Dopravci Železnice Železniční průmysl

Tendr na motoráky pro Kladno trval 2,5 roku. Dráhy odmítly nabídku Newagu

Motorová jednotka Newag. Pramen: Newag
Motorová jednotka Newag. Pramen: Newag

České dráhy ukončily zřejmě svůj nejdéle trvající tendr na nákup kolejových vozidel. Dodavatele deseti nových motorových jednotek pro trať Praha – Kladno hledaly od srpna 2017, záměr vyhlásily ještě o půl roku dříve. Nakonec si nevybraly a tendr nyní zrušily.

Podle písemné zprávy na profilu zadavatele se přihlásil pouze jeden zájemce, a to polský Newag. Jeho nabídka ale byla pro dráhy „ekonomicky nepřijatelná, neboť nabídková cena převyšovala předpokládaný finanční limit zadavatele“.

„Linka Praha – Kladno patří mezi ty vůbec nejvytíženější neelektrifikované tratě u nás. Proto je přirozené, že jsme se se Středočeským krajem dohodli na brzké modernizaci vlaků právě zde,“ tvrdil v srpnu 2017 tehdejší šéf drah Pavel Krtek. Brzká modernizace se ale nekonala.

Dráhy poptávaly nízkopodlažní vozidla pro 120 cestujících s maximální rychlostí 120 km/h, klimatizací, elektrickými zásuvkami a připojením k internetu. Začít měla jezdit v roce 2019.

Nové vlaky pro Kladno tak dráhy zřejmě nakoupí v rámci mnohem větší soutěže, ve které hledají dodavatele až 60 regionálních dieselových vlaků pro 120 km/h v předpokládané hodnotě přes pět miliard korun. Vítěz získá rámcovou smlouvu, kterou dráhy budou naplňovat podle svých potřeb v krajích. I tahle soutěž se ale nebývale vleče, vypsána byla už v srpnu 2018. Dráhy si od velkého objemu slibují nižší ceny. Rovněž o tento tendr se podle polských médií zajímá Newag.

Nové motoráky přitom České dráhy poptávají po dlouhých letech. Zatím poslední podobnou investicí dopravce byl kontrakt z roku 2011, v jehož rámci koupil 31 jednotek LINK II za dvě miliardy od polského výrobce Pesa Bydgoszcz.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Hloupý rýpal
Host
Hloupý rýpal

Skeptik by si možná pomyslel, jestli ono se nečeká na zamontování spalovacího motoru do Pantera, aby bylo s čím vyhrávat výběrka i v nezávislé.

JirkaK
Host
JirkaK

„ekonomicky nepřijatelná, neboť nabídková cena převyšovala předpokládaný finanční limit zadavatele“
To není první případ v ČR.
Jihočeský kraj zrušil VŘ, protože ČD chtěly více než kolik si kraj představil, tak kraj VŘ rozdělil a pak došlo ke zlevnění.
Plzeňský kraj zrušil VŘ, protože ČD chtěly více než kolik si kraj představil, tak kraj se rozhodl pro přímé zadání a došlo ke zlevnění.
atd.
V něčem bude v ČR asi problém.

TPal.
Host
TPal.

Poptávka na malý počet jednotek. To je celé.

Hajnej
Host
Hajnej

A v čem je problém v ČR, když nonČR uchazeč nabídne za draho…?

Leinad
Host
Leinad

Proč někdo vyhlašuje výběrka na která nemá rozpočet?

a8n
Host
a8n

Proč myslíte? Podívejte se do Polska, tam je rušení z takových důvodů naprosto běžné.

p.ondrash
Host
p.ondrash

Co je mi do profesních keců? Na co je mi zasuvka? WiFi možná, ale v době mobilních dat? Já chci jen kolejovou jednotku na letiště… snad už od kamkoli.. Dej, Bože….

p.ondrash
Host
p.ondrash

Co je mi do profesbích keců? Co je i po zasuvkach? WiFi možná, ale v době mobilních dat? Já chci jen kolejovou jednotku na letiště… a snad už odkudkoliv…

Poudy
Host
Poudy

A jak by se tam ten motorák na to letiště dostal? Po dálnici?

