Letecké společnosti Letectví

Další aerolinka se loučí s jumby. China Airlines vypraví na rozloučenou let do Japonska

Boeing 747-400 společnosti China Airlines. Foto. AlfvanBeem, CC0, via Wikimedia Commons
Boeing 747-400 společnosti China Airlines. Foto. AlfvanBeem, CC0, via Wikimedia Commons
China Airlines si zatím nechávají jumba v nákladní verzi.

Tchaj-wanská letecká společnost China Airlines je další z aerolinek, která definitivně ze své flotily vyřadí letadla Boeing 747 v osobní verzi.

Poslední let se strojem 747-400 proběhne 6. února. Odstartuje i skončí na letišti v Tchaj-peji. Cestující na palubě čeká let do Japonska, kde letadlo ale nepřistane. Pouze  proletí okolo Mt. Fuji a vrátí se na Tchaj-wan. Dopravce chce touto akcí připomenout 45 let provozu Boeingu 747 v jeho barvách. O speciální akci informoval na svých stránkách.

Let má trvat zhruba 5 hodin a 30 minut. Letenky budou v prodeji od zítřka. Ceny se budou pohybovat podle třídy mezi 266 a 383 dolary. Cestující k tomu obdrží speciální dárky.

Akce proběhne s letadlem registrace B-18215, které je současně posledním vyrobeným Boeingem 747-400 v osobní verzi. China Airlines ho převzaly v roce 2005. Dopravce dál bude létat s nákladními jumby, postupně je ale nahradí novými Boeingy 777F.

China Airlines oznámila postupný odklon od Boeingů 747 v osobní dopravě už v roce 2014, letadla nahrazuje Boeingy 777 a především Airbusy A350.

Boeingy 747 postupně vyřazuje z osobní dopravy většina dopravců, ústup letadel urychlila ještě pandemie koronaviru.

17 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
VíKo

Fanouškům Jumba to rve srdce. Sam mezi ne patřím. Ale zároveň to chápu. Upínám se k tomu, že Emirates neukonci A380. A to i proto, ze na tom leta stavěli marketing a da se předpokládat, že v tom budou pokračovat. Zážitek z letu v A380 je opravdu jinde.

Nekdo

oboje bohužel nevydrží dlouho. ekonomika nepustí. to, že fanouškům to zlomí srdíčka, to je smutňoučké, ale kolik z nich by bylo ochotno platit ceny letenek, které by odpovídali vyšším nákladům u těchto, dnes už nepříliš efektivních, letadel, když na moderní letadlo by letenka stála třeba o 20% méně?

VíKo

Pochopil jste vůbec, co jsem psal? Vy smutnoučké zlomené srdíčko? A prosím. Dbejte na shodečku podmětečku s přísudečkem.

Y.K.

Osobní B747 ve službách China Airlines měly i několik děsivých kousků a jeden tragický.
Ztráta kontroly SPčka a ztráta 9000 m výšky (s deformacemi křídla a orvaným ocasem). Sjetí 747-400 z dráhy do moře v HongKongu na slavném a již zrušeném letišti Kai-Tak. A jedna B747-200 se jim doslova rozpadla na kusy v letové hladině kvůli vadě materiálu se špatně provedené opravy po „tailstrike“ více než 20 let dříve (ne nepodobné JAL 123).

Petr

O prvním Vámi popsané situaci nevím? Řeknete mi víc?

Petr

Díky. Už jsem si vzpomněl a zjistil jsem, že události znám všechny. Jen jsem nevěděl, že v tom prvním případě to bylo SP. Spíš jsem si myslel, že se jednalo o verzi -200.

Patrick

Máte někdo přehled, které airolinky teď vůbec jumba pravidelně nasazují.

Petr

Všechny cargo společnosti – Cargolux, UPS a další. Mezi civilními společnostmi mě napadla jen Lufthansa.

Karl

Korean Air a Air China

Já, kdo jiný

Mám za to, že pro zimní letový řád Fufthansa odstavila zbylé 747 8 (747 400 už stojí od jara) a nahradila je A 350, popř. A 340 300.

MPE

Celkem pravidelne letaji u vsech tri provozovatelu verze 800, tj. LH,KE a Air China. Dale podle FR24 jeden zbyvajici kus pasazerske 400 u Asiany obcas do Ciny, u Air India jeden ks na vnitrostatnich linkach, Rossiya je pouziva na koupacke chartery, ale naposledy letely v listopadu, a samozrejme nelze zapomenout na dva kousky v Iranu – jednu ctyrstovku u Mahanu a jednu dvoustovku(!) u Iran Air, ty letaji do roztrhani tela. Zbytek zatim nevyrazenych pasazerskych je dlouhodobe na zemi.

MPE

A jeste jedna relativne obskurni aerolinka ma dva funkcni kousky, ktere se obcas (naposledy pred Vanoci) podivaji do vzduchu -Iraqi Airways.

leon238

Pasazerska 747-200 u Iran Air doletala v roce 2016, v provozu je pouze 747-200 cargo.

MPE

Nojo, koukam, mate pravdu, EP-ICD je fakt cargo. Buhviproc jsem mel zafixovane, ze je to posledni pasazerska dvoustovka na svete…

Já, kdo jiný

Cathay Pacific Cargo, Qatar Cargo, Air Bridge Cargo…

MPE

A dalsich cca 50 spolecnosti a statnich instituci provozujicich cargo, VIP a specialni verze…Dohromady uvadi aktualne airfleets.net 444 aktivnich B747, osobni ale pravidelne letaji jen ty, ktere uvadim v prehledu vyse.