lot
Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Další část „Hanácké dálnice“ v Prostějově upraví Strabag, dodá i projekt. O třetinu dráž, než ŘSD čekalo

Přestavba křižovatky na D46 u Olšan. Pramen: ŘSD
Demolice mostu, ilustrační foto. Pramen: ŘSD
Po modernizaci se křižovatka Prostějov-střed z roku 1991 dočká především plnohodnotných připojovacích a odbočovacích pruhů

Ředitelství silnic a dálnic dokončilo jednu z mála soutěží, kdy hledá najednou projektanta i stavební firmu. Křižovatku Prostějov střed na dálnici D46 upraví Strabag. Zakázka ale vyjde Ředitelství silnic a dálnic o více než třetinu dráž, než byly původní odhady.

Vítězství Strabagu vyplývá z písemné zprávy na profilu zadavatele. Strabag nabídl úpravy za 196 milionů korun, odhadovaná cena byla 145 milionů korun. V soutěži byla ještě Eurovia, která nabídla o osm milionů korun více.

ŘSD využilo model Design&Build, vítěz tedy vedle samotné stavby dodá i projekt. Takový model zadání stavby není ještě u českých dopravních staveb zcela obvyklý.

Křižovatka Prostějov-střed z roku 1991 se dočká především plnohodnotných připojovacích a odbočovacích pruhů. Křižovatka je dnes vybavena u většiny směrů jen připojovacími klíny. „Při najíždění vozidel na D46 dochází ke konfliktním situacím,“ píše ŘSD v dokumentaci. Hotovo by mělo být za dva roky. Stavět se má začít ještě letos.

MÚK Prostějov-střed. Pramen: ŘSD
MÚK Prostějov-střed. Pramen: ŘSD

Dálnice D46 supluje nedokončenou dálnici D1. Kultivace spočívá především v přestavbě nevyhovujících křižovatek, kterým z dob výstavby před desítkami let chybějí hlavně připojovací pruhy. Na letošek se chystá také zahájení přestavby křižovatky Drysice, která nedávno získala stavební povolení. Odhadované náklady činí 140 milionů korun. Příští rok se pak chtějí silničáři pustit do křižovatky Vyškov.

ŘSD se snaží D46 modernizovat od roku 2011. Naposledy byla začátkem září zprovozněna křižovatka Olšany u Prostějova.

24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Došlík

Vyborne, takze v situaci, kdy jeste porad neneni hotova D1 na Ostravu, se bude ucpavat temito miniopravami dalnice, ktera ani dalnici neni, a ktera se bude driv nebo pozdeji kompletne rozkopat aby se dalnici stala???? Tohle znamena ridit stat jako firmu???

Radim

Doplněním přidatných (odbočovacích a připojovacích) pruhů se ta komunikace plnohodnotnou dálnicí nestane, dříve nebo později se budou muset upravit všechny (snad jen kromě výškového vedení) parametry, tj. návrhová rychlost a z ní plynoucí poloměry zatáček, délky přidatných pruhů, šířka komunikace v koruně, odpočívky a liniová údržba. Do doby než toto bude vše hotovo to bude jen „falešná dálnice“ resp SMV s označením značkou dálnice.

Luboš Beneš

Takže D1 u Přerova stále nedostavěná, tak rozkopeme i trasu která funguje místo ní…..fakt super nápad, když to vydrželo doteď tak by to taky ještě 5 let vydrželo…. No prostě stát se bude a basta.

abc

Za komousu pripojivaci pruhy nebyly, to bylo moc nobl xd

Dom

Co na tom má trvat DVA ROKY? 😳

Palecek.M

Legendarni nedalnice v teto zemi 😀 😀

Jiří Kocurek

Dálniční most, jaký svět neviděl! https://mapy.cz/s/kupajecutu

Dalibor

fakt je, že připojovací pruhy na celý D46 jsou tak nějak zcela „ojebané“. nechápu jak mohl někdo něco takového prohlásit za dálnici. Za bolševika to byla „silnice pro motorová vozidla“ – tj nikdo si na „dálnici“ nehrál.
Nicméně někteří ministři potřebovali „mít“ hodně dálnic, aby měli čím se chvástat, tak si pomohli „přejmenováním“.

