. A to není zadarmo, jak si tu pořád mnozí myslí. Navíc do těch autobusů musíte sehnat, rekvalifikovat a zaplatit šoféry. Další náklady. A pokud se bavíme o příměstské aglomeraci, tak vám ty autobusy nakonec zůstanou na příjezdu do města stát v koloně mezi osobními auty, to jsou další škody, které musí někdo zaplatit.
A taky po nich jezdí traktory a těžké kamiony, takže to není argument, navícmpát autobusů denně (bavím se o náhradě lokálek) na to bude mít zanedbatelný vliv. Pořád to vyjde levněji než udržovat dráhu a personál kvůli několika vlakům.
Dobrá, připusťme, že v každé vesnici, do níž jezdí autobus, zároveň jezdí tolik těžkých kamionů a traktorů, že se v nich pár autobusů denně jak vy říkáte ztratí. Je to přece naprostý standard, v každé zapadlé Dolní Lhotě, kde často končí silnice, jich denně projedou minimálně desítky. Jenže ono se ani tak neztratí, opotřebení kumulativně roste s každým těžkým vozidlem. Je to podobně validní argument, jaký používá Česmad, když blokuje nastavení mýta pro kamiony ve výši reálných nákladů. A teď se podívejme do reálného světa. V každé vesnici není velká fabrika ani supermarket, vyžadující několik kamionů denně. A dokonce ani… Číst vice »
taky do takových malých obcí nemusí jezdit tak velké busy, když vidím, co teď brázdí plzeňským krajem, tak si říkám, že na mnoho linek taky mohli nasadit spíš mikrobusy
Možná nemusí, ale většinou jezdí. Zejména proto, že pokud jde o spádovou linku, ve špičce se naplní o kus dál. A dopravce má jen velmi omezenou možnost operativně měnit kapacitu vozidel podle momentální situace, nehledě na to, že zpravidla koupil paket velkých autobusů kvůli ceně, tak jezdí s nimi. Ty minibusy totiž nejsou o tolik levnější.
Do té Vaší Lhoty, pokud zrušíme šukafon, pojede tak 4-6 párů autobusů denně, o víkendu možná ještě méně. A to to ještě nemusí být klasický autobus, mnohdy bude stačit minibus či mikrobus. To jim tam v sezóně rozhodně projede víc těžké zemědělské techniky a takový John Deer s vlekem plným brambor váží rozhodně víc.
Navíc i ta „lokálka“ v takovém místě vydrží bez nějakých nákladných zásahů třeba 90 let. Viz řada příkladů z praxe. Tak co je pak levnější?
Autobus bude vždy levnější. Silnici musím platit tak jako tak. Pořizovací a provozní náklady jsou výrazně nižší. Dráha na smysl tam, kde je potřeba přepravovat velké množství lidí, tj. dálková a příměstská doprava, v tom je nenahraditelná. Ale tam kde mi jezdí šukafon a v něm pár lidí, je to vyhazování peněz. Chápu, že sotouši by tak přišli o některé cíle svých výletů, nicméně to je z pohledu zájmů společnosti zcela irelevantní.
Argument, že silnici musím platit tak, jako tak, je nesmysl. Na železnici dopravci platí za každý ujetý kilometr každého vagónu nějakou částku, bylo-li by to na silnici naprosto stejně, divil byste se, jak hodně by se tato platba navíc projevila v ceně silniční dopravy, nebo jízdného v autobusech. A kecy o silniční dani, či spotřební dani v ceně pohonných hmot sem netahejte, nepatří sem.
Ne, dráha vyjde celkově levněji než cpát na silnice kamiony a silnou nákladní dopravu. To se opravdu zaplatit nedá. Ale musí se mnozí smířit s tím, že náklady silniční dopravy zahrnují více věcí než jen výstavba a udržování silnice, i když ani to silniční doprava dnes není schopná uhradit.
pokud ,,ušetříme,, za neúdržbu regionálních tratí, tak zbyde max na odměny politiků
Taky by to šlo udělat obráceně – přestat udržovat silnice v zapadlých vesnicích, a potajmu změnit vlakový jízdní řád tak, aby navazoval…
A to by bylo, aby ta 810 nebyla alespoň poloprázdná…
Jasně a sanitky, hasiči či zásobování tam budou jezdit jak? Také šukafonem?
A to ještě jen malý počet, těch nejpotřebnějších.
Takže ještě více nákladní dopravy na sIlnice a ono to bude se vším všudy asi zadarmo. Takto tedy rozhodně ne. Prostě zcela jiná koncepce dopravy ve státě a dokázat na kolejovou dopravu převést vše, co jde. Pak to bude efektivní
Totální nesmysl, nákladní doprava po kolejích má smysl na větší vzdálenosti a ve velkém objemu. Když potřebuji odvézt dvě palety, bude auto vždy výrazně levnější a efektivnější.
Vy jste teda legrační Laik. Takže místo vlaků nakoupí nějaká centrální síla (ČD to asi dělat nebudou) autobusy. A jak zajistíte aby tím ty lidé jezdily? Tam kde místo vlaků zavedli BUSy se po čase rušily i ty, protože tím jezdí ještě míň lidí než vlakem. BUSem totiž jezdí fakt jen lidi, kteří nemají žádnou jinou možnost dopravy.
Což platí i o šukafonu, o kterém je v kontextu českých lokálek primárně řeč. Navíc je šukafon obohacen o mnohdy celkem dlouhou procházku na zastávku někde ha vsí.
nojo jenže vlak se často špatně ruší, pač když ho kraj neobjedná, tak SŽ zavře trať pro nepotřebnost. takže kraje objednávají aspoň to minimum co musí, aby se trať nezavřela… kdyby trať byla v majetku kraje se vším všudy, myslím ,že by neměl zájem ji za ty prachy zachovat…
Ta centrální síla se v podmínkách regionální dopravy ČR nazývá kraj. Ten dopravní obslužnost zajišťuje a platí.
To je teď normální, že se napíše jen např.:“LINK II“ a vůbec se nenapíše řada, nebo je to zvláštnost tohoto serveru?
Jste úplně mimo..
To je přesně ta věc, kterou se tou otázkou snažím zjistit, káp jste na to.
Tak zrovna tady by řada ČD být mohla, ale jinak považuji za dostačující napsat typové označení vozidla. Třeba takové jednotky ELF.EU pro RJ v Ústeckém kraji už jsou ve výrobě, ale řadu pokud vím zatím nedostaly, tak jak jinak to pojmenovat. A například u jednotek, které u nás jezdí buď pod německou řadou 628, nebo pod českou 845, ale žádné rozšířené typové označení nebo jméno nemají, je to celkem nepraktické.
Typové označení se samozřejmě také nepíše, to co se píše je obchodní označení.
Ale LINK II je obchodní označení.
To jsem rád, že se mnou souhlasíte.
Elfy do UL kraje budou mít číslo řady 654
Protože LINK II je označení typu daného výrobce, podobně jako Vectron nebo TRAXX.
Už je na čase začít to dělat doopravdy – skutečnou soutěž na dopravce, s požadavkem na nová vozidla, s reálnými náklady. Ta ukáže, co jsou objednavatele ochotni zaplatit.
Co na tom chcete ukazovat?
Minulý rok byl vrchol, nejrychlejší růst ekonomiky, platů, výběr daní a příprava na krajské volby.
