Další budoucí trasa vysokorychlostní trati má GIS portál, lidem usnadní dotazy
Vysokorychlostní jednotka TGV ve Francii. Foto: SNCF / Správa železnic
Jde o již pátý úsek, který mohou lidé připomínkovat online.
Jde o již pátý úsek, který mohou lidé připomínkovat online.
Nějak mi v té mapce (týkající se všech projektů v tom regionu) chybí elektrizace ze Zastávky dál západním směrem.
Celé roky se nadávalo, jak to zdržuje „dědek z Tetčic“. Teď si to o 3 roky posunula (rozdělením do 2 etap).
Tak o to víc bych čekal, že elektrizovat se začne hned poté. A on ne-e. Jakto?
Ze Zastávky kam prosím?
Já jsem si taky myslel, že mezi Střelicema a Zastávkou budou dvě koleje, ale podle toho, jak tam betonujou patky, staví sloupy a hrabou v zemi, tak leda kulové.
Západním směrem – tedy směr Náměšť – Třebíč – Okříšky – Jihlava.
Ještě jim zbývá 80 km.
To vyřazeni trianglu u Křižanova z tohoto projektu je za mě hrubá chyba. Nanejvýš bych pochopil procesní opatrnost kvůli povolovacím řízením, ale pak by to mel být projekt sice konvenční, ale dokončený nejpozději s VRT VYS 1! Vždyť dokud nebude VRT celá, budou pravé meziricske Sp tvořit velkou část přínosu té stavby…
Taky nechápu, že v rámci plánované výluky okolo Osové Bítýšky nepostaví to napojení. Nene, my to pak zavřem znova.
Hlavně s tím padá ta oficiální (+ i vaše) chatrná argumentace o tom, jak zrovna ve Velkém Meziříčí je prý důležitější obsluha „města“ (zastávek desítky výškových metrů nad městem) než stanice za městem. Zato v případě Jihlavy-Pávova i Brna-Vídeňské je argumentováno přesně opačně. A k meritu věci – nevidím žádný důvod, proč by povolování kratičké spojky „v lesích“ mělo být složitější než povolování desítek km fungl nové tratě vedené mj. v urbanizované oblasti okraje Brna + přiléhající oblasti. P. S. Ostatně s tou spojkou je to zajímavá smyšlenka – proč by po ní měly jezdit zrovna Sp z Brna? Proč… Číst vice »
… mmch. ten triangl sám o sobě by také nestačil, byla by potřeba i elektrizace od něj do Velkého Meziříčí. A u toho je tím větší nesmysl, aby to byla stejná stavební akce (se stejným řízením/povolováním atd) jako VRT.
Už jen proto, že tahle akce by byla potenciálně přínosná i bez té VRTky (přímé Os vlaky od Tišnova do logického cíle v oblasti – tedy do Velkého Meziříčí).
(O. K., to, že taková stavební akce – byť samostatná – není v mapce uvedena, o lecčems svědčí – aneb když velkomeziříčské/jabloňovské apod. ptáčky lapají…)
… a ještě: při existenci VRT Praha – Světlá a V. Bíteš – Brno přeci, dle rozličných vyjádření, tudy pojedou dálkové vlaky mezi Prahou a Brnem, pro které to v té chvíli už má být rychlejší než přes Pardubice, přestože budou muset sjíždět z VRT a „dočasně“ jezdit přes H. Brod. Takto to bylo plánováno už před lety; tu spojku pro „kompromisní“ obsluhu Velkého Meziříčí (jen vůči Brnu; směr Čechy tímto zcela ignorován) tam (jste) dosadili až nedávno. Mmch. i tak jsou i jiné varianty – např. aby ten druhý spoj za hodinu jel taky do Žďáru, ale s tím,… Číst vice »
… a ještě k Velkému Meziříčí – koukám, že Dobrá správa si zase posunula termín přestavby tamní výpravní budovy, a to v tuto chvíli na termín 2026 – 27. Viz ta interaktivní mapa.
Tzn. o 5 let později než toto: https://www.novinyvm.cz/18038-nadrazni-budovu-v-mezirici-ceka-stejny-osud-jako-te-v-krizanove-ale-az-pristi-rok.html
Je zajímavé, že taková relativní drobnost je o 5 let odložena, zato výstavba VRT (= stavby daleko dražší a obsáhlejší) bude tedy realizována v uvedených termínech? 🙂
Vzhledem k tomu, že stát nemá peníze na údržbu současné trati a jede systémem od poruchy k poruše, nevím co to způsobí až bude mít udržovat dvě trati a navíc vše s dalším podotýkám novým a sólo personálem.
Já hlavně nechápu jednu věc – vždy jsem se domníval, že odsunutá varianta nádraží má být z toho důvodu, že ve stávající poloze není možné mít nádraží průjezdné. Vzhledem k tomu, že tomu tak není a „hlavní nádraží“ pro mezinárodní vlaky má být „v polích“, tak nechápu, proč se pokračuje v přípravě zbytečnosti za desítky miliard 🙂
Je to jednoduché, současné nádraží nevyhovuje aktuálnímu provozu.
1) Tím, že odkloníte mezinárodní vlaky, tak ten provoz nezhoustne.
2) K zemi má jít Tesco, což byl jeden z důvodů, proč to dříve „nešlo“
3) I kdyby nemělo zůstat původní (jen rozšířené) nádraží, mohlo vzniknout pod Petrovem (ale k tomu také nyní již není důvod)
A proč se potom ministerstvo přiklonilo k přesunu nádraží, když to není výhodné? Korupce?
kšeftíky, ambice KAMu být za každou cenu světoví, je toho tam víc, dopravní obslužnost ve studii počítá s ulicí co neexistuje ani v ÚP… Hold budoucnost je zářná..
dál diskutovat na tohle téma nemůžu, vždycky mě současná realita dostane do totálního nasrání(pardon)
ale doporučuji tohle video, pěkně shrnuto:
https://youtu.be/NrfNQofBL88?si=XlKMSJVxf5mcv1mg
Pan bývalý architekt Sedláček, co to má na starosti, tak se vidí v historii města jako ten, co dokázal přesunout nádraží za 120mld (byl článek že nějaká stavba z roku 2016 teď po předání vyšla 2x dráž, tak když tehdá byl odsun za 50 asi, tak teď bude taky o dost dražší). Nedokázal udělat ani územní plán ani nic jiného pořádně. Na KAMu/BKOMu je jen banda lemplů…
Proč stát podporuje stavby rozhleden v údolí, když to nijak nezvýší turistický ruch? Proč stát prosadil D8 po povrchu, přestože geologové říkali, že tam budou sesuvy a že to nebude výhodné? Proč České Budějovice lijí stamiliony do svého letiště pro pár cestujících? Proč stát podporuje stavební spoření, když to pro něj není výhodné (hypotéku si lze vzít i mimo stavebko, a za ty miliardy se trh hypoték jen o něco zvětší)? Proč stát plánuje horkovod z Dukovan do Brna, kde budou velké teplotní ztráty, JEN horkovod bude stát víc než celá spalovna co zásobuje teplem nyní a ještě se snížíúčinnost… Číst vice »
Protože Tesco nevypadalo zbouratelné.
Ono nebude vyhovovat ani to odsunuté, nebojte.
No a to budoucí nebude vyhovovat budoucímu provozu.
