Dálkové linky v Praze rostou, za pět let +156 %. Skokanem jsou linky do Severní Ameriky
Airbus A330-200 společnosti American Airlines. Foto: Letiště Praha
Počty cestujících na dálkových linkách z Prahy rostou za posledních pět let výrazně rychleji než celkový počet odbavených cestujících na
Mohla by redakce zjistit, jak dlouho budou uzavřené vpravo umístěné e-gates při příletu na T1 pro občany EU viz příspěvek
Při příletu je fakt skvělé když jen cca. 10 % lidí co přiletí jsou Češi nebo jiní občané z EU.
A jestli se jedná o IT problém nebo nějakou plánovanou přestavbu? Díky
Úplně to nesouvisí, ale stejně by mě docela zajímalo, jak se stalo nebo kdo a proč rozhodl, že Praha doslova a do písmene, a hlavně velmi neprakticky, oddělila terminály pro schengen a mimoschengen, když jinde se s tím v pohodě vypořádali v rámci jednoho terminálu se společným odbavením, společnou bezpečnostní kontrolou nebo společným výdejem zavazadel pro všechny lety, což je provozně mnohem jednodušší a levnější.
No .. ono na tech jinych letistich maji dvoupatrové gejty, ktere tento zpusob odbaveni umoznuji.
na jednopatrovém letisti nikde v evrope spolecne odbaveni schengen a nonschengen nenajdes, prototze to technicky není možné.
takze odpoved zni – nikdo tak nerozhodl, je to jaksi by design.
Přijde mi, že si pleteš odbavaení a východ. Odbavení je to, kam přijdeš s kufrem a dostaneš palubní vstupenku, pokud ji ještě nemáš. A to je společné (respektive v jedné hale) úplně běžně.
„Jen tak“ se možná nevyjádřil úplně přesně, ale má v podstatě pravdu. Odlety problém nejsou, ale přílety ano. Jednopodlažní uspořádání terminálu 1 neumožňuje oddělit přílety z nonschengenu (špinaví cestující) od odletů (čistí cestující). Přílety ze schengenu jsou čisté, neboť už prošli stejnými nezbytnostmi, jaké jsou vyžadovány pro odlet v Praze. Po dostavbě terminálu 2 proto dojde k přesunu nonschengenských letů na terminál 2… má dvě patra a přílety z nonschengenu se budou posílat dolů přímo k pasové kontrole a exitu/transitu. Pasová a bezpečnostní kontrola transitních cestujících, která je teď ve spojovacím objektu bude zbourána a přesunuta do přízemí terminálu 2.… Číst vice »
Ne, fakt si to nepletu. Na letišti, které je v schengenském prostoru, a není možné od okamžiku pasové kontroly oddělit (fyzhicky) cestující do schengenu a non-schengenu, není možné mít jednu security / pasovku a společný prostor za pasovkou. na letištích se to řeší tak, že mají fyzicky oddělené prostory – typicky dvoupatrovými gejty (část amsterodamu, frankfurt apod), kdy dojde k fyzickému oddělení cestujících – na jednom patře (ktere nezahrnuje samozhřejmě jen gejty, ale i „obchodní zonu“ a další části) jsou jedni cestující, a na druhém druzí cestující. na letištích, kde toto možné není, dochází k oddělení terminálů (např. CDG, kde… Číst vice »
(popisuji to z pohledu odletů, ale totéž v opačném gardu platí i po příletu – cestují na příletu je potřeba oddělit do okamžiku průchodu pasovkou)
Problém není v oddělení, ale v prohození. Států v schengenském prostoru je nyní 25 a víc jak 30 jich nikdy nebude, přesto, odlétají z T2, kdesi dnes můžete v odbavovací hale pořádat Miss World a zároveň odbavovat cestující. Bohužel, kdy se řesIla A380 nikdo nenašel odvahu chybu napravit a odbavení v terminálech prohodit. Nainvestovaly se desítky miliónů pro stojánky a gaty atd v T1, aby Super Jambo u nás mohlo přistávat, takže teď už prohození nejde. Z velkých plánů jak budou ČSA mít v T2 svůj domácí terminál také sešlo. Suma sumárum, to co všechny na letišti v PRG Smí… Číst vice »
terminály by probhodit nešlo.
kapacita T1 by naprosto nestačila na odbavení všech letů do schengenu – takže nebylo co prohazovat. vždyť ona nestačí ani nyní na non-schengen, a to je v non-schengenu výrazně nižší provoz , než v schengenu.
takže ne, tím to fakt není.
zapomel jsem dodat.. ty si fakt myslíš, že někdo bude vlakem jezdit do berlína vlakem? 😀 😀 aby tam přestupoval na dálkovky, když z prahy mu líta KLM, AF, Austrian, Luftwaffe, Alitalia, Iberia, British Airways do hubů kde v klidu přestoupíš na dálkovku? 🙂
to tady fakt diskutuje každý exot z novinek? 🙂
Tak si nastudujou , kdy letiště Berlin Brandenburg konečně otevřou, jak je daleko vlakové nádraží od terminálu, jak se zrychlí cesta vlakem z Drážďan na tohle Schönefeldské nádraží, zda tam nebudou náhodou zastavovat rychlíky z Prahy, a jakejch dopravců, jaký plány má Lufthansa se svým třetím hubem v Německu, co plánují Air Asia a podobný low costy a v prosinci příští rok dají vědět, zda má smysl nejdřív přískokem letět na západ, aby se našinec dostal do Asie a Austrálie. Jasně dycynky je možné letět s Emirates a užít si noční přestupy v DXB, jenže jen do první íránské rakety.
co to zvanis?
„Jen tak“ se možná nevyjádřil úplně přesně, ale má v podstatě pravdu. Odlety problém nejsou, ale přílety ano. Jednopodlažní uspořádání terminálu 1 neumožňuje oddělit přílety z nonschengenu (špinaví cestující) od odletů (čistí cestující). Přílety ze schengenu jsou čisté, neboť už prošli stejnými nezbytnostmi, jaké jsou vyžadovány pro odlet v Praze. Po dostavbě terminálu 2 proto dojde k přesunu nonschengenských letů na terminál 2… má dvě patra a přílety z nonschengenu se budou posílat dolů přímo k pasové kontrole a exitu/transitu. Pasová a bezpečnostní kontrola transitních cestujících, která je teď ve spojovacím objektu bude zbourána a přesunuta do přízemí terminálu 2.… Číst vice »
ono se to týká i odletů – je potřeba oddělit lidi, kteří jdou pasovkou, a kteří nejdou pasovkou. a po průchodu pasovkou je již nespojovat.
Ano, vše co píšete je pravda a naprosto zakladní znalost aby se o tématu dalo vůbec mluvit. Můj příspěvek Vás nijak nerozporuje. Je o tom, jak se to v budoucnu vyřeší. To že se téma týká stejně odletů je samozřejmé, ale chronologicky je nutné prioritně řešit přílety před tím, než posunete hranu SRA do míst, kde jsou nonschengen přílety. Po dostavbě bude odbavení celé přes odbavovací halu terminálu 2, kde budou po checkinu cestující rozděleni na dva proudy Schengen/Nonschengen. A dojde přesně k tomu, co v jiném komentáři rozporujete: budou prohozené současné funkce terminálů… Dostavěná část (2 patrová) + část… Číst vice »
v poradku 🙂 ja to jen upresnil 🙂 to
nebyl nejaky vyraz nesouhlasu 🙂
Co dálkové chartery? Nějak nám zmizely ty přískoky PRG – střední východ – Bankok (zpátky podle větru ještě s jedním mezipřistáním), nebo PRG – kanáry – Karibik, či tamtéž přes Shannon a Gander. Je to tím, že poptávku po zimní dovolené vyluxovaly bližší a lépe dostupné Emiráty, nebo tím, že lidé létají pravidelnými linkami s přestupem kdesi a poptávka se tak rozmělnila do více dní? Protože bych čekal, že když před 10 lety jednou týdně naplnili 737 do Karibiku a Thajska, tak teď naplní tři 🙂
Exotika se hodně lítá na pravidelných linkách s přestupy…. cestujícím to nabízí podstatně větší flexibilitu.
To asi proto, ze tyto lety byly přesunuty „ústy “ CEO CSA člena SMARTWINGS Holding do samostatné kategorie „dlouhé“ lety.
LKPR je šit 🙂 toto letiste je dobre tak maximalne pro homole co leti do Egypta s cestovkou Lídl
Zajímavé je, že tento „shit“ má na FlightRadaru výrazně lepší hodnocení, než třeba CDG.
