Další část brněnského okruhu se začne stavět v červnu, smlouva míří k podpisu
Vizualizace úseku VMO Tomkovo náměstí - Rokytova. Foto: Brno.cz
Stavba za více než dvě miliardy překlene i seřaďovací nádraží, hotová má být v roce 2024.
mě udivuje jedna věc, že obchvaty tak velkých měst jako je Brno, Ostrava či významné aglomerace teprve teď se řeší jejich průjezdnost či odklony dopravy…ono třeba to, že ani Č.B, Pardubice a pod. nemá doteď obchvat je z organizace staveb na území ČR naprosto nepochopitelné až fatální
…to je tak i u okresních měst
To bude tzv. masakr – ale v podstatě zaviněný, do toho svrabu v jakém je se dostal lelkováním a dlouhodobou nečinností!
Blbý je, že navazující úsek v tunelu pod Vinohrady se plánuje začít stavět až v roce 2027. Ty stavby by měly plynule na sebe navazovat. Dokončí se jedna, začne se stavět další. Ideálně, kdyby současně s přestřížením pásky mostu nad Tomkáčem se rovnou poklepával základní kámen tunelu pod Vinohrady.
Tak ono by bylo ještě lepší, kdyby se stavěly +- současně. Tady se přiznám, že neznám dopravní situaci. To by měla být jediná překážka a důvod pro odložení – tedy pokud by to způsobilo nadmíru velké dopravní komplikace. Jinak by měly být problém jenom peníze. Ale tady mám za to, že peníze do infrastruktury jsou vedle peněz do vědy a vzdělání nejlepší investice.
Je zbytečné stavět tunel když by se celá Jedovnická musela předělat, udělat mimoúrovňové křížení Jedovnická Novo Líšeňská a upravit tramvajová trať do Líšně taky
Jedovnicka se prave ted predelava, je otazka zda dostatecne… Bohuzel tam neni dostatecna pece venovana pesim, asi by to chtelo zvlast udelat/naprojektovat chodnik Belohorska – Novolisenska tak, aby chodci byli dale od aut.
Tak jsem tůle stál před křižovatkou v Maloměřicích, okolo pobouráno, pokáceno, koukám směrem na násep dráhy, protihlukovka, trakční sloupy… a zkouším si představit tu estakádu jak stoupá až 20 m nad terén + 3m PHS…. nějaké 6. patro… Wow, to bude *** vysoko!!
PHS sem, PHS tam. Určující je výška trakčního vedení.
Přímo ozdoba města :-). Také tyhle monstr stavby v obytných čtvrtích nemám rád.
V USA se to ruší, tady se to staví. 🙂
Není pravda že: „…Nová část doplní severní část okruhu do souvislého kapacitního spojení…“ – k tomu bude ještě potřeba vykopat tunel pod sídlištěm Vinohrady a napojit dopravu aspoň na úsek kolem spalovny. Takto jsem zvědavý, kam se přesune doprava z konce okruhu, která potřebuje pokračovat na jih (Černovice, Komárov) nebo na východ (Slatina). namísto ucpané Staré Osady budou ucpané Vinohrady? No bezva.
Tak, tak…funkční celek severní části okruhu vznikne až dokončením jeho napojení na Ostravskou radiálu (tedy spojnice sever – východ). Chtělo by to tedy co nejdříve začít hrabat tunel pod Vinohrady…
Vzhledem k napojení VMO na Rokytovu bych čekal, že se doprava rovnoměrněji rozloží mezi Vinohrady a Židenice. Ideální to není, ale rozhodně to bude lepší než dnes kdy všichni musí přes Svatoplukovu kolem kasáren.
To se rozloží tak první rok dva max. Pak budou zácpy na křižovatkách napojujících konec estakády až za Starou Osadu. A na Vinohradech dost možná taky, jak se bude spousta lidí snažit Osadu objet.
Dálnice ve městě, krása. To už je rok 1975?
