Infrastruktura Železnice

SŽDC zrušila třičtvrtěmiliardovou zakázku na ETCS. Pro zmatečnost a termíny

ETCS displej Ansaldo, zdroj: AŽD Praha
ETCS displej Ansaldo, zdroj: AŽD Praha

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) posouvá své plány na vybavení tratě mezi Plzní a Chebem zabezpečovacím zařízením ETCS. Zakázku za 767 milionů korun zrušila.

Jde o první soutěž na traťovou část ETCS, která skončila zrušením celého zadávacího řízení. SŽDC vysvětluje ve věstníku veřejných zakázek zrušení tím, že uznala námitky stěžovatele. Tím je podle informací deníku Zdopravy.cz společnost AŽD Praha. Mluvčí SŽDC Marek Illiaš pouze odkázal na věstník veřejných zakázek a další informace neposkytl.

Termíny na projekt byly stanoveny naprosto nereálně, tak rychle neseženete povolení na rodinný domek,“ řekl generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle.

Zadavatel pečlivě přezkoumal argumentaci stěžovatele, přičemž dospěl k závěru, že je z většiny důvodná,“ napsala SŽDC v rozhodnutí o zrušení zakázky. Správa železnic sama přiznala, že chybovala nestanovením přesného rozsahu částí projektové dokumentace, která měla být zpracovaná do pěti měsíců. „Tím pak mohl vzniknout i dojem, že odpovědnost za správnost a úplnost zadávacích podmínek je přenášena na účastníky zadávacího řízení, jak uvedl v námitkách stěžovatel,“ píše správa železnic. AŽD se v námitkách odkazovala na jiné zakázky týkající se SŽDC, kde taková lhůta nebyla. SŽDC se pak rozhodla pro zrušení i proto, že některé kroky v zakázce „jsou ve svém souhrnu zatíženy určitou zmatečností.“

Zakázka se týkala zpracování projektu a následné výstavby jednotného evropského vlakového zabezpečovače ERTMS/ETCS druhé úrovně (ETCS L2) mezi Plzní a Chebem včetně rekonstrukce zabezpečovacího zařízení v Chebu a tratě Cheb – Františkovy Lázně.

ETCS má být pro dopravce povinné od roku 2025, má přinést bezpečnější provoz na železnici. Start systému na české železnici ale zatím provázejí velké rozpaky.

SŽDC aktuálně soutěží další dva úseky na ETCS: Kralupy nad Vltavou – Praha – Kolín a Praha-Votice. Už v dubnu získala zakázku na ETCS mezi Českou Třebovou a Přerovem právě AŽD Praha.

12 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Zakázka se nelíbí AŽD, tak ji SŽDC zruší? Zajímavé, že tento přístup neaplikuje SŽDC i u jiných zakázek

    • Člověče, čemu se divíte? SŽDC tu je od toho, aby šila na míru dodávky monopolním dodavatelům. Netýká se jen AŽD. Další příklad je monopolní projektant SUDOP (všechny SUDOPy teda).

  • No, ale hlavně když nějaký ministerský úředník umanutý do ECTS (obávám se, že ho dokonce znám) znemožní vybudovat radioblok na trati Strakonice – Vimperk – Volary, protože i tam je přece nutno zajistit „interoperabilitu“ – kdy ale ta šumavská trať může vůbec v budování ECTS přijít na řadu (zejména při takovém postupu SŽDC), to mu zjevně nedochází …

      • „Prachatická“ radioblok do těch několika čelních srážek vlaků s následky na životech také „nepotřebovala“ …

        • Nyní také nejsou třeba žádná další opatření – stačí mít šikovně registrovaná vozidla, což gw má a pro vyšší bezpečnost nemusí dělat nic. Viz. inspekce a šetření nehody u Mříčí….

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora