Dopravci Železnice Železniční průmysl

CZ LOKO vstupuje do Švédska a Norska, první lokomotiva míří k firmě Trainpoint

Lokomotiva EffiShunter 1000. Pramen: CZ LOKO
Lokomotiva EffiShunter 1000. Pramen: CZ LOKO
CZ LOKO už má zkušenosti z Finska, kde lokomotivy EffiShunter 1600 jezdí až za polární kruh

Švédsko se stane dvacátou zemí, po jejíž železnici budou jezdit lokomotivy českotřebovské strojírny CZ LOKO. Konkrétně jde o lokomotivu EffiShunter 1000, kterou si objednala norská firma Trainpoint Norway. Podle smlouvy převezme nový stroj ještě letos, následovat bude testování a v průběhu první poloviny roku 2022 zkušební provoz. Schvalovací proces má skončit do konce příštího roku. Následovat by mělo schválení také v Norsku. CZ LOKO to dnes oznámilo v tiskové zprávě s tím, že první dodávku vnímá jako klíčovou referenci pro oba trhy.

„Ve Švédsku a Norsku vidíme velký tržní potenciál. Z jednání víme, že zde existuje více než sto (často desítky let starých) lokomotiv. Jejich provoz bude čím dál náročnější nejen kvůli stáří, ale i absenci ETCS. Tyto lokomotivy bude potřeba v nejbližších letech nahradit a my chceme být u toho,“ uvedl obchodní ředitel CZ LOKO Jan Kutálek. S provozem v arktických podmínkách má CZ LOKO zkušenosti z Finska, kde tamní dopravce Fenniarail s lokomotivami EffiShunter 1600 jezdí až za polární kruh.

Pro provoz na švédských tratích bude čtyřnápravový EffiShunter 1000 poháněn spalovacím motorem CAT C32, vybaven národním zabezpečovacím systémem ATC a jednotným evropským zabezpečovačem ETCS. To umožní jeho využití na posunu i v plnohodnotné traťové službě.

Lokomotiva EffiShunter 1000 v barvách společnosti Trainpoint. Pramen: CZ LOKO
Lokomotiva EffiShunter 1000 v barvách společnosti Trainpoint. Pramen: CZ LOKO

„CZ LOKO nás přesvědčilo širokou nabídkou lokomotiv a možnosti modulárních úprav pro specifické podmínky provozu v severních oblastech Skandinávie. Líbí se nám systém výměnných paketů. V budoucnu počítáme s výměnou spalovacího motoru za baterie. Také oceňujeme, že CZ LOKO začalo pracovat na nové generaci zelených lokomotiv, jako jsou HybridShunter 400 a DualShunter 2000,“ uvedl ředitel Trainpoint Norway Hans Sørum.

Právě lokomotivy nové generace, využívající „zelené“ technologie, by mohly podle CZ LOKO místní železniční dopravce oslovit.

20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Rosťa

To co bylo u výrobce ČKD zaběhnuté se nyní pomalu daří CZ loko.
Více lokomotiv a třeba dalšího Kyklopa s lepším koncem.

Kubrt

Srovnáváte úplně jiné podmínky – zpusob odbytu (dnes prodeje), technické úrovně, požadavků odběratelů (dnes zákazníků) na lokomotivy „na míru“ a na vyráběná množství atd.

Rosťa

Dle mého názoru byly lokomotivy v tehdejší době na světové úrovni. Bohužel byl problém s motory. Škoda, že se nemohl vyrábět licenční motor Pielstik právě v ČKD, ale jeho výrobu získal závod na Slovensku.

Kubrt

Pokud jste to mínil na srovnatelnost technického řešení, tak lze souhlasit – motorové lokomotivy z ČKD (vycházející z konstrukcí ČKD) byly – vyjma motorů a dieselhydraulických převodovek – srovnatelné se světovou produkcí. Ale určitě nelze srovnávat dnešní postavení a způsob fungování CZLoko a tehdejší ČKD lokomotivky. Ty vnější okolnosti jsou úplně jiné.
Myslíte, že kdyby se výroba motorů Pielstick lokalizovala někam do Čech, bylo by to jiné? Že by nedošlo k jejich „úpravě pro tuzemské podmínky“ (tady dostupné materiály), což jim zlomilo vaz?

Rosťa

Než jsme získali licenci od Francouzů tak byl motor vyroben dle zadání v ČKD a ZTS Martin. Motor ze Slovenského závodu měl přijatelnější parametry. Tudíž se tam začal vyrábět. Bohužel v sériové výrobě již nesplňoval přesné zadání.

Kubrt

A ta verze ČKD byla vyrobena podle francouzské dokumentace? Přijatelnější parametry ZŤS – ekonomické nebo jaké? Obávám se, že i výroba v ČKD by byla pod tlakem na nižší náklady.

Rosťa

ZTS Martin použil na první motor stroje určené pro zbrojní výrobu a těm se nedalo v přesností konkurovat.

Vbb

Mohl byste označit nějakou lokomotivu ČKD, co byla na „světové úrovni“?
Třeba Němci postavili v roce 1968 řadu 218, co měla skoro 2000 kW a 140 km/h.
V roce 1970 postavil Henschel s BBC skoro 2000 kW mašinu s AC/AC přenosem.

Jiří Kocurek

U ČKD bylo zaběhnuté, že si zákazník mohl vybrat lokomotivu? Dostal dvě možnosti rámu a dvě možnosti motoru. K 6 S 310 DR patřil ke světové špičce možná tak do roku 1960.

Kyklopa už dneska nikdo dělat nebude, aby sázel do mašiny dva „slabé“ motory. Výrobci motrů nabízejí výkonovou řadu od 100 kW do 4000 kW prakticky bez mezer.

Rosťa

Kyklopa již nikdo vyrábět nebude, jelikož vetšina tratí je elektrifikována. Vzpomínaný Kyklop je držitelem našeho rychlostního rekordu. Proto byl vzpomenut. Jeho výkon byl 2400 koní.
CZ loko má již jiné možnosti výroby a montuje do lokomotiv osvědčené motory Caterpillar.

Xaver

A jakých koní? Převalského? Nebo huculů?
Už nějakou dobu tu existuje SI soustava, tak se prosím držme standardizovaných jednotek 😉

Leinad

Není to tak dávno, co i po Evropě jezdily dieselové jednotky schopné 200.
Jestli přestane ekooze blbnutí a slevní nafta, dovedu si představit že se něco takového ještě výrobí.

Honza

Ještě aby vyráběla lokomotivy Škodovka, to bych si přál.

Vlk

Pohledově teda dělá CZ Loko prima kočáry, to se musí nechat !!!

Karek

Až na ty světla u této lokomotivy. Jako brýle ze šedesátých let.

SeaRanger

A nejen pohledove. Doporucuju kouknout sem kde je to ukazany ze vsech stran – https://www.youtube.com/watch?v=gNhrZtMxf_M&t=2022s&ab_channel=AndyCZ

Jiří Kocurek

Blahopřeju. A ať se zadaří další kousky!

leviathan

Palec nahoru! Jen tak dál!

czhunter

Gratuluji

Laik

Well done, CZ LOKO!