Dálniční zakázka desetiletí nabírá zpoždění, ŘSD posunulo termín již o čtyři měsíce
Vizualizace křižovatky Pražského okruhu u Běchovic. Foto: ŘSD
ŘSD stále počítá se zahájením prací ještě letos.
ŘSD stále počítá se zahájením prací ještě letos.
Dalo se to rozdělit na více zakázek a bylo by po problému.
Kolik zakázek, tolik možností pro napadání stavby odpůrci. Zjednodušeně, kolik zakázek, tolik soudů.
Na kolik zakázek chcete rozdělit úsek o délce necelých 13 km? Že by se stavěly extra 4 km od Štěrboholské spojky k odbočce na Uhříněves, pak extra 4 km v rovině k Říčanům a pak extra 4,5 km k Modleticím? A pro jistotu ještě tunely Dubeč a Kolovraty jako falší samostatné zakázky? 😀
To nemůžete myslet vážně, že ne?
Posuny jsou naprosto normální. U většiny větších staveb se stavební firmy dotazují na detaily, ŘSD odpoví, ale termín se posune, aby firmy mohly do nabídky detaily zapracovat.
Kterého desetiletí?
Projekt tohoto úseku byl již před rokem 2010, prezentovaný jako rok zahájení v této trase, s těmito MÚK s těmito tunely atd. Za těch 14 let se projekt v žádných zásadních věcech nezměnil, tak jakto, že jsou na poslední chvíli potřeba takové úpravy. Nejen že se to nepodařilo díky Bártovi povolit, ale oni to nezvládli ani naprojektovat, za 14 let!
Pokud probíhají povolovací procesy (a to bývá bohužel klidně 10-20 let), nic se měnit nesmí, aby se nezačínalo od začátku. První změny jsou vlastně možné až v realizační dokumentaci se zpětnou žádostí o změnu během výstavby. Je mi jasné, že laik to nepochopí, ale prostě tak je to nastavené v legislativě.
Až na to, že je to dávno naprojektované!
Stanovisko EIA pochází z 27. 11. 2017, územní řízení se konalo 24. 7. 2019 a znovu 18. 12. 2019, územní rozhodnutí bylo vydáno 30. 7. 2020, po vypořádání 47 odvolání nabylo právní moci 15. 6. 2022. V roce 2022 proběhl pyrotechnický průzkum a vykupují se pozemky, od června 2023 běží žádost o vydání stavebního povolení a teď se řeší výběrové řízení na dodavatele stavby. To by jaksi bez projektu nebylo možné…
Nevěřím že se letos začne. Nezapomeňte že máme ještě Patrika, Vodu z Tetčic a další
Pokud si pamatuji, tak se v 90.letech rozdávaly mapky, že vše bude do roku 2005. Asi překlep o 100 let…
V jižních Čechách, kde nežije ani polovina obyvatel vznikly desítky staveb, v Praze za 10 let ani 1 km nové silnice…
pokud jde o jih Čech, tak je třeba si uvědomit, že tam ta infrastruktura byla dost hrozná a jelikož ta D3 zároveň slouží směr Alpy /moře, tak si myslím, že si investici zaslouží. A ČB si zaslouží taky obchvat. A pokud jde o D4, tak to je stále taková polovičatá dálnice. Jinak si nemyslím, že by na jihu bylo nějak hodně nových staveb
A to jste nebyl na východní Moravě. Tam mají na obyvatele snad více dálnic než kolem Prahy, mají tam dálniční okruhy kolem neexistujících velkoměst a dál se staví…
Navíc, kvalita nedálničních silnic mi tam připomínala spíš Lucembursko než Čechy.
😀 kde prosimtebe ?
Není SP, není archeologický průzkum, čili v rámci veřejné zakázky žádná tragédie.
Už to doprdele postavte!!!!
Proč se vždycky musí něco posrat u tak důležitý stavby.
Ať začnou jezdit kamiony a tranzit pod okny těch pojebancu, hlavně papalasu, ať pochopí důležitost této stavby!!
Tohle už mělo dávno stát.
takové posuny jsou naprosto běžné i u jiných staveb… navíc i kdyby to bylo bez posunu, tak stejně nemáme zatím stavební povolení ani nepravomocné, bez toho to jaksi nejde
To je křeč…
Už 20 let nevěřím. Zatím nemám důvod svůj názor měnit.
Uz tam aspon jede archeologicky pruzkum a odstranovani drevin
Dřeviny už jsou odstraněny, je to krásně vidět u Kolovrat nebo Netluk
Dálnici projektují architekti? Tak to jste odflákl svoji přípravu pro tuto diskuzi.
