Infrastruktura

Problém pro D55 z Olomouce. Stavební povolení napadli chovatelé dobytka

Silnice I/55 mezi Olomoucí a Přerovem. Foto: ŘSD
Silnice I/55 mezi Olomoucí a Přerovem. Foto: ŘSD
Trasa dálnic protne zemědělský areál, chovatelé mají obavy ze snížení dojivosti i horších reprodukčních schopností.

Příprava nové dálnice D55 mezi Olomoucí a Přerovem nabere zpoždění. Proti nedávno vydanému stavebnímu povolení pro první úsek Olomouc – Kokory podala rozklad společnost Agra Velký Týnec. Ta v blízkosti trasy budoucí dálnice chová dobytek a má obavy z dopadu dálnice na zvířata.

Vyplývá to z oznámení na úřední desce ministerstva dopravy.  Firma odmítala stavební povolení pro dálnici už v prvním řízení. Podle firmy speciální stavební úřad nezná dostatečně situaci u budoucí dálnice na okraji Krčmaně, kde má firma zemědělský areál živočišné výroby, ve kterém chová 400 dojnic, 40 jalovic, 120 telat a 30 býků.

Podle návrhu rozdělí dálnice areál na dvě poloviny, budovy oddělí od luk. „Dálnice zcela zcela odřízla prostor, kde se dojící krávy pasou a odpočívají,“ uvedla společnost v prohlášení. Firma navíc požaduje, aby byla mezi kravínem a dálnicí vybudována protihluková stěna. Podle chovatelů hluk sníží dojivost krav i jejich reprodukční schopnosti.

Stavební úřad došel k závěru, že požadavek na vybudování protihlukové stěny není podložen žádným právním předpisem. Žádný právní předpis nestanoví pro chov skotu maximální povolenou hladinu hluku z venkovního prostředí.

Celkem 7,6 kilometrů dlouhý úsek dálnice D55 povede od křižovatky s dálnicí D35 v Olomouci až před obec Kokory. Na novou dálnici má navázat úsek Kokory – Přerov. Ten se má začít stavět v roce 2024. Dálnice výrazně urychlí spojení z Olomouce do Přerova, které dosud vede po silnici I/55. Letos chce ŘSD ještě vysoutěžit zhotovitele, začít stavět se má na počátku příštího roku.

Dálnice je navržena jako čtyřpruhová o šířce 25,5 metru. Začátek dálnice je mezi křižovatkou Holice a Velký Týnec navržen v šestipruhovém uspořádání pro průplety vozidel v obou směrech. Trasa křižuje i navrženou trasu průplavu Dunaj – Odra – Labe. Protíná i regionální biokoridor, který přechází ekoduktem. Na konci trasy vznikne odpočívka Majetín. Odhadované náklady na stavbu jsou 2,26 miliardy korun.

Trasa dálnice D55 Olomouc - Kokory
Trasa dálnice D55 Olomouc – Kokory
119 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
DJ TRAIN

Vazne je Cesko stat EU min. legislativou? Mne to uz pripada tak, ze este aj ozrata veverka ked tu bude chciet stopnut investicie do infrastruktury uspeje..

Jirka

To máte určitě pravdu, ale zrovna tohle je celkem racionální argument. Ti zemedelci

Jirka

to nechteji stopnout. Jediné co chtěli bylo pomerne jednoduse upravit projekt. Bohužel jsme v zemi, kde úřady mají naprosto nulovou empatii ke komukoliv a kde přemíra naprosto nekvalifikovaných úředníků naprosto není schopna posoudit dopady svých rozhodnutí.

Axel

A dle rozhodnutí soudu mají vlastníci pozemku právo na směnu svých pozemků (dotčených dálnici) za pozemky vlastnictví zájemce o dálnici, tj. za pozemky ve vlastnictví České republiky… Už ŘSD pracuje přípravě směny za vhodné státní pzemky,např. už je hotovo převedení práva k hospodaření se státními pozemky od jiných státních organizací??? Tj. aby se urychlila směna???

Karel

No už by se to mohlo udelat a lidi by se měly už zpamatovat. Ta cesta je důležitá pro dopravu a jina cesta nejde

Axel

Pane Karel, klidně si to představte, jako hypotetickém příkladu – kdyby bytem 3+1 se měla probourat chodba k jinému bytu… a tato chodba by byla normálně veřejně přístupná, tj. Vaším probouraným bytem (kde žijete) měli chodit návštěvy do jiného bytu, vynášet odpadky, přezouvat se, eventuelně nosit uhlí na topení toho cizího bytu…

Vy byste na něco takového přístoupil??? Mnohem spíše byste měl zájem na směně za jiný byt…

Karl vB.

Mnoho pisatelů tady odsuzuje zemědělskou firmu, která tam existuje a podniká delší dobu, než byla pevně definovaná poloha dálnice.
Dálnice v navrhovaném provedení znamená ohrožení podnikatelského záměru fungující firmy. Firma oprávněně hájí své existenční zájmy. Vlivem provozu dálnice může dojít ke snížení efektivnosti podnikání firmy, tedy např. snížení platů zaměstnanců, nebo dokonce zrušení pracovních míst.
Pokud by tyto ekonomické následky pocítili na vlastní kůži zdejší diskutéři, kteří odsuzují firmu, „že se stará“, to by byl teprve řev, ale asi v opačném gardu!

Honza84

Ok, ale to se nelze domluvit na nejakych kompenzacich? Aby se ti zemedelci mohli vyporadat s dusledky, kdyz jim zjevne nejaka ujma vznikne. Na druhou stranu mi pripada absurdni, blokovat dalnici kvuli par kravam.

Karl vB.

Jestli třeba nepůjde o to, jaká je vstřícnost státu se dohodnout s firmou. Příklady z minulosti tady máme.

Vladimír Svoboda

Mě zajímá jediné: Když TAM založili pastviny a „JZD“, byly už ty pozemky v územním plánu určeny prio stavbu dálnice?
Pokud ano, nazdar bazar, běžte si stěžovat na lampárnu!
Pokud ne, pojďme si sednout ke stolu a vyřešit „problém“!

mirek

Dálnice má stabilizovanou polohu od roku 2016, ten areál je tam rozhodně déle.

Leinad

Na lampárnu nebo vyřešit 😀 a kdy má jít na lampárnu investor dálnice?

hokyn

To co dnes chtějí někteří vlastníci pozemků připomíná stavění cest za Císaře Pána. Tady nemůžeš tady je hraběcí, tady taky nemůžeš tady je fojtovo, tady je farářovo, a tady je Císařovo.Proto byly cesty samá zatáčka.

Jirka

Za císaře pána se na našem území liniové stavby stavěli podstatě rychleji, než se staví teď. Viz výstavba prakticky celé železniční sítě naší republiky během cca 50 let.

lezdr

Když se stavěla železnice bylo to podobné.

Honza

Kocourkov. Máme oproti okolním zemím ve výstavbě dálnic dekády zpoždění, sic tranzitní škodná přes nás korzuje (po silničkách stavěných v dobách koňských povozů, převážení zboží po železnici a minimu jak nákladní, tak osobní dopravy auty) a my se budeme handrkovat s potížisty? To je fakt zlý sen toto.

Neubauer

…….potížisty ?!……….Honzo, Stát je Lupič, který staví na Uloupených pozemcích za Uloupené peníze Ukradené dálnice ……….počkejte, až bude stavět na Vašem majetku – poznáte, jaké to je a nebudete hovořit hloupě o potížistech……….myšlení bolí, trýzní aneb již starý Sokrates………Neubauer

Axel

nemyslím, že stát je lupič. Hlavní chybou státu je, že postupuje stylem „když se kácí les, tak létají třísky“… kdyby fakt měl stát zájem o rovný přístup (=aby neškodil), tak už v době přípravy např. liniových staveb by stát připravoval nabídku státní pozemků ke směně za pozemky dotčené liniovou stavbou… Můžete mi říct příklad kdy stát směnil pozemky na dálnici za státní pozemky (dle několik let starého rozhodnutí mají vlastníci právo na směnu pozemků dotčených veřejněprospěšnou státní stavbou, má-li stavebník pozemky a je zřejmé, že Česká republika má pozemků habaděj).

Hanák

Je úsměvné, jak se tu chování ŘSD přirovnává k jednání bolševiků. Ti tu byli 40 let a opravdu něco postavili. Uvědomte si, že po PŘEVRATU 1989 zde vládnete vy – nebolševici – již 32 let. Takže výmluvy na bolševiky a jejich chování jsou liché. Je to Vaše kapitalistické chování!!

Lukáš

Jako fakt ? Si dláš srandu, co 😀

Kodl

Vy jste si dneska nevzal léky?

