Silnice

D10 má první úsek s třemi pruhy, u Mladé Boleslavi ho otevřeli s předstihem

Rozšířená D10 u Mladé Boleslavi. Foto: ŘSD
Rozšířená D10 u Mladé Boleslavi. Foto: ŘSD

Na dálnici D10 je první třípruhový úsek. Společnost Eurovia předala Ředitelství silnic a dálnic  tři týdny před termínem rozšířený kus dálnice mezi exitem 44B na Mladou Boleslav a sjezdem 46 do Kosmonos. Na jednom z nejvytíženějších úseků celé dálnice má rozšíření zvýšit bezpečnost. K rozšíření došlo jen ve směru na Turnov.

Stavba vyšla na 22,7 milionu korun. „Jedná se o propojení připojovacího a odbočovacího pruhu mezi dvěma mimoúrovňovými křižovatkami. Jejich propojení zjednoduší pohyb dopravy bez nutnosti zařazení do průběžných jízdních pruhů dálnice, což výrazně přispěje ke zvýšení bezpečnosti a kapacity řešeného úseku,popsal mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Uvedený úsek je výrazně zatížen tranzitní dopravou, k dálnici se na místě připojují silnice I/38 a I/16, navíc je zde velmi silný ruch v podobě silniční nákladní dopravy mezi dodavatelskými sklady v Řepově a hlavním výrobním závodem Škody Auto.

ŘSD u Mladé Boleslavi chystá ještě další velkou akci: rekonstrukci celé křižovatky Kosmonosy. Ta počítá s okružní křižovatkou nad dálnicí i s výjezdem na novou přeložku silnice I/16 do Martinovic. Stavba za čtvrt miliardy má začít v roce 2021. Úpravou má projít také křižovatka v Bezděčíně.

Mezi Prahou a Mladou Boleslaví má postupně dojít k rozšíření D10 na šest pruhů. ŘSD musí zatím pro první úsek z Radonic do Svémyslic přepracovat svoji žádost.

40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hanzi

Jenže než bude na D10 tripruh až k Boleslavi, ještě hodně vody v Jezeře protece. Ale začalo se a to je důležitý.

FlyingJ

Dle fotky a dle vyjádření ŘSD to bohužel není žádný nový třípruh, ale jenom kus dálnice s kilometrovým připojovákem/odbočovacím pruhem…

MildaIV

Proč bohužel? Není dúležité, jak tomu říkáte, ale jak to pomúže dopravě…

FlyingJ

Máte pravdu. Reagoval jsem na možná trochu velkolepý nadpis.

Poudy

No, rozšíření.. odstavný pruh chybí a celé je to jen takové prodloužení připojovacího/odbočovacího pruhu, rozhodně levý pruh nebude využívat nikdo, kdo pojede tranzitně okolo těchto sjezdů. Ale určitě to velmi pomůže, jen si na rozšíření nějakého toho úseku D10 ještě velmi dlouho počkáme. (Úsek u Počernic bude asi takové rozšíření, jako tohle) Mimochodem nebo někdo, jestli je v plánu to stejně udělat i ve druhém směru?

Poudy

Pardon, samozřejmě pravý pruh 🙂

Petr

však to byl ale cíl, celé je to vyznačené jako připojovací/odbočovací pruh (jiná přerušovaná čára), takže řidič ani není povinen využít pravý… tady bylo cílem, aby auta najíždějící na km44 a sjíždějící na km46 se nemotaly do průběžných jízdních pruhů, protože takových aut je poměrně dost…. podobné řešení je už od novostavby např. na D55 u Hulína mezi sjzedem Hulín a křížením s D1…

Michal

Podobná řešení vznikají i při modernizaci D1, např. před sjezdem na 112. km od odpočívadla ke sjezdu. Jinde se zase propojují odbočovací/připojovací pruhy s těmi stoupacími.

Daniel Bečvář

Už jsem měl možnost vyzkoušet a je to super. Tohle se vážně povedlo. Co mě příjemně překvapilo, je rychlost s jakou to bylo provedeno. Poprvé jsem o tom slyšel až letos, v září to zahájili a už je hotovo. Taková D1 u Brna se „rozšiřuje“ už asi 20 let, bohužel pouze na papíře. Tohle je sice jen krátký úsek, ale dost výrazně pomůže. Snad se brzy dočkáme i té přeložky I/16 a MÚK Kosmonosy.

