Infrastruktura Silnice Stavebnictví

O miliardu levnější. Stavební firmy chtějí kvůli krizi za nové dálnice podstatně méně, D55 je posledním důkazem

Vizualizace D55 u Starého Města. Foto: ŘSD
Vizualizace D55 u Starého Města. Foto: ŘSD

Obavy z budoucího nedostatku práce začínají výrazně zlevňovat velké dopravní stavby v Česku. Důkazem je zatím největší silniční zakázka, u které byl termín pro podání nabídek od doby vyhlášení nouzového stavu.

Úsek nové dálnice D55 Babice – Staré Město nabídlo nejlevněji postavit sdružení firem Eurovia a Strabag, které požaduje 2,849 miliardy korun. Druhé M-Silnice ve sdružení se slovenským Doprastavem bylo o 37 milionů dražší. Do soutěže se přihlásily ještě stavební společnosti Skanska a sdružení dvou firem Metrostavu. Všechny nabídky byly výrazně pod odhadovanou cenou 3,94 miliardy korun, nejlevnější o 28 % níže. Vyplývá to z oznámení o přijatých nabídkách, které Ředitelství silnic a dálnic zveřejnilo na svém profilu zadavatele. Hodnoticí komisi teď čeká posouzení nabídek, vyhlášení vítěze se čeká v září.

O stavbě 8,5 kilometru dlouhého úseku se mluví přes 15 let, už deset let má platné územní rozhodnutí. Nahradí především stávající přetíženou silnici I/55 v úseku od Otrokovic k Uherskému Hradišti. Součástí stavby jsou tři mimoúrovňové křižovatky MÚK Staré Město-sever, MÚK Staré Město-jih a část MÚK Babice (pouze větev). Hotovo by mělo být v roce 2023.

Na trase už provádí specializovaná firma pyrotechnický průzkum. Důvodem je fakt, že vede podél koridorové trati Bohumín – Břeclav, která byla za druhé světové války bombardována. Proběhl i základní archeologický výzkum.

ŘSD chce s D55 pokračovat dál k Moravskému Písku a Břeclavi, na severní části se staví obchvat Otrokovic, na něj pak naváže úsek Babice – Napajedla.

35 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Eduard

Jen tak dál a houšť. Včera bylo pozdě. Měl bych takový dotaz. Proč ta D55 rovnou nepostaví k D2 a neprotáhne dál do Rakouska, kde by se napojila na jejich dálniční síť? Předem děkuji za odpovědi.

FlyingJ

K D2 se postaví, plán zprovoznění 2028-2030 viz mapová aplikace ŘSD. Dál bude pokračovat I/55 obchvat Břeclavi.

Eduard

Tak to jsem něco přehlédl. Budu se muset na to podívat. Takže teď už jen napojit D55 na rakouskou dálniční síť.

Jirka

A na železnici se zlevnění nekoná.

Radovan Komínek

Až bude na železnici trh, bude se zlevnění konat také. Nejde pouze o ceny stavebních prací, ale také o moduly k ETCS, kdy jedno zařízení je v ceně dvou až tří hodně luxusních automobilů, což je naprosto nelogické.

Vlastik

Tak šup šup, hlavně ať už je D55 hotová a ne jenom jeden úsek, ale rovnou celá.

Jirka

Od Bzence po Rohatec je ptačí oblast, takže na nějakou rychlou výstavbu rovnou zapomeňte. Možná tak po 20 letech přetahování se s ekologickými organizacemi.

milanek

Má to být v polovičním profilu, zastřešené a snad už je i EIA, tak bych to tak černě neviděl.

Eduard

Poloviční profil není dobrý. Mnohem lepší je plný profil. Už jen proto, že u plného profilu nehrozí omezení rychlosti a má mnohem větší kapacitu.

Asd

Tak ať ekologové místo keců a obstrukcí udělají něco pro lidi a pro přírodu a ty ptáky přestěhují. Ať jim o kus dál vybudují nový domov vvv
vybudují nový domov.

Asd

Toho by měl stát co nejvíce využít a konečně dostavět dálniční síť.

Miros

Už ať úsek stojí, je třeba a hodně.

pkajetan

Tak šup, začít podávat trestní oznámení, z jakého že to důvodu byly stavby v předcházejících letech předražené. Už se těším na důvod: „bylo draho protože nebyla obava“ … (krást? dodávám!?)

Jiří Kocurek

Tak až vám v obchodě nabídnou 20 % zdarma, můžete se okamžitě realizovat.

