Dálniční bizarnost. D8 čeká nové veřejné projednání, i když dávno stojí
V Lovosicích proběhne příští pondělí 18. listopadu velmi netradiční setkání. Zatímco jindy se koná takzvané veřejné projednání nad plány chystaných
V Lovosicích proběhne příští pondělí 18. listopadu velmi netradiční setkání. Zatímco jindy se koná takzvané veřejné projednání nad plány chystaných staveb, v případě lovosického setkání se bude debatovat o dálnici D8, která je už několik let v provozu.
Projednávání svolalo ministerstvo životního prostředí, debata se bude týkat 4,66 kilometrů dlouhého úseku dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi včetně tunelu Radejčín. Úsek musí projít znovu posouzením vlivu na životní prostředí (EIA) na základě rozhodnutí Nejvyššího správního soudu.
Ministerstvo projednávání svolalo na návrh Dětí Země. První proběhlo v rozporu se zákonem dne 27. srpna 1996. Pozvánku ministerstvo zveřejnilo v informačním systému EIA.
„S postupem Ministerstva životního prostředí jsme spokojeni, neboť zákon svolat veřejné projednání umožňuje. Očekáváme, že se na něm vysvětlí všechny závažné vlivy od prosince 2016 provozované části dálnice D8 u Řehlovic na životní prostředí a také zodpoví otázky občanů, spolků, odborníků, obcí i úřadů,“ vysvětluje předseda Dětí Země Miroslav Patrik, který se dálnicí D8 přes České středohoří zabývá od listopadu 1993.
Pro Děti Země může jít o částečnou satisfakci, protože dlouho tvrdí, že ministerstvo v minulosti opakovaně porušilo zákon, což dokládají i rozsudky Krajského soudu v Ústí nad Labem. Soudy nakonec usoudily, že takzvané stanovisko EIA z roku 1996 bylo vydáno nezákonně a nařídily proto nový proces EIA. Ten už ale nebude mít vliv na samotnou dálnici.
Nejde přitom o jediný stále běžící právní spor o D8. Od dubna 2013 Děti Země stále čekají na obnovení stavebního řízení pro část trasy dálnice D8 délky 4,66 km u Řehlovic, neboť ho již šest a půl roku Krajský úřad Ústeckého kraje i ministerstvo pro místní rozvoj odmítají obnovit. Proti nečinnosti krajského úřadu proto Děti Země podaly v březnu 2019 ke krajskému soudu správní žalobu.
Co nový proces EIA přinese? „Nové posouzení může stanovit nové podmínky či podmínky odlišné od původního stavebního povolení,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Nutné dodatečné úpravy dálnice podle něj nelze předvídat, může ale jít například o doplnění protihlukových opatření nebo přechodů pro zvěř. Dálnice není zkoulaudovaná, je jen v předčasném užívání. Jezdí se po ní od konce roku 2016. Za zpracování dokumentace zaplatilo ŘSD 2,6 milionů korun.
Poslední úsek dálnice D8 přes České středohoří byl otevřen v prosinci 2016. V roce 2013 se na rozestavěnou dálnici sesunula půda, sesuv poničil i železniční trať. Krátce před prosincovým otevřením trasy rozhodlo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) o omezení kvůli nestabilnímu podloží u prackovické estakády, kde byl provoz sveden jen do jednoho pruhu. ŘSD úsek zpevňovalo piloty a vysokotlakou injektáží betonu. Loni v prosinci skončily práce na zpevnění svahu pod dálnicí D8. Podle některých geologů nejsou vyloučeny další sesuvy.