Marťas

Podle fotografie je ovšem „rozšíření“ jen jiné slovo pro odstranění odstavného pruhu. Je to tak na celém úseku?

Pavel

Je tam nouzový záliv.

Petr

no rozšířit se to trochu muselo, protože odstavný byl příliš úzký

Petr

no na D1 kolem Brna je to nerovnatelně složitější situace (mosty, náspy a hlavně se má kompletně přestavovat dálniční křižovatka D1/D2 která způsobuje největší kapacitní problémy – průplety mezi směry Bratislava>Praha a Ostrava>Bratislava), navíc tady se ta dálnice defakto nerozšiřovala, nebo jen minimálně….
Ale ono i na D1 je snad v příštím roce plánované provizorní rozšíření na 3 pruhy (jízdní pruh místo odstavného a vybudování SOS zálivů) do doby než proběhne plnohodnotná stavba… Provizorní rozšíření je v plánu na Km 194-196 a Km 203-210

JarynJarin

A vzhůru všichni prostředním a nejlépe 90 km/h max. Dyť on ten pravej stejně potom končí…. a taky to ve středním míň žere…

Tomáš V.

Je to marne, je to marne, je to marne. Bohuzel.

Zrzek

Ono je tak, ale projektované. Jde vlastně jen o prodloužení připojovacího a odbočovacího pruhu. Víš jaký by to byl bordel nad Jičínskou vjet vpravo a před Kosmonosy zase vlevo. Jde o minimalizování vjezdu do průběžných pruhů a následného vjezdu do pruhu odbočovacího. Nájezd i sjezd v těchto místech byl poměrně krátký a hustota dopravy vysoká.

JarynJarin

To je i na D1 u N.Jičína… akorát že to.má několik km a stejně jedou všichni středním, takže to postráda smysl.

Petr

srovnáváte nesrovnatelné.. na D1 je regulérní 3-pruhová dálnice o délce 15km od spojení D1+D35 po rozpojení na D1+D48 a tam se má jezdit vpravo… zatímco tady u MB je jen propojen připojovací s odbočovacím pruhem s tlustou přerušovanou čárou, takže se při průběžné jízdě nový pravý přídatný pruh používat nemá…

JarynJarin

Neviděl jsem, jak je to značené. Každopádně bych byl tedy opatrný s titulkem třetí jízdní pruh.

Marťas

Je jedno, jak to kdo projektoval. Na dálnici mimo obec se jezdí v pravém pruhu, správně by do něj měli všichni na ty 2 km přejet.

Michal

Probůh, to ale platí jenom v případě průběžného jízdního pruhu, což zde není splněno. A průměrně inteligentní bernardýn za volantem to pozná podle jiné kadence přerušované čáry.

Marťas

Z té jedné jediné fotky toho moc vidět není. Jestli to je, jak píšete, pak ovšem stejně nejde jet pravým pruhem ty 2 km, protože připojovací pruh slouží pro zařazování do průběžného pruhu.

Paja

A odbočovacím pruhem taky nejde jet 2 km?

Marťas

Jde, ale přímo ze zákona je určen pro „vyřazování vozidel z průběžného jízdního pruhu“.

Martin V.

Slyšel jste někdy termín průplet? To je spojený připojovací a odbočovací pruh do jednoho. V Praze v Blance je to taky – v celé délce mezi jedním vjezdem a dalším výjezdem jsou tři pruhy, z toho pravý je oddělen „hustou přerušovanou čarou“. Přesně stejná diskuse se tu vedla už v srpnu u článku informujícího, že se to u MB připravuje. Podívejte se na obrázek 11 na straně 33, tam je to srozumitelně nakreslené http://www.pjpk.cz/data/USR_001_2_8_TP/TP_133.pdf Ten, kdo najede na D10 a hodlá po ni pokračovat dál, ten se samozřejmě zařadí do průběžného pruhu, jakmile to bude možné. Kdo ale hodlá na… Číst vice »

Marťas

Co je nejasné? Že průplet není průběžný pruh, ve kterém by se takhle mohlo jet až na další exit (ve vámi odkazovaném materiálu na str. 82 se píše o oddělení průpletového úseku OD průběžného pruhu). Mně je jasné, že v praxi se většinou všichni srovnají, spíš se ptám, jak je to správně teoreticky. A jestli chcete konkrétní úlohu k řešení, tak tady je: řidič jedoucí od Prahy najede do pravého pruhu (odbočovacího) a předjíždí pak zprava auta jedoucí ve středním a levém pruhu, před exitem 46 z pravého (připojovacího) pruhu se připojí zpátky do středního (průběžného) pruhu. Postupoval podle předpisů?