Otakar

Bolševici jsou tu stále, jen změnili barvu kabátu (pokud nebereme přímo KSČM, díky které podpoře je tato vláda). Problém je v myšlení lidí, které bolševici pokřivili a tam náprava potrvá ještě desítky let a několik generací.

Jirka

Np. Letos se má začít stavět přes 100 km dálnic a silnic, x desítek km se staví a přes 100 km se má otevřít. Tempo je teď velmi slušné- jen v Praze a okolí vůbec nic. 0 km… Tohle je sice důležitý úsek, ale asi bude jeden z prvních, které padnou za oběť příští vlády a předstírání šetření… Poukazování na nějaké odvolání/rozklad je jen snaha odvrátit pozornost. Staveb se teď připravuje tolik, že pár zádrhelů není problém. Problémy v příštích letech (2025-2030) budou úplně někde jinde. Nicméně příští 4 roky by se toho mělo otevřít dost. Je to rozestavěné nebo… Číst vice »

Tomáš Gottschalk

A to těch dálnic majó cajzli málo? Daleko nejdůležitější stavbou je D52, protože vede do skutečného hlavního města a ne do parodie na něho.A hned za ní dokončit D35 v celé délce, tedy od Mohelnice po Opatovice

Otakar

Prvně D35, ta už měla stát dávno, pak D0 a pak D52. Ale samozřejmě si každý hájíme to, co je pro nás v okolí přínosem. Osobně by se mi líbila víc D55, ale žel to není skutečně taková priorita (to spíš je D1 u Přerova, kde to půjde vidět daleko víc).

Petr

Jsem z Uherskeho Hradiste, primo vedle D55, a vystavba v plnem profilu je podle me plytvani penez. Prvni by se mel postavit polovicni profil, po kterem se odvede tranzit. Vzdyt problemem I/55 je hlavne ze vede temer vyhradne obcemi. I/50 je silnice s podobnou hustotou dopravy, a soucasne obchvaty u Uherskeho Hradiste jsou naprosto dostacujici.

Otakar

Napsal jsem to trochu nešťastně. Rád bych uvítal D55, protože tama jezdím, ale jak píšete – není to potřeba, resp. není to taková nutnost jako ty další, co jsem zmiňoval. Když bude, budu rád, ale potřebnější jsou jiné úseky.

Jirka

D 35 souhlas a tím hlavním městem jste doufám myslel Vídeň?

Jirka

A D0 je taky strašně důležitá.

Jiří Kocurek

Tak já nevím. Nějaký areál je tady: https://mapy.cz/s/kupevaneka, ale AGRA má sídlo ve vedlejší dědině i s jiným kravínem, který je asi kilometr od dálnice. Poďme zpátky. Tenhle areál, dálnicí dotčený, vypadá značně zpustle, skoro před rozpadnutím.
Než dělat nějaké ekodukty, tak možná vyjde levněji posunout dálnici o kus na východ a postavit nový kravín, tak aby byl i s pastvinou za dálnicí. Pozemky řešit směnou, je-li to možné.

Pe.tr

Sídlo mají sice ve V. Týnci ale kravín , doposud využívaný bez přestávky , provozují plně doposud . Agra je velký podnik , bývalé JZD Družba , a většina polností od Holic po Kokory obhospodařují a v každé vesnici měli zázemí . V Grygově prasečák zrušily , ale V Týnec a Krčmaň rozhodně jede. Navíc dálnice vede vedle Strejčkova Lomu a Bílých Hlin , kde rostou , vyjma Třebíče a Blavy , koniklece . Těm to asi nevadí ale kráva bude na pastvu čučet přes dálnici ? A traktory tam jezdí několikrát denně . Mají tam udělat most a je… Číst vice »

Lukáš

Doteď nechápu, proč se nestaví v jednom kuse až do Přerova… to rozdělení na dvě části mi hlava nebere.

BND 30

Protože následující úsek je u soudu a hlavně u Přerova to není kam napojit, bo děti Země…

mirek

bo neschopnost ŘSD nakreslit čáru tak, aby nešla přes Dluhonice.

BND 30

Nesmysl.

Leinad

Jasně, salámová metoda. Postavíme nenavazující úseky dálnice v místech, kde není problém. Pak případné potížisty přebít argumentem, že se to jinak nedá propojit.

Otakar

Spíš nechápu, proč neudělali tu okružní křižovatku u Přerova už nyní, přecijen by pak ten zbytek byl vybudován rychleji. Nebo už ta vadí Dluhonicím? Přece dálnice tada povede, jestli lehce doleva nebo doprava je jedno, ale teď už, když je dotažená k Přerovu z obou stran, tak ji asi nezruší.

MLB

Kolem Přerova se té infrastruktuře prostě nedaří. Holt se bude jezdit dál přes obce, dokud se místní nedokážou postavit za své zájmy a stěžovatele vykázat do patřičných míst…

Zlámalík

Obávám se, že tady je stěžovatelem právě někdo místní.

Tady na Moravě

Mistnak z dolni casti obce. V horni casti obce se na dalnici setsakramensky tesi.
No…. Prerov je mesto, ale tady v Krcmani si to podle me s predsedou jezedaku velmi rychle strucne vyridi.

Pe.tr

To dost těžko. Jsou to hanáci tělem i duší a družstvo deset procent starousedlíků živí ať přímo prací nebo polem .

mirek

No v Přerově i tady jsou proti dálnici hlavně místní. D1 má vést skrz zástavbu, tady D55 skrz hospodářství. Scénář pořád stejný – kdysi někdo na ŘSD bez znalosti místní situace nakreslil čáru do mapy a pak to tlačí na sílu.

MLB

Pořád je to ale tak, že si stěžuje zlomek místních, zatímco většině by stavba ulevila. A k tomu směřoval můj příspěvek.

mirek

Jenže nemůžeme menšině jen říct Sorry jako, ale je potřeba ten problém nějak řešit.

Berťa

A jak to chcete řešit?

Eduard

Vybudovat ty protihlukové stěny a hlavně efektivně komunikovat s dotčenými subjekty.

Tady na Moravě

No ty kraso, jezedaci asi zamrzli v roce 1987 kdy reziser Troska představil svetu Planickovu metodu.
Nechceme smrad z hnoje nahradit smradem z aut! 😀

Greta

Zamrzl jste vy jezidi jsou zaplaťpánbůh dávno pryč, Agra je soukromá firma a hájí svoje zájmy. Co se vám na tom nezdá? ŘSD chce stavět tak ať upraví projekt, protihluková stěna a propustek je to nejmenší, co mohou udělat.

Tady na Moravě

Jenze jezedakum nevadi ze neni PHS, ale ze jim tam budou jezdit auta misto traktoru. Ta dalnice je v UP a v ZUR desetileti! Dostala uzemni rozhodnuti!

Jaaa

Desetiletí? Kolik?
Není tam ta firma jen tak náhodou dýl, co?

Tady s vaším kolovrátkem „dálnice tu byla první“ opravdu neuspějete.

Andrej

Agra je soukromá firma, hájí svoje záujmy, to ale ešte neznamená, že má pravdu ani, že má na tie jej konkrétne záujmy právo. Diaľnica má právomcné územné rozhodnutie (a povedal by som tie námietky vecne patria do územního řízení (ktoré trvalo možno dekádu)).

A môj osobný názor je, že stavať portihlukovku všade tam, kde sa v okolí pasú krávy, nie je rozumné, estetické, ekologické ani správne.

mirek

Smrad z hnoje nezpůsobuje na rozdíl od smradu z aut rakovinu…

Zlámalík

No a co kdyby se to zahrabalo pod zem překrytým zářezem – krávy se můžou pást, bude ticho a obec nebude obehnaná šedým betonovým plotem z protihlukovky jak v Dachau (Měříně, Ostrovačicích a kdekoliv jinde). Cena prd a efekt maximální.

libcha

Cena prd?

Tak to by se rovnou mohl takhle dálnice stavět plošně v celé své délce, a razantně by ubylo stěžovatelů.

Jestli je cena prd, tak to prosím v prvé řadě zaplaťte před domkem mých rodičů, který jednou zdědím. Dálnice povede asi 50 metrů od něj. Bude tam zářez, takže překryv půjde vybudovat snadno. Předem děkuji.

Zlámalík

No určitě by se dalo takhle stavět všude, kde je kolize s osídlením na povrchu a kde to technicky jde. Nejde o ražený tunel a nevím, co je na tom divného. Já nehájím „stěžovatele“ typu Děti Země, já jen vidím, že ŘSD a S(ŽD)C prostě kreslí a nepřemýšlejí a kašlou na všechny. Dohodou a rozumným návrhem by se vyřešilo mnohé a rychleji.