Jiří G
Host
Jiří G

Bylo by možné, kdyby si ČD založily dceřinou firmu na provozování drážní dopravy, a tahle by už nemusela být sektorovým zadavatelem.?
Pak by nemuselo být výběrové řízení na nové vozidla? A ČD (dcera) by se zůčastnila, např: výběrového řízení na dopravní obslužnost. Ale tohle by asi nešlo…., znalejší když tak vysvětlí

a8n
Host
a8n

Asi by to šlo, jen by v té dceřinné firmě nesměly mít majoritu.

Leinad
Host
Leinad

Nějak se mi nelíbí ta dvojakost zákonů. Buď jsou ČD akciovka, tak ať si to nakoupí jak chtějí (samozřejmě s tím že musí generovat zisk a vysvětlit akcionářům proč není větší)
Nebo pokud mají dodržovat nějaká výběrka, ať se z nich udělá s.o./úřad/neziskovka.

Dušan
Host
Dušan

„ekonomicky nepřijatelná, neboť nabídková cena převyšovala předpokládaný finanční limit zadavatele“. – tady tato věta se nám tady konkrétně v případě ČD a.s. začíná poslední dobou šíleně množit, stejné zdůvodnění se objevilo mj. i v argumentaci, proč zrušit ETCS soutěž na vybavení řídících vozů – viz níže https://www.tenderarena.cz/profil/zakazka/detailVerzeDokumentu.jsf?id=185031&idDokumentu=1355137&idVerze=1881105 Je to vlastně geniálně (= na první pohled) chytré…ČD, a.s. nechtějí složitě právně prokazovat, že dle jejich názoru je něco, o co mají zájem předražené, ale jdou na to obráceně..k předražení se oficiálně nově nevyjadřují, ale nově tvrdí, že s nabídnutou cenou, která je v pořádku bohužel nejsou schopni s budgetem, který na… Číst vice »

Tomáš Ramert
Host
Tomáš Ramert

…a pak se tu koupí nějaká 20 let stará ojetina z Německa, která má podlahu příliš vysoko…🤦🏻‍♂️

PatriK
Host
PatriK

Zajímala by mě aktuální statistika přepravených osob na trati Praha – Kladno. Jelikož když jsem cestoval motorákem Arrivy do/z Rakovníku (ještě před pandemií), tak ve vagonu jelo asi tak pět lidí.

Lemmy
Host
Lemmy

Před rekonstrukcí Negreláku v roce 2016 to bylo 7500 pax denně v kladiva, Kladno-Rakovník byla asi bída vždy.

Jestli tím míříte k otázce „jsou tam vůbec nové motoráky potřeba“, tak to míříte blbě – jsou a před 20 lety bylo pozdě…

Martin
Host
Martin

Ja myslim, ze pred 20 lety uz bylo pozde i na modernizaci te trate, uz v te dobe to mela byt dvoukolejka, elektrifikovana a jezdit na ni elektricke kapacitni jednotky… vhledove protazena na Slany a na Rakovnik a to vyhledove mozna tak pred 5 lety…

ušatá
Host
ušatá

Nesouhlasím, to už měl být tak před 30 – 50 lety. Už v té době se na to dělaly studie!!!!!!

PatriK
Host
PatriK

Mám na mysli aktuální (r.2020) statistiku přepravených osob na trati Praha – Kladno.

všd
Host
všd

Napíšu to asi takhle. Jel jsem tam několikrát, a vzduch ten vlak nevezl nikdy. Na Kladno jezdím většinou na otočku, takže aspoň jednu cestu proti špičce. S uzavřením Negrelliho viaduktu a naopak integrací autobusů mohou samozřejmě pro značnou část lidí vycházet lépe autobusy (nejvíc to asi bude vidět u busů na Zličín, které převzaly cestující do cílů na B, zejména Anděl apod.).

ušatá
Host
ušatá

To vám závidím, protože do Kladna běžně s R od ČD jezdilo tak od 150 do 400 lidí a najít místo už třeba na Masaryčce nebylo jednoduché. Dnes to má ale své důvody a snad se to časem zase vrátí do starých kolejí. Od ježdění z Buben se to snížilo a ještě více od nasazení Arrivy to dost pokleslo a ani se nedivím. Nejednotné jízdné, bídná kvalita dopravních prostředků, neexistence 1. třídy. Z Kladna je to také jinak, do Stochova bývala podle času obsazenost do 50 % a pak to postupně klesalo. Dojezd do Rakovníka tak od 10 do 50… Číst vice »

Leinad
Host
Leinad

Jízda z Buben beru, tahle výluka je problém. Jednotná jízdenka Praha-Kladno existuje, jmenuje se PID. (Pokud by modrá armáda chtěla soupeřit proti IAD a ne proti cestujícím MHD)

ušatá
Host
ušatá

Ta jízdenka musí být v celé trase, celé síti. PID pomůže málo.

všd
Host
všd

Uznávají PID i rychlíky Arriva? Zatím jsem jimi nejel (tedy ano, ale na 070).

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Cena jedné motorové jednotky Newag 222Ma i se servisem cca 12 mln PLN. Je otázkou zda je to hodně a kolik bylo nabídnuto ČD.

https://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/newag-produkuje-autobusy-szynowe-dla-podkarpacia-zdjecia-83799.html

Jenda
Host
Jenda

Vlaky Pesa stáli tehdy 64 mil. Kč, ale nevím jak to bylo se servisem v ceně. Tato cena mi přijde úměrná.

SuJeP
Host
SuJeP

Hlavně je potřeba srovnat i výbavu. Měla ta 222Ma například ETCS a Mg brzdu?

Lemmy
Host
Lemmy

Tímto se ukazuje, že krok objednatelů přizvat na výkony v nezávislé trakci Arrivu, byl naprosto správný. Naopak, je třeba v něm poračovat dál.
Spoléhat se na patlaly z Nábřeží má stejný výsledek jako ty Desira ČD co už 10 let jezdí na Rakovník a do Budějovic…

Alaska Railroad
Host
Alaska Railroad

Nepodepsalo se na tom i časté střídání lidí na nejvyšších místech? Minimálně se za ten dvouletý tendr vystřídali tři gen.ředitelé. Každý managment pak má asi i jiné představy.

Lemmy
Host
Lemmy

A vy máte asi naivní představy o veřejných zakázkách. To, co tam před 2 lety napsali do zadávací dokumentace, platí po celou dobu výběrka, i kdyby se management změnil 50x.

Kubrt
Host
Kubrt

Zadávací dokumentace se samozřejmě nemění, ale mění se přístup k té akci a uzavření VŘ ve stylu „mimo finanční rámec“ jde právě od managementu.

Beny
Host
Beny

Vidím to jako neschopnost ČD. Nenašel by se schopnější dopravce?

Tadeáš
Host
Tadeáš

Jak ukazují dosavadní soukromníci v ČR, tak evidentně nenašel.

Kubrt
Host
Kubrt

Kdyby proběhlo VŘ na tu linku (a nějaké související, aby toho byl větší balík) s požadavkem nových vozidel, zájem by třeba byl. Ale StČ kraj je spokojen s ČD, takže není důvod nic měnit, že..

Lemmy
Host
Lemmy

Jen metodická poznámka: u podobných hodnocení byste měl dodávat, že jste zaměstnanec ČD.

Jenda
Host
Jenda

Sice začátek se opravdu nepovedl. Ale jejich služby se už zlepšili a je to otázka času, než se soukromníci zavedou.

Jiří 3
Host
Jiří 3

Nevím co je za neschopnost, když se radějí výběrové řízení zruší, než vzít nabídku výrazněji převyšující finanční limit.

