CZ LOKO roste ve Skandinávii, ve Švédsku jezdí ve zkušebním provozu čtyři EffiShuntery 1000
CZ LOKO vidí ve Skandinávii další velké odbytiště, zatím má zakázky na 14 lokomotiv.
Český výrobce kolejových vozidel CZ LOKO úspěšně pronikl na další trh. Ve Skandinávii získal již dvě zakázky na celkem čtrnáct lokomotiv, další chce získat. Využít k novým obchodům chce i veletrh Elmia Nordic Rail, který začíná zítra v Jönköpingu.
„Ještě předloni to byl pro nás prakticky neznámý trh. Dnes se na něm už slušně orientujeme a zájem o naše lokomotivy roste. Je za tím ale hodně práce. Otevírat zcela nový trh je mnohem náročnější, než se pohybovat na tom zavedeném,“ říká Jan Kutálek, obchodní ředitel CZ LOKO.
První zakázku získal pro Trainpoint Norway, který si objednal pět lokomotiv EffiShunter 1000. Čtyři si již převzal, poslední dorazí na sever na přelomu roku. Společnost RailCare, starající se o údržbu drážní infrastruktury, si objednala devět stejných lokomotiv, které budou dodávány v průběhu druhého pololetí 2024. Ty už budou také vybaveny radiovým dálkovým ovládáním.
CZ LOKO vstupuje do Švédska a Norska, první lokomotiva míří k firmě Trainpoint
„Další zakázky na rok 2025 začínají dostávat konkrétní obrysy a podmínky. Věříme, že drážní veletrh přispěje k posílení naší značky ve Skandinávii, kde je naší ambicí, aby se EffiShunter 1000 stal standardem posunovací lokomotivy pro následujících dvacet, třicet let podobně jako se nám to podařilo v Itálii. Ve své kategorii patří k tomu nejlepšímu, co je na evropském železničním trhu k dispozici,“ dodal Kutálek.
Běží schvalování ve Švédsku
Lokomotiva prochází ve Švédsku schvalovacím procesem. Nyní už v režimu zkušebního provozu, umožňujícího nasazení do běžného provozu. Schválení typu pro tamní tratě se očekává v prvním čtvrtletí 2024. Následovat by měl obdobný proces v sousedním Norsku.
Testovaly se mimo jiné součinnost mobilní části vlakových zabezpečovačů ETCS a ATC2 se stacionární částí, umístěnou v kolejišti, a chování lokomotivy v extrémních zimních podmínkách. Právě normy TSI, akceptované všemi zeměmi Evropské unie, tento náročný proces zjednodušují.
„Ve Skandinávii se železniční doprava vnímá jako šetrná alternativa při ochraně životního prostředí, a součástí toho je i rozsáhlá modernizace a obnova zastaralého vozového parku. Tady vidíme velké příležitosti,“ dodal Kutálek.
Čtyřnápravový dieselelektrický EffiShunter 1000 se v Evropě prosadil spolehlivým a ekonomickým provozem. Běžně se vybavuje jednotným evropským zabezpečovacím systémem ETCS. Pro skandinávský trh ho doplní ještě zabezpečovač ATC. To umožní jeho využití nejen na posunu, ale také v plnohodnotné traťové službě. Švédsko je dvacátou zemí, do níž CZ LOKO své lokomotivy exportuje.