Víc už kraje v nejbližším desetiletí nebudou chtít rozhazovat ani náhodou. Naopak tlak na vyšší zabezpečení a elektrická auta ukazující cestu i po konci ropy, snad konečně dokopají rozhodující většinu k rušení 10-20% nejméně využívaných kolejí.
Vždyť jsem to říkal. Máme novou řadu 811, tak na co kupovat něco jiného? 🙂
Takže ČD konečně pomalu přicházejí na to co je normálně uvažujícím lidem jasní už dlouho. Tedy, že ceny nových vozidel na regionální tratě se naprosto míjí s finančními možnostmi objednavatelů. Ten průzkum na DMU70 dopadne podobně. Vývoj nové jednotky jen pro potřeby ČD (nikdo jiný autobus na kolech nepoptává neb všude jinde už přišli na to, že autobus na silnici je levnější a tratě kde se nic většího neuživí postupně ruší) by byl tak drahý, že to nedává smysl. A teď co s tím? No zatím se stále dají reinkarnovat šukafony, případně dovézt ojetiny ze Západu (ty ale nemusí jezdit… Číst vice »
A za to může co.. tsi..
Bez TSI by tu byl uplne stejný problem.
Ne nebyl, ty vozidla byly normálně naprojektované a funkční jako RS1.
Teď je nejspíš nikdo nechce přeprojektovávat, protože ta norma je jednak nesmysl, dělá je nekonkurenceschopné. A navíc, pokud je to zakázané kupovat, kdo by to projektoval.
Jenomže ono by technicky nebyl takový problém předělat RS1 podle novějších TSI. Problém byl spíše ten, že už tehdy vyšel motorový vůz na zhruba 50 mil., přičemž o něco menší autobus vyšel tehdy odhadem na 5, takže o takové vozidlo zřejmě není mezi dopravci zájem. Pokud mluvíte o crashové kabině, tak ta je dneska běžnou součástí vozidel. Na vozidla se instaluje především kvůli ochraně strojvedoucích. Podívejte se, jak dopadl ten v Českém Brodě.
Ale proč by to proboha někdo měl dělat. Ten motorák má být malý a lehký..
Třeba proto, aby zabránil zranění strojvedoucího, když mu vjede kamion na přejezd…
Jinak crashová kabina není nic zas tak šíleně těžkého a drahého. Na vlaku najdete řadu těžších komponent.
842/843 si taky umí poradit slušně s větším předmětem a nemusí být do 110, když se tu stejně jezdí max 80 a min 20 ještě ubrzdí. Navíc něco je prostě věc náhody. Nemusí být o 30 tun těžší.
Na přejezdech mají být kamery nebo detektory. Ve vlaku zabezpečovač nebo automatické vedení.
Jako vám vadí jeden ze 4 případů v TSI crash, tzn. náraz do kamionu ve 110km/h. Že by pro motorák stačilo méně. To možná ano, možná byste tím pár kilo ušetřil, ale kdo by to vyvíjel? Výrobci by stejně použili jednotné prvky pro všechna vozidla do 160km/h.
Opravdu v TSI crash problém nehledejte. Mireo crash bez problémů plní a třívozová jednotka pro 220 míst váží okolo 110t.
https://de.wikipedia.org/wiki/Siemens_Mireo
Ano mireo ano, to je snad první.
Problém v TSI crash pro malé motoráky spočívá v požadavku na maximální zpomalení, což silně omezuje maximální velikost sil při deformaci kabiny a tím výrazně zvětšuje deformační síly.
Například, pokud by někdo přivařil čelo z Mirea na 810, tak to TSI crash nemá šanci projít, mimo jiné, kvůli zpomalení (skříň by nejspíš taky nevydržela), přestože to čelo funguje na těžší jednotce.
No a taky s rozdílem, že že ten autobus za 9 let sešrotujete.
Autobusy se po devíti letech už davno nesrotuji.
Ano, oni jsou tak rozpadlí, že už je nikdo ani nenajde, takže je ani není nutné šrotovat.. To bylo přehnané, ale jel jste někdy autobusem, který má třeba už 8 let? Asi ne, mluvil byste jinak.
20 let jsem denně jezdil autobusy které pamatovaly několik sovětských ofenzív,a přesto je bylo nakonec nutno sešrotovat. 8 letý autobus je běžně v ČR v provozu. Nepoznáte to, protože vypadá jako zánovní.
A že tím autobusem budou jezdit 3 lidi.. Což je stejně trochu drahé taxi..
Za vyšší ceny vozidel rozhodně nemůže TSI. Jako člověk, který se vývoji věnuje skoro 15 let můžu říct jenom „díky bohu za ně“. I když tyto normy nepokrývají 100% vozidla, pořád je to náhrada za desítky různých norem v různých státech, která nám umožňují konstruovat podobná vozidla pro různé země Evropy. I když se někdy v TSI objeví nová věc typu crash, tak TSI ve výsledku vývoj zlevňují, protože lze podle nich vyvinout více méně univerzální vozidlo pro většinu Evropy. Důvodů pro vyšší cenu drážních vozidel je celá řada a leží úplně někde jinde. Především se jedná o pevnostní normy,… Číst vice »
TSI je nesmysl i s 2 vozovou jednotkou. U některých výrobců.
TSi pokrývají vývoj celého vozidla, co je podle vás konkrétně nesmysl?
Zejméná tsi crash norm na 110km/h
Crash je pouze malá část TSI, která se významněji řešila tak před deseti lety. Dneska už tyto normy vozidla bez problémů plní. Splnění spočívá v osazení deformačních prvků v kabině a její vyztužení. Ty samy o sobě něco navíc váží, ale v rámci celého vlaku se jedná o poměrně zanedbatelnou položku. Rovněž cenově se nejedná o nic závratně drahého. Za ochranu strojvedoucích tohle rozhodně stojí. Důvody pro vyšší ceny drážních vozidel jsou někde úplně jinde, než v TSI crash.
Ahoj Radku.
Nešlo by u vás zkusit naprojektovat Mireo v dieslové verzi?
Vykuchat elektriku a na střechu umístit Powerpacky?
Je to jen bláznivé nápad 🙂
Ale jako odrazovej můstek k perspektivní vlakové jednotce a budoucím alternativám hybridních vozidel, například s vodíkovým palivem by se to hodilo.
Zejména když Bundestág schválil subvence přes 1 miliardu Euro do výzkumu vodíkové problematiky.
TSI řeší i jiné věci než odolnost při nárazu, jde o interoperabilitu. A to zase takový nesmysl není, co myslíte?
To ano. Jenže to je jako s integrací. Oni pod hezký název interoperabilita schovají hromadu dalších jejich bruselských „vylepšení“, pro blaho světa, které vyplodí. Které s interoperabilitou nemají nic společného. Ať je to GDPR. A další.
Resp. na mnoha místech žádné přejezdy být nemají. Jenže to samozřejmě by tady někdo musel plánovat zlepšení postupně. A pracovat na tom systematicky z obcí, přeprojektovat, občas něco vyvlastnit atd.
no -10. Ale co těch 110 tun pro 2 vozovou jednotku. Přepočtěte si to na cestujícího. Na reálnou obsazenost. A u zastávkového vlaku. Možná je pak i auto stejně ekologické.
Opravdu lze těžko souhlasit s tím posledním odstavcem. Na 100 lidí potřebujete 2-3 busy. Ale budiž. Ale existuje něco jako historické vazby, vlak obslouží území, když to samé území má obsloužit bus může to znamenat, že mu to bude trvat o mnoho déle (chybějící tunel, serpentiny na silnici 3. třídy atd.). Obsluha vlakem a autobusem je něco zcela jiného a rozhodně si nemyslím, že to lze volně zaměňovat. Nehledě k tomu, že autobusem pojede po stejné trase méně lidí. Obzvláště pokud půjde o cestu pomalejší.
Ale je mnoho tratí, kde cesta autobusem podél té tratě je stejně rychlá jako vlakem a ještě to má výhodu, že autobus zastaví v obci na návsi, zatímco vlak v lese/polích za obcí, takže v konečném důsledku je cesta autobusem rychlejší, protože se zkracuje docházková vzdálenost.
No, až na to že není, protože stojí pro každou tetku co 50 metrů a vymetá všechny díry silnice 3 třídy. Takže tam sedí 3 důchodci ve výsledku a pár studentů. Jinak auto. A seškrtají to na ráno v poledne a večer.
Kdežto na šukafón zastavující 2 km za vsí se stojí davy, že? Nicméně opak je pravdou, většina českých lokálek je jen drahý autobus na kolejích.
Železniční zastávky jsou od sebe dál, než 2 km. Mezi Krnov a Krnov-Cvilín jsou 3 tarifní km.
Autobusem vám nebudou jezdit ti s prostatou, a kterým se dělá špatně…
Nehledě k tomu, že životnost autobusu přece není 40 let…
Tak už i prostata je argument? Nezlobte se, ale to už není ani demagogie, ale hloupost. Víte, že do nemalé části lidských sídel v ČR a obecně ve světě koleje nevedou? A možná to pro Vás bude překvapení, ale tam žijí prostatici.
To opravdu hloupost není. Asi toho moc o lidech a jejich problémech, preferencích a požadavcích nevíte.
Právě, že vím. Ale udržovat někde lokální kde jezdí pár lidí v šukafonu jen kvůli prostatikům? To snad nikdo nemůže myslet vážně. Opakuji, do spoustu míst vlak nejede, lidé, včetně prostatiků jezdí autobusem a evidentně to žádný problém není. Obávám se, že jako mnozí zde žijete v sociální bublině jménem šotouš.
Nepřehánějte, Kolik takových míst je a jaké to má dopady na dopravu? A co tak aby autobus doplňoval dráhu a navážel na ni cestující? Asi problém, že, na rozdíl od zahraničí. Třeba zase Švýcarska nebo i Německa.
Aby lidé museli přestupovat a bylo to tak ještě méně komfortní a pomalejší? Jinak takových míst je mnoho, dokonce většina. Ale chápu, že pro sotouše kam nevedou koleje, to není ani na mapě.
A on je u nás problém s velikostí zakázky (počtem požadovaných vozidel), když potřebujeme tak nejméně 300 nových vozidel tohoto typu jen pro ČR a když budou, třeba i od n ás, tak je rádi využijí i v zahraničí. Minimálně na Slovensku, v Maďarsku, Polsku a jinde.
taktak…železnice má význam pro: 1) nákladní dopravu, 2) dálkovou dopravu, 3) příměstskou dopravu (myšleno velká města). zbytek zrušit a ušetřené peníze dát do silnic a cyklostezek a stezek pro pěší…
bohužel na mnohých lokálkách nákladní doprava v podstatě zanikla a vše mjezdí po silnici.
Protože nákladní doprava na železnici má smysl na větší vzdálenosti a ve velkém objemu. Pokud potřebuji přepravit 2-3 palety, tak je za pár hodin odvezu autem až na dvůr. Představte si tu přepravu vlakem, nejdřív to musím autem odvézt na nádraží, naložit do vagónu, pak se to bude stát bůhvíjak dlouho někde na seřazovacím nádraží, pak to někam pojede, pak to zase bude čekat, nakonec (za několik dní) dojede na nejbližší nádraží a pak si proto budu muset autem dojet. Tedy dlouhé a drahé. Takže pokud někde poblíž trati není velká fabrika s vlastní vlečkou a zároveň není v systému… Číst vice »
Problém je v tom, že české silnice už bez zásadních (a velmi drahých) změn infrastruktury víc kamionů prostě nepojmou. A ty navíc těží z nerovných podmínek díky skryté dotaci, protože nemusí, na rozdíl od vlaků, platit plné a reálné náklady za použití dopravní cesty. Těch pár korun mýtného na rychlostních komunikacích je rozhodně nepokryje a zničené silnice, zabranou kapacitu dopravních cest, zpoždění dojíždějících lidí kvůli kolonám a následky čím dál častějších nehod kamionů platí – hádejte kdo?
Takže místo posílení silniční infrastruktury budeme nutit firmy vozit zboží vlakem a komplikovat a prodražovat jim výrobu což bude mít vliv i na jejich konkurenceschopnost? A tím pádem stát vybere méně peněz na daních a tím pádem zbyde méně peněz i na vlaky? Někdy mám pocit, že šotouši se akorát dnes probrali z třicet let dlouhého spánku.
Co takhle místo záměrného skákání od extrému k extrému, fabulací a podsouvání začít normálně argumentovat?
Ne, stačilo by nastavit železniční i silniční dopravě rovné finanční podmínky. Případně zachovat pokřivený trh a podpořit železnici jako ekologičtější alternativu, když se dnes mohou podporovat kdejaké ekoprojekty s mnohem pochybnějším efektem. Bylo by to jedině spravedlivé, když už se skrytě dotují kamiony a tím pádem zisk každé firmy, která je používá.
Mmch, ne každý, kdo s vámi nesouhlasí, je šotouš. A vůbec, zkuste si najít původní význam toho slova, než tu s ním začnete metat.
S těmi rovnými podmínkami opatrně, pro železnici by to byl tvrdy náraz.
Tím si nejsem vůbec jistý. Do rovných podmínek totiž patří veškeré externality, například nepříznivé dopady sdílení infrastruktury s jinými dopravními prostředky, které se železnice netýkají, či řádově vyšší ekologická zátěž od silniční dopravy.
Zkuste, prosím nastínit to řádove větší ekologickou zátěž v projekci daného tématu, tj lokálním tratím. To žer po korudoru funí nákladní vlak o 2500tunách není pro „poslední míli“ opravdu nijak „směroplatný“.
Nemáte pravdu. I z těch vedlejších tratí svezete vagony, ze kterých pak sestavíte nějaký větší vlak. A každé auto, které nepojede, je značným přínosem. Ta lokálka má skoro nulové externality, nehledě třeba na to, že dříve se třeba ten jeden či dva vagony zapojily k osobnímu vlaku a jelo to taky (vlastně zadarmo). Zvlášť když to jelo z konečně na konečnou tratě.
A na to jste přišel jak????? Naopak, silniční doprava by rázem byla , s prominutím, v háji. Hlavně když by si musela hradit veškeré náklady a škody. Jenže jak to udělat, aby třeba jen i v takových diskusích jako zde, lidé věřili spočítaným číslům. Jako např. jen aby si silnice hradila dopady do zdraví lidí – tedy těch cca 70 mld. ročně. A šlo to těm postiženým lidem a do zdravotnictví. To by byl náraz že? Jenže asi patříte – možná – mezi ty, kteří takovým číslům nevěří, aniž by si zjistili ,třeba i u těch , co to počítali,… Číst vice »
Ano, byl by, protože by nestačila to vše rychle převzít. Proto je nutné se na to připravit a tvrdě do kolejí investovat, aby se to zvládlo, až na to dojde.
Extrém tu předvádíte Vy. I kdyby se se ty podmínky srovnali, tak pořád přeprava ve výše uvedeném případu po železnici nebude dávat smysl a bude násobně dražší a delší. Zkuste se na to podívat bez modrých brýlí: Mám pět palet zboží, každou po 200 kg a potřebuji je odvézt zákazníkovi na vzdálenost 150 km. Pokud to udělám autem, potřebuji někoho s vysokozdvižným vozíkem, řidiče a jedno Iveco. I kdyby se platilo mýtné na všech silnicích, tak 150 km x 2 Kč za km x 2, tedy 600 Kč (cesta tam i zpět), půl dne práce řidiče s veškerými odvody řekněme… Číst vice »
Nemáte dojem, že přesně tak to nemá fungovat a že jen sháníte argumenty, aby to nešlo? Takto se to řeší „demagogicky! již pár desetiletí, až se podařilo tu nákladní dopravu z kolejí vytlačit a úplně ji znevýhodnit a znemožnit. A to mýtné na dálnicích a jedničkách, třeba pro to vozidlo kolem 10t by mělo být minimálně 12 Kč/km, ale na dvojkách a trojkách přes 20 Kč. To už také bylo spočítáno, ale nějak se to nehodí, tak se o tom nemluví a nezveřejňuje se to. A to jsme jen u nákladů, ale ne u škod a externalit.
Totální nesmysl, je vidět, že o soukromém sektoru nic nevíte. Nikdo soudný nebude čekat na zboží 5 dní a třikrát ho nakládat. Silnice, kromě dálniční sítě, není třeba nějak zvlášť rozšiřovat, stačí je jen udržovat v dobrém stavu.
Ani kvůli soukromému sektoru, něčímu zisku se není možné tomu přizpůsobovat a ohrožovat lidi, dělat nesmyslné koncepce založené na něčem drahém a škodlivém. Prostě se musí začít říkat pravda a podle toho jednat, podnikat. Jinak je to lhaní do kapsy a dříve nebo později se vymstí. Nakonec na té likvidaci zemědělství u nás, zemědělské půdy, špatném zacházení s lesy, zastavěním krajiny, jsme se dostali už do značných problémů, které nikdo neumí napravit a aspoň malá náprava bude stát stovky miliard (už jen nápady na různé přehrady atd.). Takže se nám ty vaše a podobné názory a činy a podpora absurdní… Číst vice »
Jste demagog, upravujete si vše podle svého a myslíte si, že na to někdo skočí. Proč by si někdo přepravoval 5 palet vlakem? To může převést pomalu i osobním autem. Tady jde o to, aby zdroje a cíle nákladní dopravy byly na kolejových trasách – tedy sklady, podniky atd. A pak i malá množství se dají přepravit rychle i levně. Ale to se nesmí blokovat a musí se právě ty ekonomické a další podmínky změnit, pro všechny stejné povnnosti i práva a znát skutečné náklady a nezpochybňovat je.
Ano, protože silniční infra už nejde reálně rozšiřovat, pokud se to má bezpečně zvládnout. Skutečně o tomto máte minimum informací, jako řada dalších. Nedejbože, aby tento trend nadále přetrvával a stupňoval se. Už pak i tato generace bude mít víc než velké problémy. Trochu rozumu, přemýšlení a získávání objektivních a odpovídajících informací. Nejsou už tu přeci 70. léta 20. století, kdy se ještě trend všeřešící silniční dopravy probojovával. Dnes jsme už opravdu jinde. Nejméně se musí věřit takovým institucím jako Česmad, lidí závislých na silniční dopravě, investicích do nich apod.
Vlaky možná platí plné a reálné náklady za použití dopravní cesty, ale už ne za investice do ní, zatímco silniční doprava je zdaněním paliv velmi významným sypacem do státního rozpočtu.
Aha, a železnice kupuje nezdaněné palivo? Nebo dostává elektřinu zadarmo?
Spotřební daň. Nafta na železnici představuje asi 10 % energie, na silnici (samozřejmě spolu s benzínem) nějakých 95 %.
Železnice samozřejmě spotřební daň v naftě platí také. A na elektřině také někdo vydělává, a když se podívám, kdo vlastní ČEZ a ČEPS, tuším kdo.
Nicméně cena jednotky energie v naftě je trojnasobna vůči elektřine.
kuste obsvěštlit utjednotku energie v naftě. krapet tomu nerozumím.
Dobrá, moderní diesellokomotiva udělá 1kW za nějakých 270g nafty, starý brejle tak kolem 380g nafty.
Jednotka energie – kWh. Je to orientační výpočet, autorem je tuším pan Apollo17, co sem také chodí. Různá účinnost nových/starých/starých řádně vykloktaných strojů v tom zohledněna není.
jenže právě v tý účinnosti dostat ze spalného tepla co nejvíc energie na kola to právě vězí.
Pokud vím, daň z paliv zaplatí cca polovinu nákladů oprav a investic do komunikací.
Spotřební daň z uhlovodikovych paliv tvoří asi 8 % příjmů státního rozpočtu. Opravdu míří do komunikací 16 % našeho státního rozpočtu? Teď nemám kapacitu to hledat, ale silně pochybuju.
Možná ani to ne.
Palivo má zdaněno i dopravce na železnici stejnou měrou.
Jde o podíl nafty a elektřiny (nezatížené spotřební daní) na silnici/železnici.
Elektřina je zatížena daní. Povinné odkupy od solárníků a spotřební daň z uhlí.
Není a nemůže být. Vy prostě také nechcete vidět skutečná čísla, která jsou za investicemi, údržbou, opravami. Tady jde ročně o stovky miiliard – přesněji nejméně 200 mld. v této oblasti a na to si silniční doprava skutečně zatím nevydělá. Ale těžko se to počítá, protože řada dat se nesleduje a získat je třeba z měst, obcí a krajů je neskutečně složitá. Vše jsem tu už uváděl a upozorňuji, že nejde o výmysly, ale o poznatky z praxe i od těch lidí, co se tím zabývali. Ve státě je spousta chyb a nejasností kolem financování různých oblastí, objektivních čísel. Spíš… Číst vice »
Dilniční daň je nic? to , jak je stanovena ¨, reklamujte u svého poslance. Venkoncem je už nasnadě plán na rozšíření zpoplatnění dalších silnic.
Bylo by vhodné mýto vybírat na všech „státních“ silnicích.
Stanovena velmi směšně. Zjistěte si to třeba v SRN, kolik tam to je a kolik tam spočítali skutečné náklady. A dokud nebude zpoplatněna silniční síť celá se vším všudy, pak to nikdy nebude tak, jak to má být.
Naprostý nesmysl. Dřív byly zdroje nakládky a vykládky a podniky přímo na kolejových trasách a ne v polích a v zástavbě. Tak alou zpátky k této praxi a hned budeme na tom lépe s krajinou, vodou, klimatem a nebude se muset tak bláznit s ekologií pomocí fanatiků.
