Letecké společnosti Letectví

Další aerolinka vyřazuje jumbo. El Al s ním poletí naposledy v listopadu

Boeing 747-400 společnosti El Al. Foto: Dmitry Terekhov from Odintsovo, Russian Federation [CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)]
Boeing 747-400 společnosti El Al. Foto: Dmitry Terekhov from Odintsovo, Russian Federation [CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)]

Izraelská letecká společnost El Al je dalším z řady dopravců, který přestane létat s dnes již legendárním modelem Boeing 747. Firma naplánovala poslední let na listopad.

Poslední let je podle serveru Routes Online naplánován na 3. listopadu, kdy se bude jumbo vracet z Říma do Tel Avivu. Půjde o charterový let, z pravidelných linek zmizí letadlo s koncem letního letového řádu.

El Al má ve flotile poslední dva kusy modelu 747-400. Jeden byl vyroben před 24 lety, druhý je o rok starší. Dopravce je používá na mix různých tras, nejen přitom na dálkové lety, ale i krátké spojení například do Larnacy. Jumba využívá El Al od roku 1971. Izraelský deník Haaretz nedávno připomněl i unikátní let, který jedno z letadel 747 zaznamenalo: v roce 1991 dopravce nákladní verzi letadla speciálně upravil pro transport etiopských Židů do Izraele, do letadla se jich vešlo 1 088.

Izraelský dopravce postupně přesunul výkony Boeingu 747 na novější a úspornější stroje 787 Dreamliner, firma jich má ve flotile už 12.

I další dopravci pokračují ve vyřazování letadel 747. O víkendu například Qantas vyřadil devatenáct let staré letadlo 747-400, zůstane mu ve flotile 6 kusů. Vyřazené jumbo ale ještě nečeká šrotace: koupila ho společnost Rolls-Royce pro testování svých leteckých motorů. Aerolinky přechází postupně na novější a úspornější letadla.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Martin V.
Host
Martin V.

Ta špinavá ocasní část letadla je od prosakujícího maziva z pohyblivých částí ocasních ploch, nebo to je špína z dráhy, která se prostě vinou aerodynamiky nalepí zrovna sem (podobně jako zacákané zadní okno u hatchbacků a kombíků)? Na bílém laku to docela vynikne.

bohyn
Host
bohyn

Tipuji, že příčinou je výfuk z APU (malý proudový motor, který dodává el. energii při vypnutí hlavních motorů), který.je na zádi

Martin V.
Host
Martin V.

Výfuk APU je ta kulatá černá díra úplně na konci, ne? Že by při stání na letišti saze lítaly až takhle dopředu? Při rychlejším dopředném pohybu si to moc nedokážu představit.

Jen tak
Host
Jen tak

Tohle z APU nebude… to snad jedine, že by to APU jelo na max, a letadlo u toho couvalo .

tohle vypadá na bordel z SOP.

Adam H
Host
Adam H

Letět 747-400 od El Al jsem možnost neměl a na vlastní oči jsem ji viděl jen jednou. Letos v létě na BKK byla vidět z pozorovací platformy v odletové hale, bohužel už byla tma zároveň ve výhledu bránil nosník konstrukce střechy. Ale zdokumentována je 🙂

Lada
Host
Lada

To letěli nastojáka? 😀

Ivan
Host
Ivan

Třeba od nich Ryan odkoukal to sezení nastojaka, co má patentované.
Nebyl to rekord v počtu prepravenych osob?

Y.K.
Host
Y.K.
Adam H
Host
Adam H

Taky že použili cargo verzi.

Y.K.
Host
Y.K.

Skutečně je to tak. Mě zmátla okénka, ale je to cargo.

bohyn
Host
bohyn

Podobný případ byla třeba operace baby lift na konci vietnamské války. Tam to ale nebyl jen 747, ale hlavně C-5 Galaxy a C-141 Starlifter.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce