Dálniční fiasko u Bratislavy má ukončit polský Budimex
Neexistující křižovatka dálnic D1 a D4 u Bratislavy. Foto: NDS
Kvůli neexistující křižovatce musí tranzitní doprava přes Bratislavu.
Kvůli neexistující křižovatce musí tranzitní doprava přes Bratislavu.
Bez jakékoliv zášti ke kolegům Slovákům: jestliže je v Česku něco v nepořádku, na Slovensku jsou na tom ještě hůř. Bohužel. Politika, soudnictví, nemocnice, jízdní řády a zmiňovaná stavba dálnic…
Uvedený šlendrián jsem pocítil na vlastní kůži, když jsem jel po okruhu od směru Videň a Budapest najel na okruh podle směrovky Žilina, která se, ale pak již u žádného sjezdu nevyskytovala nikde na okruhu nevyskytovala, až jsme skončil v Pezinku. Lídé mdlého rozumu nepracují jen na úřadech v ČR ale i rodném Slovensku. Postavit obchvat města bez sjezdu na důležité dálkové směry jako je Trnava, Žilina, Nitra, Banská Bystrica a Košice nemůže udělat člověk zdravého rozumu.
Spíš si říkám, proč vymýšleli takovouto šílenost s tolika mosty, když stejnou službu by udělala i křižovatka typu čtyřlístek.
Napadá mě, že na takovém poloměru stačí brzdit na 80 a ne až na 50 -> plynulejší provoz.
Nevím, jak se odborně říká tomu efektu, kdy každý další řidič přibrzdí o něco více (anžto začal brzdit pozdě), takže pak kolona na několika místech zbytečně zabrzdí do nuly, i když by při dodržení rozestupů mohla jet třeba 40. Právě tento efekt by to mohlo potlačit.
Kromě toho typ „turbína“ nemá průpletové úseky, které jsou při vyšším vytížení rizikové.
Druhá věc je, jestli by nestačila kombinovaná křižovatka: turbína pro vytížené směry (Trnava – Vídeň a s výhledovou perspektivou Stupava – Trnava) a čtyřlístek pro zbytek (Vídeň – centrum a centrum – Stupava).
Sice souhlas, jenze pokud tim duvodem, proc ta krizovatka dosud nefunguje, jsou nutne vyrazne upravy D1, tak by to stejne nicemu nepomohlo. Trnava – Viden tu primou vetev kazdopadne potrebuje, pravda, kdyby byla jedina, mohla by jit i horem. A pro ctyrlistek by se D1 musela vyrazne rozsirit – jeji odstavne a pripojovaci / odbocne pruhy byly davno obetovany prekresleni na tri prubezne.
Kdyz uz se puvodni dalnice musi zvedat a ta nova se teprve stavi, tak je uz asi skoro jedno, jestli se ta turbina udela pro 2 nebo 4 smery.
Ty větve původně měly jít vrchem, jen se muselo ustupovat nimbystům (spodem to bez zvednutí D1 nejde, protože v místě větví je vysoká spodní voda), tak z toho vznikl takový paskvil.
Trochu dominový efekt-tak to dopadne když řidiči jsou reta.di a neumí zip-prudce brzdí a řadí se všichni před 1 vozidlo třeba kamión tak díky nim je tam zácpa třeba 10km která stojí.
4lístek má jednu zásadní vadu: Uprostřed se sčítají dopravní proudy připojujících a odpojujích. Navíc se do téhož pruhu řadí ti, kteří zrychlují na dálniční rychlost a také ti, kteří zpomalují z dálniční rychlosti.
Jak „skvěle“ to „funguje“ je vidět na jih od Brna hned ve 2 exemplářích, které je potřeba přestavět. Taky se tehdy ušetřilo.
Ušetřilo na krajině, což je možná podstatnější než závodní dráha.
Spravne, uz ani kilometr nove dalnice, ty stavajici neopravovat a kamiony zakazat uplne!
…a brzdenim do ostre zatacky / zacpy, naslednym rozjezdem a popojizdenim po pretizene krizovatce jejimu okoli taky moc neprospejete. Pokud chcete silnicni dopravu ucinit neatraktivni, ctyrlistky nejsou uplne ta spravna cesta.
Usetrilo asi ano, ale nez to odsoudite, podivejte se na to v kontextu doby jejich vzniku. O dnesnich intenzitach provozu se jejich projektantum ani nesnilo, o kamionech, kterym ty ostre 270° zatacky hodne vadi, vubec nemluve. Je to osud i rady dalnicnich krizovatek v zapadni Evrope: potavene jako ctyrlistky, pozdeji prestavovane.
Jak „stejnou sluzbu“ dela pri stejnem provozu ctyrlistek, bylo denne videt ve Vidni na kriziovatce A4 / A23.
Sorry, pri SILNEM provozu.