A to je právě špatně.Jenže když se to tak prosazuje a i SŽ odmítala poptávku přepravy nákladní dopravy po železnici a neustále někteří její zástupci tvrdí, že nákladní doprava na nich nebude. Co pak s tím ? Kdo je vinen? Kde jsou skutečné problémy? A proč se ruší koleje, nákladiště, plochy pro nakládku a vykládku atd.? Že by to vše bylo nějak jinak?
A co meziměstská doprava? Opravdu nemá význam provozovat tratě Pardubice-Hradec Králové, Plzeň-Domažlice, Jihlava-Havlíčkův Brod a mnoho dalších.
To je příměstská doprava.
A lokálky nezajišťují příměstskou dopravu? Jen je problém v tom, že ji zajišťují ve stavu, v jakém byl postaveny třeba před sto lety a chce se po nich to,co by mělo odpovídat současné době. A to bez přestaveb a modernizací a třeba i prodloužení a dokončení nedostavěných tratí skutečně nejde.
Víte, kolik tím ušetříte? Abyste nebyl překvapený, že skoro nic.
Vesměs máte pravdu. Jen mám ten dojem, že tam kam vede jen nějaká lokálka, nevedou ani pořádné silnice. Viz Chlumec – Městec – Křinec apod.
Možná by bylo řešení nabídnout málo využívané tratě soukromníkům.
Spoustu lokálek zas jede v „souoběhu“ se silnicí.
A teď je otázka: Zapíchat sloupy k lokálce nebo k silnici? Zlín-Otrokovice, Brno-Šlapanice, Praha-Letiště (plánováno) a další, na které jsem zapomněl. Za cenu vlaku je 8 trolejbusů. Za cenu bateriového vlaku je jich až 20. Uran, uhlí, vodu, vítr to pak bude mít stejnou jako vlak nebo tramvaj.
Val Mez – Roznov, Vsetin – Velky Karlovice…. temer dokonaly soubeh se silnici.
A kam by ty trolejbusy měly všude jezdit? A jak rychle? A kolik jeden trolejbus v komfortu a rychlosti, srovnatelné s vlakem, pojme cestujících? A kolik odveze nákladu?
Kdo naposledy viděl nákladní vlak na výše zmiňovaných tratích???
A co jste udělal proto, aby to bylo jinak? Lepší je to konstatovat a být spokojen?
Opravdu je trolejbus na letiště stejně rychlý, kapacitní a pohodlný jako vlak?
Kterou zastávku na trati Chlumec – Městec – Křinec není možné obsoužit autobusem v intervalu 2 hodiny za srovnatelnou dobu jízdy vlakem? S tím, že ten autobus zastaví na návsi/náměstí a odpadne 10-15 minut k docházce na vlak?
Dosáhnete jen toho, že ty autobusy budou prázdné a lidi se vrhnou do aut. Taková doprava je opravdu jen pro velmi krátké trasy a místní nezbytnou obsluhu. Autobus to pak má dovézt ke trati. Pak budou vytížení oba a k tomu ta nákladní doprava na kolejích a je po problémech.
Autobus má dovézt lidi k páteřní trati. Tou trať Chlumec – Městec – Křinec opravdu není. Aby autobus dovážel lidi z vesnice k 1-2 km vzdálené zastávce jsou vyhozené peníze. Pořád by tím autobusem jelo max. 5 lidí. A co by se potom s tím autubusem dělalo? Čekal by hodinu až přijedou 3 lidé z protisměru? Tomu tedy říkám vytížení. Ta zmíněná lokálka jede 20 minut z Chlumce do Městce a dalších asi 25 minut z Městce do Křince. To fakt není dálková trasa, to je velmi krátká trasa, která je místní nezbytnou obsluhou. A proč by se lidi vrhali… Číst vice »
Že byste nedokázal udělat pořádnou organizaci dopravy a dopravu v místě je váš problém, Ne té koncepce. Proč to jde v zahraničí a tady ne? Čím to bude? Že by špatnými lidmi na pracovních místech?
Na západ od nás malé dvouvozové jednotky samozřejmě jezdí, avšak na elektřinu. Třeba jako light-rail. Jaktože jinde se to pod elektřinou vyplatí a u nás ne? Př: Všechny možné linky ve Švýcarském kantonu Jura. Jinak tady se nejedná o nějaké bezvýznamné lokálky. Ty jednotky by jen v okolí Prahy jezdili na tratích typu Praha->Kladno, Kladno->Kralupy, Praha->Neratovice, Praha->Příbram, … To nejsou žádné lokálky vhodné ke zrušení.
Až budeme mít HDP jako Švýcarsko , tak možná. Jenže ty stovky mld nemáme. Jinak já píši „velká část“, např. Kladno – Praha je typická příměstská doprava. Takže jak říkám, nějakou dobu to vydržíme s šukafonem a pak nastoupí Iveco.
Jinak Vámi uvedené spojení jsou typická příměstská doprava, to nikdo rušit nechce. Naopak, např. takové Kladno mělo být zkapacitněno a elektrifikováno už dávno. Řeč je o klasických regionálních tatích odnikud nikam, na jejichž obsluhu potřebujete jeden či dva šukafony a paralelně s tratí vede silnice. A takových jsou desítky
Když můžeme do silnic nalít 40 mld., tak se ty peníze najít dají…sport 8 mld., životní prostředí 14 mld., atd. atd…
A k čemu to bude dobré? Rozhodně potřebujeme řešit jiné a důležitější věci než zachraňovat lokálky, aby šotouši měli kam jezdit na výlet. Třeba konečně dostavět dálniční síť, modernizovat páteřní železniční síť, posílit příměstskou železniční dopravu (zkapacitnění, elektrifikaci, P+R parkoviště……). Lokálky z Horní Lhoty do té Dolní jsou vyhazování peněz.
Jen pro vás. Naopak řada těch dálnic je k ničemu, nemá opodstatnění a nic neřeší. Staví se právě jen pro uměle rozvíjenou silniční dopravu. A proč to mám platit třeba ze svých daní a namísto rozvoje železnice? A ještě na to doplácet zdravím, zahlce ým zdravotnictvím, zničenou krajinou, klimatem……..?
A co teprve neziskovky, podpory nepracujícím, rádoby umělcům, kteří si na sebe nevydělají, různé administrativy atd.,? To je miliard, že by se jeden divil.
Prostě tam bude jezdit nákladní doprava, která jezdí v republice všude kolem osídlení a na zemědělské půdě a lidé si na to stěžují a nikomu to nevadí. Prostě se nebudou stavět haly v polích, ale u tratí a s povinným využitím železnice. Prostě přestaneme konečně se blížit k rozvojovým zemím.
A že já už se JMK nedivím, proč se u vlaků zachoval, jak se zachoval…
To je ojedinělý případ,protože bude platit jen 15 procent ceny vozidel.Zbytek zaplatí EU.
15 procent zaplatí kraj, a o zbytek se půl na půl postará zbytek EU a občané ČR ( protože do té eu také odvádíme)
To nezpochybňuji. Předvedl ale lepší přístup v tom smyslu, že se na to připravil celkem dopředu a neprobral se pár měsíců před konci kontraktů s ČD jako některé další kraje, které se pak strašně divily, že na ně nezbylo…
A něco podobného zkouší už i Karlovarský kraj u busů.
