Infrastruktura Silnice

D55 nabírá zpoždění, ŘSD posunulo termíny soutěže už o čtvrt roku. Začalo se skrývkou ornice

Vizualizace D55 u Moravského Písku. Foto: ŘSD
Vizualizace D55 u Moravského Písku. Foto: ŘSD
Cena v zakázce na přípravu stavby klesla o více než tři čtvrtiny, zájem mělo jedenáct firem.

Nejméně o tři měsíce se zpozdí start dálnice D55 ze Starého Města do Moravského Písku. Kvůli velkému množství dotazů stavebních firem posunulo Ředitelství silnic a dálnic několikrát termín pro podání nabídek. Na trase budoucí dálnice ale už i přesto začaly první práce.

Podle původních plánů měli uchazeči termín nabídek do 4. prosince. „Kvůli dotazům uchazečů došlo k opakovanému prodloužení lhůty,“ vysvětlilo ŘSD na svých stránkách. Aktuální termín pro podání nabídek je 24. března.

Na trase dálnice se přesto už objevily stavební stroje. „Optimální klimatické podmínky nám umožnily zahájit přípravné práce v dalším úseku dálnice D55 Staré Město – Moravský Písek. Právě kácíme dřeviny a provádíme skrývku ornice, aby vzápětí mohli nastoupit archeologové,“ řekla Lucie Trubelíková z týmu komunikace ŘSD.

Zakázku na přípravné práce ŘSD původně nacenilo na 84 milionů korun, v soutěži cena spadla lehce pod 20 milionů korun. Z jedenácti nabídek byla nakonec nejlevnější Skanska. Za 13 milionů korun je již vysoutěžen i archeologický průzkum. Hotový je již pyrotechnický průzkum.

Zprovoznění do roku 2024

Součástí 8,8 kilometrů dlouhé stavby bude vybudování devíti mostů, dvou mimoúrovňových křižovatek a protihlukové stěny v délce 456 metrů. Odhadované náklady jsou 2,6 miliardy korun. Úsek má být zprovozněn v roce 2024. Vedení trasy je navrženo podél železniční trati v nenáročném terénu Dolnomoravského úvalu. Úsek začíná za mimoúrovňovou křižovatkou Staré Město – jih a končí severně od Moravského Písku. Měří 8,8 kilometru. Kompletně je popsán na stránkách ŘSD.

Úsek mezi Starým Městem a Moravským Pískem je jedním ze souboru staveb, které po svém dokončení vytvoří ucelenou dálnici D55. Stávající dvoupruhové uspořádání přestává být kvůli narůstajícím intenzitám provozu kapacitně dostačující. Současná I/55 a taktéž II/427 navíc procházejí zastavěným územím obcí, takže vybudování D55 v nové trase přispěje ke zvýšení bezpečnosti obyvatel.

Úsek D55 Staré Město - Moravský Písek. Pramen: ŘSD
Úsek D55 Staré Město – Moravský Písek. Pramen: ŘSD

Aktuálně se staví úsek D55 z Babic do Starého Města a jihovýchodní obchvat Otrokovic. Další pokračování D55 mezi Olomoucí a Přerovem  se zatím zadrhlo na stavebním povolení. Celá D55 od Olomouce přes Přerov a Otrokovice k Břeclavi má měřit 101 kilometrů, hotovo je nyní 18 kilometrů. Úsek Přerov – Hulín bude mít D55 společný s dálnicí D1. D55 má být nejkratším spojením Ostravy a Olomouce s Břeclaví a Bratislavou. Dálnice po dokončení odvede dopravu z center 18 měst a obcí. Osm úseků je v přípravě.

45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Marek

zajimave my postavime za 10km dalnic 😀 😀 😀 a polaci za tu dobu prospikujou cele polsko daůnicema 😀 😀 nekde je problem ne ? 😀 😀 jen v CR vse trva 😀

-mi-

Souběh dálnice a železnice bude zajímavý.
Dle JŘ: Břeclav – Olomouc R Moravan 1h 30min.,
Břeclav – Přerov Ex 1h 01min + Přerov – Olomouc nejrychlejší spoj 16 min., tj. teoretický čas 1h 17min.
po dálnici 101 km + něco po městě, nechť celkem 130 km, automobilista si jízdní dobu jistě dosadí sám 😎

Aleš

Ne každý chce jet vlakem.

-mi-

Ví někdo, resp. odpoví někdo z lajkujících, jak mají být interpretovány ty záporné „lajky“ ? Na větě „Ne každý chce jet vlakem“ je něco nepravdivého? Nebo záporní hodnotitelé si snad myslí, že „každý má chtít jet vlakem“ nebo dokonce „musí jet vlakem“?

A v předchozím příspěvku je snad nějaká nepravda? Pokud ano, prosím, opravte mne.

Vladimír Bílý

„Stávající dvoupruhové uspořádání přestává být kvůli narůstajícím intenzitám provozu kapacitně dostačující.“

Pro mě je mnohem pádnější argument ohledně nutnosti výstavby D55 fakt, že od Strážnice do Otrokovic je současná trasa absolutně nevyhovující, protože vede převážně přes obce.

Kebab

Oba dva jsou dost pádné a naštěstí se k nim dostatečně přihlédlo.

Facepalm

Takže přípravný práce, co ŘSD nacenilo na 84 mega, mají tržní cenu 20. A teď se posouvá výběr dodavatele kvůli množství dotazů uchazečů, což implikuje asi ne úplně perfektní dokumentaci.

To by mě zajímalo, jestli za to může hnízdící raroh, nebo spíš Havránková.

Démon

Společnost HBH/LINK/GEOtest 😉

Daniel Bečvář

Jaké zpoždění? Vždyť se zatím provádí archeologie, takže stavba by se stejně nemohla zahájit, i kdyby bylo vysoutěženo.

Facepalm

Ta soutěž už mohla běžet a mohl být jasný dodavatel, který mohl nastoupit první den po skončení průzkumu. Jestli je uzavírka 24. března, tak než vyhlásej vítěze a vyřešej (velmi pravděpodobná) odvolání zbylých firem, bude v lepším případě podzim a budpu rádi, jestli letos kopnou.

Daniel Bečvář

Termín zahájení je stejně podzim, takže stihnout se to dá. Jestli se to vážně stihne je samozřejmě jiná otázka.

Facepalm

Je to jako vždycky – operuje se termínem, kterej je reálnej v případě, že se nikdo neodvolá, aby se pak mohlo křičet, jak to zdržuje nějaké odvolání (na které má účastník právo a je tedy nasnadě s ním při plánování počítat). A tím se zakryje vlastní odpovědnost za zpoždění řádově delší.

Daniel Bečvář

A jak byste chtěl ten termín odhadnout? V případě napadení závazných stanovisek v rámci stavebního povolení se Vám musí znovu vyjádřit třeba i desítky různých úřadů, které v současné době nemají žádné zákonem stanovené termíny. A v případě, že se věc dostane k soudu, můžete posunutí termínu počítat na měsíce, ale klidně i na roky.

Facepalm

Co třeba na základě předchozích zkušeností? každopádně tady by to chtělo systémovou změnu k přístupu k přípravě linových staveb vůbec…

Luboš Beneš

Budou volby, to se stihne….

David

Jo, vono to bude končit v Moravském Písku ještě před přejezdem? Tak to tu ještě asi nebylo, aby byla na dálnici kolona kvůli vlaku.

JFK

Tak snad se dočkáme současného zprovoznění s navazujícím úsekem, tedy tak je to alespoň na stránkách řsd.

Daniel Bečvář

No co, D35 u Olomouce končí už několik let okružní křižovatkou, to je taky solidní šílenost 🙂 Respektive ta poslední část dálnice je od exitu 261 oficiálně vedena jako I/35 jinak by to samozřejmě neprošlo.

Kebab

D35 u Opatovic zatím taky 😀 A taková D11 u Jaroměře bude končit kruhákem jen v lepším případě, tom v horším téčkem…

Daniel Bečvář

To máte pravdu. Na té D11 to bude ovšem alespoň na sjezdu z dálnice. V případě D35 prostě najednou dálnice končí kruhákem 😀

Libor

Obec Moravský Písek si prosadila, že ke zprovoznění úseků Staré Město – M. Písek a M. Písek – Bzenec nastane najednou. Snad se nic nezkomplikuje a bude to tak.

Petr

No tak když se podíváte, jaká cesta přes ten Moravský Písek vede, a najednou by se jim tam objevil provoz z dálnice, tak se jim vůbec nedivím a spíš jim za to mohou všichni řidiči poděkovat. Protože současná I/55 přes Moravský Písek vůbec nevede.

zdrh

Ale vede přes ně silnice č. 427, která je už nyní částečně alternativou k 55. V tom okamžiku by ji kompletně nahradila. Jezdilo by se z Písku do Bzence a do Strážnice.

Jenda-71

Průjezd Strážnicí bude peklo, ty kamióny si v těch uličkách od Bzence a přes náměstí neumím představit. A jestli si to nějaký polský kamioňák zkusí „zkrátit“ přes Vracov a Ratíškovice, tak ho tam místní zlynčujou.

Libor

Dálnice bude končit ve Bzenci, takže někteří pojedou po I/54 opět přes Moravský Písek do Veselí nad Moravou. To také nebude žádná hitparáda.

Libor

… Je škoda, že se pokračovat ve stavbě dál hodně dlouho nebude.

Vojta

Jestli se teprve dělá archeologický průzkum, tak k žádnému zpoždění nedochází. Bylo by ovšem dobré, kdyby ta soutěž skončila do voleb a nikdo se neodvolal. Protože po volbách jen tak něco nezačne, ale spíše zastaví… V současnosti se staví najednou D3, D4, D6, D7, D11, D35, D48, D55 a některé další 4-pruhové silnice. Kromě D4 se bude těžko stavět nějaká jiná dálnice najednou, ale bude to max. ve 2-3 úsecích. Cca rovnoměrně v různých krajích. Rozestavěnost je v současnosti velmi dobrá. Pokud chce někdo někoho kritizovat, tak třeba vládu ODS s VV, která stavbu dálnic na x let zastavila. Současná… Číst vice »

Pavel

Budeme všichni vděční, když nás ušetříte politické agitace.

Petr

Kdepak, kolega má pravdu. Současný tristní stav je opravdu důsledkem zastavení veškerých staveb jedním rozhodnutím Víta Bárty a kvůli tomu dokonce propadla nějaká povolení, která se musela získávat znovu, což způsobilo zpoždění dalších několika let. Když si projdete letáky staveb v mapové aplikaci ŘSD, tak si tam toho můžete všimnout. Jinak ohledně „politické agitace“ je docela dobré si připomenout, jak současné opoziční strany vládly, abychom se po volbách nedivili, co přijde. Např. jak pan Tlustý (ODS) před volbami básnil o rovné dani a všichni moderátoři mu kladli otázky, jak to chce zajistit, že to finančně nevychází, a pan Tlustý před… Číst vice »

Bagoun

To jsou odborníci 😀, jak je u nás zvykem ze tří měsíců budou tři roky 😂

Zlámalík

Omlouvám se za off-topic, ale jeden tip pro redakci: na rekonstrukci D1 Devět křížů- Ostrovačice vyznačili teď v sobotu 27.2. uzavírku a do středy 3.3. sejmuli celých 10 km (!!!) betonu jízdního pásu na Brno plus postavili klenbu ekoduktu. Do včerejška mají už i stržené svahy a nahrubo upravené příkopy. Za necelý týden! Jezdím tam takřka denně, můžu srovnávat. Takže to jde, kde je tedy zádrhel?

Kodl

Protoze je pred volbama, jinak potece krev! 😀

Daniel Bečvář

Jak už poznamenal Kodl, odpověď hledejte v události, která se bude konat 8. a 9. října. Rozkaz zní jasně 🙂

Petr

A to je špatně? Pokud to před volbami najednou všechno jde, jak má, tak pak by bylo fajn, kdyby byly volby do sněmovny každý rok! 🙂

Medvěd

bude dobře, až to bude celé v provozu …. otázkou je, zda se toho my, téměř padesátníci, dožijeme ….

Jirka

Problém je s úsekem Rohatec – Bzenec. Neboli průchod ptačí oblastí. ŘSD vymýšlí nějaké zakrytí jen kvůli ptákům, ale i tak budou patrikové protestovat.

Jenda-71

Ten úsek bude větší průšvih než Přerov.

Otto

Bohužel se obávám, že máte pravdu. Patrik už avizoval, že se zaměří na Moravu.

Kodl

V tomto vam davam za pravdu. To je vice nez predvidatelne.

Petr

No hlavně tam vymysleli pouze dvojpruh, jinak by to asi neprošlo vůbec? To bude taky radost, část dálnice jenom v polovičním profilu… 🙁

Gwann

hmmm, tak bude dálnice končit Teckem a dal po staré. to jistě těm ptackum pomůže…jakkoliv průchody infra chráněnými uzemi by bylo lepší nezkouset…jen tady to asi jinak nejde…

Jiří Kocurek

On bývá problém někdy i postavit vodovod. Protože označení jakákoliv infranstruktura platí i pro ten vodovod. A místo zakopání chráničky se musí dělat protlak pod potokem. Ty vibrace vyplaší ryby víc, než kdyby zabral bagr do dna, ale to je vedlejší.

Ján Trnka

Úsek Bzenec – Rohatec je momentálne naplánovaný ako zakrytý polovičný profil. Vymyslelo sa to len preto aby D55 prešla cez proces EIA a mohlo sa pokračovať s prípravou aspoň ostatných úsekov, pričom všetkým je jasné, že to navrhované riešenie je úplná blbosť, lenže nikto poriadne nevie čo s tým.

Jirka

A přitom ty lesy kolem Bzence jsou uměle osázená poušť. Stejně tak ty vzácné louky kolem Strážnice jsou zelené díky umělému zavodnění od pana Bati. Takže potom nějaká příroda. Originální je v tom úseku pouze Morava a té by se celá dálnice měla vyhnout…