Jak říkáte,vyhozené peníze…ale šel bych ještě dále. Jelikož je to má být hlavní spojnice Berlín – Vídeň,tak bych Brno vynechal…a Prahu taky😁
Teď nevím, jestli to má být na něco narážka nebo ironie či co já vím. Ano, jsou to vyhozené peníze, protože se mohlo zmodernizovat současné nádraží a nemuselo se vše kompletně kvůli novému nádraží překopávat…
Bylo to zoufalství zabalené v ironii. Souhlasím s tím,že aby VRT vlaky míjely nové nádraží,to je možné asi jen u nás. Už koncem devadesátých let mi jako mladému studentovi vysvětloval jeden pán od železnice důvody přestavby a modernizace (přiznám se,že vše si už nepamatuji,byly to samé oblouky,nájezdy,rychlosti) Osobně nevěřím že v ČR zvládneme v rozumné době postavit VRT tratě, aniž by se min. 30% prostředků nerozkradlo.
Děkuju za vysvětlení, s tímto naprosto souhlasím.
Jojo, taky se říkalo, že Pendolino do Brna nemůže, že neprojede oblouky na severním zhlaví.
§1: Nikdy se to tak nedělalo.
Trochu mimo téma: Měl jsem spolužáka jehož iniciály byly V.Z. (váš nick name mi ho připomněl), a jeho táta pracoval u železnice. On mi tenkrát dával to „školení“. Bylo to poučné,docela mě mrzí že jsem si z toho neodnesl více. Ta absence Pendolin v Brně mě překvapila, přiznám se že oficiální důvod neznám.
Důvod absence Pendolin v Brně spíš hledejte v jejich nedostatečném množství a nedostatečné kapacitě. Byly představy, aby jezdily Vídeň – Praha – Berlín, ale Němci požadovali zdvojování souprav minimálně v úseku Drážďany – Berlín. A prostě 7 souprav bylo málo, 10x víc by jich ČD potřebovaly.
Nepotřebovaly by jich 10× víc. Nepříjemné minimum by bylo zřejmě 10 kusů, lepší nějakých 16 kusů. Koneckonců 20 má teď být ComfortJetů.
Když já bych si kvalitu pokrytí pendolínama představoval trochu jinak, takže by třeba v prokladu jezdily do Budapešti, při výpadku jednoho by nebylo pracné hledat náhradu, jen by se stáhlo z nějaké negarantované linky, atd.
Je to tak, teď se to ukazuje v provozu. Dvě Pendolina jsou ne odpis a ČD zruší spoj, kde byla po Pendolinu patrně nejvyšší poptávka.
Prvně byla provozována Pendolína přece na trase Praha – Česká Třebová – Brno – Břeclav ( ), protože se snima původně počítalo na spojích do Rakouska, ale to je nechtělo na své koleje pustit, tak nakonec se přesunuly na trať Praha – Ostrava následně prodlouženou jedním spojem denně východně na Slovensko (Žilina -Poprad – Košice) i západně (Plzeň – Mariánské lázně – Cheb – Karlovy Vary), ale protože vlivem nehod ČD již o jednu ucelenou jednotku přišly, tak to zajíždění z Prahy na západ již zrušily.
Díky za info.
Zajímalo by mě, kdo na takovou blbost přišel?
To mě taky, ale je to tak. Na K-reportu v archivech by se to dalo dohledat. Cca rok 2002?
Viděl jsem seznam zdůvodnění, proč nelze postavit nádraží v oblouku, ale z technického hlediska to byla blbost.
Ale vlaky co pojedou po VRT do Brna s velkou pravděpodobností (až na Sprintery) budou jezdit přes brněnský hlavák, ať bude v jakékoliv poloze. Vlaky směrované na Ostravu ani jinudy stejně neprojedou. Některé zastaví navíc na Vídeňské.
Ve variantě „Pod Petrovem“ měla být VRT přivedena hodně dlouhým tunelem do míst pod současné 5. a 6. nástupiště a naopak mělo být nádraží průjezdné pro oba směry, jak Vídeň, tak na Ostravu, kde se počítalo s vedením tratě z Komárova tunelem k letišti a pak dál Blažovice.
