Dálnice z Brna do Rakouska by se mohla začít stavět příští rok, sní Mátl

ŘSD již začalo s výkupy pozemků.
Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl věří, že v ideálním případě bude možné začít se stavbou dálnice D52 z Brna na Vídeň již na konci příštího roku. Jeho optimismus u jedné z nejproblematičtějších staveb v české dálniční síti je podmíněn i brzkým získáním stanoviska EIA.
„Mým snem je zahájení této stavby už na konci příštího roku, což je extrémní čas, ale já v to věřím,“ řekl Radek Mátl v podcastu ŘSD.
ŘSD loni znovu zažádalo o stanovisko EIA s přepracovanou dokumentací o vlivu stavby na životní prostředí. Podle Mátla by mělo k vydání kladného stanoviska dojít v řádu týdnů. „To pro nás bude obrovský start k tomu, abychom mohli dokončit přípravu,“ dodal Mátl.
Dokumentace se týká úseku z Pohořelic ke státní hranici ČR s Rakouskem, jde o úsek dlouhý 23,1 kilometru.
Násyp, nebo 2,5 kilometru dlouhý most. ŘSD přepracovalo dokumentaci na dálnici Brno – Vídeň
Stanovisko EIA má přinést rozhodnutí, jakým způsobem se překlene vodní nádrž Nové Mlýny. Zvažují se možnosti mostu nebo násypu. „Máme připravené projektové dokumentace pro úseky před a za Novomlýnskou nádrží, kde máme už zpracovaný koncept dokumentací. Po stanovisku EIA je okamžitě dopracujeme, budeme provádět inženýrskou činnost, abychom mohli požádat o povolení stavby,“ dodal Mátl.
Soutěž na další projektanty
Podle něj již v jižní části trasy běží výkupy pozemků. „A přestože čekáme na kladné stanoviska EIA, soutěžíme zároveň zpracovatele zadávací dokumentace stavby. A na jaře vydáme pokyn k zahájení prací na zadávací dokumentaci na zhotovitele na té jižní části za vodní nádrží. Jedeme tak, abychom přípravu maximálně zkrátili,“ dodal Mátl.
Stavba dálnice D52 z Pohořelic ke státní hranici s Rakouskem je rozdělená do tří úseků. Předpokládané náklady na úsek Nové Mlýny – státní hranice jsou 4,1 miliardy Kč bez DPH, na úsek Pohořelice – Nové Mlýny 2,5 miliardy Kč bez DPH. Náklady na dálniční úsek, který povede přes vodní dílo Nové Mlýny, vyplynou podle ŘSD ze zvolené technologie.
Plánování dálnice provází roky sporů s odpůrci stavby pod Pálavou.