Kdyby hloupost nadnášela…
Okruh od slova ve městě?
No právě. Není to okruh kolem města, ale uvnitř města.
To máte jak s vodovodem. Když nestačí dvoucoulka, tak se holt musí použít větší profil. Tím pádem se stane, že v polích mezi vesnicemi vede metrová trubka, Vírský vodovod.
Kocurek hledal nejmíň vhodné přirovnání a opět našel.
Vodovod hlučí, smrdí, zabírá obrovskou plochu?
Tak, které město bude mít dříve svůj okruh. Praha nebo Brno? Můžeme uzavírat sázky.
Odpověděl jste si sám v první větě :).
Co se vsadit, jestli se dožijeme alespoň jednoho z těch okruhů?
Hradec Králové.
Opava.
Pořád se mluví jen o Žabovřeské a Tomkově náměstí… Ale kdy plánují pokračovat? S takovou si na další úseky počkáme zas deset let …
Asi nejnadějněji vypadá úsek od křižovatky Jedovnické s Bělohorskou po Černovickou. Má to EIA, nevím teda, jak to je s územkem, ale tohle je relativně bez problémová stavba. Svízel nastane, až se část provozu přesměruje na Žarošickou na ty záměrně nezkoordinované semafory a začne se to štosovat na Novolíšeňské.
Informace ke všem úsekům najdete na stránkách ŘSD:
https://www.rsd.cz/wps/portal/web/mapa-projektu/!ut/p/a1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfGjzOK9Pb09DZ2cDbzdjQ0MDRzNXFyNTX1CDAwMDIEKIoEKnN0dPUzMfYAiJhZGBp4uTh4u5pa-BgaeZsTpN8ABHA0I6Q_XjwIrwecCsAI8VhTkhkYYZDoqAgCJ8XUV/#/stavby?text=VMO&filters%5B%5D=StavbyRealizace&filters%5B%5D=StavbyPriprava&page=0
možná mám velmi malou fantasii, ale nedokážu si reálně představit výstavbu, provoz okolo stavby bez adekvátní objízdné trasy …. už teď je to v této lokalitě docela peklo … no, můžu se i mýlit …. uvidíme jak a jestli vůbec to bude … 🙂
To se Brňáci mají. V Praze si na Vlastu ještě počkáme. Neví někdo, jak to s ní teď vypadá? (Ano, vím, že se to nedá srovnávat – ŘSD vs. město, atd., ale pro laika a řidiče je to celkem fuk)
No to se Brňáci fakt mají, že jim prostředkem vesnice povede věc, která by byla směšně anachronická už před 25 lety, když ji Patrik K. poprvý profal Praze coby estakádu na Barrandov.
Mně je celkem jedno, jak to vypadá. Hlavně, aby to bylo.
Jojo, a přesně kvůli takovýhlemu přístupu to u nás téměř všude vypadá s prominutím jak z prdele. V hnusu vyrůstáme, hnus nám přijde normální.
A pak přijedme z dovolený v civilizaci a vykládáme známejm, jak to tam maj krásný.
Nemyslím, že v ČR to vypadá „téměř všude s prominutím jak z prdele“.
Je to subjektívne, ale myslím že česká a moravská krajina, mestá a dediny vypadajú v priemere skôr hezky. A vďaka nedokonalostiam a občasnej ošklivosti zároveň príjemne a prirodzene, takže sa človek cíti lepšie než napr. v švajčiarskom gýči.
Rozumím, jak to myslíte, ale i to je subjektivní dojem. Krajina je sice na první pohled hezká, ale nemocná (meliorace, narovnaný řeky, obrovský intenzivně až exploatačně obhospadařovaný lány…), města a obce sice na první pohled taky nevypadají (většinou) jako Albánie, ale pak vlezete dovnitř a zjistíte, že vrcholem estetiky je většinou zámková dlažba a betonový odpadkový koše a každej druhej barák je oděn do jásavě barevného polystyrenu. Přitom za stejný prachy by to mohlo vypadat všechno mnohem lépe, ale tady je holt většina lidí schopna přemýšlet tak nad designem auta, jinde je to vůbec nenapadne.
