Infrastruktura Železnice

SŽDC zrušila třičtvrtěmiliardovou zakázku na ETCS. Pro zmatečnost a termíny

ETCS displej Ansaldo, zdroj: AŽD Praha
ETCS displej Ansaldo, zdroj: AŽD Praha

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) posouvá své plány na vybavení tratě mezi Plzní a Chebem zabezpečovacím zařízením ETCS. Zakázku za 767 milionů korun zrušila.

Jde o první soutěž na traťovou část ETCS, která skončila zrušením celého zadávacího řízení. SŽDC vysvětluje ve věstníku veřejných zakázek zrušení tím, že uznala námitky stěžovatele. Tím je podle informací deníku Zdopravy.cz společnost AŽD Praha. Mluvčí SŽDC Marek Illiaš pouze odkázal na věstník veřejných zakázek a další informace neposkytl.

Termíny na projekt byly stanoveny naprosto nereálně, tak rychle neseženete povolení na rodinný domek,“ řekl generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle.

Zadavatel pečlivě přezkoumal argumentaci stěžovatele, přičemž dospěl k závěru, že je z většiny důvodná,“ napsala SŽDC v rozhodnutí o zrušení zakázky. Správa železnic sama přiznala, že chybovala nestanovením přesného rozsahu částí projektové dokumentace, která měla být zpracovaná do pěti měsíců. „Tím pak mohl vzniknout i dojem, že odpovědnost za správnost a úplnost zadávacích podmínek je přenášena na účastníky zadávacího řízení, jak uvedl v námitkách stěžovatel,“ píše správa železnic. AŽD se v námitkách odkazovala na jiné zakázky týkající se SŽDC, kde taková lhůta nebyla. SŽDC se pak rozhodla pro zrušení i proto, že některé kroky v zakázce „jsou ve svém souhrnu zatíženy určitou zmatečností.“

Zakázka se týkala zpracování projektu a následné výstavby jednotného evropského vlakového zabezpečovače ERTMS/ETCS druhé úrovně (ETCS L2) mezi Plzní a Chebem včetně rekonstrukce zabezpečovacího zařízení v Chebu a tratě Cheb – Františkovy Lázně.

ETCS má být pro dopravce povinné od roku 2025, má přinést bezpečnější provoz na železnici. Start systému na české železnici ale zatím provázejí velké rozpaky.

SŽDC aktuálně soutěží další dva úseky na ETCS: Kralupy nad Vltavou – Praha – Kolín a Praha-Votice. Už v dubnu získala zakázku na ETCS mezi Českou Třebovou a Přerovem právě AŽD Praha.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Kott
Host
Kott

Zakázka se nelíbí AŽD, tak ji SŽDC zruší? Zajímavé, že tento přístup neaplikuje SŽDC i u jiných zakázek

Jiri Tyr
Host
Jiri Tyr

Spis u jinych dodavatelu. Skanska by mohla vypravet…

VRT
Host
VRT

Člověče, čemu se divíte? SŽDC tu je od toho, aby šila na míru dodávky monopolním dodavatelům. Netýká se jen AŽD. Další příklad je monopolní projektant SUDOP (všechny SUDOPy teda).

Kott
Host
Kott

Stavební povolení? Na co, proboha?

Jiri Tyr
Host
Jiri Tyr

AZD jeste porad ETCS neumi?

VRT
Host
VRT

Pšt

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

No, ale hlavně když nějaký ministerský úředník umanutý do ECTS (obávám se, že ho dokonce znám) znemožní vybudovat radioblok na trati Strakonice – Vimperk – Volary, protože i tam je přece nutno zajistit „interoperabilitu“ – kdy ale ta šumavská trať může vůbec v budování ECTS přijít na řadu (zejména při takovém postupu SŽDC), to mu zjevně nedochází …

MartinM
Host
MartinM

Strakonice – Volary nepotřebuje ETCS ani radioblok.

jan
Host
jan

Jo jasně:-)

To
Host
To

stačí kolík

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Prachatická“ radioblok do těch několika čelních srážek vlaků s následky na životech také „nepotřebovala“ …

Chachar Budvar
Host
Chachar Budvar

Nyní také nejsou třeba žádná další opatření – stačí mít šikovně registrovaná vozidla, což gw má a pro vyšší bezpečnost nemusí dělat nic. Viz. inspekce a šetření nehody u Mříčí….

Partneři


Newsletter

Výběr editora