Otresne parkovani, fronty na odbaveni, detsky ( ale levny) personal na checkinu a ktery si v gatu hraje s mobilem v ruce pri boardingu, kafe a jidlo si po 21:00 uz nekoupis, neprijemna ostraha, nekonecne cekani na kufr , atd atd Tohle je LKPR. ☺️
Fronty na odbavení? kdy?
neprijemna ostrana? kdy a kde? co na tom letisti delas, ze mas co do cineni s ostrahou.
ten kufr… nevím no, ale zatim vzdy vyjeli v normální čas.
resp. zeptám se jinak – byl jsi někdy na jiným letišti?
a parkoviste otřesné? v čem ta otřesnost spočívá?
Dětský personál ano, jinak nesouhlasím, letos 1x čekání na kufr 45 minut od přistání, jinak s ostrahou jsem nikdy žádnou interakci neměl, jen jednou byla hlášena bomba v Bille a proběhlo vše v klidu, profesionálně, lidi v hale si ani nevšimli
když má vaše zavazadlo zpoždění, tak za to nemůže letiště, ale spíše handlingovka, případně letiště za to, že není schopno zajistit volný pás pro vyložení (pokud to tak není, tak mě prosím někdo opravte).
je to presne tak, jak pises.
Billa funguje do 22:00, KFC jede nonstop ne?
Jo, a zapomel jsem skvelou dopravu z centra. To je doopravdy chutovka. Budto te okrade taxikar nebo musis dvakrat prestupovat.
Taran: Jestli nechcete, nikdo vás létat nenutí. 🙂 Klidně si jezděte vlakem a autobusem.
proc by to delal? na vyber ma nemalo slusnych letist ktere maji i nejakou uroven a kulturu. namatkove treba VIE a MUC jsou docela blizko… a pokud clovek neni zrovna z Prahé, tak mozna i blize a lepe dostupna…
Nekdo: Jak ta úroveň a kultura podle vás vypadá?
Je pravda, že dopravní obslužnost Ruzyně je opravdu ostuda. V tom s vámi budou asi souhlasit všichni.
Které jiné letiště Vám nabídne dopravu do centra za 1,2 EUR v pětiminutovém intervalu a za půl hodiny? Na řadě letišť je člověk odkázán jen na taxi nebo autobusy za cca 8 až 15 EUR jedoucí do centra hodinu.
Ano, jsou i letiště s lepší (a většinou mnohonásobně dražší) dopravou, ale rozhodně to není drtivá většina.
– https://www.flightradar24.com/data/airports/prg/reviews
– https://www.flightradar24.com/data/airports/cdg/reviews
– https://www.flightradar24.com/data/airports/txl/reviews
dvakrát přestupovat do centra?
airport expres jede přímo do centra, a bez přestupu.
(nicméně, ta obslužnost je opravdu otřesná… s tím se dá souhlasit.)
Nic proti PRG, já ho mám rád, ale CDG má třeba obsluhu jak příměstskými, tak dálkovými vlaky.
Jsem byl před týdnem poprvé v Norimberku a překvapilo mě že má takové malé letišťátko metro, městský bus, regionální bus, metrem asi za 15 minut HBF i ZOB, holt Praha v tomhle 30 let zaspala
To možná ano, ale jinak CDG je jedno z nejhorších letišť. Když mě AF přesměrovali na jiný let s ČSA z jiného terminálu, tak cesta od jednoho gatu k druhému trvala přes 2 hodiny, mezitím jedna jízda busem a dvě bezpečnostní kontroly.
Opravdu odbavilo letiště za prvních 9 měsíců jen 1,084 milionů cestujícíh? Nemělo by tam spíš být 10,84 milionů? 🙂
Jelikoz je to clanek o dalkovych letech, predpokladam, ze se to cislo vztahuje jen k dalkovym letum. A vzhledem k tomu, ze PRG za prvnich 9 mesicu odbavilo 13,654,462 lidi a podil dalkovych letu je 7,9%, tak to odpovida, resp. by to melo byt 1,078,703 lidi.
číst… prosím.. číst.
je to tam i napsané – jde o dálkové lety.
