CZ LOKO zmodernizovalo poslední „Belgičanku“
Poslední lokomotiva EffiLiner 300. Foto: Dalibor Palko / CZ LOKO
Zkušenosti z této modernizace CZ LOKO využilo při stavbě první duální lokomotivy DualShunter 2000.
Zkušenosti z této modernizace CZ LOKO využilo při stavbě první duální lokomotivy DualShunter 2000.
Ty lokomotivy mají pro dnešní dobu dost malý výkon (i pro nákladní dopravu). Neví někdo, proč se nevyužil aspoň původní výkon belgických Class 12, tj. 3130 kW?
Skvelé mašiny no. Prefukuje to, hučí to, skáče to, je to nespoľahlivé, nemá to výkon, kĺže to aj za sucha, kúrenie na prd, kompresor spôsobuje infarktové stavy, nesmiete ju odstaviť pokiaľ mrzne, zamŕzajú obrazovky. No snáď som nič nezabudol. Radosť s tým jazdiť. Ale má to aj zopár dobrých vecí. Jednoduché ovládanie a skvelú automatiku.
365 jsou fakticky první elektrické HV od CZLoko, uvidíme, jestli se poučí z případnych chyb.
K prokluzování přispívá nevhodný převodový poměr. Loko byli púvodně určeny na tahání lechkých rychlíkú a zpřevodovány na 160kmh. Při reko tam ty převodovky zústali.
Pokud je to pravda, tak se výrobce moc nepředvedl. Převod na 160 a výkon pod 3 Mega nejsou úplně ideální kombinace pro náklady. Už jen kvůli oteplení trakčáků i náchylnosti ke skluzu. Chápu, že elektrovýzbroj spolkla moc peněz a na úpravu převodu už nezbylo. Jak se s nimi jinak jezdí v běžném provozu, co nejčastější závady atd?
Na prázdné a lehké náklady dobrý, jinak nejdou ani do dvojice. Na rozjezd je s tahem třeba šetřit, jinak klouže. Závady 🙂 lehká porucha měniče, střední porucha měniče, těžká porucha měniče. Chyba indikace smyčky napájení, jízda Bv-Pv přes super změnu soustavy kde se na AC věčně stahuje se pravidelně něco jebe, nahodile. Příjemná je auto detekce AC/DC a krátká doba možnosti jít opět do tahu, ARR, mikrovlnka a lednice. Prostor pro ECTS má připraven
No ale pokud má převod „do rychla“, tak to náchylnost na skluz naopak snižuje. Takže problém je někde jinde, ne v převodu.
Dlouhej převod může ke klouzání přispívat dost těžko…
Nemáte pravdu. Je to naopak.
To jste mi připomněl jak někteří fírové dlouho vzpomínali na dotazy zacvičujících se slovenských strojvedoucích na nová tornáda, které tehdy měly zajímat zejména 3 věci: Automatizácia, klimatizácia a kúrenie. Ale jinak je ta mašina velice hezká a snad se postupně ty mouchy povede vychytat.
Ví někdo kolik se těch lokomotiv dovezlo? Nejsem si zcela jist, zda namísto 9 ks jich nebylo dovezeno celkem 12.
Mám za to, že se dovezlo opravdu 12.
Dovezlo se 12, a co si pamatuju, tak se 3 se počítalo jen na díly.
Děkuji Vám i Hajnému za upřesnění.
Na ty DualShuntery se hodně těším, pokud se lokomotiva povede, tak by v ČR našla velké uplatnění.
A u koho? On už někdo vypsal třeba výběrové řízení?
Doba v ČR ještě nedospěla… (konverze, nízký výkon Dualshunteru, emise pro ty, kteří na to jedou…).
Tady se na „Dunihlavy“ a „Bardotky“ montuje ETCS a akční rádius jednosystémových lokomotiv je dosti omezen.
Duál 3 kV + diesel je jen začátek.
Koukni se jim na stránky…
Buď 3 kV nebo 25 kV + diesel….
Co asi teď s naprosto chaotickou konverzí v ČR???
Zapracuj si do toho třeba dotační program (jakýkoliv)…
Netušíte, zda Siemens plánuje Vectron Dual Mode i pro 25 kV 50 Hz? Případně pokud by byl zájem od dopravců v ČR (event. SR, možná Maďarsko?) oslovit Siemens jako Žesnad?
ŽESNAD.CZ zcela určitě ne, není to dopravce, pouze lobistické združení…
Každopádně jinak ano, tedy dvojsystémový Siemens DualShunter 15 / 25 + diesel 2800 kW + ETCS + D / A / CZ / SK / HU / RO / SR / BG je v řešení.
Tak třeba v Budějovicích nebo v Brně by se ty 25KV verze uživili. Například na manipuláky, které jedou částečně pod dráty a jsou dnes obsluhováný diesely.
Fakt? Zkuste mi doložit, jak by se to asi mohlo uživit?
Třeba tak, že by místo laminátky a lega nebo místo žehličky s bateriovým vozem jel ten dual?
Poláci také nakoupili Belgičanky a nejezdí ani 1.
A dokonce s nimi ta leasingová firma vyhrála tendr na pronájem pro PKP Intercity, a PKPIC radši tendr zrušila.
,,Pomimo tego, że oferta firmy leasingowej mieściła się w kosztorysie zamawiającego, PKP Intercity nie zdecydowało się na wypożyczenie belgijskich lokomotyw, które zaoferowała spółka.“ zdroj: rynek kolejowy, článek z 30.12. 😀
I tak to dobře dopadlo ve srovnání třeba s bývalými Bastardy DB.
Bastardi by potřebovali kompletní rekonstrukci včetně změny regulace výkonu, do toho už nikdo nepůjde.
Tak ale Belgičanky ji dostaly novou kvůli elektromagnetické kompatibilitě. Bastardi by chtěli zpátky kratší převod na 120 km/h a jinak totéž co Belgičanky plus ECTS. Mohli makat ještě dlouho a s jiným trafem klidně na třísystém – i do Rakouska. Otázka zní, zda by takové v podstatě ESA měly v Cargo dost práce i do budoucna. To je otázka na jiné.
Ona je i otázka, jestli by se Cargu taková investice do Bastardů vyplatila.
Nevyplatila.
Podpis…
Ti Bastardi po DB, o kterých je řeč, měli převod na 120 vždy.
Máte pravdu.
Mají už ETCS?
Nejspíš ani nedostanou, CZ LOKO se k tomu postavilo že to řešit nechce.
tak k čemu je ta modernizace?
Tak může to tahat náklady na Slovensku a Maďarsku, tam z toho slavného ETCS ještě tak vyplesknutí nejsou.
V tomto článku z 1.1. jsou v seznamu nějaké 365 uvedené, tak zřejmě ano.
https://zdopravy.cz/stat-rozdelil-pres-miliardu-korun-dopravcum-na-etcs-dotace-pujde-i-na-zabezpeceni-70-let-starych-motoraku-137597/
Respektive nemají, ale zřejmě dostanou.
Neměla být ta devátá hotová v roce 2020?
Nestojí jich ještě pár v kopřivách v Přerově?
Jj
Kopřivy byly hodně vysoké v Brodku u Přerova (na odbočné vlečce) a několik kousků skutečně zakryly. Už více než rok tam není ani kus anebo se ty kopřivy změnily v les.