D1 bude připravena pro autonomní vozidla, CETIN nachystá úsek u Ostravy

Dálnice D1 v Ostravě. Foto: Jan SůraDálnice D1 v Ostravě. Foto: Jan Sůra

Na přípravě legislativního rámce umožňujícího provozovat v Česku automatizovaná vozidla v běžném provozu v současné době intenzivně pracuje také ministerstvo dopravy.

34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
panda

Jestli si představujete autonomní auta jako něco, kde si sednete na zadní sedačku a ono to pojede samo, tak taková nikdy nebudou. Nebo aspoň ne dřív než za 50 let. A do té doby se jim ta dnes budovaná technologie rozsype.
Tak vůbec nevím k čemu to dnes bude…

Jaaa

To píšou. K hraní si.
Buď se to u nás testovat a rozvíjet bude, nebo ne. 😉

Jaaa

A na dráze za těžký miliardy zcela neautonomní centralizované ETCS s CDMA. Není nad pokrok.

sedaondrej

CDMA ? To už je pár let vypnuté.

Vojtěch

Není tam spíše 2G EDGE ?

Leinad

Nebyly úseky D1 připraveny už při první stavbě, indukční smyčky někde přes Vysočinu?
Co tam dělají, který výrobce aut to považuje za dobrý nápad a využivá – já bych čekal, že autonomní auto musí být kompatibilní a umět jezdit po nevybavené silnici.

Kodl

To je moc pěkné, mně by popravdě stačilo co nejrychleji dostavit základní dálniční síť a urychleně okruh kolem Prahy. 👍 Sorry za Off-Topic.

Jarda

Zatím jen na dálnicích, pokud vůbec.
Na ostatních silnicich to nebude.
To by bylo aby celou síť všech cest museli pokrýt touhle technologií.

libcha

Je to samozřejmě jenom takový přednáznak nějakého testovacího experimentu, ale já tento směr vývoje velmi vítám. Myslím si, že zatímco vyvinout autonomní auta, která by byla schopna jezdit automaticky na těch a takových silnicích, kde dnes jezdí živí řidiči, je velký problém; upravit i silniční infrastrukturu tak, aby s auty spolupracovala na řízení a předávala jim všechny potřebné informace (které tak nebude nutné „vykoukat“ z obrazu kamery) je naproti tomu velmi vhodné a mělo by vést i k brzkému cíli: — a to je plošný provoz autonomních aut, a z toho vyplývající důsledky, mimojiné vyšší bezpečnost a ušetření času lidí,… Číst vice »

superhero

Hezký článek, který posuzuje např. technologii adaptivního tempomatu vs spotřeba paliva. https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/chcete-jezdit-usporneji-duverujte-radeji-sobe-nez-chytremu-t/r~77bd8f78f43611e6984a002590604f2e/
Spotřeba energie u případného plně autonomního auta musí vystřelit ještě výrazně víc a to nemluvě o tom, pokud bude v autě sedět průměrně jen 1,2 člověka. K tomu spotřeba energie té infrastruktury také nebude zadarmo.
Další díl z cyklu, mysleli to dobře, ale dopadlo jako vždy.
Proč se cpe do silniční dopravy, která je ze své podstaty a stávajícího principu fungování energeticky neefektivní ještě tolik dalších peněz na zvýšení energetické náročnosti silniční dopravy?

Pedro72

Nechápu, proč by měla „vystřelit“. Ale když už jste otevřel téma adaptivního tempomatu… AT neřídí auto sám, jako řidič musím reagovat na dopravní situaci, na dálnici volit pruh, když je to výhodné, můžu pracovat plynem atd. Kdybych nechal AT rozjíždět a brzdit podle jeho vůle, tak samozřejmě spotřeba vyskočí. Ale proč bych to dělal? S CH-R jezdím velmi podobné trasy dlouhodobě za 5,5 l, s AT nebo bez AT. Ten test mi připadá předpojatý. Už jen podle věty „z pohledu ostatních řidičů udržuje od vozu před vámi příliš dlouhý rozestup“ soudím, že řidič ani nenašel správné tlačítko, jinak by věděl,… Číst vice »

superhero

Ta spotřeba je navýšená, protože vezete sebou „malé výpočetní datové centrum“ i když styl jízdy v tom asi také hraje roli.
Se zapnutou klimatizací se také spotřeba zvyšuje 😉

Jan Tichavský

Na malé výpočetní centrum vám bohatě stačí 100-200W, dnes možná i míň. Schválně, kolik je to procent z celkového průměrného výkonu vozidla?

Jiří Kocurek

Přitom noťasu stačí zdroj 65 W a to má výpočetní výkon úplně někde jinde, než jaký je potřeba pro adaptivní tempomat.

Vákonv v řádu kW odebírá spíš klimatizace.

Jakub Kováč

Z Vašeho příspěvku plyne velké znepokojení a to zejména při otázce, kterou si u některých komentářů ve zdejší diskuzi kladu opakovaně – kolik dalších lidí v naší společnosti má stejně zkreslené představy, nejen o těchto technologiích, jako Vy?

Pokud nemáte přehled o tom jaký má zhruba příkon klimatizace oproti příkonu celé řídící jednotky, resp. jaký má dopad využití funkce adaptivního tempomatu na odběr celkové energie daným vozem, doporučuji si k tématu alespoň něco přečíst, než začnete šířit další dezinformace.

Jiří Kocurek

On tam veze mainframe, aby to žralo 10 kW?

micek

Zrovna adaptivní tempomat je ještě dost hloupé zařízení z hlediska spotřeby – jeď kolik je nastaveno a když nemůžeš, tak počkej než budeš mít před sebou volno 🙂
Netuším, proč by u plně autonomního auta měla spotřeba vystřelit. Když se autonomnímu řízení předá více informací o situaci před autem, může na to lépe zareagovat a spotřeba (nejen paliva) bude spíše nižší.

micek

Navíc plně autonomní řízení může přinést i nižší tlak na rychlost (~ tj. ještě nižší spotřebu), když místo vystresovaného řidiče „honícího minuty“, zde bude ten stejný člověk, ale v roli cestujícího, který bude sledovat videa na youtube, netflix nebo číst články zdopravy 😉
Tam bude imho úplně jiné vnímání času a spíš vyšší tlak na plynulost (příjemnost) průbehu cesty.

superhero

sledováním yt, netflixu v super max rozlišení ale jen dál zhoršíte celkovou energetickou bilanci 🙂

Jan Tichavský

O jednotky wattů 🙂

micek

ok, tak může hrát šachy, karty, na kytaru… 😀 Na druhou stranu ta auta nemusí to tolik svítit/používat stěrače…, když „sledují“ okolí jinými senzory 😛

Jiří Kocurek

Pozor, šachový program dokáže sestakramentsky vytížit počítač, pokud ho necháte počítat tahy.

superhero

Výpočetní výkon. Povezete sebou „malé datové centrum“, který musí zpracovávat ve velmi krátkém čase neuvěřitelné množství velmi variabilních vstupů každou sekundu jízdy. To, co normálně dělá váš mozek (jakožto energeticky nejnáročnější část těla) bude dělat stroj. čím větší provoz, tím více dat ke zpracování.
Má to smysl třeba u vlaku, asi i u autobusu nebo kamiónu, ale u osobních aut mi to příjde jako nedomyšlené energetické šílenství.

Walker

Predstavte si, ze uz se da sdilet i vykon. Tzn. „male datove centrum“ nevozite v aute, ale je ve velkem datovem centru nekde na druhy strane zemekoule. Jen je k tomu potreba rychle pripojeni. Slozite vypocetni operace jsou provedeny v datovem centru a jen vysledek je poslat konecnemu uzivateli.

Co tam mate dal?

Jirka

Dá se výkon sdílet pro snímání, syntézu a vyhodnocení obrazu z několika čidel (optická, LIDAR, další) v dostatečné frekvenci pro jízdu automobilem za běžných podmínek s dostatečně rychlou reakční dobou?

PvvS

Takže se nevozí nic navíc, než už dnes mají auta s lepšími asistenty.

PeDazOl

A bude to ta část skákacího polygonu okolo Ostravy? Tak to jsem úplně klidný… .-)

Frantisek X

Tam je nějaký polygon, čili (česky) mnohoúhelník?

Twix

Ano, ty schody na vozovce mají z profilu tvar mnohoúhelníku.

PetrD

mnohem delší a horší je za Bytomem u napojení A1 s S1

Dalnice

To ovsem mistni sebemrskaci nechteji slyset…

Jožin z Bažin

Tam dálnici spravuje ŘSD? 🙂 🙂 🙂