Další aerolinka se loučí s jumby. China Airlines vypraví na rozloučenou let do Japonska
Boeing 747-400 společnosti China Airlines. Foto. AlfvanBeem, CC0, via Wikimedia Commons
China Airlines si zatím nechávají jumba v nákladní verzi.
Fanouškům Jumba to rve srdce. Sam mezi ne patřím. Ale zároveň to chápu. Upínám se k tomu, že Emirates neukonci A380. A to i proto, ze na tom leta stavěli marketing a da se předpokládat, že v tom budou pokračovat. Zážitek z letu v A380 je opravdu jinde.
oboje bohužel nevydrží dlouho. ekonomika nepustí. to, že fanouškům to zlomí srdíčka, to je smutňoučké, ale kolik z nich by bylo ochotno platit ceny letenek, které by odpovídali vyšším nákladům u těchto, dnes už nepříliš efektivních, letadel, když na moderní letadlo by letenka stála třeba o 20% méně?
Pochopil jste vůbec, co jsem psal? Vy smutnoučké zlomené srdíčko? A prosím. Dbejte na shodečku podmětečku s přísudečkem.
Osobní B747 ve službách China Airlines měly i několik děsivých kousků a jeden tragický.
Ztráta kontroly SPčka a ztráta 9000 m výšky (s deformacemi křídla a orvaným ocasem). Sjetí 747-400 z dráhy do moře v HongKongu na slavném a již zrušeném letišti Kai-Tak. A jedna B747-200 se jim doslova rozpadla na kusy v letové hladině kvůli vadě materiálu se špatně provedené opravy po „tailstrike“ více než 20 let dříve (ne nepodobné JAL 123).
O prvním Vámi popsané situaci nevím? Řeknete mi víc?
https://en.wikipedia.org/wiki/China_Airlines_Flight_006 (ztráta kontroly)
https://en.wikipedia.org/wiki/China_Airlines_Flight_611 (rozpad)
https://en.wikipedia.org/wiki/China_Airlines_Flight_605 (sjetí)
Díky. Už jsem si vzpomněl a zjistil jsem, že události znám všechny. Jen jsem nevěděl, že v tom prvním případě to bylo SP. Spíš jsem si myslel, že se jednalo o verzi -200.
Máte někdo přehled, které airolinky teď vůbec jumba pravidelně nasazují.
Všechny cargo společnosti – Cargolux, UPS a další. Mezi civilními společnostmi mě napadla jen Lufthansa.
Korean Air a Air China
Mám za to, že pro zimní letový řád Fufthansa odstavila zbylé 747 8 (747 400 už stojí od jara) a nahradila je A 350, popř. A 340 300.
Celkem pravidelne letaji u vsech tri provozovatelu verze 800, tj. LH,KE a Air China. Dale podle FR24 jeden zbyvajici kus pasazerske 400 u Asiany obcas do Ciny, u Air India jeden ks na vnitrostatnich linkach, Rossiya je pouziva na koupacke chartery, ale naposledy letely v listopadu, a samozrejme nelze zapomenout na dva kousky v Iranu – jednu ctyrstovku u Mahanu a jednu dvoustovku(!) u Iran Air, ty letaji do roztrhani tela. Zbytek zatim nevyrazenych pasazerskych je dlouhodobe na zemi.
A jeste jedna relativne obskurni aerolinka ma dva funkcni kousky, ktere se obcas (naposledy pred Vanoci) podivaji do vzduchu -Iraqi Airways.
Pasazerska 747-200 u Iran Air doletala v roce 2016, v provozu je pouze 747-200 cargo.
Nojo, koukam, mate pravdu, EP-ICD je fakt cargo. Buhviproc jsem mel zafixovane, ze je to posledni pasazerska dvoustovka na svete…
Cathay Pacific Cargo, Qatar Cargo, Air Bridge Cargo…
A dalsich cca 50 spolecnosti a statnich instituci provozujicich cargo, VIP a specialni verze…Dohromady uvadi aktualne airfleets.net 444 aktivnich B747, osobni ale pravidelne letaji jen ty, ktere uvadim v prehledu vyse.