Jiří Kocurek

Mezi hloubeným tunelem a přesypaným zastropením není až tak velký rozdíl v ceně. Docela pálka totiž bude přesun materiálu pro přesypání u dálnice v lautr rovině. To aby nebyla dálnice pod hladinou desetileté vody, což by bylo sekerou do kolena.

Jaaa

Jak je to s vodními poměry?

BND 30

Pro kanál D-O-L je tam územní rezerva.

Ornyl

NO tak tu si mohou strčit někde, ten utopický projekt se stejně nikdy neuskuteční…

Otakar

Neuskuteční, ale jako záminka odklánět všimné kamarádům to poslouží ještě dobře.

BND 30

Stejně tak je tak rezerva pro VRT. Takového stavby se plánují dopředu.

Jaaa

Jestli spíš tam není mělce spodní voda. Pak jsou stavba i provoz takového zářezu příšerně drahé.

Karl vB.

Toto řešení se uplatnilo po připomínkách dotčených stran u D3 v CB… O aktuálních problémech tady byl článek.

Kodl

A už je zase zadelano na jedno desetiletí plné soudů, odvolání a hlavně oddalování stavby. Klasický příběh.

Eduard

Co tak těm zemědělcům rovnou vyjít vstříc? Aha příliš jednoduché a levné. Dej volovi moc a vymyslí kravinu.
Mám za to že takové věci by se měli vychytat hned ze startu projektu, aby pak nedocházelo ke zbytečným zpožděním a komplikacím.

Bram

Zjevně si nějaký úředník potřebuje dokázat, že je pánem situace. Nějak nechápu, když vybudování protihlukové stěny stojí v podstatě pár korun…

cestující

Spíše není řádný předpis-zákon, aby ten úředník mohl připomínku zapracovat. Pak je jednoduché to hodit na úředníka. Správní řád není jeho výmysl. Tu stěnu jim může postavit ŘSD na základě vyjímky. Úředník jim to přikázat nemůže, když se nemá čeho chytit.

Axel

A tím jste si odpověděl na Vaši otázku…. Problematiku bude řešit soud, který předpokládám nemá expertní znalosti o reprodukčních schopnostech krav a býků (=takže soud bude muset čekat na znalecký posudek a ne jeden)… No a po letech se ukáže jak to má být… Namísto nabídnutí směny pozemků ve vlastnictví České republiky za pozemky těch zemědělců se na to ŘSD,… no víte co.

kolemjdoucí

Axeli, viz moje odpověď na Vaši jinou reakci dole v diskusi.

Gwann

za prvé – pozemky jsou v zásadě už rozkradene (pardon rozprodane). navíc dost možná v místě tak velký kus pozemku ani stát neměl. za druhé – pokud budeme koukat na všechny zájmy, aby se nikomu nezkrivil ani vlásek, tak to tu můžeme zavřít. dálnici nikdo nechce za barákem a sedlák mnohdy ani na svém poli a ekologista nikde. nemám rád auta ani dálnice, ale i tak se obávám, že jsou potřeba. takže se dálnice mají stavět. i když narušují něčí zájmy. za třetí – plaseni krav jako důvod proč nechtit železnici měli v Myte či Chrudimi…v roce 1840. proto jsou… Číst vice »

Jaaa

Výborně, takže kdo bude určovat, na jaké zájmy se hledět může a na jaké ne, když Ústava tvrdí, že každý má nějaká nezadatelná práva?

Nejsou náhodou ta ústavně zaručená práva nakonec o mnoho řádů důležitější než ta dálnice, hm?

A nemusí pak tedy investor postupovat tak, aby ústavou nebo zákonem chráněně zájmy nebyly poškozeny? Co myslíte?

Nebo že bychom třeba vlastně vůbec ani nechtěli být právním státem?

Standa

Tak dají krávam sluchátka jako ve slunce seno…. A budou dojit jak o život

M H

No já teda nevím…ale nebylo by nejjednodušší se domluvit s Agrem, upravit projekt a postavit tam protihlukovou stěnu či protihlukový val osázený stromy či keři? Bylo by to nejrychlejší řešení…a ve výsledku nejspíš i nejlevnější. Stavba by se měla přizpůsobovat racionálním a snadno splnitelným požadavkům místních…a ne jít tvrdě podle paragrafů a případně se soudit…

Jirka

To bychom nesměli být v ČR, kde slovo racionální nemají nemají úřady ve slovníku.