Ale to jsem právě myslel, že je hlavní důvod, proč se musí nádraží odsunout – tedy že na Dolní nádraží to půjde „ze severu“ lépe trasovat. Pak jsem se o to delší dobu nezajímal a teď vidím, že stejně ze severu nic nepovede a pro VRT to bude úvrať (snad používám správnou terminologii). Takže rozhodli se pro nějakou variantu a jejich hlavní argument (tedy alespoň mi jako hlavní přišel) nakonec stejně padl. Takže nádraží bude odsunuté, bude to stát desítky miliard, bude se muset vybudovat nová infrastruktura pro tramvaje a stejně se ty tramvaje tam pořádně nevlezou, pokud téměř všechny… Číst vice »
Respektive bude zavedena nějaká linka, která lidi rozveze na „tramvajové nádraží“ a většina tedy bude mít o přestup navíc… Nebo já nevím, jak to plánují, ale prostě si nedovedu představit, že to navázání na tramvaje může být nějakým způsobem na stejné úrovni jako nyní (tedy vystoupím z vlaku, nasednu a dojedu skoro kamkoliv bez přestupu)
Nádraží pro mezinárodní vlaky nemá být „v polích“ ale na „hlavním nádraží“. Nevím jak jste na to přišel. „V polích“ mají být jen komerční Sprintery, pokud si to jejich dopravce bude přát.
Dobře, takže pokud budou zajíždět na nádraží, tak se tam otočí a pojedou po stejné trase zpět (až k tomu nádraží na vídeňskému), je to tak? I v tomto případě mi naprosto uniká smysl toho, proč se tedy nádraží stěhuje tam, kde se má stěhovat, protože kromě toho, že může být větší (ale to nyní díky bourání Tesco může být i současné, případně jen malinko posunuté k Petrovu), tak to má jen a jen samé nevýhody… Současná poloha padla kvůli Tesco (tento problém odpadl) a Petrov kvůli tomu, že by bylo strašně drahé vést sem vlaky „ze severu“. Vzhledem k… Číst vice »
Nepojedou zpět na Vídeňskou ale rovnou na jih a novou VRT.
Vlaky na Ostravu pojedou na Šlapanice a dál po trati do Přerova na 200.
Ano, bylo spousta keců, že Tesco nejde zbořit.
Že odsunout nádraží od centra a od dopravního uzlu MHD k řece má nevýhody říká skoro každý dopravní odborník, a že to prodraží Brnu náklady na MHD při srovnatelném výkonu taky.
Hlavní nádraží pro mezinárodní vlaky nikdy nemělo být „v polích“. To je jen pro těch pár Sprinterů, pokud je nějaký dopravce bude takhle chtít.
Vzhledem k tomu, že v podobnou dobu chce ŘSD stavět I/73 (D43), tak se těším na tu koordinaci v oblasti Ostopovice – Troubsko – Bosonohy. Hlavně jak se tam vejde VRT a MÚK Troubsko + tunel. V infoletáku ŘSD není VRT vidět a naopak v GISu není vidět plánovaná komunikace.
I/73 podejde tunelem kromě D1 i VRT a pak jednotlivé rampy vystoupají asi pod tímto mostem https://ctrlv.cz/v82P
Napovídala by tomu i šikmá zeď zužující násep VRT od mostu směrem k MÚK Brno-západ.
To tak asi bude. Ale hned se mi vybavilo toto:
https://zdopravy.cz/dalnice-d3-neni-pripravena-na-zeleznicni-tunel-bude-treba-demolice-185099/
Nebojte nejsem uplný dementi. Ikdyž se to může někdy zdát.
https://ctrlv.cz/VOXz
Tak jsem to nemyslel. Je mi jasné, že je s tím uvažováno. Šlo mi o tu koordinaci, jestli se plánuje 1. stavba tunelu a pak sypání násypu pro VRT a budování opěr. Nebo za 2. se zhotoví prvně násyp pro VRT s variantou hluchého mostu a pak se bude podkopávat tunelem?