Jedním z důvodů, proč to tak je, je i fakt, že v té civilizaci jsou podobné stavby už desítky let v provozu a běžné ulice zbavené tranzitu jsou přizpůsobené mnohem více pěším a cyklistům, je v nich více zeleně atd. Bez okruhů a radiál by to ovšem nefungovalo ani tam, ani nikde jinde.
Já se nebavím o samotné výstavbě infra – ta je samozřejmě potřeba. Bavím se o tom, že i přesto, že všechny tyhle dopravní stavby jsou velmi výraznými zásahy do místa, opravdu jen v promilích případů je řeší architekt. Přijde mi, že když se staví věc, která tam bude stát minimálně desítky let, bylo by dobrý krom technických parametrů řešit i podobu, a né všude sekat unifikovaný řešení jen proto, že jsou nejjednodušší pro (ty stále stejné) dodavatele. Takže jeden voblouček, druhej voblouček, pak nahoře eště jeden voblouček a k tomu moderní klandr z jeklu a nikdy jinak.
Jistě jsi nám nevzdělancům schopen nastínit jak by ta podoba měla vypadat správně..
Naprosto nechápete, o čem mluvím. Normální by mělo být na takovou stavbu udělat architektonickou soutěž, ze které by se vybralo nejlepší řešení, nikoli design naprosto neřešit a nechat to nakreslit anonymního projektanta za použití vizuálně předpotopních prvků, jako se to děje nyní. Jinak, design dopravních staveb se vyvíjí, stejně jako veškerý design a architektura, ale české dopravní stavby to v naprosté většině vůbec nereflektují, to je to, v čem je zakopán pes. Všem by asi přišlo divné (a nikdo by to asi moc nekupoval), kdyby třeba Škodovka dodnes vyráběla auta, co by vypadaly jak Felicie, u dopravních staveb (a bohužel… Číst vice »
Chytrolíne, je vidět, že se nepohybujete ve sféře dopravního Ing.
Já si jen nemyslím, že jakejkoli indiferentní projektant je neomylnej pán tvorstva (to si ostatně při pohledu na úroveň architektury českých dopravních staveb může myslet jen naprostý pomatenec). A naopak si myslím, že výstavba dopravní infrastruktury představuje interdisciplinární problematiku, kde má být dopravní inženýr jen jedním z těch, kdo připravují řešení, protože jinak to dopadá podobnými ohavnostmi jako je ta brněnská estakáda.
To je pravda. Předpokládám, že stavba vypadá jak vypadá taky proto, že od prvního návrhu a všech následujících papírů na něj vázaných uběhlo do faktického zahájení stavby 20 a více let, jak je u nás zvykem.
Kdyby to v tu dobu nakreslil kvalitní architekt (toho ale na v zasmrádlých kanclech na Olšanský nenajdete), i po té době by to vypadalo dobře – design takovýchle věcí se nedělá se „životností“ v řádu let. Nebo se dá samozřejmě upravit vizuální podoba projektu bez nějakých zásadních zásahů do konstrukce… Tohle by ale bylo strašně špatný už před těma 20 lety, protože už tehdy tyhle devadesátkový obloučky byly naprosto směšný. Ale proč vymejšlet něco novýho, když je bude nadšeně kupovat eště za 50 let, žejo.
Souhlasím. Například v Itálii mají pěkné dopravní stavby, tam to tradičně dělají renomovaní architekti. Třeba Morandi dělal most v Janově – i když ten myslím onehdy dost narychlo měnili….
Nechci popírat to, že občas vypadá veřejný prostor hodně neutěšeně, jen by mě docela zajímalo, co Facepalm myslí tou civilizací. Mám zaměstnání, které mě nutí dost cestovat. Jistě jsou místa, která jsou na tom lépe, ale také místa, která jsou na tom o dost hůře. Jako příklad, Tokio je město, kde jsou „estakády“ prakticky všude. Pro mě hrůza, zlaté Brno a zlatá Ostrava.
Přijde mi hloupé si neustále lít splašky na hlavu a živit nesmyslnou fikci, že jsme 100 let za opicema. Průmyslová města musíte srovnávat zase s průmyslovými městy, ne s cizími letovisky nebo turistickými atrakcemi.
To máte samozřejmě pravdu. My bychom mohli ale mít tu výhodu, že to „Tokio“ budujem o 60 let později a třeba neopakovat stejné chyby. Už výše jsem psal, co mi obecně vadí ohledně modelu výstavby dopravní infrastruktury u nás, nebudu to tedy opakovat. Mířím každopádně k tomu, že by se mi moc líbilo, kdyby u nás byla architektuře dopravních staveb věnována mnohem větší pozornost a důležitost, než je tomu dnes. Jasně, primárním účelem silnic i železnic je dostat lidi a náklad rychle a pohodlně z A do B, o tom není sporu, ale to, že bude všechno vypadat tragicky (a… Číst vice »
To se určitě shodnou všichni, že architektonické stránce staveb by se mělo věnovat víc péče. Trošku problém už je, co si pod tím vlastně kdo představujeme, jestli třeba raději klasickou estetiku nebo nějaký „odvaz“.
Já jsem protestoval proti sebeurážení a sebehanobení, protože to je prostě hloupost. Nejsme o nic méně civilizovaní než jiné státy, i když každý národ má pochopitelně trochu jinou mentalitu, tradice, jiný žebříček hodnot a jiné silné i slabé stránky. Buďme si toho vědomi, učme se od jiných, buďme jiným příkladem a neurážejme sami sebe. Není důvod.
A na tu dovolenou jedete po estakádách kolem měst. Dálniční okruh Mariborum, jako jeden příklad za všechny. Nebo snad mají všichni dovolenkáři projíždět okolo hradu v Mariboru cestou k moři? To by se z toho mísní opupínkovali.
VMO je dálniční okruh?
Okolí Tomkáče je v takovým stavu, že dostavba okruhu tomu už nijak neublíží.
Skoro středem někdejší vesnice Husovice asi ano, středem Brna těžko. Můžu se zdvořile dotázat, jak byste si představoval spojení západní a východní části města? Jenom upozorňuju, že hned za Líšní začíná CHKO Moravský kras a tamní jeskyně jako tunely použít nepůjdou.
Tak ještě jednou. Já neřeším trasu ani její vedení, poukazuju na to, že ta estakáda je stokrát prodaná 25 let stará kotasovská sračka, protože když se u nás staví stavba za 2,5 giga czk, která bude místu dominovat další desítky let, není k tomu nutné mít architekta, stačí projektant, kterej spočítá, že to nespadne a vohlídá poloměry sjezdů. A to je prostě z principu špatně.
Ať to bude dělat jakýkoliv architekt, tak to pro někoho bude vždycky sračka. Kotasovská sračka. Ikdyž to Kotas nedělal. To ale architektonický expert ani netuší. Zato má univerzální patent na vkus.
Prostě máte pravdu, ale většina lidí tady prostě není schopna vnímat prostředí vědomě. Nikdo je to neučil.
Na to že stavět se to mělo už před 30 lety, je to fakt ostuda že se s tím díky průtahům začalo teprve teď.
Nechte mne hádat „architekta“….
Aneb když to máš tak na háku, že můžeš dvacet let prodávat eráru furt stejnej most, žejo, pane Kotasi?
Novák & Partner. Závist ti zatemnila mozek, že ani google použít neumíš.
Není to o závisti, evidentě nebyl sám kdo by tipl Kotase. Každopádně to něco svědčí o kanceláři Novák a Partner.
K čemu architektura? V 19. století se sice stavěly krásný mosty, novogotika, novorenesance a tak, ale k čemu žejo?
Prostě komunistický generaci vychovaný v šedivým betonovým postbrutalistickým utilitarismu stačí, když to má modrý zábradlí… Stejně jako baráky, šedivá skleněná kostka je vrchol vkusu…
To by nebyli Moraváci, aby tam max. do dvou let od postavení nedali třicítku a radar.
Zejména v porovnání s Prahou mi naopak připadá radarů (úsekových měření) v Brně a okolí velmi málo. A když už, většinou ani nejsou v provozu.
Zase tu jsou jiné speciality, jako semafor před kruhovým objezdem, nebo přechod pro chodce těsně před podchodem.
A to v jiných městech prý není…
Tak to se zajeďte podívat do ORP Židlochovice… 🙂
v Brně není ŽÁDNÉ měření rychlosti v provozu a radnice se úplně nestaví k tomu, že by některé chtěli spustit…. co vic si přát
Žádné hloupé řidiče.
Dobrá zpráva je, že se to hne. Pokud se k tomu letos přidají most Otokara Ševčíka a příští rok rozšíření D1 Brno centrum – Brno jih, tak dostat se v Brně na severovýchod bude peklo 🙁
No, a teď si do toho vezmi výluku železnice na Adamov, takže výlukové autobusy budou muset jezdit přes Obřany a Židenice. To bude príma.
Otázka je, jestli vůbec po dobu výluky bude průjezdná silnice z Bílovic do Adamova…s tratí se křižuje dost často a mosty se budou opravovat…
Bude muset, jinak by NAD neměla kudy. A i kdyby se jelo přes Babice, tak je potřeba dojet z Bílovic do Brna.
Ona je otázka, jaký bude koncept NAD… Klidně může jezdit bus xS2 Královo pole nádraží – Blansko, 57 protažená z Útěchova dolů do Adamova, posílená 75 do Bílovic a protažení 230 z Olomučan do Adamova. To by zřejmě vyřešilo nejvýznamnější přepravní proudy…a nevadila by tomu ani neprůjezdná silnice údolím Svitavy.
Jste si jistý, že těmi serpentinami z Útěchova na Adamov autobus vůbec projede?
Autobus by to projel, ale je to nesmysl.
Do KPN bude protažena jedna z regionálek kolem BK, jinak přímý autobus z Brna do Blanska a zastávkový přes Bílovice do Adamova.
Na druhou stranu ať je jakákoliv uzavírka, znamená to týden kolapsu a pak se situace nějakým způsobem stabilizuje. Těžko řict jak a kam, ale většina aut prostě zmizí a zácpy se stanou snesitelnými. Takže za mě klidně ať to spustí všechno zároveň…alespoň bude dříve hotovo. A po týdnu dopravního pekla na začátku uzavírek se situace sama nějak vyřeší…platilo to u Žabovřeské I, bude i zde…
Myslím jste si jen zvykl. Brno pořád v míře zácpovosti úspěšně soutěží s městy, jako je třeba Bombaj; myslím, že od léta bude vítěz jasný, jak nastínil Elvis.
Problémem je příliš málo mostů přes Svitavu – u Zderadova sloupu, na Zábrdoviské a pak až Provazníkova (za ní majlontský most). Chybí spojnice Tkalcovské a Tomáškovy a napojení Gargulákovy na areál nové Zbrojovky.
Správná poznámka…developer Nové zbrojovky by o mostu měl uvažovat taky cca v těchto místech…bylo by to fajn ale hudba budoucnosti….
Na Gargulákově už most stojí, jen vede do nikam.
Tam se plánuje „Nová Dukelská“, ale stát bude kdoví kdy. Do té doby žádný trolejbus na Starou osadu nebo na Vincky.