Ajo,…moje chyba 🙂
Praha se nestane dopravnim uzlem pro dalkove lety, dokud zde nebude mit hub poradna letecka spolecnost, ktera je clenem alliance (OneW, StarA, SkyT). Bohuzel CSA se mezi takove spolecnosti momentalne nepocita a v dohledne dobe nebude…
A kde to bude parkovat? Je to pekny, ale proste T1 kapacitne to nedava. Letosni Patky to ukazali, jak pasovka vypadala.
Ja ale o kapacite letiste a o parkujicich letadlech nemluvil. Samozrejme mate pravdu, ze rozvoj letiste by byla take potreba…
Prave, nemluvil jsi (jste) o kapacite letiste. Ale ta je zasadni, chceme hub, ktery nebude mit kde zazemi. Navic, to letiste je dost letos rozkopane, pristi rok bude take s navic rekonstrukci T1… stavba paralelni drahy se blokuje a predstava, ze SW/CSA ma ted 23 B737M a uzemnilo by se to ted, tak nevim kde by to vse parkovalo.
Co třebaa v Českých Budějovicích nebo v Mošnově – tam je místa určitě dost, ne?
Ono nejde jen o parkovací plochu, ale o pravidelnou údržbu. Všechny odstavené MAxy v Praze se jednou týdně kompletně oživí, motory se nechají delší dobu běžet, vnitřek se natlakuje a vytopí jako při letu, kontroluje se stav náplní, elektroniky, koroze apod. V podstatě se simuluje jeden letový cyklus. Pokud se něco zjistí, tak se to opraví. A pak se zase „zazimuje“. V podstatě se udržují ve stavu, aby se dali hned vytáhnout. Kdekoliv si SM domluví parkování, tak musí zajistit i ten servis a to licencovaným personálem. Z toho vychází logicky Praha (až na ten sníh v zimě), vše ostatní… Číst vice »
praha se hlavně nestane dopravním uzlem pro dálkové lety z toho titulu, že praha je prostě malá (nemyslím letiště, ale aglomerace).
ono nestačí mít aerolinku, která je na daném letišti sítová – aby se zaplatily dálkovky, je potřeba, aby dané místo bylo schopné generovat i vlastní poptávku – čili cestující, kteří zde začínají / končí. a tady to ještě bude pár let váznout z důvodů ani ne tak malého počtu obyvatel, ale … z malé kupní síly cestujících.
i když je praha třeba podobně velká jako vídeň, tak leteckých cestujících vygeneruje výrazně méně.
tak srovnavat PRG, ktera ma dosah aglomerace mozna nekde k Pardubicim s VIE, ktera stahuje nasobne vetsi region (jak poctem obyvatel, tak i kupni silou), vc. JMK, Bratislavy a tak je prinejlepsiem usmevne…
viden zminuji zejmena proto, ze se tu casto objevují experti, kteri tvrdi, ze … praha je stejne velka jako viden, tak jak je mozne, ze v praze to vypada tak, jak to vypadá 🙂
Nárůst se samozřejmě krásně vykáže, když v něm není období, kdy do USA létaly i ČSA. Popsané problémy s vystupováním na letištní plochu a nedostatečnou kapacitou pásové kontroly je možné doplnit o info, že v noci nefungují Lounge, cestující na sťrední tratě do Egypta a Turecka i bližšího Bulharska si po průchodu bezpečnostní kontrolou mohou koupit maximálně vodu z automatu, systém dlouhodob´eho parkování je evropské unikum, a celkově ve srovnání s VIE i WAW viditelně zaostává. V dálkových destinací na východ chybí stále linky do SIN a HKG. S velkou slávou se investovalo do zpřístupnění letiště i pro A380, která… Číst vice »
ČSA do USA dolétaly v roce 2009, před deseti lety t.j. pro zajímavost dva roku před „dvojčaty“, což byla událost pro letectví zlomová, tedy tuž je to období zcela mimo současné statistiky, jiná geologická epocha. A létaly se dvěma A310, tedy žádná bombastická kapacita. Jediná zásadní další dálkovka tehdy byli jen Korejci co začali létat PRG 2004? A ještě tuším jen třikrát týdně. Dnes je to každý den několik dálkových letů včetně jedné lidmi nabušené A380. Co se týče „celodenního“ stání „Číňanů“ na gatu, to je zajímavé, popravdě bych čekal, že na stojánku někam mimo gaty odtáhnou to čekající letadlo… Číst vice »
Čistě náhodou, nebyly dvojčata v 2001? Krapet Vám to nesedí
Máte pravdu. Výpadky.
