lot
Infrastruktura Silnice

Dálniční bizarnost. D8 čeká nové veřejné projednání, i když dávno stojí

Dálnice D8. Foto: Ministerstvo dopravy
Dálnice D8, ilustrační. Autor: Ministerstvo dopravy

V Lovosicích proběhne příští pondělí 18. listopadu velmi netradiční setkání. Zatímco jindy se koná takzvané veřejné projednání nad plány chystaných staveb, v případě lovosického setkání se bude debatovat o dálnici D8, která je už několik let v provozu.

Projednávání svolalo ministerstvo životního prostředí, debata se bude týkat 4,66 kilometrů dlouhého úseku dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi včetně tunelu Radejčín. Úsek musí projít znovu posouzením vlivu na životní prostředí (EIA) na základě rozhodnutí Nejvyššího správního soudu.

Ministerstvo projednávání svolalo na návrh Dětí Země. První proběhlo v rozporu se zákonem dne 27. srpna 1996. Pozvánku ministerstvo zveřejnilo v informačním systému EIA.

S postupem Ministerstva životního prostředí jsme spokojeni, neboť zákon svolat veřejné projednání umožňuje. Očekáváme, že se na něm vysvětlí všechny závažné vlivy od prosince 2016 provozované části dálnice D8 u Řehlovic na životní prostředí a také zodpoví otázky občanů, spolků, odborníků, obcí i úřadů,“ vysvětluje předseda Dětí Země Miroslav Patrik, který se dálnicí D8 přes České středohoří zabývá od listopadu 1993.

Pro Děti Země může jít o částečnou satisfakci, protože dlouho tvrdí, že ministerstvo v minulosti opakovaně porušilo zákon, což dokládají i rozsudky Krajského soudu v Ústí nad Labem. Soudy nakonec usoudily, že takzvané stanovisko EIA z roku 1996 bylo vydáno nezákonně a nařídily proto nový proces EIA. Ten už ale nebude mít vliv na samotnou dálnici.

Nejde přitom o jediný stále běžící právní spor o D8. Od dubna 2013 Děti Země stále čekají na obnovení stavebního řízení pro část trasy dálnice D8 délky 4,66 km u Řehlovic, neboť ho již šest a půl roku Krajský úřad Ústeckého kraje i ministerstvo pro místní rozvoj odmítají obnovit. Proti nečinnosti krajského úřadu proto Děti Země podaly v březnu 2019 ke krajskému soudu správní žalobu.

Co nový proces EIA přinese? „Nové posouzení může stanovit nové podmínky či podmínky odlišné od původního stavebního povolení,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Nutné dodatečné úpravy dálnice podle něj nelze předvídat, může ale jít například o doplnění protihlukových opatření nebo přechodů pro zvěř. Dálnice není zkoulaudovaná, je jen v předčasném užívání. Jezdí se po ní od konce roku 2016. Za zpracování dokumentace zaplatilo ŘSD 2,6 milionů korun.

Poslední úsek dálnice D8 přes České středohoří byl otevřen v prosinci 2016. V roce 2013 se na rozestavěnou dálnici sesunula půda, sesuv poničil i železniční trať. Krátce před prosincovým otevřením trasy rozhodlo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) o omezení kvůli nestabilnímu podloží u prackovické estakády, kde byl provoz sveden jen do jednoho pruhu. ŘSD úsek zpevňovalo piloty a vysokotlakou injektáží betonu. Loni v prosinci skončily práce na zpevnění svahu pod dálnicí D8. Podle některých geologů nejsou vyloučeny další sesuvy.

31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hanzi

Tak být Dětí Země a ponechat jim volbu v rozhodování, kdoví jestli bychom vůbec dnes jezdili na koních. Zajímavé je že pár zblblych fakanu z rypadla u Mostu nedokaze nikdo sundat, ač zákon porušili min ve třech bodech a zde se je možné snad ještě desitky let hrabat ve věci postavené a v provozu, sloužící tisícům lidí denně.

Jaaa

Stát, který systematicky nedodržuje vlastní zákony, si nezaslouží existovat.

Hanzi

Tak se spláchněte do záchodu, protože jestli zde píšete tak existujete a existujete jako součást tohoto státu.

David M

K ochraně přírody jsou ze zákona určeny správní orgány. Není žádného legitimního důvodu, aby do těchto řízení vstupovali jakési zájmové spolky.

Xaver

V ideálním státě určitě. K němu má ale Česká republika hodně daleko.

mgr.pavel

Nu a zde máme několik soudních rozhodnutí, že ty správní orgány pochybily. Takže za mne cajk pokud někdo může na ty chyby ukázat a popohnat správní orgány k zodpovědnosti.

Přemek

Kocourkov.

Roman

Jestli chtějí Děti země abychom s kamiony jim jezdili pod okny tak ať to řekni rovnou.

Paja

To Děti země moc nezajímá, když jsou z Brna.

Anonym ze severu

Já jim klidně barák ve Vaňově poskytnu, aby se nemohli vymlouvat, že neví, jaké dopady doprava mimo D8 měla 😄

Anonym ze severu

O co Dětem Země vlastně jde?

Arimatejsky

O dodržení zákona.

Raddie

Jak to říkají američtí prezidenti? Jo, už vím: S teroristy se nevyjednává!

Zbyněk

Teroristy? Tím asi myslíte řidiče. Každý třetí telefon u ucha, ročně okolo pěti set mrtvých. Nutí dýchat jejich smrady a hluk každého, kdo má tu drzost, že si dovolí se přiblížit k silnici. Parkování kde se zlíbí je normou.

Petr Nováček

Právě kvůli obstrukcím Dětí Pekla musely ty kamiony i osobáky roky jezdit přes vesnice mezi Lovosicemi a Teplicemi.

pozorovatel

Pletete si pojmy s dojmy: vinu hledejte u státních institucí a jejich tvrdohlavém prosazování jejich „jediných správných“ názorů a rozhodnutí.

Klára

Když jste tak chytrý pane Zbyňku, tak si za ten volant sedněte sám. Spousty lidí odsuzuje řidiče LKW za nehody, smrad, hluk, kolapsy dálnic atd,. Uvědomujete si vůbec, že nebýt jich tak nemáte co do pusy??? Ve většině případů za nehody mohou bezohlední řidiči PKW a dodávek, ale svezese to po kamionu. A za kolapsy???? Kdyby byly silnice ošetřené jak mají být, tak problémy nejsou. Tak se neotirejte o řidiče LKW evidentně této práci rozumíte, jako kozel petrželi.

Zbyněk

Porozumění psanému textu není vaší silnou stránkou. Přeji úspěchy za volantem i mimo něj.

Arimatejsky

K čemu pak všechny policejní sbory platí vyjednavače?

Karel

S úřady, které pošlapávají zákon, by se opravdu nemělo jednat jinak než defenestrací.

HonzaX

Tak to zase bude jednou komedie. Doufám, že se sjedou novináři z celého světa, ať má pan Patrik zase svých 5 minut slávy.
A Krajskému úřadu bych to dal vše k úhradě. Šlendriánskou prací jen nahrávají podobným podivným existencím, o které by v civilizované krajině nikdo ani kolo neopřel.

Miky

Bohužel měla tato podivná existence v tomto konkrétním případě pravdu, tudy dálnice prostě vést neměla. To nic nemění na faktu, že o Patrika by bylo třeba místo kola opřít nejlépe kolový nakladač.

Zbyněk

Ještě doplním, že ekologická sdružení už v devadesátkách upozorňovala ŘSD na nevýhodnost vedení dálnice přes sesuvné území. Jak to dopadlo, víme všichni.

AAA

Jasně už tenkrát mysleli na dobro řidičů. Kdyby bylo po jejich tak by se nestavěla žádná.

Paja

Tyhle organizace bojovaly proti všemu. Že tady jim to vyšlo je prostě štěstí.

Xaver

Myslím, že i Děti země navrhovali jeden dlouhý tunel pod celým Středohořím.

AAA

Což byla taky dobrá magořina. Primárně ovšem navrhovali nestavět vůbec.

https://cs.wikipedia.org/wiki/D%C3%A1lnice_D8#N%C3%A1vrhy_%C5%99e%C5%A1en%C3%AD_ekolog%C5%AF

Xaver

Magořinou bych to nenazýval. S ohledem na unikátnost krajiny Českého středohoří by to byla opravdu nejšetrnější varianta. To, že by se jednalo o velmi drahou a ekonomicky neschůdnou variantu, je jiná věc. Každopádně bychom dnes neustále neřešili nestabilní podloží a riziko sesuvů… Aby se nakonec ta levnější varianta neukázala ve finále jako dražší kvůli různým sanacím, opravám atd.

AAA

No já mám takovej pocit že u nás je něco unikátního úplně všude kde se by se měla stavět nějaká silnice a dálnice. Viz třeba tunel Valík….

mgr.pavel

Ano, přesně ten mne také napadl. Tam také byla lepší varianta, ale ouřady si prosadily dražší horší s tunelem..

Miky

Kdyby to byla jen nějaká „ekologická“ sdružení, to jsou většinou buď rudozelení fanatici nebo profesionální blokaři všech, kteří nezaplatí výpalné, samozřejmě čest výjimkám. Ale upozorňovali na to hlavně lidé z odborné veřejnosti, ať už skuteční ekologové nebo stavaři a geologové, a to je mnohem horší.