Další byznys pro AŽD. Zabezpečovač ETCS nechce instalovat nikdo jiný, SŽDC vyjde dráž
Rozšiřování evropského zabezpečovače ETCS na českou železnici zůstává dál byznysem pro společnost AŽD Praha. Ta vyhrála další dvě zakázky na
Rozšiřování evropského zabezpečovače ETCS na českou železnici zůstává dál byznysem pro společnost AŽD Praha. Ta vyhrála další dvě zakázky na instalaci na tratích v úseku Kralupy nad Vltavou – Praha – Kolín a Praha-Uhříněves – Votice.
Za pokrytí více než 150 kilometrů koridoru zaplatí Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) 482 milionů korun. Podobně jako v minulých soutěžích na ETCS je to více, než správce železnice čekal.
Vítězství AŽD Praha vyplývá z registru smluv. Za úsek Kralupy nad Vltavou – Praha – Kolín zaplatí SŽDC 298 milionů korun bez DPH, odhadovaná cena byla 266 milionů korun. Za trať z Uhříněvsi do Votic 184 milionů. Původně SŽDC počítala s cenou 154 milionů korun. V obou tendrech byla AŽD Praha jediným zájemcem.
Opakuje se tak situace z předchozích zakázek, kde byla AŽD jediná a podala dražší nabídku, než byla projektantská cena. Například zabezpečení trati mezi Českou Třebovou a Přerovem vyjde o 40 milionů korun dráže. Jinou zakázku naopak SŽDC muselo zrušit: mezi Plzní a Chebem kvůli velmi krátkým termínům a zmatečnosti.
V Česku je zatím pokryt ETCS úsek z Kolína do Břeclavi. K jeho dokončení došlo s mnohaletým zpožděním, rozpačité jsou i výsledky zkušebního provozu. Kdy začne rutinní provoz není jasné, SŽDC mluví o druhém pololetí letošního roku, přesný termín ale stále není stanoven. Dopravcům se zatím ani příliš nedaří vysoutěžit firmy, které jim dodají zařízení ETCS na lokomotivy.
Problematikou ETCS se zabývali i na květnové konferenci sdružení Železničního sdružení nákladních dopravců ŽESNAD.cz. Jako hlavní problém uvedli velmi pozvolné brzdné křivky, vlaky brzdí pomalu. „Vše mělo být dokonale jednotné a funkční, což není. Připadá mi to jako přenošené dítě,“ konstatoval Petr Šimral, který v ŽESNAD.cz vede skupinu zabývající se ETCS.
ETCS (European Train Control System) je evropský vlakový zabezpečovací systém, který umožní předávat strojvedoucímu informace o oprávnění k jízdě i o povolené rychlosti a současně bude strojvedoucího kontrolovat, že tyto pokyny dodržuje. Prostřednictvím systému ETCS předává traťová část do palubní části systému ve vlaku informace, které neustále stanovují a kontrolují dodržování maximální povolené rychlosti daného vlaku.