Dálnice D3 jižně od Budějovic: ŘSD zkoumá, zda Metrostav nenabídl příliš nízkou cenu
Vizualizace dálnice D3 v úseku Třebonín - Kaplice. Pramen: ŘSD
Úsek Třebonín – Kaplice nádraží navazuje na aktuálně budovaný dvacetikilometrový dálniční obchvat Českých Budějovic.
Opět mám tak trochu pocit „schizofrenity“ z procesů na ŘSD. Jen o článek výš se Radek Mátlovic zubí jak je obchvat Krupé na D6 defacto před zahájením a taky že je to levnější o docela velký peníz proti předpokladům, a vůbec se nám docela daří… Tedy 7 km za 1,5 mld. Kč, zde je to cca 1,9 za 9 km. No…, když to zhruba poměřím (samozřejmě lze argumentovat jinou složitostí atd.), tak… Tak jsem z mého pohledu šul-nul, k tomu stejní „murári“, a pak jsem z dovození co se jako děje paf… Tady se to přezkoumává do alelujá, a na… Číst vice »
Upřímně řečeno nechápu proč ŘSD řeší jestli to neni moc levný. Pokud by to byla nějaká no-name stavební firma typu Franta & Pepa, tak bych to bral že je riziko že to nedokončí a že to způsobí průtahy a další škody.
Ale Metrostav je dostatečně silná a zkušená skupina. Oni mají spoustu zkušeností se stavbami v ČR a stavbami podobného charakteru a rozsahu. Oni vědí co dělají a jestli se sekli, tak je to jejich problém. Oni nebudou riskovat reputaci a prostě to dokončí se ztrátou.
Protože to ze zákona řešit musí…
Protože to skutečně musí ze zákona řešit viz. Veny, pokud je to “nápadně” levné. A taky proto, aby se nestalo to co na d1, kdy skutečně neplatí to ze něco se vysoutezi za 2 miliardy , po vyfakturovani 1,8 miliardy firma skončí ale bába firma to nedostavi za 200 mil. A všichni budou spokojeny ….
Bába = nová , preklep
Co je to nápadně? Kde je hranice nápadnosti? Kdo ji stanovuje? Jako že toto už je nápadně moc levné a toto je sice taky levné, ale ještě ne nápadně.
Mimořádně nízká nabídková cena – Paragraf 113 zákona o zadávání veřejných zakázek
MI má dost technologii který snižují náklady na stavbu ale taky má dost UKáček a vietnamců přes agentůry…. takže není divu že jsou nejlevnější.
Já teda Vietnamce na stavbě neviděl teda. Ale třeba je to nějaký začínající trend. Nevím.
Kdyby nebylo těch Vašich Ukáček, tak se tu nepostaví skoro vůbec nic. Ty agentůry jsou celkem problém, ale to je spíše společenská a sociální otázka.
Platy tvoří jenom malou část nákladů.
Agenturní pracovníci jsou flexibilní, ale rozhodně nejsou levný. Agenturní pracovník zpravidla stojí firmu více jak kmenový. Důvod proč se najímají agenturní je a) flexibilitia (když ho nepotřebuju, tak jde) a za b) že se firmy nechtěj srát s administrativou spojenou s najímáním cizinců z 3. zemí. Kdyby to stát zjednodušil a hlavně ZRYCHLIL (není důvod zaměstnaneckou kartu schvalovat déle než 2-3 týdny), tak by se těch agentur tolik neuživilo. A bez Ukrajinců se v současnosti neobejde žádná stavba u žádné stavební firmy. A nemyslím si, že to je problém. Jiná situace by byla kdybychom tu měli armádu nezaměstnaných Čechů, ale… Číst vice »
Až na tu poslední větu: Máme. Ale to jsou ti, kterým se pracovat nehce, nejsou ani v evidenci úřadu práce, jen na sociálce.
Až na tu poslední větu: nemůžu dostávat sociální dávky, pokud nejsem v evidenci ÚP.
Dálnice v ČR by se měly stavět formou PPP, příklad D4 zatím vypadá skvěle, staví se dlouhý úsek (34km) a stavba začala nezvykle rychle. V konečném součtu stát možná ušetří, protože nejdražší infrastruktura je ta nepostavená. Například v Praze Blanka, asi se tam kamsi vsáklo +/- 10mld., ale tunel už 6let slouží, což je k nezaplacení. Od té doby nic, o východním okruhu ani vidu ani slechu.
Počkejme na zkušenosti z D4. Firma by měla být schopna si pohlídat kvalitu spíše než stát.
Aneb úkol zněl jasně, Metrostav nesmí projít.
ŘSD nemá zkoumat, zda je to „příliš levné“. ŘSD si má zajistit takovou smlouvu, aby
a/ byla cena garantována
b/ pokud na to stavebník nebude mít, pak likvidační sankce za nedodání/zpoždění.
Asi nejste moc kovaný ve veřejných zakázkách. ŘSD musí naopak zkoumat cenu, pro jednoduchou orientaci zákon 134/2016, §113. Kromě toho v § 6 přibyl odstavec 4, kdy musí zadavatel dodržovat zásady sociálně odpovědného zadávání, což v tomto případě znamená, že musí nabýt jistoty, že bude schopen Metrostav řádně platit poddovatelům.
Není v zájmu investora přijmout neúměrně nízkou nabídku. Pokud uchazeč neocenil správně všechny položky nebo související náklady, může se investor dostat do problémů jaké byli vidět např na modernizaci D1 (úsek prováěný česko-kazaškým konsorciem). Když se sečtou i náklady na zastavení stavby a nové tendry, určitě by vyšlo finančně i časově lépe uchazeče vyloučit a vzít další nabídku v pořadí.
soukromník si umí poradit i s takovým případem, zkrátka požaduje garance, které budou takového druhu, že pokryjí ztrátu a současně má dobře v rukou stavební dozor, který odhalí problém v zárodku a podle toho okamžitě jedná, vč. výpovědi smlouvy. Chápu, že statní podnik je méně flexibilní a je vázán nepovedeným zákonem o zadávaní veřejných zakázek.
Přesně tak. Je-li nabídková cena podezřele nízká, musí zadavatel zjišťovat, jestli zájemce nechyboval při nacenění, nejde o zlevnění stavby na úkor kvality nebo o dumping.
ŘSD to může zkoumat. Říká se tomu mimořádně nízká nabídková cena: „zadavatel může vyloučit účastníka zadávacího řízení, pokud nabídka účastníka zadávacího řízení obsahuje mimořádně nízkou nabídkovou cenu, která nebyla účastníkem zadávacího řízení zdůvodněna.“
Při současných cenách stavebních materiálů a stavebních prací není celkem divu, že se ŘSD chce krýt, protože už v zakázce odhadovaná cena ze strany ŘSD se v současné situaci může jevit jako podhodnocená.
jakálkoli garance je vždy jen na papíře.
a tou likvidační sankcí dosáhnou prosím čeho?
například bankovní záruka je sice také jen na papíře, ale ten papír je poměrně účinný :-).
Likvidace prováděcí firmy, přece. Ovšem ponese to další, nedomyšlené následky: Zpoždění bude větší…
Hlavně ať už začnou stavět
je to silný nezvyk, aby někdo stavěl dálnice levně. prostě si na to v čr nejde zvyknout 😉 🙂 njn…
Pro nás nejlepší trest, dělat pod náklady, ne ?
Vida jak pěkně zaúčinkoval dosud nepravomocný rozsudek nad matkou MI…