Martin V.

Předesílám, že nejsu dopravní teoretik, spíš se snažím jezdit tak, jak mi to vyhovuje u ostatních a nedělat to, za co sám jiným nadávám. A docela mi to funguje (vč. třeba používání zadních mlhovek). Tím, že průplet kombinuje připojovací a odbočovací pruh do jednoho souvislého celku, považuji za zcela korektní, když připojující se vozidlo jede stále tímto přídatným pruhem pokud ví, že ho později použije pro odbočení. Vámi popsané předjíždění považuju za vychcanost a nejezdím tak. Pokud se vyřazuji z průběžného pruhu do dlouhého odbočovacího (či průpletu), tak raději dřív než později. Totéž u zařazování do průběžného (ale teprve až… Číst vice »

HonzaX

Někdo by si měl zopakovat autoškolu.

Marťas

Ano, těch 16 mínusářů, kteří nesouhlasí s názorem, že na dálnici se jezdí v pravém pruhu, by si mělo alespoň přečíst zákon o provozu na pozemních komunikacích.

Zrzek

Jezdí, ale ještě záleží na vodorovném značení, nad ním je svislé, světelné, přechodné vodorovné, přechodné svislé a přechodné světelné a úplně nad tím je policajt. Na pokyn policisty můžu projet i červenou na semaforu nebo železničním přejezdu.

Zrzek

A od toho je tam vodorovné značení, které to odděluje. Jestli se budou všichni cpat vpravo a potom zase vlevo o nemuseli ani dělat to tam bude věčně stát a samý tukance. Do pruhu pro pomalá vozidla např. D5 se taky asi nebudete cpat. Na D8 u Lovosic pokračuje připojovací jako pro pomalá vozidla. Průšvih je ten, že někdo umí část pravidel a další navazující už nezná. Ne testy, ale zkoušky typu položit otázku a žák ať na ni odpoví svými slovy. Tak jedině něco pochopí něco. Testy se nasprta každý jak opice.

Marťas

S vodorovným značením souhlas, ale na fotce není vidět celý úsek, což mě spletlo. (Psal jsem to pak v dalším příspěvku.)

Zrzek

Ještě lepší varianta. Most přes D10 ze zóny Řepov přímo do škodovky. Zásobování z této zóny by prakticky nezatěžovalo provoz po I/16 a R10.

Petr

to by si musela zainvestovat sama Škodovka

Petr

Sice je to jen drobná úprava, ale pomůže to hodně a upřímně jsem dost překvapený, že se v téhle zemi něco stihlo takhle rychle. Takže palec nahoru.

Zrzek

Neříkám, že nepomohla, ale jde o to jak to budou brát řidiči a jak rychle pochopí systém. Jo rychlost překvapivá. Škoda, že se takhle nebudují a neopravují všechny dálnice u nás.

Zrzek

Nejvíc by pomohla propojka Řepov MÚK Kosmonosy, která by odvedla provoz mezi sklady a Škodovkou, ale z této varianty nekoukají peníze z výběru mýta.

Arimatejsky

Jakého mýta? D10 je mezi exity 40 a 46 bez poplatku. Příště více zjišťujte fakta než začnete konspirovat.

miky

Mýto: D10: Praha, Satalice – Ohrazenice (exity 1-71)

Zrzek

Ano, ale jen pro vozidla používající známku. Náklaďáky a autobusy normálně platí mýto. I značky jsou preskrtla známka nikoliv preskrtle M v žlutém kolečku. Jsem totiž místní a vím, že se to normálně platí a ne jen pípnutími krabičky, ale i na výpise mýtných transakcí. Bez mýta jsou jen kousky úseků u hranic.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO