Další byznys pro AŽD. Zabezpečovač ETCS nechce instalovat nikdo jiný, SŽDC vyjde dráž

ETCS displej Ansaldo, zdroj: AŽD PrahaETCS displej Ansaldo, zdroj: AŽD Praha

Rozšiřování evropského zabezpečovače ETCS na českou železnici zůstává dál byznysem pro společnost AŽD Praha. Ta vyhrála další dvě zakázky na

38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
lokodepo

Problém ETCS je v několika rovinách: 1. EU vymyslela jakýsi bezpečnostní standard, který nazvala ERTMS, ten členským státům nařídila k implementaci (potuď dobrá myšlenka) a pak – a to je ten hlavní problém – se s prominutím vykašlala na jakékoliv dolaďování systému, vychytávání „dětských nemocí“ a koordinaci v zavádění systému mezi jednotlivými železničními správami, jednoduše to hodila na krk jednotlivým členským státům a utekla od toho. Proto se prakticky všechny železnice potýkají s problémy. Proto stejné verze ETCS se v jednotlivých zemích chovají rozdílně. 2. Pokud Ing. Chrdle si kolem prstu dokáže omotat nejen své mateřské dceřinky a menší subdodavatelské… Číst vice »

Jan

1) EÚ vymyslela pomerne unikátny systém, ako spojiť takmer tri desiatky železničných infraštruktúr spôsobom, že sa všetky rozdiely riešia na strane infraštrúktury a dopravca si teoreticky kúpi jedno zariadenie, ktoré bude fungovať po celej Európe, vrátane napr. pomerne unikátneho (aj keď nie úplne intuitívneho) systému na menežment spätnej a doprednej kompatibility. Niečo tak zložité sa nezaobíde bez problémov, zvlášť ak sa bavíme o zariadení ktoré podlieha procesu hodnotenia bezpečnosti podľa EN 50 126 v úrovni SIL 4. To prispôsobenie už ale musia vyriešiť jednotlivé členské štáty. K tomu existuje konzorcium UNISIG, kde sú združení výrobcovia ETCS pričom AŽD je tam… Číst vice »

Jiri Tyr

UOHS??? Vy jste vtipny… Ktery jde na ruku monopolum jako Kapsch, SUDOP…

Jan

Ak o tom máte nejaké dôkazy, je vhodné neotáľať s trestným oznámením. Ale podľa počtu zrušených súťaží mi nepríde, že by sa niečo také dialo.

lokodepo

Dvakrát neříkejte, ono na to asi taky dojde – SŽDC a AŽD jsou čím dál drzejší. Kdyby Policie ČR, státní zastupitelství a soudy u nás za něco stály, tak podám trestní oznámení hned. Jenže ono by to určitě zas vyšumělo do ztracena, vzpomeňme například zmizelé milióny z účtu SŽDC, doposud to nevyšetřili. Nebo policejní zásah na SŽDC, MD ČR, SUDOPu, PRODEXu a jiným projekčním firmám kvůli domluveným zakázkám před cca třemi lety – kde jsou výsledky vyšetřování? Opět do ztracena. Ze soudnictví vzpomenu např. ostudný případ spadlého mostu ve Studénce. Určitě si vybavíte ještě další doposud nevyšetřené kauzy nebo podivné… Číst vice »

Jan

A nie je alternatíva, že sa tie dôkazy proste nenašli? Vzhľadom k tomu, že po akejkoľvek úprave konfigurácie zariadenia je nutné o.i. preskúšanie zariadenia a kopa byrokracie, je 50 tis. Kč suma, ktorá tak možno pokryla náklady.

lokodepo

Kdyby kasírovalo SŽDC, tak budiž, ale když to kasíruje AŽD, tak to prostě v pořádku není. Nejste náhodou z AŽD nebo Starmonu, že se AŽD tak zastáváte?

Jiri Tyr

Aha a nebylo to tak ze uchazeč musel znat soucasne zabzar a jelikoz AZD rozhrani k nemu nezverjnuje, tak ae nikdo jiny prihlasit nemohl?

Jan

Rozhranie medzi ZZ (IRI) a ETCS je otvoreným rozhraním podľa príslušnej EN. AŽD nemôže brániť iným výrobcom ho použiť.

Jiri Tyr

Haha… To je teorie

Jan

Nie len. AŽD to ma odskúšané minimálne s RBC Ansaldo STS (dnes Hitachi).

Dušan

AŽD ve svých projektech IRI vůbec nepoužívá – viz zde http://www.acri.cz/uploads/acri-akademie/15-06%20ETCS/2015_ETCS_Ourednicek.pdf. IRI nabízí pouze jako produkt ze svého portfolia – viz https://www.azd.cz/admin/files/Dokumenty/pdf/Produkty/Kolejove/28-IRI.pdf. Svoje RBC naopak propojuje se SZZ napřímo skrze DOZ, a to přes proprietární protokolovou strukturu ETMNET+, přičemž RBC má implementován i protokol SAHARA pro komunikaci se SZZ jiných výrobců – viz článek zde: https://www.azd.cz/admin/files/Dokumenty/pdf/Reporter/2018-2.pdf . Nabízí se tedy otázka, zda by „cizí“ dodavatel RBC nebyl nucen stejně nějakým způsobem s AŽD participovat a ve výsledku by to mohlo dopadnout stejně blbě, jako v Čadci , kde se vyhodilo plně funkční stavědlo EBILOK a instalovalo nové ESA 44 z… Číst vice »

Dušan

ad Jiry Tyr: V tomto není, vlastní specifikaci rozhraní k SZZ AŽD samozřejmě poskytne komukoliv, kdo by se v soutěži o tuto zakázku ucházel – to je její povinnost a je to i soudně vymahatelné – problém jsou další požadavky SŽDC s.o. např.na integraci servisního terminálu RPCU s RBC, dále požadavek integrace zobrazení stavů ETCS přímo do ovládacího rozhraní staničního zab. zař. ESA (= to vše opět pouze skrze ETEMNET+) apod. – toto všechno by samozřejmě uměl realizovat i jiný dodavatel (SIEMENS, THALES, ALSTOM, ANSALDO…), ale zase by to vyžadovalo přímou součinnost s výrobcem staničního zab. zař., která by nebyla… Číst vice »

VRT

Že mě to ani nepřekvapuje…

Kritik

V Nemecku si vyjednali vyjimku a zustane jim paralelne i jejich narodni zabezpecovac. Jen u nas o tom zase rozhodoval nekdo, kdo o tom prdlajs vi. Hlavne ze AZD ma dream byznys a na Szdc taky nekdo pekne zajistuje deti a jejich deti. Je to cely ksindl a kvuli zajmum jedincu zlikviduji fungujici system naroubovanim paskvilu. Strcte si to do zadele i s Chrdlem

Jan

Áno, a preto je Ing. Chrdle asi najväčším kritikom súčasného postupu MD. A preto ÖBB (a myslím, že aj DB) už majú stanovený dátum konca prevádzky LZB. A čo je to vlastne ten „fungujúci systém“? LVZ/LS/Mirel? Naozaj? Zariadenie, ktoré nemá žiadnu, naozaj žiadnu bezpečnostnú funkciu stran prejdenia návesti stoj? Zariadenie, ktoré samo o sebe začalo byť morálne zastaralé už v 80. rokoch (viď vznik PAKSu)? Kde jedinou obranou, ktorá vznikla za 20 rokov (akokoľvek je dôležitá) je, že pri príjme červeného kódu nestačí mačkať bdelosť ale fíra musí stlačiť iné tlačítko? Naozaj?

železničář v důchodu

Chrdle je sice Chrdle, ale kdyby mu nenahrávali někteří „pobřežní úředníci“, tak by to rozhodně tak lehké neměl …
Na druhou stranu: za to, jak nalívá až neskutečnou část vyzískaných peněz do „Švestkové dráhy“, místo aby si je „ulil“ třeba někam do „daňového ráje“, jak to dělají mnozí skuteční gauneři tunelující Česko, zaslouží pochvalu.

ApolloXI.

K ovládání lidu chléb a hry patří. AŽD rozhodně není žádnou spasitelkou lokálek, jak se to mnohým na první pohled jeví, modelovou železnici vel. 1:1 si koupila pro jasné podnikatelské záměry, takže žádné dobrodiní to není. Na závěr bych připomenul, že ty tratě zakoupila firma dvě a na tu druhou co…?

Démon

Mě by zajímalo, co je na tom tak drahé !!!
GSM-R pro ETCS L2 je vybudované a DOZ na většině tratí taky. Současně AŽD ještě nikde nefunguje jediné ETCS v plném provozu, protože nemají know-how a teprve to „vylaďují“

VRT

Ale mají AVV. Na to nezapomeňte. Které už taky skoro 30 let ladí. Jeden pán si z toho udelal doživotní byznys.

ApolloXI.

Proč to neřeknete, že je to ten pán, co si na nejmenovaném fóru rád hraje na „kazatele té jediné správné víry“.

Jan

Ona to bude taká česká klasika. ETCS funguje tak, že sa existujúca infraštruktúra nejak nalepí na jednotné ETCS. Takže to závisí od toho, čo si SŽDC vymyslí. A ak si SŽDC navymýšľala to, čo si navymýšľala, tak sa nejde diviť tomu, že im to nikto iný ako AŽD nechce urobiť. Je to niečo podobné ako JOPka. Implementácia JOPu vrátane aparátu povinne dokumentovaných úkonov sa pri réžii firiem ako SIEMENS dá odhadnúť na 5-10 mil €. Je český trh dostatočne veľký na to, aby do toho tie firmy šli?

Romanero

ETCS – v počátku asi dobrá myšlenka, ze které se však stala předražená a nefunkční noční můra pro všechny (vyjma AŽD). A možná z toho kouká i soumrak naší husté železniční sítě. Špatný.

Chápal bych ETCS na TEN-T, ale vydírat tím i opravy regionálních tratí, je zhovadilost. Asi jako chtít na všech silnicích až po III. třídu, aby se tam minuly dva kamiony.

Jiří 2

Bez ETCS by si spřátelená jedna správná firma dostatečně nenahrabala, čistě teoreticky by se to mohlo obejít i bez její účasti (konkurenční K2002 lze zapojit do DOZ, dokonce to tak i funguje v některých stanicích na trati Č. Budějovice – Summerau; bohužel ale tuším stejně nemá funkci VNPN, takže by neuspěli skrz toto), což se přeci nemůže připustit… Nechápu proč lokálky kde jezdí motoráček tam a zpět a srazit se může tak akorát sám se sebou musí být při modernizaci zabezpečeny stejně jako koridor…

Jan

Do DOZ (od AŽD) ide zapojiť K-2000). K-2002 už bohužiaľ nie, na tie majú DOZ vlastnú, napr. Žďárec u Skutče – Slatiňany, chystá sa Bohuslavice n/M. – Hronov.

Lokálky, kde jazdí motoráčik tam a nazad sú dnes na D3, kde sa žiadne ETCS montovať nehodlá, problém sú trate, kde jazdí motoráčikov viacej, ale nie je to zrovna koridor…

železničář v důchodu

Ne každá i jen kratičká lokálka je ovšem provozována podle předpisu D3 – před časem byly snahy nezavádět provoz podle předpisu D3 právě tam, kde se na trati pravidelně nacházejí jediné vlakové náležitosti a není tam obvykle ani nikde možno křižovat …

Jan

Pokiaľ sa tam jazdí do 100km/h, tak je situácia viacmenej rovnaká ako na D3.

AAA

v počátku asi dobrá myšlenka

… ostatně jako EU celkově 🙂

Vojtěch Zvolský

Zvláštní že jinde v Evropě to jde, jestli on spíš nebude problém opět u nás a tuto celoevropskou věc nepřebíráme s trochu typickou českou protievropskou skepsí.

Jan

Skôr ide o to, že ide o prevratnú zmenu v značne konzervatívnom svete železničnej dopravy. A keď sa rúbe les, holt lietajú triesky. Ono si to sadne a bude dobre.

noerf

Zajímalo by mne technologický rozdíl mezi ETCS v ČR a třeba ve Švýcarsku nebo Německu.

Rado

Němci s Etcs také válčí a mají problémy.
Spíše by všechny zajímalo jak to mají v Rakousku. Tam nákladní vlak zastaví přesně na centimetr, kde zastatavit má.
Možná je to dodavatelem, výrobcem?

AAA

Tam jim to určitě dělá Kapsch tak to bude v nejlepším pořádku!

noerf

Rado: výrobcem lokomotiv a jednotek v Rakousku je převážně Siemens a na zabezpečení se podílí také.

Jan

Domnievam sa, že to nie je ani dodávateľom, ani výrobcom, ani vôbec nemá súvis s ETCS ani inými technickými zariadenami, ale je to len Vaša predstava.

Rado

Re. Jan Není to žádná moje představa. Udělejte to jako já. Svezte se s nějakým fírou na nákladním vlaku a uvidíte sám. A ano vezl jsem se na Vectronu a etcs dodal Siemens. Celá jízda byla naprosto plynulá a bez problémová. Tam kde vlak zastavit měl, tam zastavil. Dle vyjádření strojvedoucího problém nastává u lokomotiv jenž mají mobilní jednotku od, řekněme zvláštního dodavatele a navíc nastavenou v základě na jiný národní systém, třeba Belgie nebo Nizozemí. Jano, když se problematikou etcs zabýváte, měl by jste mít PRAKTICKÉ zkušenosti z více zdrojů. Stačí oslovit dopravce a zažádat u něj o svolení… Číst vice »

Jan

Ja som sa v Rakúsku na stanovišti viezol a nevšimol som si, že by fíra zastavoval na nulu pomocou AFB ani ničoho podobného. To, kde zastavil, záležalo len a len na ňom. ETCS problematiku přesností zastavovania nijak nerieši, to rieši ATO a to Siemens myslím pre veľkú železnicu k dispozícii zatiaľ nemá. Takže mi absolútne nie je jasné, o čom točíte a čo ste videl a nazdávam sa, že skôr úradovala predstavivosť. Inak s problematikou ETCS som síce oboznámený, ale priamo profesne sa ňou nezaoberám.

Rado

Při jízdě na Afb- Lzb nebo etcs, bzdový ventil neovládá fíra. Ovládá jej řídící systém. Zastaví na Virtual punkt. Ten nemusí být shodný s polohou signálu. Tedy pokud je trať signály osazena.
VDE 8 je třeba úplně bez klacků, tedy návěstidel.
Při jízdě na afb- Lzb/etcs má fíra v jedné ruce svačinu a v druhé kávu, ruce potřebuje jen při mimořádnosti.
Nohama mačká sifu.