Kubrt
Host
Kubrt

Spíš nekompetentnost (to zní líp) – kupovat 10 kusů železničních vozidel si může dovolit ten, kdo chce „osvědčený výrobek osvědčeného dodavatele“ – pak si klidně DPMO kupuje jednu malou tramvaj, protože nikdo jiný než Pragoimex nic podobného nemá a Pragoimex už jí má v dílně. Ve chvíli, kdy se dělá opravdové VŘ, musí být toto pro dodavatele zajímavé. V ČR žádný dodavatel DMU není, takže to musí být někdo ze zahraničí a s vozidelm, které dost pravděpodobně bude muset v ČR podstoupit nějaké schvalovací procedury, takže je vhodné, aby ta dodávka byla větší…

Leinad
Host
Leinad

Naopak, 7*680, 7*Railjet, … čím menší série tím pro modrogumáky líp.
Šukafonů bylo pro ČD moc, než se rozpadnou, musí být z každého unikát (zatím jsou jenom 809,810,811,812,814,814.2 – to je málo)

asdfg
Host
asdfg

Blbost. 809 a 810 jsou unifinkované, případně procházejí myšizací, která je unifikovaná. A 814 jsou unifikované. takže z jedný řady se udělaly dvě.

Jiří 3
Host
Jiří 3

7x Railjet byl součástí objednávky pro OBB, kdy se ČD k objednávce přidali.

Leinad
Host
Leinad

Co takhle při vyhlašování výběrka mít připravený reálný rozpočet odpovídající požadavkům?
Pokud nemám na hodinky z vodotryskem, tak nevyhlásím výběrko. Nebo nebudu dávat do požadavků vodotrysk.

Leden
Host
Leden

Ta virtuální desira, co tu měla už dávno jezdit, se zatím rozpadnou ve službách jiných dopravců, než Čudné dráhy vysouloží jeden jediný kontrakt…

Twix
Host
Twix

Dobrá poznámka s těmi Desiry. Ve kterém to bylo roce, kdy ČD oznámily že dovezou 8 Desir a budou s nimi jezdit z Prahy do Rakovníka a na Švejcích, cca 2008? Je pravda, že na těchto relacích teď motorové jednotky z Německa jezdí, jen to nejsou Desira a nejsou ČD…

Kubrt
Host
Kubrt

Jojo, Rakovníky a Švejci se rozjely 14.12.2008…

xyz
Host
xyz

Mimochodem, i tehdy ČD zdůvodnily nepořízení Desir prakticky stejně jako nyní, a to „nabídka ale byla pro dráhy „ekonomicky nepřijatelná, neboť nabídková cena převyšovala předpokládaný finanční limit zadavatele“.“

Miro
Host
Miro

Desira se rozpadnou ale Regiony přežijí 🙂

Jouda
Host
Jouda

Ha ha ha, tak už to Kladno a okolí vyhlašte za zónu UNESCO a voďte sem turisty, jak to nemá vypadat. Vozidla 0 bodů. Zabezpečovací zařízení 0 bodů. Stav tratě 0 bodů. 30 let slibující modernizace 0 bodů. Vybavenost nádraží kde není ani jeden!!!! stánek krom novin 0 bodů….. Těžko se bude někde hledat v současnosti něco podobného, s takovou frekvencí cestujících. A všechnu tu archaickou atmosféru dokreslují vložená návěstidla. Tak už je prosím nerušte…

Filip Peter
Host
Filip Peter

Ty jsi ale Jouda…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

30 let slibující modernizace 0 bodů.

a předtím (tj,. před revolucí) se o modernizaci neuvažovalo?

no name
Host
no name

Modernizaci tratě blokuje 50 let Praha 6 a její papaláši.

Miro
Host
Miro

Tak zase další roky v Regioně a podobných vehiklech, chudáci kladeňáci. Hokej neumí, nových vlaků se nedočkají….. To že se přihlásil jediný zájemce nejspíš o něčem svědčí. Stadler a Alstom mají vhodné stroje, ne?

realista
Host
realista

K čemu kupovat nová vozidla už teď v době snad konečně se blížící dávno uvažované přestavby trati s množstvím výluk, o níž ale stejně zatím nikdo přesně neví, jak dopadne? To už je lepší počkat, až bude opravdu aspoň trochu jasno o jejím výsledku.

Lemmy
Host
Lemmy

Kladenské motoráky by samozřejmě nešly použít na jinou trať a musely se po pár letech provozu na Kladně sešrotovat, že?

Elb
Host
Elb

No mimo Kladno snad kolem Prahy nejsou jiné takhle vytížené tratě na motorák.

Kubrt
Host
Kubrt

Mělník? Nicméně, proč kolem Prahy?? Ty vlaky by kupovaly ČD „za svoje“, bez vazby na nějakou dotaci, takže by je mohly nasadit dle libosti/potřeby/dohody s jakýmkoliv objednavatelem.

Georg
Host
Georg

rudna, vrane nad vltavou i neratovice jsou jen takove jakoze preludy…

a8n
Host
a8n

Ta už se blíží skoro 30 let. Nedělal bych si naděje, že se teď na tom něco změní.

IMVP
Host
IMVP

Do Kladna přeci jezdí i ti „lepší“ soukromí dopravci se svými „moderními“ vozidly.

Miro
Host
Miro

Jo, ale jenom rychlíky. Os a Sp dodávají České Dráhy s tím „nejlepším“ co mají……a jedním dechem dodávám také s tím co jim objednavatel toleruje a zaplatí.

ušatá
Host
ušatá

Ty Sp a OS nyní s dlouhými motory a naprosto vyhovujícími přípojnými vozy. Naprosto pohodlné a solidní namísto R Arrivy s těmi nepohodlnými a nepříjemnými krámy. Už jen ty sedačky a jejich rozložení a uspořádání, minimum WC atd..

Kubrt
Host
Kubrt

Stadler, Alstom i Pesa mají, ale kvůli 10 kusům jim to za to zřejmě nestojí.

ene bene
Host
ene bene

Celé moje mládí ČSD řešily náhradu za zastaralé motorové vozy řady M 262.0. Vždycky se udělaly nějaké prototypy, nebo i malá série, jako že tohle už je ono, ale nakonec se vždycky zjistilo, že to není tak docela ono a vlastně se to nikdy nevyřešilo. M 262.0 přetáhly životnost, jak jen to šlo a nakonec vyšuměly do nirvány. A jak vidno, ta věc se neúspěšně řeší dosud, ačkoliv už se neříká, že jde o náhradu za M 262.0, znělo by to divně…

všd
Host
všd

M262.0 nahradila z velké části elektrizace. Původně totiž jezdily na rychlíkových výkonech, sice měly nejvyšší rychlost 90, ale rychlejší rozjezd a nemusely brát vodu, jako parní lokomotivy. Zbytek se pokoušeli nahradit 67 vozy 842+843 je skutečně nedostatečný počet, a vynucená náhrada 810 a jejich deriváty je neštěstí. Teď nově je tu ještě řada 844, ale teď je taky tuším jen 31. No a pak samozřejmě řada 840+841, které však jsou sólo, ne jako dvojče nebo tažný motorák s vlekem. Pro úplnost, náhradu nejstarší série vozů M262.0 měla částečně zajistit i řada M296.2, která byla narozdíl od jedničkové série určena pro… Číst vice »

Alf
Host
Alf

V případě rámcové smlouvy to bude muset být nějaký univerzální stroj s možností úprav podle místních požadavků jednotlivých krajů. Stejně se to pak po pár letech provozu, několika nehodách a redislokacích, promíchá v jeden guláš.

Tadeáš
Host
Tadeáš

Důvod vidím spíš v obavě aby někdo v nadcházející krizi byl vůbec ochoten objednat výkony v nových vozidlech a nemuselo to pak jezdit pod cenou.

Jerry
Host
Jerry

Výběrová řízení ach jo.. nakupte regiosharky od pesy je to už celkem vychytaný ..firove už to taky znají,nebude se to muset schvalovat .od toho newagu to fakt ne

Kubrt
Host
Kubrt

Problém není fakt výběrového řízení, ale neschopnost ho realizovat.

Bram
Host
Bram

Také už hraje nemalou roli patrně i nezájem výběrové řízení realizovat. Po začátku platnosti GVD 2019/2020 byl nedostatek vozidel u ČD vyřešen, ovšem jinak, než dodávkou nových vozidel… V podstatě se dá říci, že náhrada za davaašedesátku s Balmem se našla v podobě jednotek řady 845, dále v podobě desir a lintů. Je to snad někomu tak málo? Ostatně díky „dodávce“ těchto vozidel zde ještě budou dožívat všechny 854 dalších deset let, ale již v klidu a v pohodě, úměrně svému stáří:-).

Kubrt
Host
Kubrt

Myslíš, že už jsou patřiční činitelé ČD tak demotivovaní? Mohli by dotáhnout aspoň to druhé VŘ, aby se měli s čím hlásit do krajských soutěží. Možná máš pravdu a hrajou na to, že tyhle aktivity se v příštích letech utlumí..

Tomariero
Host
Tomariero

Tak ono hlavně z toho druhého v Berka už je pár kusů zasmluvneno kraji, něco má být v Jihočeském a pak snad i na Vysočině.

Bram
Host
Bram

Ano, opravdu očekávám, že se aktivity s novými motorovými jednotkami u ČD utlumí. Kde by je vlastně měly nasadit? Vždyť i pro výběrové řízení tam, kde s rychlíky jezdí dnes Arriva, by už musely mít vysoutěženo, aby jim to Ministerstvo dopravy mohlo za necelé tři roky ve výběrovém řízení „dát“ bez obav, že se bude muset Arrivě prodlužovat současná smlouva dodatkem minimálně o rok či spíše o dva. A pokud by měly nová vozidla nasadit místo dožívajících, tak není kam tolik spěchat. 842 jsou po lehké modernizaci (spíš po odstranění vleklých technických problémů) a dalších dvacet let ještě vydrží, 843… Číst vice »

Robert Šalda
Host
Robert Šalda

A ze setrvačnosti z Měchenic na Dobříš postupně vzniká i nový svršek el. stavěné výhybky v Čisovicích a nové přejezdy…

Bram
Host
Bram

Tak když to nikomu nepřijde divné, tak to tam vzniká. Investuje se do trati, která pro běžný provoz v pracovní dny má význam (i když dosti diskutabilní) ve směru od Prahy nejdále do Čisovic. Dále je to jen na víkendové výletní vlaky v podobě tak čtyř až šesti párů za den pro cyklisty, pěší turisty a sem tam nějakého chataře, ovšem chataři jezdí téměř výhradně auty.

všd
Host
všd

Tam je podstatné, že i když míra využívání vlaků lidmi klesá, lidí tam přibývá. Plus část lidí jezdi k vlaku autem, protože v situaci, kdy není odstavné parkoviště u vjezdu z D4 do Prahy, je relativně pohodlné. Sice pomalé, ale je. Plus další věc, Číšovice, Rymaně a další obce mají velmi řídké autobusové spojení a jen s Mníškem, ne přímé do Prahy. Nová Ves je má, ale velmi řídké. Podobně jako trať Mladá Boleslav-Mšeno-Mělník je to nevyjezditelné za stejné časy při srovnatelné obsluze stejným počtem vozidel. Některé obce a osady obsloužíte lépe, ale jiné byste musel vynechat. To se týká… Číst vice »

Dalibor
Host
Dalibor

Ono asi není kam spěchat, máme dostatek Regionov a podobných reliktů své doby.