Další část trati na pražské letiště si jde pro stavební povolení. Zahrne i nový dopravní terminál

Terminál Dlouhá Míle, vizualizace. Autor: AFRY a Pavlíček Hulín architektiTerminál Dlouhá Míle, vizualizace. Autor: AFRY a Pavlíček Hulín architekti

Trať tvoří jeden z úseků zajišťujících napojení letiště na metro Nádraží Veleslavín.

Dopravní a energetický stavební úřad zahájil řízení o povolení záměru novostavby trati Praha-Ruzyně – Praha-Letiště Václava Havla. Ta je jednou ze čtyřech částí trati na letiště, kterou chce Správa železnic stavět formou PPP. Jde o první český železniční PPP projekt, vítěz trať zafinancuje, postaví a bude se o ni 25 let starat.

Zájem mají tři mezinárodní konsorcia, jejichž členy jsou i české firmy. Předpokládaná hodnota celé zakázky je až 109 miliard korun. 

Novostavby trati Praha-Ruzyně - Praha-Letiště Václava Havla. Zdroj: SŽÚseky modernizované tratě Praha - letiště - Kladno (PRAK). Zdroj: SŽTrať Veleslavín - Letiště Václava Havla. Pramen: Správa železnic

Část mezi Ruzyní a letištěm je jedním z úseků zajišťujících napojení letiště na stanici metra Nádraží Veleslavín. Bude tak v budoucnu provozně a technologicky provázán se stavbami modernizace současné trati Praha-Veleslavín – Praha- Ruzyně a s novostavbou samotné železniční stanice Praha-Letiště Václava Havla. Ta již letos v srpnu stavební povolení získala. V rámci PPP tyto úseky doplní ještě zaokruhování trati pod plochou letiště.

Velký posun pro vlaky na letiště. SŽ získala stavební povolení pro novou stanici

Základem nyní povolovaného úseku je výstavba nové dvoukolejné elektrizované trati na území, které se rozprostírá mezi stanicí Praha-Ruzyně a Letištěm Václava Havla. Úsek začíná za stanicí Praha-Ruzyně, která se postaví oproti současné na novém místě. Následovat bude mimoúrovňový rozplet směrů, umožňující přechod mezi trasami směrem na Kladno a směrem k letišti.

Trasa pak bude pokračovat k dálničnímu Pražskému okruhu. V jeho blízkosti vznikne nový přestupní terminál Dlouhá Míle, který bude klíčovou součástí nové trati na letiště. Tento terminál se stane důležitým přestupním bodem mezi různými druhy dopravy, počítá se zde i s prodloužením tramvajové trati z Dědiny. Železniční zastávka bude umístěna v otevřeném zářezu a nad ní budou zřízeny zastávky pro meziměstské i příměstské autobusy.

Terminál Dlouhá Míle nesmí být další nešťastný Veleslavín. Praha 6 volá po zvětšení a „preciznosti“

Pro cestující bude k dispozici kapacitní parkoviště P+R. Nástupiště ve stanici Dlouhá Míle budou dlouhá 220 metrů, výška nástupní hrany bude 550 mm nad kolejí.

Terminál Dlouhá Míle, vizualizace. Autor: AFRY a Pavlíček Hulín architektiTerminál Dlouhá Míle, vizualizace. Autor: AFRY a Pavlíček Hulín architektiTerminál Dlouhá Míle, vizualizace. Autor: AFRY a Pavlíček Hulín architektiTerminál Dlouhá Mílea, vizualizace. Autor: AFRY a Pavlíček Hulín architektiTerminál Dlouhá Míle, vizualizace. Autor: AFRY a Pavlíček Hulín architektiTerminál Dlouhá Míle, vizualizace. Autor: AFRY a Pavlíček Hulín architektiTerminál Dlouhá Míle, vizualizace. Autor: AFRY a Pavlíček Hulín architektiZastávka Dlouhá Míle, vizualizace. Pramen: Správa železnicZastávka Dlouhá Míle, starší vizualizace. Pramen: Správa železnic

Po výjezdu z nového terminálu bude trasa pokračovat dále v souběhu se sousední dálnicí D7. Postupně se bude stáčet směrem k Aviatické ulici a vstoupí do prostoru letiště.

Novostavba trati mezi stanicí Praha-Ruzyně a Letištěm Václava Havla přinese významné zlepšení dopravní infrastruktury v celém regionu západně od Prahy, rychlejší a pohodlnější spojení
pro cestující a zvýšení udržitelnosti dopravy v regionu,“ uvádí Správa železnic v letáku ke stavbě.

SŽ letos spustila portál Železnice na letiště, kde informuje o všech úsecích připravovaného spojení. Modernizace souvisejícího úseku mezi Ruzyní a Kladnem je již připravena a má vysoutěženého zhotovitele, zatím se však její zahájení odložilo kvůli nejasnostem ve financování a napadení povolení.

Na letiště vlakem již brzy? Vedoucí přípravy tratě popisuje pokroky i problémy všech úseků

Modernizace úseku mezi Nádražím Veleslavín a Ruzyní pak čelí masivnímu odporu místních. SŽ u něj v létě zažádala o přerušení územního řízení, chystá se podat novou žádost o povolení záměru přímo k DESÚ.

„Když to nejde po dobrém, tak to bude po zlém.“ Odpůrci trati na letiště se nevzdávají, stěžují si na přístup SŽ

Tagy Praha-Ruzyně - Praha-Letiště Václava Havla Správa železnic terminál Dlouhá Míle trať na letiště
6 komentářů