Zatím křižovatka nechybí několik let, ale „pouze“ 1 rok. D4 pod D1 byla otevřena teprve loni. Ale to samozřejmě nic nemění na tragikomičnosti situace. Tak snad se aspoň podaří co nejdříve zprovoznit větev D4 – D1 směr z Rakouska na Žilinu, ta nezávisí na zvednutí D1.
Tuším že tá bude hotová ako posledná…
Krade se v euru jistě lépe.
Komunismus a bolševismus je a bude všude v bývalých státech SSSR.
Naopak. Málo kde je k vidění tak dravý kapitalismus jako ve východní Evropě. Co největší zisk, co nejrychleji a za jakoukoliv cenu.
„co nejrychleji a za jakoukoliv cenu.“
Šturmující úderníci? Stachanovci?
Toto mi nějak uniklo, to je dobrá komedie…
Tak to je dobrá zpráva. Poláci umí stavět. Máme se od nich co učit.
Umi rychle pripravu(ovsem jestli se za to neplati jinak), stavbu stejne rychle jako my.
Pokud myslíte tempo výstavby v Polsku tak to je někde úplně jinde než u nás. Délky staveb máme zhruba stejné tj. 2 zimy. I když jeden úsek dokázali postavit za rekordních 9 měsíců.
Kde jsme zcela mimo tak v délce stavebního řízení. 10 i více let je více než tristní.
Hlavne me osobne prekvapuje, ze Budimex jeste existuje. Ta spolecnost stvavela jeste v tehdejsim socislistickem Ceskoslovensku. Tede ted se divam, ze vznikla v roce 1968. To je nä stavebni spolecnost z východního bloku docela historicka firma.
Proč by neměl existovat? Jedná se o jednu z největších polských stavebních firem. Pokud se nepletu, když tak mě opravte, tak má největší kapitalizaci co se týče stavebních firem. Většinu tam mají Španělé a podíl tam má i polský stát.
Technická poznámka: Nie je nutné jazdiť cez Prístavný most, na križovatke Nivy sa dá odbočiť na R7 a následne na Lužný most
Presne tak len nie každý to vie a nie každý to chce obchádzať
Hlavně dodělat ty nejvíc potřebné větve. Tři roky je dost, resp 1000 dní.
Třeba větev Trnava -> Rakousko (pro tranzit východ -> západ) chtěli otevřít jako poslední. Snad to v mezičase změnili, ale krásně to ukazuje, jaká „priorita“ to byla pro stát.
Technický je to problém, nedá sa to urobiť skôr, teda až ako posledná vetva, keďže trasa od Trnavy na Vieden podchádza D1 a tá sa bude dvíhať. Ale snáď to pôjde skôr a budú to odovzdávať po etapách, tak ako sa to aj plánuje. Ono až taký pruser to nie je a už dnes sa dá vyhnúť Prístavnému mostu a odbočiť na križovatke Nivy na R7 a potom na D4 v Ketelci, ale to nie každý vie a zvykovo všetci idú cez Petržalku. Tiež ale chceli aspoň nákladné autá tranzitné takto smerovať, malo sa nastaviť vyššie mýto cez Prístavný most,… Číst vice »
Je to sice šlendrián ale nemohu se ubránit lehkému úsměvu že takový binec není jenom u nás…
Není to tak dávno, co jsme byli jeden stát, takže bych to pořád bral jako „u nás“, bohužel.
Už skoro třicet let máme rozdílnou legislativu.
Hromadu věcí máme podobných, v některých věcech 1:1.
No, ale pořád je to ten stejný postsocialistický bordel.
Pomalu se to lepší, ale pomalu.
30 let je celkem dost, minimálně 1 generace ;). Jinak já to tedy považuji ještě o stupeň vyšší úroveň diletanství, protože kdyby to bylo jen špatně naplánováno, ale oni ji i rozestavěli.
To sice ano, ale na úřadech a nejen tam často sedí lidé, kteří tam přišli ještě za minulého režimu nebo tito lidé mají stále vliv. Během jedné generace neuděláte bůhví změnu v chování lidí.
To nic nemění na tom, že to opravdu není u nás.
Je to u nás ve východní části EU…
Nezlobte se, ale tohle snad nemůžete myslet vážně jako argument! Opravdu si myslíte, že tam stále sedí lidé, kterým bylo v roce 1989 kolem 25 let?? Od minulého režimu nás dělí 33 let, proboha! A pokud se mladší lidé nepřizpůsobili nové realitě, tak to opravdu nelze stále svádět na minulý režim. Vždyť všem, kterým bylo tehdy kolem dvaceti a rozhodně tak nemohli získat socialistické pracovní návyky, je dnes přes padesát! Jak dlouho ještě budeme hledat výmluvu všech problémů a neúspěchů v minulém režimu??
No to čo je rozostavané urobil súkromníķ podľa zadania PPP. To čo je nedostavané, je v réžii štátu a NDS. Takže kto zlyhal? Bolo jasné že sa to po…re., keďže na jednej križovatke robili dvaja. Tak to aj tak dopadlo….
Na Slovensku je mnohem větší binec. viz. D3, tunel Višňove,Čebrať,Branisko a spousta dalších potřebných ale stále chabějicích staveb.
To je možná pravda, ale nijak mě to netěší…
Teoreticky áno, ale treba si uvedomiť že sme o polovicu menší štát, tie tunely nie sú ako stavať D6 alebo D7 na rovine a rozširovať cestu 1. triedy a teda svoje má na svedomí aj diletantsvo a korupcia. Ale zasa až taký prúser to nie je keď to porovnáme, koľko sa od rozdelenia kde postavilo. Vy mate občianske združenia a Deti zeme a podobných exotov, my zasa neschopných politikov, niekde aj úradníkov a záujmy že keď to nepostaví ten, kto je vybraný, tak nikto. Takže sa vybíjajú v súťaží a odvolávajú a súťaž trvá aj 3 roky. V konečnom dôsledku… Číst vice »
Aneb „ať koza chcípne i sousedovi“…
U nás je to inak. Ak mne zdochla koza, susedovi aspoň nech dve 🤣. Inak sa to neráta 😉
Bohužel v tomto ohledu jsou Slováci ještě větší tragédi než my.
Člověk se ptá, jak se to mohlo stá…Nakonec jsem našel odpověď na slovenské Wikipedii. Dovolím si citovat: „Termín dokončenia sa na časti úseku nepodarí splniť, najvýraznejšie mešká dokončenie križovania diaľnice D1 a diaľnice D4, ktorého výstavba je rozdelená medzi štát a koncesionára. Štát sa síce zmluvne zaviazal do konca roku 2019 ukončiť úpravy diaľnice D1 tak, aby na tieto práce nadviazal koncesionár, tento termín sa však nepodarilo dodržať. Práce organizované štátom tak do konca roku 2019 nielenže neskončili, ale ani sa ešte nezačali. Až v začiatkom júla 2022 NDS a.s. ohlásila víťaza verejnej súťaže na dostavbu križovatky, ktorým je poľská… Číst vice »
No, tady vidíte, jak „úžasný“ systém PPP je.
Když odhlédnu od faktu, že celkově stát na PPP musí prodělat, pak skutečnost, že se zodpovědnost rozdělí mezi stát a soukromou firmu může vést k takovýmto bizardnostem…
Napojení hotové dálnice u Žiliny od L. Lúčky několik let nebylo. Také problém PPP? Anebo je tam jiný společný jmenovatel? Řekl bych, že to druhé…
Žiadny problém, pán netuší o čom píše. Práveže kebyže to štát dodatkom k zmluve na PPP D4R7 zadal dokončenie tej križovatky vrámci výstavby D4, už by to bolo dávno hotové. Ono to tak aj bolo ale vtedajší minister dopravy Ershegh sa zľakol verejného obstarávania, ktoré je u nás obrovský strašiak a tú časť vyňal. Navyše tam bežal ešte spor z minulosti kde štát chcel pôvodne na D1 2+3+3+2 pruhy teda 2 zberné kolektory a trojpruhovú diaľnicu a potom si to rozmyslel a chcel 4+4 bez kolektorov takže niekoľkoročné motanica a spory z OZ Triblavina zo strany štátu a NDS. Takže… Číst vice »
Na PPP sa akurát niekto úspešne nabalil…
Inak neviem o akej úspešnosti píšeš.
Vôbec nespomínaš, že PPP R1 je neskutočne predražený projekt. Tie peniaze chýbajú. Tie úseky mohli ísť z eurofondov.
D4/R7 určite nie je úspešný projekt. Je to skôr výsmech, čo koncensionár spolu so štátom predvádzajú. Projekt bol totálne zosekaný, údržba je na smiech. A debili na ministerstve dopravy samozrejme zabudli na križovatku D4/D1, o čom sa vedelo roky…
Už nespomínam, že koncesionár dostal ďalšie peniaze navyše v rámci sporu, že štát neskoro disponoval stavebnými povoleniami.
Žiadny úspech sa nekoná.
– Napojenie nebolo, lebo si volíme šlendriánov, ktorí sa na to zvysoka vykašľali.
– Keď už sa mali do toho pustiť, tak rozmýšľali, ako vydrbať so zákonmi a napriamo to dať Zhotoviteľovi úseku vedľa.
– Keď bola okolo toho veľká medializácia, tak sa rozhodli vypísať VO.
– Vyhral to Metrostav, ktorého tempo výstavby bolo hodné pokút z omeškania. Hrôza.
Spoločným menovateľom je štát. Ten však dokáže dodžubať aj PPP, keďže je Objednávateľom.
Cože? Četl jsi to? Ta část PPP čeká až se rozkýve ta státní.
PPP je vhodné vo fungujúcich krajinách.
To Slovensko nie je.
U nás PPP má skôr význam Pekelne Predražený Projekt.