Dalibor

to nemluvím o absenci odstavnýho pruhu a zatáčkách, který jou dost „ostrý“ – tj s dálnicí to i v těchto ohledech nesnese srovnání.

Frantisek

To je z toho „musíme mít co nejvíce dálnic“ (nějaká chiméra asi), tak si pomohli. Jinak by původní označení stačilo.

Luděk S.

A ten rozdíl pro řidiče mezi R a D byl simvás jaký?

Mirek Š

Rychlostní silnice byla konstruována na nižší rychlosti.Prakticky to byla obyčejná silnice,ale čtyřpruhá.Zatáčky tam mohly být ostřejší,stoupání prudší,proto i absence připojovacích pruhů a odstavného pruhu.Proto to byl jeden z důvodů mnoha havárií na této silnici když se začala používat jako dálnice,protože nebyla stavěna pro tento provoz.

BeHe

Zdravím, toto však neplatilo pro všechny R. Když jezdím po bývalých R7 ( Praha Chomutov) nebo R6 ( Praha Karlovy Vary), nemám zrovna pocit zásadního rozdílu oproti dálnicím kategorie původní D ( D5, D8 , D2)

Radim

Ale platilo, to co na první pohled dělá rozdíl menší jsou nové kategorie postupně R24,5 později R25,5 zde už nějaký odstavný pruh je. U starších S
a R22.5 nikoliv. Na nejstaršním úsek R7 u Kněževse také nejsou žádné odbočovací a připojovací pruhy, prostě záleželo kdy se daná komunikace projekčně připravovala.

Luboš Beneš

Snížení rychlosti na 80-100 km/hod i nad rovině

Luboš Beneš

Ale na třetině dálnice D1 je 80 vlastně norma…..takže v pořádku…

Radim

Na silnicích pro motorová vozidla také nemusely být odpočívky a chyběla liniová údržba.

Poudy

Přesně, tam by to chtělo narovnat pár nejkritičtějších úseků a při opravách povrchu rozšiřovat o odstavný pruh, potom by to byla dálnice.

Radim

Nebyla, musí se vše nadimenzovat na vyšší rychlost tj . nejen poloměry směrových oblouků ale ii délky přidatných pruhů, rozhled pro zastavení atp. Dále se musí zvýšit šířka z 21,5m a 22,5m na min 26m (dle nejnovějšího znění normy) doplnit odpočívky a SSÚD, výškově by R46 vyhovovala, po té co se toto vše změno, pak by to byla dálnice.

Jiří Kocurek

“ s účinností od 1. ledna 2016 byla rychlostní silnice R46 Vyškov – Olomouc přeřazena do dálniční sítě jako dálnice D46.“

Makáme! Bude líp! Ministrem byl Ťok, premiérem Babiš a ten se chtěl vytáhnout, že se dálnice staví rychleji než v Rakousku. Udělal to popalášsku. Prohlásil -tohle- za dálnici.

PetrN

Pro řidiče se nic nemění, ani rychlost ani zpoplatnění, jde o formální značení. Na původních eRkach bylo 130 stejně jak na dálnicích, zpoplatnění dálniční známkou taky… Jo na R46 bylo už tehdy omezení na 100-110, stejně tak dnes. Místo toho vznikla nova kategorie silnic pro motorová vozidla s oznacenim jako silnice I.tridy s rychlostí 110 často tam kde bylo původně 90, mělo to směrové odděleny pruhy 2+2 a stále se tam do 3,5t neplatí…

Jiří Kocurek

Protože kdyby z R46 udělal silnici I. třídy, tak by se pro řidiče mnoho nezměnilo, jen by to řidiče upozornilo, že fakt není na dálnici. Jenže to by nebyla excelová tabulka vyzeleněná.

Poudy

Ta dálnice by měla být právě tou silnici 1. Třídy s rychlostí na 110km/h. Teď je to sice dálnice ale rychlost je stejně omezená takže si hrajeme na něco co to není.

Radim

Ne byla přeřazena, ale někteří konkrétní lidé na MD (jména bohužel chybějí) se pod tento paskvil podepsali a tak se dopustili PODVODU na všech co tuto komunikaci používají ! Uživatelé od pojmu „dálnice“ totož právem očekávají určité parametry a úrovně služeb což komunikace č.46 nemá.

Postup měl být zcela opačný: nejprve upravit parametry na dálniční a po té přeznačit.