BND 30

O müsli si neslyšel ?

Jirka

Müsli?

BND 30

Racionální výživa

Jirka

🙂 🙂 To zas tak racioální taky není. Víš, co je v tom cukru?

BND 30

Nevím, já radši vepřové nebo hovězí 😄

Gejza

To by ale mohlo přinést problematický precedens. Pak by se na tento případ mohl odvolávat každý podnikatel v živočišné výrobě. Abychom všude nestavěli PHS a valy kvůli dobytku.

Facepalm

Jo, mohlo by to přinejst problematický precedens, že by se stát musel přestat chovat jak za hlubokýho bolševismu? No to by byl fakt konec.

Axel

Přesně tak… Vždyť každý zastánce přístupu „hlava nehlava“ okamžitě změní názor, pokud by se ocitnul na místě těch jejichž živobytí se vyhlédli např. na ŘSD…

kolemjdoucí

Kde konkrétně se stát, tedy my, chováme jak za bolševika, prosím?

Ornyl

Při stavbě dálnic a dalších velkých projektů je to jednání státu velmi podobné době socialismu…V Německu se napřed projednává návrh trasy se všemi majiteli pozemků i ekologickými nevládkami, až se domluví nejméně kolizní trasa, pak se teprve dělá projekt. U nás se napřed dělá projekt, který se teprve konzultuje…Tož tak..

kolemjdoucí

Promiňte, ale je vidět, že o stavbách dálnic v Německu nevíte nic. V Německé spolkové republice se to dělá právě naopak, stejně jako všude na světě. Bez projektu nelze jednat. A mimochodem, kdybyste znal německé zákony ohledně stavby infrastruktury, tak byste tady křičel cosi o diktatuře……

Václav

S výhradou, že bolševikům záleželo víc na dobytku, než na lidech.

Jiří Kocurek

Ne, těm nejvíc záleželo na osobním kultu bezchybného soudruha. Lidi a dobytek šli stranou tak nějak vedle sebe. Pravda, znárodnili krávy, a pak až jejich chovatele.

Kalanis

Bolševikům záleželo víc na dobytku…? Není to náhodou proto, že sami to byli dobytci? Svůj k svému.

X 1

Pokud takovýto precedens eliminuje různá odvolání a zrychlí výstavbu liniových staveb, tak je to jen pozitivní.

Frantisek

To přeci není kvůli dobytku. Původcem nového nechtěného bordelu je v tomto případě dálnice. Otázkou je, zda ke snížení kvality potravin nedojde už jen znečištěním spásané trávy. Inu, kdo chce kam… Škoda jen, že kromě bariéry průchodnosti to takto znamená i bariéru pohledovou.

Facepalm

Samozřejmě, že bylo. Ale problém je v tom, jak se u nás projekty připravují a zejména v tom, kdo je připravuje. V civilizovaných zemích se už ve fázi projektu komunikuje se samosprávmi a všemi, na koho bude mít výstavba dopad, a tak se pak vytvářejí projednatelné projekty. U nás je normál už od dob bolševika neměnnej a asi takovej, že stát něco vymyslí, ŘSD to nechá vyprojektovat nějaký nenahraditelný soudruhy, co to dělaj už od vosumačtyřicátýho furt stejně nejlíp a nepotřebujou se bavit s nějakejma sráčema, co si dovolili tam někde žít, pak se zvedne vlna nevole v místě výstavby… Číst vice »

kolemjdoucí

Strašně mě vždycky mrzí, když se zde zvedne podobná vlna nevole od odpůrců dálnic , kteří používají nepravdivé argumenty. Rozumím, že nemají rádi dálnice a je správné, že mohou svůj názor hlasitě sdělovat, ale prosím pravdivě a ne slušnými slovy. Tenhle web je tak trochu na pomezí populárnosti a profesionality a nevím, proč nemůžeme diskutovat klidně, pane. Problém , o kterém se zde hovoří, je způsoben chybějící legislativou. ŘSD za to nemůže, protože legislativa jim nedovolí zvyšovat náklady stavby bez zákonného zmocnění. To by někdo opravdu chtěl, aby měli volnou ruku? A stát, pane Facepalme nic nevymýšlí, stát jsme my.… Číst vice »

Axel

Pro pana Kolemjdoucí… kde se píše, že ŘSD musí postupovat stylem „když se staví dálnice, tak létají třísky“… Konkrétně z jaké legislativy to vyplývá???