Kubrt

Jaký konkrétně trestný čil se domníváš, že byl spáchán?

Eduard

Samozřejmě, že žádný. Pán nejspíše zapomněl, že je u nás něco jako tržní ekonomika. Že na jedné straně stojí poptávka a na druhé nabídka. Taky bych chtěl koupit byt v Praze za půl milionu Kč, jenže nevím proč mi jej nikdo nechce prodat 🙂

Vladimir

Skoda, ze nachystanych stavebnich projektu neni vice (vychazim z clanku, ktery byl nedavno publikovan v deniku e15). Stat musi stavet vzdy a to i kdyz jsou prace levne a i kdyz drahe. V prvnim pripade, by se mel radny hospodar mel predvest a ukazat vsem danovym poplatnikum jak umi zachazet s jejimi penezi. Krasne jde videt jak Polsko stavelo i v letech 2008-2015 a kolik km byli schopni postavit a kolik jsme toho postavili my. Kazdy vi, ze krize je prilezitost, tak ji pojdme vyuzit.

Asd

Tak to máte pravdu. O to víc je smutný že stát nedovede sám vyhovět požadavkům, které si sám vymyslel.

Tomáš V.

Stát není 1 člověk, stát není ani 5 člověků. Tohle je s větší nebo menší mírou vlastnost každýho systému.

Jirka

Nejsou kapacity v přípravě a pokud by se stavělo víc, tak by byly i vyšší ceny.

Eduard

Jak to? Podle mě, teď je ideální doba na budování infrastruktury, protože soukromé firmy v souvislosti z krizí pozastavují projekty a stavebníci jsou rádi za jakoukoliv práci. Proto rádi půjdou s cenou dolů jen, aby se uživili. Něco jiného je shánět stavební kapacity, když každý staví a něco jiného je poptávat když lidi nemají práci. Ti manažeři těch stavebních firem nejsou žádní blbci. Jistě si dobře spočítali, že je lepší státní vrabec v kapce jak mnohem tučnější holub na střeše.

Sitgestravel

Tak sup ted rychle levne postavit Praha Liberec VRT, konecne to snad ekonomicky vyjde. A co se usetri, muze padnout na uplatky.

Jirka

To není v TEN-T, takže nelze čerpat peníze, které jsme do EU poslali. Přerozdělené peníze z EU je potřeba nejdříve prostavět, což se za celou příští EU sedmiletku 2021-2027 nemusí podařit.

PatriK

Přesně podle očekávání. Všechny soutěže z posledních měsíců se měly zrušit a vypsat znova.

pkajetan

A zapojit NKÚ, ale to je jen můj vlhký sen …

Jiří Kocurek

Tak tohle byste u soudu projel na celé čáře. Jaksi nemůžete vypovědět podepsanou smlouvu jen proto, že teď by to možná bylo levnější.
Co kdyby vám dal zaměstnavatel výpoveď, že možná pak budete pracovat za míň? Aha, ale jiným ano.

PatriK

Psal jsem zřetelně o zrušení soutěží a nikoli o zrušení podepsané smlouvy.

Hona

Soutěž končí podepsanou smlouvou 🙂

PatriK

Pokud ovšem není soutěž zadavatelem v průběhu zrušena. Obvykle má zadavatel možnost zrušení v soutěžních podmínkách uvedenou.

Petr

Jenže veřejnou zakázku také nemůžete jen tak zrušit. Musíte mít zákonný důvod.
Zrušení soutěže ale i tak nemá logiku a dokladem je právě tato zakázka. Vyhlášena byla totiž již v prosinci 2019.

Sitgestravel

Muze si to od zacatku vyhradit, ze je bez dalsiho zrusi.

Petr

Pak zvyšujete riziko pro soutěžícího a ten si to promítne do ceny. Obávám se ale stejně, že to nelze tak snadno, jak píšete. A už vůbec ji nelze zrušit z důvodu financování a o týden později ji znova vypsat. To si u lukrativní zakázky projdete UOHS a soudem.

Petr Čížek

….a všechny ty, co vypisovali soutěže původní, by bylo nejlepší zavřít až zčernají, že.

Jiří Kocurek

Idálně do uranových dolů. Zákon nabídky a poptávky je buržoazní pavěda, ceny se přece nemění.

Eduard

Přesně tak. To si dovolili moc zlevňovat, když je krize. Takto ten ráj na zemi nevybudujeme. Já bych je poslal všechny do USA na genderovou a rasovou převýchovu, tam by je naučili těm správným moresům 😀