Architekti se na mostech mimo zastavěné území podílejí zcela vyjímečně (odhaduji, že to bude tak max u 3-5% mostů postavených v CZ). U tunelů může architekt ovlivnit, tak akorát vzhled prostoru kolem portálů a to se děje ještě méně než u mostů. Odpočívky jsou standardizované, tam také není žádný prostor pro tvůrčí práci architekta.
Mosty? No určitě u mostů na nějakých pohledově a esteticky exponovaných místech může být, na většině silničních staveb se vychází běžně z již prověřeného funkčního desingu s minimem nevhodných konstrukčních detailů s nízkými náklady na údržbu a opravy.
Tunely? A co by by na díře v zemi chtěli ti architekti vyarchitektit? No a ty odpočíváky jsou taky dobrý …
Soutěžíte na cenu, vezmete to kompromisem, co nejdéle vydrží a zároveň co dokážete levně postavit. Když vám architekt navrhne super stavbu, tak budete muset objednat speciální díly, mořit se se stavbou a ve zkratce tím strávíte spoustu času a peněz.
Mně by se třeba větší podíl architektů a designerů na stavbách líbil a třeba tunely, protihlukové stěny, mosty apod by si to zasloužily občas. Ale doba je jiná.
Za 35 let praxe projektanta jsem poznal 2 skupiny architektů: 1) akademičtí – předpisy je nezajímají, funkčnost stavby je druhotná, efekt je nejdůležitější. Výsledkem jsou chobotnice, jehlan posazený na špičku, mosty bez základních zásad statiky a silnice a ostatní bez uplatnění jediného odstavce ČSN. Nechat udělat krásnou vizualizaci a pak je ze stavby nemilosrdně vyhodit. Maximálně před dokončením je nechat doladit nějaké pohledové nekonstrukční (!) detaily a doplňky. 2) praktičtí – navrhnou přesně objekt tak, aby byl funkční a jsou schopni projekt vést až do realizace. Kdykoliv si neví rady spojí se okamžitě s příslušným profesistou a nechají mu mu… Číst vice »
Zrovna tento podzim spolek Kruh pořádal sérii přednášek, do nichž si zval zahraniční statiky. Bylo hodně osvěžujcí slyšet lidi, kterým záleželo nejen na technické ale i estetické stránce věci, kteří zároveň nebyli architekty. Bohužel takových statiků je u nás rovněž velmi málo:)
Statik s estetickým umem je 100x lepší než ten nejlepší estét bez kousku citu pro statiku.
Nejspíš šlo v původní reakci za chytnutí za slovo, a pak už se jen krmili chytrolíni. Nerad tady přispívám, taky se občas spletu nebo blbě vyjádřím a korekťáci mají žně.
Projektant a architekt je výrobce stojanu a malíř obrazu na něm. První nenamaluje obraz, druhý nesestaví stabilní a funkční stojan.
Ano, číslo 2 bych bral všude všema deseti. Co se týče velkých mostů i tam věřím, že architekt může leccos zlepšit. Já se tomu chtěl vyhnout, ale zrovna Millau a koordinace inženýra M. Virlogeux a architekta N. Fostera je ukázkový případ.
Každopádně by ten architekt mohl případně navrhovat nebo alespoń radit tu netechnickou část typu zábradlí, okolí mostu, pod mostní část apod. Je tam toho hodně.
Kez by zacali a kopli do zeme opravdu tento rok.
Posun o (zatím) 4 měsíce je celkem standard, měli jsme tu nedávno zakázky s posunem klidně skoro o rok.
To ano, ale při jiných zakázkách nebývá problém se soutěží na ZAV.
Taky jsem rad, ze se to hybe. U Jizaku to konecne odstrani ranni vozovou hradbu kamionu.
Zrovna u téhle stavby Mátl v minulosti říkal, že mají spoustu věcí předjednaných a zodpovězených, aby k tomu právě nedocházelo. Stejně se tak ale děje.
Protože exkluzivní poloha stavby a velké prachy? Taky tak nějak politicky exponované místo a developeři a další velké ryby by rády do tohoto rybníka.
Pak měl být Mátl opatrnější v tom, co říká.
Ano, jedná se o exkluzivní pole, narozdíl od těch zcela neexkluzivních polí jaké můžeme najít například podél stávajcí části D0…
A nenapadlo vás, že kdyby nic předjednané neměli, tak by se to sice taky dělo, ale v mnohem větším měřítku?