Dálnice a tratě na leasing. Vláda podpořila přípravu dalších projektů PPP
Geotechnický průzkum v koridoru budoucí středočeské D3. Pramen: ŘSD
Příprava PPP projektů trvá léta, což může zahájení staveb oproti původním předpokladům odsunout.
Já nějak stále nechápu ty pozitiva.
– Místo úroků dle sazby Centrální banky budu platit komerční úroky
– přičte se k tomu marže firem
– nemožnost využít dotačních titulů
Jako pozitiva bych viděl snad jen to, že…
+ firma si ohlídá materiál a kvalitu
+ pokud by to i projektovala, ubydou zbytečnosti typu modré zábradlí a projekt může být levnější , protože nebude od SUDOPU.
Leasing je myslím v tomto případě trefné označení. Modelů PPP je mnoho druhů a ve velké části z nich nezajišťuje kompletně financování stát (např. koncesionář dostává část/celé mýto). V našich případech ale kompletně ano, stát platí bez ohledu na to, jak bude stavba využívána.
PPP zní tak vzletně, mnohem lépe, než slovo „dluh“. Ale o nic jiného nejde, stát nemá peníze a „PPP“, jež reálně bude dluhem se nebude vykazovat v kolonce státního dluhu. Kdyby se tak financovala jedna dálnice celá, budiž. Ale malé kousky z x dálnic, to je nesmysl, se kterým budou v budoucnu problémy.
Jsou to kousky, které by jinak ale byly rozděleny na deset dalších kousků, a zakaždým rohem, by se klepalo na základní kámen nové stavby. a pořád dokola by se soutěžilo, dovolávalo, …… měli jsme dálnice a koridora takto stavět všechny.
Nemohl by se aspon ten poradce vybrat nejak rychle bez souteze, idealne pak pripravovat ty projekty najednou vsechny?
Ne.
Jo a potom byste ukazoval na korupci?
Nemůžete chtít po průměrném šotoušovi, aby měl soudnost a chápal existenci legislativy.
No vzhledem k tomu, ze objemove by neslo o uplne velkou zakazku, furt by to bylo pripadne vyhodnejsi nez ztraceny rok.
Taky jeste moznost nabrat prislusne odborniky a delat to in-house.
Ne! – to k tomu bez soutěže
Možná ano, některé projetky by se mohly spojit.
Urychlit s to dá tím, že se vypíše několik soutěží naráz – přeberte si to. A když bude u jedné průser na mraky, tak to neohrozí zbytek.
Bylo by zajimave zjistit, co si politici představují pod zminěnou obrovskou konkurenční nevýhodou. Protože vliv VRT na konkurenceschopnost státu není nikde prokázán…
To samé platí o jejich efekt na produktivitu práce či tvorbu HDP, či produkční potenciál apod.
Pokud si vezmeme připadné náklady na VRT (cca. 1 bilion Kc), bylo by zajímavé srovnat efekt, pokud by se tato suma vydala na alternativní dopravní projekty typu Nové spojení 2, elektrifikace, přepnuti železnice na 25kV, vystavby metra D či O, a severojizního diametru v Brně atd.
Ale tahle analýza asi nikde neproběhne podobně jako při HS2 v UK.
Nechápu, proč máte tolik mínusů – a máte pravdu. Často jsou to jen politické kecy. Pokud víte, co chcete, aby Vám vyšlo, tak podle toho stanovíte metodiku. Existuje řada prací, které tvrdí, že prostý ukazatel HDP (příp. HDP na hlavu) není vždy ten správný. Vzhledem k to,mu, že jsem hlavně tranzitní země – tak bych byl spíše proto, abychom pro tranzit byli spíše „nekonkurenceschopnou zemí“. Platí to jak pro dálnice a VRT. Kdybychom nebyly v EU, dalo by se to zařídit třeba výší poplatku pro netuzemce. Existuje řada studují, že naopak zlepšení dopravní infrastuktury jen generuje dodatečnou, do té doby… Číst vice »
On ani ten údajný přínos dálnic není podložen, záleží na spoustě dalších faktorů; někdy pomáhají akorát prodloužit vzdálenosti a umrtvit území (pokud za oživení nepovažujeme nasázení skladů od továren k silnicím.
Jako dalnice primarně snižují přepravni náklady, urychlí tok zboží a sniží externality (nehodovost, emise). Tj tam ten dopad na produktivitu bude pozitivní.
Ale u VRT určené výlučně pro přepravu lidí bude dopad na zvýšeni produkčního potenciálu státu (schopnost tvořit nové HDP) výrazně nizší.
A realně tak hrozi, že se vynaloži peníze na projekt, který bude schopen zaplatit provozní náklady, ale bez schopnosti splacet jistinu toho úvěru alá Španělsko.
Kolik dalšich podobných projektů mimo vrt, si pak stát ručící za splaceni jistiny bude moci dovolit?
No, hlavně mi přijde úsměvné do PPP zařazovat projekty jako tunely Nemanice-Ševětín a pak upgrade na V = 200 km/h Brno-Přerov – to jsou totiž vzorové typické prokorupční stavby, kde se slovo „investiční náklady“ stupňuje stylem: – nízké – vysoké – extra vysoké – mimo PPP neakceptovatelné – PPP projekt Třeba Brno-Přerov začalo na cca. 32,5 mld. Kč, pak se nenápadně posunulo na 66 mld. Kč a dál to roste a současně klesá ekonomické hodnocení stavby – z původních EIRR = 8 % na nejnovějších 5,6 %, kdy limitem je 5,0 %. Stejně tak tunely Nemanice-Ševětín, kde to roste a… Číst vice »
Pozor, Brno-Vyškov původně neobsahovalo tunel u Pustiměře (pod letištěm a dálnicí). Měla být přestavba v +- současné stopě.
Jenže se řeklo, že expresy budou Vyškovem projíždět.
Řekl bych že hlavním cílem je ty stavby zbrzdit, protože jinak ten výběr nechápu. Vybrané by měli být stavby na začátku přípravy ne nakonci.
Podle mne je zařazení dostavy D35 mezi PPP chyba. Jednak je samotná příprava PPP (i kdyby šlo vše hladce) časově náročnější, nemluvě o tom, že se může cokoliv pokazit. Přece jen má ŘSD mnohem větší zkušenosti s výběrem zhotovitele, než koncesionáře. A D35 by vedle úseku SOKP 511 měla mít jednoznačně nejvyšší prioritu a peníze by se na ni měly najít v rozpočtu / SFDI.
Jakmile jsem si precetl článek okamžitě mě napadla tato myšlenka také. Již letos se má rozestavet další úsek D35 a příští rok 3, nebo 4 další. Přece jen, dle mého tato dalnice má dle vlády prioritu a tak se musí postavit za každou cenu co nejrychleji.
Souhlas, jeste bych tam tedy pridal i ty severni casti SOKP.
Je ostuda, ze hlavni mesto nema stale dostaveny ani jeden okruh.
Mohl by mně prosím někdo vysvětlit na co má SprŽel rozpočet 62 mld. s možností navýšení na 70, když fakticky nestaví žádné nové tratě a v budoucnu se plánují nejdůležitější a nejdražší stavby financovat formou PPP? Kam se teda ztrácí těch 40-50 mld.? Když Svoboda psal, že na údržbu jde zhruba 20 mld. ročně.
Nemám teď po ruce úplně čísla, ale tak kromě údržby modernizujete infrastrukturu stávající (nejen stavby typu Ústí – Brandýs či megadrahé rekonstrukce uzlů ale třeba i zavádění ETCS), kde je dluh ve výši vyšších stovek miliard. Obecně se má za to, že na modernizaci bude třeba ročně vynakládat objem letošního rozpočtu + to samé do výstavby sítě VRT, má-li ten základ být do 20 let.
Stačí si to vyhledat a zjistit. https://www.spravazeleznic.cz/o-nas/publikace/vyrocni-zpravy
A podělíte se s Vaším názorem, „kam se ztrácí těch 40-50 mld“, jak píšete? Např. přehled SŽDC (viz odkaz) zahrnující útracené částky dle jednotlivých tratí, jsem sečetl, avšak sečtená čísla se mi nepovedlo napasovat na sečtené částky uvedené ve Výroční zprávě SŽDC = v přehledu SŽDC falíruje spousta miliard oproti Výroční zprávám. https://zdopravy.cz/prulom-sprava-zeleznic-poprve-zverejnila-kolik-ji-stoji-jednotlive-trate-92753/ Netvrdím, že došlo k nějakému zločinu. Pouze se mi zdá, že ta chaotičnost a nepřehlednost+nedostatek informací, kolik se utratí a kolik se utrží dle jednotlivých tratích, může někomu vyhovovat. Proto se mi myslím, že aby se udělal pořádek, tak nakonec stát si ponechá pouze 2 tratě (plus… Číst vice »
To je rozpočet na zábradlí a podchody 😀 😉
Většina letošních peněz jde především na doplatky z loňska, kde jaksi MD nedokázalo zajistit peníze na rozestavěné stavby, tak se účetně preklopily do letošního roku. Ale tím senikdo moc nechlubi, ale je to tak.
Je třeba započítat platy manažerů, odměny, mimořádné příplatky, náklady na manažerský provoz, 13. platy, 14. platy, 15. platy,…., odstupné odcházejícím manažerům, renty odešlých manažerů atd. Je radost být státním zaměstnancem nebo firmou zřízenou státem.