Uz ze odtahuje tak mesic na cargo terminal, at to nezavazi…
Určitě? Ještě nedávno jsem tam viděl dopoledne jak Sichuan tak tuším China Eastern postávat na gatech.
Jinak, bylo by to pozitivní.
Nebylo to zrovna v tu dobu, kdy tam stáli letadla od QR ? 😀 Málo místa
čsa by do těch statistik zas tak moc nezasáhly. těch pár letů týdně parníkem do kanady / usa .. je v porovnání s tím, co létá dnes jen taková větší kapka v moři, takže i kdyby se porovnávalo vúči době, kdy čsa měly dálkovky, stále by to byl velmi výrazný nárůst.
dlouhodobé parkování je v praze unikum? v čem spočívá? ja jen, že v německu jsem na nejaké rozdíly nenarazil.
U Terminálu 1 to občas opravdu dost drhne kvůli nedostatku místa. Zažil jsem letos po příletu z Dubaje, že jsme s A380 čekali po přistání dobrých dvacet minut, než se uvolnila stojánka. ˇA co se týče dlouhého pobytu čínského letadla, otážu se jakožto laik: nebylo by výhodnější při tak dlouhém pobytu tento letoun odtáhnout mimo terminál, aby neblokoval místo, a nevozit cestující jiných spojů autobusy k nákladnímu terminálu?
To co navrhujete se dělá. Číňan se na dopoledne tahá ke cargu a nebo do polí.
Sice je to trochu z jiného soudku (protože se to týká vlastně jen cílů v Evropě a nejbližším okolí), ale je to také zajímavá informace k letecké dopravě z letišť v ČR: https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/doprava/zimni-letovy-rad-2019-2020-low-cost-praha/r~3321e61e045c11ea84260cc47ab5f122/ – mě tam zaujala hlavně ta mapa.
U Dubaje jim jaksi chybí Emirates :))
Když jsme u těch map, tohle je taky hodně dobrá věc: https://www.smartwings.com/letovy-rad , byť pravda, v létě je to zajímavější, když tam létá více letadýlek 🙂
Jo ona je to jen mapa low costů, beru zpět 🙂
Tak jako dálkovku bych označil něco, co letí daleko a je to širokotrupé letadlo, takže rozhodně ne Novosibirsk v A320 s S7, to je sardinkárna nejhrubšího zrna. To samé Smartwings do Dubaje a podobné.
Jedno hledisko je délka trasy, druhým hlediskem je kapacita letadla. Tato dvě hlediska spolu nikterak nesouvisí. Dálkové trasy se nyní začínají stále více provozovat i úzkotrupými letadly, např. A321 v dálkové verzi. Naproti tomu širokotrupé letouny se mnohde provozují i na krátkých linkách, např. před lety jsem v Thajsku letěl vnitrostátní linkou z Bangkoku na Phuket a zpět B-747-400, a ČSA občas létaly, nebo snad ještě létají svým A-330 do Tel Avivu nebo Barcelony. S Turkish airlines jsem pak letěl širokotrupým A-330-200 z Istanbulu do Baku a zpět, což zcela jistě nelze považovat za dálkový spoj. Pro označení linky jako… Číst vice »
V tom případě by do seznamu dálkových destinací z Prahy mohli být započteny i Kapverdy a Kanárské ostrovy..nebo se počítají jen pravidelné linky?
Zde by asi záleželo na četnosti těchto linek během roku. Let na Kanárské ostrovy však trvá pouze kolem 4, 5 hodiny. Hranici 5 hodin pro označení letu jako dálkového jsem si tak trochu vycucal z prstu, nijak na ní netrvám, protože názory na toto označení se mohou dost výrazně lišit. Ponechejme to raději profíkům.
ono těch letů na kapverdy zas tolik není – rozhodně ne natolik, aby se nějak projevily v tét statistice. i když jsou to chartery.
kanáry nejsou dálkovka.
A jak je definovaná dálková linka? Více než 2000 námořních mil? Protože Kanáry nejsou, ale Celinograd (alias Astana, Akmolinsk či dnes Nur-Sultan) už dálkovkou je. To si definovala Praha pro sebe, nebo je to obecné pravidlo?