A pokud by ŘSD mervomocí chtělo, tak přes spřízněné poslance by navrhovalo novelu zákona 416/2009 ve smyslu o kterém píšete… Ale nikdy jsem neslyšel, že by např. pan poslanec Kolovratník z Akce Nespokojených Občanů navrhoval nějakou novelu založenou na zdravém rozumu (=navzájem se domluvit), zatímco novely z jeho pera vesměs akorát ubírají práv obyčejných lidí, jež se dostali do kontaktu s ŘSD…

kolemjdoucí

Postupně. Nevím, z čeho prosím usuzujete, že ŘSD postupuje stylem “ když se staví dálnice, tak létají třísky“ – nevím co tím myslíte, nevím kam tím směřujete. Jako nezúčastněný pozorovatel, ale fanda dálnic naopak vidím, s jak šílenou legislativou se musí ti (nejen ŘSD), kdo jsou zodpovědní za výstavbu infrastruktury, potýkat. Obecně jsem radši, když státní organizace a úředníci striktně dodržují zákony, než aby jejich obcházením plnili nezákonně své nebo cizí kapsy. Za druhé jako právník protestuji proti tomu, aby státní úředník nebo organizace navrhovaly změny zákonů. To je úloha politiků, popř. občanů nebo občanských iniciativ. Úředník nebo státní organizace… Číst vice »

Vašek

Ano, máte v lecčem bohužel pravdu… A asi vám i věřím, že úředník, či spíše projektant postupuje přesně podle předpisů (vždyť tu potom kolikrát i v diskuzi voláme)… Ale také by mohl být zkusit být „aspoň trochu aktivnější“… Ale pokud už je ten úředník už tak „znechucený“ těmi našimi předpisy i „námi“ – ano, ve společnosti je čím více kverulantů stěžujících si na každou „ptákovinu“, tak asi těžko po něm můžeme něco chtít navíc…

Správní řád by se měl zjednodušit – kdo se v něm má vyznat, když má 184! paragrafů… To jeden z hlavních problémů a málokdo to vidí…

Jaaa

Legislativa je jedna věc, dobrá vúle druhá. Vždy jde cokoli projednat s místními. Ale to by se muselo chtít.

Viz paní Havránková, kterou jste velkoryse ignoroval.

Ornyl

Že něco schválili politici neznamená, že jde o neměnoou situaci. Kromě toho mnozí z nich si už předem nakoupili pozemku v trase dálnice, aby je mohli potom se ziskem prodat. Proto je pak vemi težké měnit trasy….Pokud nebyly vypořádány oblasti životního prostředí, samosprávy, majitelé pozemků, tak je to o ničem…

Jindra

Pokud není legislativní povinnost uchránit krávy od hluku, pak by vypořádání podaného rozkladu nemělo trvat dekádu, ale mělo by být vyřízeno prakticky obratem.

Eduard

A co tak těm kravám udělat tu stěnu a jako bonus jim tam nasázet nějakou zeleň?

DPP

vždyť jsou to pouze zvířata. Nemají nárok.

kolemjdoucí

Když v tom brání legislativa? Půjdete si za ně sednout, až je obviní policie z rozkrádání?

Axel

Jaká konkrétní legislativa brání použít zdravý rozum??? Je jasné, že zemědělci budou bránit své živobytí zuby nehty

None

Každá naše legislativa. Stačí se rozhlédnout kolem sebe.

kolemjdoucí

Vážený Axeli, všechny předpisy, které uvádím zdola. Ani jeden z nich bohužel nehovoří o ochraně zvěře před hlukem. Takže úředník nemá zákonný podklad, na základě kterého by mohl na místě nechat postavit hlukové zábrany. Těch krav je mi ale fakt líto. Na druhé straně jsem rád, že úředník sám o sobě nemůže dělat co chce, v této zemi. – zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů – nařízení vlády č. 148/2006 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací – vyhláška č. 523/2006 Sb., kterou se stanoví… Číst vice »

Axel

Nepochopili jsme se… Vy, pane kolemjdoucí, jste psal ve smyslu, že je nemravné, aby zemědělci hájili své živobytí, neboť podle
vás existuje jakýsi zákon, že ŘSD NESMÍ použít zdravý rozum, tj. zohlednit ochranu živobytí zemědělců.