Ještě zrušit VŘ na nové elektrické lokomotivy.
P.S. Vždycky se to tak dělalo.
V době kdy se za velké peníze přestavovaly 810 na Regionovy byla cena nového Desira podobná. Ta doba je díky výraznému technickému pokroku nenávratně pryč. Západní železniční dopravci a objednatelé dnes vyžadují takové vozy, které jsou pro kraje v ČR potažmo České dráhy nezaplatitelné. Je otázka jestli nebude třeba na nové vozy zcela rezignovat. A to přesto, že v Polsku jsou běžně nové Pesy nakupovány.
Musí to zajistit náš průmysl a podle našich požadavků a zdravěho rozumu na provoz na takových tratích. I ČD by mohly být třeba spolumajiteli takového podniku a pak by i to výběrové řízení nemuselo být a spousta věcí by se vyřešila.
Fajn, co tak se přeptat na západě úspěšnějších kolegů, jak na tender.
Ono když je to někomu uplně u pr.ele, a nejde o něho samotného, tak to podle toho vypadá.
Úspěšnějši kolegové na západě nemají za objednavatele české kraje. A obyvatelé těch regionů mají trochu jinou kupní sílu. Kdyby měly ČD o pár milionů Kč na vozidlo víc, nabídky se jen pohrnou.
On to někdo musí zaplatit, ty kraje mají příjmy takové, jaká je ekonomika této země a ono je těžké zdůvodnit, proč někde objednám za 120 Kč/km vlak pro 30 lidí, když autobus budu mít za 40 Kč/km
Přesně tak a ještě si dovolím dodat, že jsou tratě kde je i klasický autobus příliš a plně by stačil mikrobus.
U nás karvina-albrechtice by stacila 7mistna dodavka
A vždyť tam taky většinou jezdí minibus.
Opravdu bezvadná a pohodlná, komfortní doprava. Jezdíte tím vším aspoň sám, abyste měl s takovou dopravou zkušenosti nebo jen mluvíte jako řidič auta či, ten kde se tím vozí a a ni neřídí?
Budete se divit, ale autobusem MHD, tedy ještě méně pohodlným než jsou klasické příměstké, jezdím denně a žádný problém s tím nemám. Což fanatik Vašeho ražení těžko pochopí.
A čo si predstavujete pod takým slovom fanatik? A jinak, vy nejste fanatik, když neuznáváte dávno zjištěná a dokázaná fakta? Zejména kolem životního prostředí, zdraví, klimatu a podílu dopravy na tomto. Zejména té silniční? Jak pak můžete mluvit o nějaké ekonomice, nákladech atd.? Takže raději se podívat do zrcadla a přemýšlet.
Ale zcela neoprávněně. Tímto už je nutné skutečně přestat argumentovat. Cena za vlak na lokálce je někde jinde a i cena za autobus je někde jinde. Dokud se to tady bude takto deformovat, nikdy to nebude lepší a systém veřejné dopravy se rozpadne a hurá, konečně budeme dokonalou rozvojovou zemí!
A jaká je ta cena? Takže v diskusích u jiných článků se tu řve, že soutěžení po krajích je nesmysl, že jsou příliš malé, že rozdělení krajů na oblasti je také nesmysl a přitom by to tedy bylo potřeba soutěžit po jednotlivých tratích? Jako, že budeme porovnávat porovnávat cenu za provoz jednoho šukafonu a jednoho Crosswaye? No, tak takhle jednoduše svět nefunguje.
Překvapuje to vůbec ještě někoho? I když je pravda, že jestli se skutečně přihlásily ty firmy, které se předpokládaly (Pesa, Newag, ŽOS Vrútky), tak by to asi bůhvíjaký zázrak nebyl.
Kdo se přihlásil, se píše v článku (CAF, Newag, Pesa).
Aha tak jsem se překoukl a teprve teď vidím, že poslední byl CAF, tam už by ta kvalita mohla být lepší, ale to už je teď jedno.
A tam je asi zase největším problémem právě cena …
Co je na vozidlech těchto výrobců špatně? PESA má poslední dobou trochu problémy s elektrickou trakcí, ale diesely všude celkem bez problému jezdí, Newag naopak v poslední době zvlášť v oblasti elektrické trakce exceluje a CAF je velmi renomovaná firma. Co se týče návrhu, zpracování i řemeslného provedení by se nejedna česká firma mohla od Poláků učit.
To myslíte vážně nebo je to ironie či vtip?
Je naivní si myslet, že Moloch, přijde s něčím, NOVÝM. v dieselové trakci….taková housenka z Vrůtek, by stačila…viz, Slovensko….
Neměly ČD ve smlouvách s některými kraji vlaky z tohoto VŘ? Tuším, že minimálně s Jihočeským a Pardubickým krajem ano.
Kraje mají soutěžit a ne se pořád dohadovat s jedním dopravcem jak na trhu.
Aby následně budťo platili za prázdné vlaky. Nebo frančíza zkrachovala co.. v době koronaviru.
A ČD se snad za prázdné vlaky neplatí? OK, ČD nezkrachují (hned tak), ale zase tam máte 3p odborářů nehodlajících se vzdát režijky. To je taky výhra, řešit stávky.
A ještě Prahou a Středočeským pro trať do Kladna, kde už tyto moderní motory tři roky jezdí a tak kvalitní dopravce jako ČD tam narozdíl od konkurence neprovozuje žádné pojízdné vrakoviště.
Díky byrokracii se nekoupi nic.tak už se dávno mohly koupit od pesy motoráky.
Peníze jsou dle vás jen otázkou byrokracie?
Tady se projebe tolik peněz ze nákup motoraku je kapka v moři… když chci něco koupit taky nedělám dva roky vyberko.
Bodejť by se neprojebalo, když projebávání považují týpci vaší kategorie i v jiných oborech za důkaz nepřítomnosti byrokracie podobně jako vy.
Samozřejmě. V případě výběrových řízení jde o to, přihrát to nějakému příbuznému nebo dobrému kamarádovi…
A i existence úřadů něco stojí.
50 milionů za jeden motorák je pak jako plivnout do rybníka…
Na druhou stranu, pokud ten motorák vydrží s nějakou drobnou údržbou 50 let, tak to není drahé.
S drobnou údržbou? Tak ano, některé 810 vydržely v původním stavu s drobnou údržbou, ale to opravdu chceme jako veřejnou dopravu v 21. století.
Upřímně, pokud budou k dispozici ojetiny ze západu, tak proč nejít do nich. Diesel se stejně považován za neperspektivní pohon, tak bude možná lepší začít uvažovat o elektrikách s baterkou.
Jak „elektrikou s baterkou“ obsloužíte třeba Liberecko? Nijak. Všude kopce, tedy vyšší spotřeba a možnost dobíjení na elektrifikované trati neexistuje. Nebo si myslíte, že se vlak pojede dobít do Děčína či Hradce Krílové?
***Králové. Pardon, překlep.
Možná to je důvod alespoň některé úseky elektrizovat.
Nebo vodik…
Což je vrchol energetické a ekonomické efektivity (pozor, ironie).
Vodík sám za to nemůže, nápad to není špatný. Jen byl zasazen do nesprávného ekonomicko-výrobního rámce. Až si tu zastavíme všechny severní větry větrnými parky (čímž změníme střední Evropu v polopoušť) a zakryjeme veškerou ornou půdu solárními parky, případně dostavíme za bilion Dukovany a za další bilion a půl Temelín, bude té energie opravdu dost na jeho smysluplnou výrobu.
Pokud se skutečně podaří dokončit ty jaderky a mít zálohu i v těch zatracovaných uhelných elektrárnách, pak klidně vše drátovat, budeme mít elektřiny dost a ani moc draho. Pak lze změnit skutečně mnoho a i k překvapení mnohých se tím zlepší i ty podmínky znečistění, zvlášť když razantně klesne doprava po silnicích.
Ona by se dala udělat přípojka v obratové stanici. Nebo zatrolejovat kritický úsek. A jelikož to budou krátké ostrovy, tak nebude problém 600/750/1500/3000 V v troleji. Tím pádem nebude ve vlaku potřeba trafo. Měnírny na 600 V už v Liberci jsou.
Jen ty baterky, ty ještě nejsou tak rychlé ani tak lehké jako nádrž na naftu.
Nabíjení v obratové stanici by připadalo v úvahu, kdyby vlak v té stanici aspoň chvilku čekal. Jenže realita je taková, že vlak přijede, cestující vystoupí / nastoupí a za pár minut se jede zase zpět (ideální příklad je Trillex, který v Liberci stojí asi pět minut a jede zpět na Žitavu).
To asi reálné není. To je spíš reálné jít cestou parciálních trolejbusů a zdrátovat stoupání.
Zadrátovat stoupání? Prosím? To by ale znamenalo zadrátovat kompletně všechno, protože stoupání / klesání je tady všude.
Ono je spíš lepší tam dát ty troleje. ono už by to tak celkově o moc dráž nevyšlo. Ale pokud jsem se doslechl, tak u těch baterií a podobných záměrů začíná být dost velký optimismus. Moc o tom nevím, ale údajně to jde nějak rychle dopředu.Nevíte o tom někdo něco víc?
Času Dost! 😀 😀
Mínusy dávají modré gumy? 😀
Většinou ano, ale tady to bude spíš tím, že jste nepřišel s ničím originálním.
Ne , fialové nebo růžové.
nejlepší vozidlo na české tratě je stejně 810 a její modifikace, nač utrácet mld. 😀
Protože ..už má 50 let .navěky tu nebude.
Tak na to bych nesázel. 😀 Dávám 810 ještě tak 810 let, bude i modernizace na vznášedlo, vesmírnpu loď a časem se tam s jistotou dosadí teleport. 😀
to je moc, ale 81 let je celkem reálné..
Něco obdobného se bude muset dříve či později prosadit. A také, proč ne?
Čekali tak dlouho, až se cena vyšplhala nahoru. Teď se diví. Obávám se, že vlaky ještě zdraží s novými technologiemi. A potom v kritériu krajů = nejnižší cena = neprojdou. Co budou tvrdit potom?
Kdo? Kraje? České Dráhy? Chce-li někdo kvalitu A za cenu C, neuspěje.
Když mám v rozpočtu 100 a ta Vaše kvalita stojí 150, tak to lze jen těžko. Navíc když existuje možnost jak to pořídit (ZDO) za 70.Ompeníze jde vždy až v první řadě.
Jaká možnost? Autobusy?
Jako sorry, ale kam nejede vlak a je to dál jak 20 minut, tak tam turisti nejedou…
Proto jezdí autobusy z Prahy do Českého Krumlova prázdné, že?
Proto tam jezdí Ex 534 s 5ti klimatizovanými vozy…
Jenže většinu turistů tam vozí právě ty autobusy. Obávám se, že žijete. sociální bublině, která se nazývá šotouš.
Asi nebude jediný. Možná, že vy sám budete jeden z mála s takovým názorem.
Sněte dál 😂
Já bych s tím určitě nejel. Už jsem si takových cest, kdy jsem musel jet autobusem užil dost a víc už ne. To radši cestu ruším a nejedu nebo jedu jinak. Ano, je to můj názor s zkušenost, ale vím, že kupodivu nejsem tak úplně sám.
Jak tam nejede vlak, není to na mapě, že?
Sorry, tomje šoto demagogie. V ČR (o světě nemluvě) je plno míst kam vlaky nejezdí a přesto tam žijí lidé a jezdí tam lidé, Někteří auty, někteří autobusem.
pardon, jezdí tam i turisté
Když zadám do googlu hledat, jak vypadá „DMU70“, tak na mě vyskočí spousta fréz, a pak ještě pár obrázků Regionov a šukafonů ze zdejšího serveru. Tak nevím…
Je to obecné označení, které si ČD vymyslely a značí to Diesel Multiple Unit pro 70 cestujících. Třeba toto: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Alstom_%27Coradia_-_Lint_27%27_single-car_DMU_No._640_010.jpg
Tak zrovna single-car DMU mi přijde jako vtipný protimluv. Je potom sólo šukafon taky jednotka (jednovozová)?
Na anglické Wiki se píše: „Diesel-powered single-unit railcars are also generally classed as DMUs.“
Takže to možná v anglicky mluvících zemích fakt tak funguje 🙂
A britská wikipedie to zas dělí na British railcars and diesel multiple units a píše
„Railcars can be single cars, while in multiple units cars are marshalled together with a driving position either end“
tak to si pak člověk může vybrat 🙂
https://en.wikipedia.org/wiki/British_railcars_and_diesel_multiple_units
Někdo dostává prémie pokaždé, když vypíše soutěž. A aby se ČD náhodou nezahltily novými vozidly, tak se to dělá znova a znova …
byla by chyba „chodit do práce“ pouze, je třeba taky dělat nějakou činnost…zadávat studie, soutěže, poptávky…
„Dopravce dosud neuzavřel ani soutěž na nákup deseti podobných jednotek pro trať Praha – Kladno.“ Před časem tu vyšel tento článek:
https://zdopravy.cz/tendr-na-motoraky-pro-kladno-trval-25-roku-drahy-odmitly-nabidku-newagu-46350/
Takže jak to tedy je? Holt budou nadále Regionovy, i když modré se zásuvkami…je to ostuda dopravce i objednatele.
Díky za upozornění, je to tak, jak jsme psali, soutěž zrušena.
No ostuda to je jen jednoho. Pokud si to kraj dal do smlouvy tak, to je ostuda ČD a asi za ní budou i platit pokuty (evidentně tento případ). Pokud si to kraj do smlouvy nedal, protože to chce mít levné, tak se to ČD nijak netýká.
je to na nás moc drahý… holt nová jednotka stage IV s ETCS holt něco stojí a pokud máme „nastaveno“ na vedlejších tartích objemově nesmyslné takty, kdy často se vozí vzduch, tak holt na nový jednotky ještě dlouho finance nebudou. Pokud není vlak obsazenej z rozumného % (opt 75%, min 35%) pak se nevyplatí ekonomicky a tiudíž na nový nikdy “ va kasičce) nebude.
