obnoveny

Další část trati na pražské letiště si jde pro stavební povolení. Zahrne i nový dopravní terminál

Terminál Dlouhá Míle, vizualizace. Autor: AFRY a Pavlíček Hulín architektiTerminál Dlouhá Míle, vizualizace. Autor: AFRY a Pavlíček Hulín architekti

Trať tvoří jeden z úseků zajišťujících napojení letiště na metro Nádraží Veleslavín.

64 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Priserak77

A v roce 2050 bude slavnostně otevřeno.

LaS

Ptát se lze, ale bude někdo na dotazy odpovídat? Zatím tam nic takového vidět není.

Juraj

Poslední odstavec: modernizace v Liboci nečelí „masivnímu odporu místních“, čelí nevoli malé, byť hlasité, části obyvatel jedné ulice. Zase z toho nedělejme větší kovbojku, než to je.

thegrid

Být to v Číně, tak ta dráha je rovná. Ale zde máme pořád stejný šišoid. Proč mám pocit, že to bude jen stále dráha a ne rychlodráha.

Juraj

Být to v Číně, tak byste na tyto kritické řeči velmi rychle dojel.
Jinak rychlodráha je spíš takový mediální blud, oficiálně se to tak nikdy nenazývalo, ani ten pojem vlastně nic konkrétního neznamená.

Miloš F.

Zapomněl jsi napsat, že by to měli hotový za 14 dní, soudruhu.

pavel

Strašně drahé. Proč neprošla alternativa prodloužit metro odbočkou z Veleslavína? Trasa mohla vést i částečně nad zemí a bylo by to výrazně levnější.

Juraj

Protože
1. Úsek V.A je postaven tak, že na odbočku není připraven.
2. Budování odbočky by znamenalo dlouhé přerušení provozu celého úseku a následný pásmový provoz, což není ideál.
3. Praha aktuálně nemá žádnou přípravu pro povrchový provoz, ani odpovídající vlaky na lince A.

Nose Peak

V Kyjevě ty samý vlaky jezděj po nezakrytým mostě přes zamrzlej Dněpr…

Milan

Pokud je trať oddělena od okolí, tak problém souprav je řešitelný, ovšem napájecí systém je problém, kvůli kterému je porřeba trať izolovat. A nejlépe i před počasím. Na všech trasách se vlaky občas dostanou ven, ale pouze v uzavřených areálech.

Milan

Požadavek EU pro síť TEN-T je, že letiště má být napojeno na železniční síť. Metro tento požadavek nesplňuje a rovněž neřeší ani příměstskou dopravu od Kladna (Rakovníku,Kralup) Z toho by plynula nutnost postavit kromě metra na letiště i trať do Kladna s obdočkou na letiště. Tudíž metro je velký a zbytečný výdaj. Napojení letiště je jen odbočka z Ruzyně, to ostatní by se muselo postavit i bez toho.

Adam Ř

Krom dobrých argumentů co píšou kolegové ještě doplním:
metro A nikdy nepovede na Hlavní nádraží
metro A neoplývá nadbytkem kapacity
vozy metra A nejsou dělané (z hlediska vnitřní dispozice) na dlouhé cesty s bagáží

Jeffer

Pretože metro nerieši obsluhu 70tisícového Kladna.

Lukáš Rim

A jen doplnim e momentalne 70k mesta, ale zacina se u nas masivne stavet, s tim ze to nebude tak dlouho trvat a kladno se dostnae k 100k obyvatel. Vlak by byla nutnost tak jako tak

Miloš F.

Tak jasně, metro, to je ten na výstavbu i na provoz ten nejlacinější dopravní prostředek. A jako bonus by to díky trasování Áčka jelo do centra déle než dnešní autobusy, a to by se za těch 20 nebo kolik miliard fakt vyplatilo.

A ještě mne nechte hádat – počítám, že letadlem jste letěl tak do Hurghady, pokud vůbec, že?

Zvědavý cestující

Ach jo, napojení letiště v plánované podobě vnímám jako promarněnou příležitost. Daleko přínosnější mně připadal návrh HK ČR, tedy vést přes letiště VRT Praha – Dresden. Píše se tom napr. zde https://zdopravy.cz/komentar-emanuela-sipa-vysokorychlostni-cesta-do-chaosu-99189/
Na vlastní kůži jsem tento model nedávno vyzkoušel při služební cestě do Bruselu a je skvělé jet IC vlaky přímo z letiště do dalších měst (ale přes centrum).
A co nás místo toho čeká v Praze:
– prutahy při stavbě přes zastavěná území
– „rychlodraha“ s 5 mezilehlymi zastávkami
– konečná na MasNě, odkud nic dálkového nejede, takže přesun na hl. n.
Za mě zklamání.

j.paznocht

Jaký by byl rozdíl při budování tunelu pod doslova celou Prahou? Je to prakticky nereálné.

Petr

Bruselské letiště je po cestě vlaku, takže jeho zapojení do železniční sítě neznamenalo téměř žádné náklady. U nás je úplně jiná situace.

Petr

Já se obávám, že je snaha postavit aspoň něco, a faktickou realizací se začlo dost pozdě. Takové provizorium i když se tomu dávají různé superlativy a nikdo to tak neřekne. Přecejenom jsme se zavázali v EU, že letiště napojíme do roku 30 (možná už 31.12.2029). Pokud bychom vymýšleli superdokonalé spojení, máme tu bednu studií jako u VRT, ale nic zrealizovaného. Konečně se začlo opravdu stavět, ten rok 30 vypadá nereálně (rok 25 je skoro pryč, takže zbývá 26, 27, 28, 29 nevim jestli ještě 30 nebo jestli v něm to má už jezdit), takže je otázka, jestli se to nějak… Číst vice »

Milan

Za mě je to dobrá okružní linka. Stačí se podívat na mapu, kudy už koleje vedou a kudy další povedou a kde všude je přestuo na MHD. Linku z Masaryčky lze vést dál přes Hostivici na Smíchov a hlavní nádraží, tedy dvě nádraží s přestupem na dálkovou dopravu. Pro velkou část cestujících je Praha cílem a tím prvním místem bývají obvykle hotely. Do těch se dostanou už i ze zastávek po trase. Pro ně by přímý vlak z letiště do centra + cesta MHD kus zpátky byla ztráta času. Z letiště by tedy použili něco jiného.

Honza

Je znám rok kompletního dokončení rychlodráhy?

Ptám se proto, jelikož je zatím psán rok 2029, ale nwn zda se to do té doby stihne.

jiný Petr

Nestihne. Jednak je to objektivně vidět a druhak to ve své „slabé chvilce“ připustil i mluvka (i přesto, že je to „jednoznačně dobrá zpráva pro česko 🙂 )

Ivan_pha

Jen soutěž PPP bývá až na dva roky, pak stavba několik let.

Stále se bavíme ale jen o úseku Veleslavín letiště. Z Veleslavína na Bubny to bude kdoví kdy.

Plecháč

Hlavně nejdřív musí být soutěž na poradce PPP, až pak samotná soutěž na PPP.

Tomariero

Poradce už mají vysoutezeneho.

Ivan_pha

Soutěž už běží

Intrus

Hele, jen tak realisticky…
Je vůbec šance, že se bude jezdit jinam než do Veleslavína?
Dal by se zbytek trasy hodit pod prostou elektrifikaci na jeden furt?

Jiří Urban

Proč ne rovnou dieslový postrk, když okolní lidé nesouhlasí s novou odhlučněnou elektrifikovanou tratí?

Dejf

Taková bardotka bez tlumiče v sobotu v 6 ráno by asi dokázala pár jedniců přesvědčit, že nová trať je pro jejich dobro… občas tam k tomu povozit nějaký prázdný uhláky…

Jiří Urban

To by tak jako tak projížděla v maximálním taktu 😁

jiný Petr

A do toho kopce z Dejvic či Buben i v maximálním tahu / výkonu 🙂

LaS

Jistěže dal, ale byla by to prý zmařená investice. Když prý bude již brzy tunel. Mohli by salámovou metodou nejdřív udělat dráty, pak jednu zastávku, druhou zastávku a až by si lidi zvykli tak přidat po kouskách druhou kolej. Na tento postup měli času dost a dost. A samozřejmě případné protihlukové zdi skleněné, jsme ve městě. A prostupy udělat všude kde se chodí.

Pražec

#jizBrzy

Kodl

A na tohle priorita, respektive peníze jsou? Nebo se to chystá někdy výhledově..v příští dekádě?

jan.potucek.2831

107 (reálně tak 200) miliard? Kdě na to to vezmou? Je treba upláceť dvochodcou zlavami!
(jedná se o doslovný přepis, nikoliv o češtinu)

Frank

Proc by to melo byt realne 200 miliard?

Nose Peak

Drážní inflace

55p

Čím dráž se to nacení, tím spíš tomu nevyjde ekonomika a zbyde víc peněz na modré zábradlí.

Norbert

dva chodce? co je to za nesmysl?

N.N.

dvochodce (sk) = důchodce (cz)

Milan

To je cena za stavbu a 25 let provozu. Pro stát je to na tu dobu „na splátky“. A soukromník si bude náklady hlídat.

mic

Domníval jsem se, že by tam měla též jezdit tramvaj. Nikde ji ale nevidím. Špatně se koukám a nebo ji odpískali?

Kafro

Na Dlouhou míli k OC Šestka se má prodloužit tramvaj z Dědiny. Je stále v plánu (i na vizualizacích terminálu), má podporu od P6, ale magistrát toto volební období jaksi reálnou aktivitou zrovna nehýří.. Dlouhodobě je vize ji dovést až k Terminálu 3, ale to bylo prozatím odloženo

Y.K.

Tak aktivita odpovídá rychlosti s jakou běží stavba větve na letiště a terminálu. U ledu to ale není.
https://www.dpp.cz/spolecnost/pro-media/tiskove-zpravy/detail/278_2255-praha-planuje-stavbu-nove-tramvajove-trate-z-dediny-k-nadrazi-dlouha-mile

Kubrt

Je i vize tu TT dovést až na Padesátník, ale to je asi skutečně hodně daleko v čase.

Ondřej Wagner

Podle mne by bylo vhodné od Padesátniku pokračovat a tramvajovou tratí hloubenym tunelem kvůli paralelní dráze až k zastávce U Hangáru a dál až na letiště. Ale zároveň by bylo vhodné postavit tramvajovou trať po celé Evropské ulici, tzn i okolo Nové Šárky a pak by se mohla zrušit trolejbusova linka 59.

MP22

Ty vizualizace jsou neaktuální a vytvořené pro SŽ, dávno je po architektonické soutěži a terminál i okolí bude vypadat jinak.

Nose Peak

Hlavně aby cesta z terminálu na vlak vedla přes taxikářskej štafl, to je základ…

jiný Petr

no v „zemi příběhů“ si reálně dokážu představit i situaci, kdy – kromě taxikářského štaflu – z letiště na Ruzyň povede 2 kolejná, elektrifikovaná trať, ale vlaky bude tahat diesel – protože z Ruzyně na Veleslavím to pojede po stávající ttrati (jedna kolej a bez elektřiny)

N.N.

Taky je možnost nasadit tam BEMU

55p

Akorát, že se na tuto trať soutěží EMU.

N.N.

Pokud ale bude nutné EMU něčím nahradit, tak diesel projde a BEMU nikoliv?

55p

SŽ slibuje objednatelům dopravy nějaký stav a termíny, ti podle toho do soutěží požadují vozidla, nebo ne?

platamond

Sám jste napsal „slibuje“. Pokud by to závazná smlouva SŽ s objednateli s popisem rizik a závazky stran – objednat minimálně tolik a tolik vlaků vers. že SŽ bude platit ztráty, které vzniknou nedokončením. Ale by ji nikdo nepodepsal – ani objednatel a ni SŽ:-).

Dejf

no tak myslím že každý objednatel dopravy, který má aspoň zbytek soudnosti si o slibech dobré správy myslí svoje a co už není ve výstavbě, na to se nekouká, i kdyby měly jezdit diesely pod dráty třeba 5 let.
pořád lepší, než slibům uvěřit a pak mít najednou připravený EMU a trať, která by provedením Jana Pernera nepřekvapila, ale stavem vysloveně rozezlila…

55p

Ano, to jste popsal přesně

Marťas

Emu… To je pštros 😃?

Alibaba

Obecná zkratka pro „Elektric Motor Unit“. a obecně jsou podobné i následující zkratky BEMU, EDMU, DMU…

Twix

Ne, emu je výrazně menší a žije v Austrálii, pštrosi v Africe 🙂 Ale jinak je ta zkratka už desítky let zažitá.

Marťas

Vždyť já vím 😃. Taky se nepokouším tvrdit, že BEMU je duální pštros 😃

55p

Pštros je omyl evoluce: tvor, který v nebezpečí strká hlavu do písku v bláhové iluzi, že není vidět, by už v normálním světě dávno vyhynul.

Pedro72

Ještė że to tém pštrosům nikdo neřekl.

Victory orBan

Přesně tak, aby alespoň část cestujících mohli odlákat náhončí ve vestách s nápisem Avoid Scam na cestu taxíkem do centra za 4000.