Já si myslím pravý opak – jestliže činnost ŘSD je veřejně prospěšná – tj. pro svůj záměr může ŘSD využívat výhody veřejné-prospěšnosti (např. vyvlastňováním), tak je mravné, aby se mohl hájit, ten jehož živobytí může poničit ŘSD…

kolemjdoucí

Vážený Axeli, nenapsal jsem nic takového, že je nemravné….. atd. Prosím přečtěte si znovu co jsem napsal. A aby nebyla mýlka, tímto prohlašuje, že je v pořádku a podle zákona, pokud někdo podle zákona hájí své zájmy! Zemědělcům nic nevyčítám, i když se mohu ptát, jestli jejich žádost a protest jsou vedeny čistými úmysly. Ale mají na protest právo! Zákon neexistuje dle mne, ale dle skutečnosti. Sorry jako. A ŘSD není veřejně prospěšná instituce, ale státní organizace. A ano, máte pravdu. Nechci, aby rozhodovala dle zdravého rozumu, ale podle zákona. A za zákony odpovídáme my všichni ostatní. Rozhodování dle zdravého… Číst vice »

Jakub P

Žádný zákon nikdy nemůže jít do takových podrobností, aby předvídal všechno. Požadavek, aby státní organizace postupovala podle zdravého rozumu v rámci mantinelů, které jí dává zákon, je naprostej základ, kterej bychom měli chtít od všech státních organizací. To totiž nejsou věci, který by, jak se snažíte tvrdit, musely jít proti sobě. Naopak je na místě, aby taková státní organizace, když narazí na místo, kde je zákon v rozporu se zdravým rozumem, na to zákonodárce upozorňovala. Nemusí mít zákonodárnou iniciativu (souhlasím, že to už by bylo příliš), ale může, stejně jako jakýkoli občan, své návrhy nebo jen informace o problému poslat… Číst vice »

Leinad

Takže pokud úředník ŘSD zaplatí protihlukové opatření a navíc soudní řízení, tak je to pořádku.
Pokud by zaplatil samotné protihlukové opatření, tak by šel sedět za to, že se chová nehospodárně (utratí málo).

Kalanis

Požadavek na státní instituce jednat s péčí řádného hospodáře. Tedy ten, na kterém se utrácí peněz nejvíce. Protože jinak se může stát, že ten, kdo odchylku od zvyklostí bez dalších papírů schválil, poputuje do tepláků.

Jakub P

A jsou zbytečná zdržení o X let, která stojí stát i občany spoustu peněz, kvůli spíše iluzorní úspoře částek, které jsou zlomkem těch škod, v souladu s péčí řádného hospodáře?

Kdo je řádnější hospodář: ten, kdo má nižší náklady, nebo ten, kdo má vyšší zisk (třeba právě pro to, že ten druhý dělá pro zákazníky a dodavatele občas i něco navíc, co mu přímo nenakazuje smlouva jako povinné)?

V případě státních organizací: hospodaří řádněji ta, co má nižší náklady, ale mizerné výsledky, nebo tak, která má náklady sice o něco vyšší, ale výsledky mnohonásobně lepší?

Kalanis

Podle stávajících předpisů je správný hospodář ten, kdo je schopen ty náklady řádně doložit. To celou dobu není o tom víc nebo míň peněz, ale o dostatku papírů. Poděkování pošlete do sněmovny, na soudy, policii a prokurátorům. Nebo spíš těm, kteří to ve volnější podobě zneužívali.

ABC

Já bych zkusil Pláničkovu metodu

BND 30

A nebo jim tam nějakou protihlukovou stěnu/paravánek postavit. Ona i kráva je jenom člověk…

ABC

a co teprve vůl 🙂

Xapadlo

Rád bych zůstal optimistou. Řízení se tedy protáhne cca o 2-3 roky, takže se můžeme těšit že už v roce 2030 se po dálnici projedeme. A když pánbůh dá, tak zhruba v tomtéž roce se dočkáme i D1 okolo Přerova, takže bude na co navazovat.

Zlámalík

Máte v letopočtu chybu. 2130.

Frantisek

Budete se mít kde projíždět, tak to je fajn…

Ornyl

Osobně mně je to ukradené, jedzím do Olomouc ze Vsetína co měsíc a zcela mně stačí současné silnice. Roční dálniční známku jsem nikdy neměl a vůbec o ní neuvažuji…

BND 30

O tom jsme tu ale nikdo nepochybovali