To přes modré šotoultras neprojde, že náhrada DMU 70 se jmenuje Setra S418LE (nebo ekvivalentní 15m autobus) a provozovat vláčky má smysl buď tam, kde se naplní dvouvozová jednotka, přičemž oběh nebude samý prostoj, nebo tam, kde akceptujeme nadále dávno odepsané 810 (a deriváty). Nebo kraje musí výrazně přitlačit. Je sice možný zkusit sehnat jetý RS1, občas se v rámci změn dopravců prodávají, ale je o ně boj, navíc pár ks nás nevytrhne.
S tou Setrou jste si dovolil moc. Je přece jasné, že když někam před 150 lety zavedli lokálku, tak tam musí i dnes jezdit vlak. To je kulturní dědictví.
(Že vesnice o pět kilometrů vedle nemá o víkendu ani kolo se pro jistotu neřeší, měli si před 150 lety taky vylobovat železnici.)
Pokud je cílem veřejné dopravy utužení zdraví pomocí dvoukilometrové procházky ráno na zastávku v lese či poli a odpoledne znova dva km zpět do dědiny, tak potom je zachování osobní dopravy na každičké trati nezbytné 😃
Jsou tratě nenahraditelné, typicky Čerčany – Zruč je po silnici nerealizovatelné a zde dává smysl i udržovat při životě lowcost model s orchestrionem, a tratě zbytné. Snažit se zachránit všechny je cesta do pekel. Všude kolem nás to pochopili, ani Švýcaři nedrží na mnohých tratích osobní zastavkovou vrstvu (na hlavních tratích zase překáží a mezilehlé vesničky obslouží pohodlněji a levněji autobus se stejným tarifem).
Až túto drzosť objavia tunajšie eko fanatik František, tak vámm vysvetlí, že bez vlaku pocestuje 10 áut navyše a bude vám priať, aby vás potkal kamión, pretože mu smrdíte pod oknami.
A ktomu doleze Ušatá s tezí, že motor z autobusu ŠL 11, po zabudování do 810, neprodukuje zdaleka tolik škodlivim jako autobus EURO 4 se spotřebou o třetinu nižší.
Doleze! Snažíte se, ale marně. Vše je jinak, jen to chtít vidět a vědět. Faktem ale je, že taková diskusní fora skutečně jsou o ničem a s odborností mají jen velmi málo společného. Bohužel, když jsem mluvil s lidmi, kteří se tím zabývají, aby také něco napsali, tak, bohužel, řekli, že nemíní ztrácet čas. Že to nemá ani cenu.
Potkal? Stretol . Ferfi . Nekaz mojej matky reč. Je krásota , je milota, je rozkoš, làska svätá, je vidím cítim , celok život , môj pokrm dobrý, čaša zlatá a moja odev, ktorej neviem ceny. (Pavol Országh Hviezdoslav )
Z toho, co píšete, je sice část pravdivá, ale podstata je jinde než u (jakéhokoli) dopravce – totiž v nevyhovující infrastruktuře, nikoli především v používaných vozidlech: kdyby ty lokálky byly už dávno upraveny tak, aby lépe vyhovovaly současným potřebám, tedy měly zřízeny (nové či přesunuté) zastávky u (dávno až k železnici rozšířené) obytné zástavby a NTR na nich byla aspoň 80 km/h, tak by mělo smysl uvažovat o nových vozidlech – za siučasného stavu těch tratí je ovšem i „šukafón“ zcela postačující vozidlo, navíc s velice levným provozem, který žádná nová vozidla zajistit nedokáží. Takže „prudíte“ sice dobře, ale ve… Číst vice »
Jenže investice do infrastruktury vedoucí zemí nikoho pro deset lidí ve vlaku v řádu stovek milionů jsou neodůvodnitelné, točíme se v kruhu. Buď Status Quo nebo autobus, na nic jinýho peníze nikdo nedá. Čest výjimkám.
Samotný motorák na 120km/h je samozřejmě s traťovou do padesáti a s četnými propady rychlosti zbytečnost a nikoho to vozidlo samotné nepřiláká.
Souhlas!
To je úžasné, jak to máte přesně na ta procenta spočítané, ale:
1. Prozradil byste nám aspoň, jestli ty procenta myslíte skutečně z celého objemu vozů (to by 35-75% bylo už pěkně husté), nebo z úředně stanoveného počtu míst k sezení, stání a ležení, nebo snad jen z míst k sezení?
2. Samozřejmě takto střílet od boku procenta je nesmysl, to ekonomické vyplacení se závisí na spoustě různých parametrů a okolností, i na tom, jak se to počítá a posuzuje.
Tak on to bude asi odhad, ale když si to z relativních čísel převedete do absolutních, asi to bude jasnější. ČD poptávaly 60 jednotek s kapacitou 120 cestujících za max. 5,1 mld. Kč, tzn. 85 mil. Kč za jednotku. Optimální obsazenost 75 % by znamenala 90 cestujících, minimální obsazenost 35 % potom 42 cestujících. V takovém případě musíme vzít v potaz, že do standardního (12 m) autobusu se vejde kolem 50 sedících a cena takového autobusu je do 5 mil. Kč. Takže za 85 mil. jich koupíte asi 18. Když budeme počítat životnost autobusu 8 let, tak je to 144… Číst vice »
Zapomněl jste na údržbu silnic. Jeden průjezd autobusu = 10 000 průjezdů osobních aut.
Co je nejasného na slovech „jen na pořizovacích nákladech“? 🙂
Milión,milión průjezdů.
O kolik stoupnou náklady na údržbu silnice,po níž projede400 aut a 20 náklaďáků denně, když se k nim přidá ještě 12 autobusů?
A autobusy budou během životnosti jednotky, tzn. 40-50 let, stát pořád stejně? Pokud ne, tak je celý ten výpočet úplně k ničemu.
To sice nebudou, ale za o máte modernější vozidlo. Když si vezmu, co jezdilo za autobusy před 20 lety a co jezdí dnes, tak je to kvalitativně někde jinde.
O tom řeč ale nebyla, MartinS. řešil „jen pořizovací náklady“, jak neopomněl ještě zdůraznit.
Tak ona by jednotka také neměla jezdit 40 – 50 let bez jakéhokoliv zásahu. To, že se tak nyní děje, neznamená, že je to správně. A kdyby se k tomu připočítaly provozní náklady, tak by ty autobusy vyšly možná 4-5x levněji….
Objem vozů se používá u kapalin a sypkého substrátu. Ale nějak jsem si za ta léta nevšiml, že by na motorovém voze byly uvedeny metry krychlové. Nebo že by někdo uváděl kapacitu vozidla veřejné osobní dopravy v metrech krychlových. Takže asi bude počet míst k sezení vč. sklopných sedaček.
No a vozit 10-20 lidí vlakem asi nebude to pravé ořechové. Na to je vhodný desetimetrový autobus.
Tak to by snad nikoho nenapadlo nasadit DMU 120 jako náhradu 810 ve verzi RegioMouse:-)
řekněmě že obsazenost linek na kterých se ona studie dělala vycházela při 30% se „ztrátou“ 148Kč na kilometr.
Pokud by obsazenost vzrostla na 75% klesne ztráta na vlakokilometru na 0, tzn spoj si právě na sebe vydělal a nepotteboval by „dotaci“, pokud by jízdné šlo za dopravcem.
Podmínky: Tarif TR10, rok 2018 kdy se to počítalo, trať 240.
Naopak ty takty a četnost spojů dostaly na tratě kupy cestujících. Asi málo jezdíte, takže nevíte.