Dálniční síť se rozrostla o 3,1 kilometru D55. Otrokovice se bojí hluku i zpoplatnění
Na nově otevřený úsek má navázat most přes řeku Moravu do Napajedel.
V Otrokovicích byl dnes otevřen kompletní dálniční obchvat v podobě 3,1 kilometru dlouhého úseku dálnice D55. Obec se ale obává jeho zpoplatnění, začínají také chodit stížnosti na hluk.
„Nový dálniční obchvat odvede veškerou tranzitní dopravu z jihovýchodní části Otrokovic, díky čemuž dojde k omezení exhalací a hluku z dopravy a tím i k podstatnému zlepšení životního prostředí ve městě,“ uvedl Radek Mátl, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Nový úsek navazuje na severní část obchvatu, která je v provozu už od roku 2006.
Kompletní obchvat uvítala také starostka Otrokovic Hana Večerková (za ANO). „Na otevření jihovýchodní části obchvatu jsme čekali prakticky od roku 2006, kdy byla otevřena jeho severní část. Obchvat výrazně uleví dopravě v Otrokovicích, které jsou významným dopravním uzlem,“ řekla.
Místní ale do budoucna podle starostky i přes dostavěný obchvat hledí s obavami. „Je třeba brát ohled také na život zdejších obyvatel. Za domy jim vyrostla rušná stavba, která potřebuje dobré odhlučnění, aby netrpěli provozem na komunikaci,“ doplnila. Radnice už eviduje stížnosti na hluk, který na místě vznikl ještě před úplným otevřením obchvatu. „Už teď máme podněty od občanů, že ten současný stav není úplně ideální a bylo by dobré, kdyby se ta situace zlepšila,“ uvedla mluvčí Otrokovic Lenka Vaculová.
V Otrokovicích také doufají, že nedojde ke zpoplatnění obchvatu. „Stavba obchvatu je pro Otrokovice skutečně klíčová, ovšem smysl dává za podmínky nezpoplatnění tohoto úseku,“ řekla starostka Večerková. Zpoplatněním by totiž dle jejího názoru celá stavba pozbývala smyslu a došlo by také k návratu části aut do ulic města. „Ten návrat by se týkal spíše osobních aut. Otrokovice jsou spojnice silnic a velkým dopravním uzlem,“ doplnila Vaculová. V obci už několik let platí zákaz vjezdu vozidel nad 7,5 tuny.
Od června v polovičním profilu
Nový úsek dálnice je v provozu už od letošního června, pouze ale v polovičním profilu. Auta jezdila s omezením rychlosti v režimu 1+1. Stavba trvala od roku 2018 a vyšla na téměř 710 milionů korun bez DPH. Zhotovitelem byla Eurovia CS. „Veškerá tranzitní doprava ve směru Přerov – Uherské Hradiště a Zlín – Uherské Hradiště bude odkloněna po obchvatu a nebude již více zatěžovat dosud frekventovanou křižovatku v Kvítkovicích,“ uvedl ředitel zlínské správy ŘSD Karel Chudárek.
Součástí stavby je také nová okružní křižovatka, která bude sloužit jako napojení silnice I/55 a dálnice D55. Ovšem vzhledem k pokračujícím opravám v ulici Dr. Beneše v Napajedlích budou mít řidiči stále ztížený přístup do obce. „Zatím ještě nebude možné z nové okružní křižovatky odbočit do Napajedel. Opravenou silnici zprovozníme 10. prosince,“ dodal provozně-technický náměstek z ŘSD Zlínského kraje Radek Berecka.
Včetně obchvatu Otrokovic je v provozu 21 kilometrů dálnice D55 mezi Hulínem a Otrokovicemi. Staví se úseky mezi Babicemi a Starým Městem na Uherskohradišťsku a Starým Městem a Moravským Pískem. S jejich dokončením počítají silničáři v roce 2024. Příští rok by měla začít výstavba úseku mezi Moravským Pískem a Bzencem na Hodonínsku. V plánu je také zahájení stavby mostu v Napajedlech, který překlene řeku Moravu. Celá D55 od Olomouce přes Přerov a Otrokovice k Břeclavi má měřit 101 kilometrů. Z toho úsek Přerov – Hulín bude mít D55 společný s dálnicí D1.