Proč SŽ vymýšlí další předražené a zbytečné projekty VRT, když je ČR rozlohou dost malá na budování takovýchto tratí. A přitom je v ČR spousta tratí, které dlouhodobě potřebují modernizaci, viz trať 300 Brno – Přerov, 331 Otrokovice – Vizovice, 280 Hranice na Moravě – Horní Lideč nebo 020 Velký osek – Hradec Králové – Týniště – Choceň či 310 Olomouc – Krnov – Opava apod. Neřeknu Německo, Polsko, tam má vysokorychlostní železnice smysl, ale nikoli v ČR. A přitom se SŽ neustále ohání, že nemá finance na opravy tratí. Velmi bych uvítal efektivnější investice do existujících tratí, než rozhazování… Číst vice »
VRT jsou samozřejmě potřeba, např. (nejen) kvůli uvolnění kapacity na stávajících tratích. A co se týká financování… předpokládám, že dostane ČR (SŽ) „mraky“ peněz od EU, takže to tak hrozné zase nebude a když to finančně zvládne Estonsko nebo Lotyšsko, tak proč ne my
Ono už tak málo peněz, co železnice má, velká část je právě za slib nových tratí a projektů, které zaujmou přelétavé, populistické politiky této země. bylo by lepší, kdyby se SŽ radši zbavila vnitřního dluhu? Ano. Dostala by na to mandát? Pochybuji.
Nebojte, SŽ to nevymýšlela sama od sebe, nýbrž z politického zadání, na kterém se dokonce shodly strany napříč spektrem. Lze tedy říct, že po VRT je společenská poptávka z řad občanů i businessu.
ČR je více než dostatečně velká pro vnitřní síť VRT – k ospravedlnění úplně stačí mít dvě velká města vydálená více než cca 50 km. ČR je ale taky samozřejmě tranzitní zemí hned v několika směrech, a to na vzdálenostech, kde konvenční železnice absolutně nestačí. Žádné výrazné zlepšení současných tratí není možné, dokud nedojde k výstavbě tratí nových, které současným významně ulehčí. Česká železnice je plná konfliktů nákladní a osobní přepravy. VRT má samozřejmě za cíl zrychlení osobní dopravy mezi velkými městy, ale neméně důležitým cílem je uvolnění konvenčích tratí, aby s nimi šlo vůbec něco dělat. Samozřejmě bychom stejného… Číst vice »
Jen (pro dana Žateckého) doplním, že příkladem je hned třeba úsek Lipník – Drahotuše, kde kvůli odfláknuté tzv. „výstavbě“ koridoru dojde/dochází kvůli opravám k podstatnému snížení kapacity a důsledky uzavření mostu na Výtoni – raději lépe ani nekomentovat.
Nevím za co má dan žatecký mínusy když má pravdu kdyby radši místo utrácení za debilni projekty dávali peníze do současné železniční infrastruktury a jejímu vylepšení😡
Má mínusy za to, že už mu tu několik lidí vysvětlovalo, proč je VRT potřeba, ale on stále trollí.
A jak jinak chcete zásadně přidat chybějící kapacitu tratí?
Co je na projektu debilní? Bez projektu nic nepostavíte, ani vámi požadované vylepšení stávající infrastruktury. A ta VRT vylepšuje celkové parametry železniční sítě.
Což se právě děje, Pěšino. VRT je dodatečná kapacita a zrychlení sítě.
Jestli to nechápeš, je chyba na straně přijímače.
Že třeba na vyčerpané kapacitě tratí nelze dělat opravy bez toho, aby nedošlo k razantnímu omezení provozu, když další koleje v podobě vícekolejných tratí nemáte, a ani nemáte alespoň přibližně trasované kapacitní odklonové tratě s odpovídajícími směrovými a sklonovými parametry.
Ty vaše modernizace ale spolykají podobné prostředky, jako stavba nové VRT. Jen tím ve výsledku budete mít stávající kapacitu a plus minus stávající max.rychlost.
VRT má smysl i na relace od cca 100km, se sjezdy na konvenční tratě i pro kratší.
Takže doslova by se měla rozjebat třetina nové tratě do Střelic a zbourat a kompletně přestavět zastávka a okolí Osové Bítíšky, která je součástí modernizace tratě probíhající letos.
Ale OK, ve vztahu k ceně toho projektu je to asi jedno. Jen by člověk čekal, že s dnešními možnosti plánovaní, se jim to podaří naplánovat nějak lépe. Pokud ovšem neplánují stavět VRT za 30 let. Pak už se to spláchne společně s modernizací (čti obnovou) trati.
Wikipedia říká, že Praha- Brno má být hotová do 2034. Kdyby to tak opravdu bylo, tak by nyní komplet rekonstruovaná a elektrifikovaná trať Brno-Střelice byly nehezky vyhozený peníze pokud se má překládat do jiné stopy. A to se nové dráty ještě ani nepoužily bo tam jezdí diesel. No a pokud to nebude do tohoto roku, tak už na VRT vysychajj peníze z EU jestli se nemýlím a už se nepostaví stejně nic. Být to ryze brněnský projekt, tak mě to nepřekvapí, ty končí všechny prezentací nebo modelem.
Ta přeložka nyní také vypadá jinak, než v SP 12/2020. Původně se měla Střelická přeložit mezi D1 a VRT a křížení s VRT by bylo až v oblouku za Ostopovicemi. Takto bude přeložka mnohem kratší, resp. se méně odkloní ze své stopy a zastávka Ostopovice zůstane na svém místě.
To je sice dobře, ale pořád je to novostavba, která by se měla bourat. Škoda každého takového metru. Ale chápu, že je to délkou přípravy staveb.. Když se plánovala modernizace Brno – Střelice těžko někdo věřil, že se bude VRT opravdu plánovat a když se začala plánovat, tak už je zase pozdě měnit projekt modernizace.
A ze se tím u Troubska pravděpodobně dodatečně zvýší rychlost je taky špatně?
Ta Osová Bítýška mě taky zarazila, důvodem ale nejspíš bude nedávná změna trasy spojky, dle zákresu v GIS aktuální trasa kopíruje I/37, původně ve SP z 12/2020 byla kreslená severněji (cca uprostřed mezi I/37 a silnicí Vlkov – V. Bíteš) a na novou Tišnovku se napojovala cca o 400 m blíže Vlkovu. Takže zastávka Osová Bítýška měla původně zůstat, pouze by se nástupiště prodloužily. S tím asi taky počítal projekt aktuální rekonstrukce. Ale přimknutí trati silnici za tu změnu asi stojí, možná to v původní trase ani nebylo projednatelné…
Když ona má velká Bíteš nachystaný a částečně postavený obchvat, který se projektanti VRT nenamáhali zapracovat do plánů a poněkud s ním byli v kolizi. Takže se na papíře posouvalo a i tak se bude bourat kus nové silnice. A to napojení silnice směr Tišnov -> Křižanov na výjezdu z Bíteše vyjde pěkně blbě, pokud to ještě nepředělají.
A že se neprojektovalo už za Ťoka? Aha, on byl členem nejneschopnější polistopadové vlády A. Babiše.
Tak vzhledem k tomu, že se na VRT MD zaměřilo pořádně až za Ťoka, tak logicky nestihneš projektovat, když to začínáš pláno.
Vláda schválila první obrysy někdy 2017, takže se naopak dá v nadsázce říct, že Ťok je otec VRT v ČR.
Nejneschopnější vláda je s přehledem ta současná.
Má ŘSD něco podobného k plánovaným silnicím a dálnicím, které buduje? Díky za odpověď.
https://www.rsd.cz/mapa-staveb