Cyklostojany jen jako dekorace. Pražské obchodní centrum udivuje netradiční cedulí

Parkoviště kol na pražském Černém Mostě. Foto: Dana Königsmarková / Městem na koleParkoviště kol na pražském Černém Mostě. Foto: Dana Königsmarková / Městem na kole

Varování má podle Centra Černý Most vést cyklisty k "inovativnějšímu parkování".

52 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bob

Největší paradox je, že zákazník na kole má za parkování platit 10 korun, zatímco zákazník v autě má parkování zdarma.
Ano, 10 korun je nic, ale něco to svědčí o tom, jací hlupáci toto obchodní centrum vedou.

jan v

Na české podmínky se jedná o docela pěkné parkoviště pro jízdní kola, pominu-li ten nesmysl s cedulemi o dekoracích. Dva tři stromy vprostřed místo těch cykloboxů a neudělalo by to ostudu ani v zahraničí.

Tomáš Tököly

Což o to, hezký to je, ale pokud si tam zamknete kolo tak vám ho za chvíli „odemkne“ někdo jinej 🙂 .

rakosa

to je tím že ten box je zpoplatněn, ale kus železa okolo ne.

T679.2

Někomu stačí (nebo musí stačit) kus železa bez poplatku a někdo využije box. Volba je na každém člověku co si zvolí a jaké jsou jeho možnosti. Použití boxu 7x týdně když člověk jede něco ponakoupit a nákup mu zabere max 1 hodinu nedává smysl, protože za 7 dní to bude 70Kč a za to už je 24 rohlíků nebo kilový bochník chleba a několik rohlíků k tomu. 1 člověk co uloží jedno kolo na 12hodin= 10kč vs. 12 lidí co box během dne využije každý jen na 1 hodinu= 120kč za tu samou dobu. V takovém případě je cena za… Číst vice »

T679.2

Ale protože chápu, že žiji v ČR je mi jasné, že to co jsem napsal má slabinu v podobě možného zneužívání kdy by tuto službu využívali i NEzákaznici nákupního centra. Dalo by se to řešit čtečkou na boxu a QR kodem na účtence od nákupu umožňující bezplatné vyzvednutí. Pokud by byla podmínka nákupu a stanovená doba splněna bylo by možné bezplatné vyzvednutí. Byla li by doba překročena nebo by nebyla účtenka od provedéno nákupu byla by požadována platba.

Patrik Chrz

A nesouvisí to s odpovědností za odložené věci? Přece jen odcizení z uzamykatelného boxu je méně pravděpodobné.

Zbyněk

S touto úrovní právního alibismu za chvíli nebudete moci opustit byt. V lese na vás může spadnout strom, na ulici spadnout květináč z parapetu, na louce kousnout klíště, na poli udeřit blesk.

T679.2

V tom případě bych očekával, že tyto boxy budou instalovány i všude okolo kde je možné kolo odložit . Když už, tak už. Jenže tohle spíše vypadá na snahu nejprve vyzkoušet zda se taková instalace vůbec vyplatí a investice se vrátí. A ta výše platby 10 kč na 12hodin s maximální dobou uložení 30hodin je poněkud zvláštní. Při takové ceně se bude investice vrcet hodně dlouho a mě by zajímalo kolik cyklistů si tam bude ukládat kolo na dobu třeba 8,10 ,12, 20 nebo 29 hodin. U nákupního centra. Takovou službu s takto nastavenou dobou bych pochopil u vstupu do… Číst vice »

Zbyněk

My jsme vůbec mistři stavíme cyklostezky, když už, po kterých se nedá jezdit na kole, stavíme cyklostojany, o které nesmíte opřít kolo.

Čím to je, že jiných způsobů dopravy se stejná míra „užitné hodnoty“ netýká?

Frantisek

A co železnice? Zastávky přednostně do polí, ořezání vleček a manipulačních kolejí, rušení výhyben, a nakonec „přípoje“ takové, že většina zůstane nadále u stále víceméně univerzálně použitelného auta…

PvvS

A nestavěla se náhodou většina zastávek v polích tak 1920-1980 ?

Zbynek

Souhlasim s vami, ale po te trati vzdycky muze projet vlak. U cyklostezek tohle mnohde neplati. A to ani u jejich novostaveb na zelene louce.

Jarda

Postavili si cyklostojany a jezdili jim tam cyklisti.

T679.2

“ „Použití původních venkovních parkovacích míst nezakazujeme, nicméně místa již nejsou pro tento účel určena. Zákazníci nyní mohou využívat cykloboxy, které nabízejí pohodlnější a inovativnější způsob zabezpečení, který běžná venkovní parkovací místa nabídnout nemohou,„
https://youtu.be/cGBawQtShmQ?t=18
:- )

Jarda

za všechno by chtěli jenom platit a platit… jako pochopim když si nějaky blazen koupi bicykl za 40 litrů, tak si to zaplatí, když ma na opičku…
Ale kdo má obyčejnou „herku“ však z bazaru kolo se dá sehnat s klidem do 1000 korun 😉 kdo by to krad, by si vůbec nepomoch.

Martin

Ale stejme nejvic pobavilo vysvetleni, … Nejdrive to byla stani pro kola, pak jsme umistili boxy a stani pro kola jsme zmenili na dekoraci… 😀

Martin

No jasne, takze jde jen o poplatek za cyklobox?

Kmotřík

a co je na tom špatného? Parkujete na soukromém pozemku 🙂

Frantisek

To i u toho stojanu. O tamních rozlehlých plochách pro auta zdarma nemluvě. 🙂

T679.2

Prý „parkujete na soukromém pozemku“ :- ). A ty nákupy co lidé v nákupním centru udělají mají tahat v ruce a pěšky? A nechtěl byste takhle náhodou, aby se za vstup do nákupního centra vybíralo vstupné? :- )

Nikola

10 korun za den. To je panečku ranec.

T679.2

Právě, že to ranec je. Je to ranec v případě, že si tam pojedu koupit svačinu a za např. 30 minut dám stejně jako jiný co tam bude mít kolo 11h 59minut a 59 s. Nechá li ho tam o 2 vteřiny déle už to bude za 20Kč.. :- )

MaT

No já bych to srovnával ještě s parkováním pro auta. Dost těchto velkých center má politiku „první tři hodiny zdarma, pak se platí po hodině, ale pokud ukážete účtenku z restaurace/kina/sauny, tak to prodloužíme na pět hodin zdarma“. Tak bych to pro ty cyklisty taky nechal třeba na ty první tři hodiny zdarma… Ale 10 Kč ještě celkem jde. Kdybych tam jel jednou za čas jednorázově něco koupit nebo vyzvednout, tak asi proč ne. Na pravidelné parkování každý den (jak tu někdo psal) už by se to prodražilo. Nebo si to dovedu představit třeba při cestě do té sauny –… Číst vice »

T679.2

Přesně tak. A pokud chceme cyklodopravu ve městech podporovat mělo by to být nastaveno podobně jako u aut nebo ještě o maličko výhodněji.

SYN

Tak určitě je otevření cykloboxů pozitivní věc, POKUD nebudou zkoušet bránit parkování u současných stojanů… Ona i ta kapacita 16 kol v cykloboxech je poněkud iluzorní, vyžaduje aby přijížděli cyklisté ve skupinkách (které budou společně i odjíždět) se sudým počtem kol. Jak se dá očekávat v reálu, byde to v hodně příznivém případě 12 kol uschovaných… u současných stojanů mohlo stát zhruba 25-30 kol…

SYN

Nepřebírání odpovědnosti za otevřené stojany mi připadá tak nějak vcelku fér… na ulici u kandelábru taky těžko najdu někoho na koho „bych to hodil“ (odpovědnost)…

T679.2

Mě to tedy nepřijde. Každému je snad přeci jasné , že když zamkne kolo u nějaké tyče těžko za to někdo ponese zodpovědnost. Každý normální člověk , který si takto někde odloží kolo nebude mít vůbec potřebu nekoho odpovědného hledat. Navíc takový člověk si ho zabezpečí před odcizením. Ten kdo si tam kolo jen opře se nesmí divit když ho tam pak již nenajde. Naopak vyžadováním použití cykloboxu a zaplacení polatku za úschovu na sebe provozovatel bere odpovědnost. Takže pokud by se náhodou kolo z boxu nějakým způsobem ztratilo ponese za to odpovědnost a ne že ne.

SYN

To jsme si nerozuměli, říkám zhruba totéž…

To kolo samozřejmě může najít „očesané“ i když je zamklé, ono zrovna není sranda všude sundávat pumpičku, flašku, nářadíčko, světla… ale to už je život…

T679.2

A vidíte, na tom se shodneme a toto naprosto chápu. V takovém případě 10Kč za 12 hodin hermeticky uzavřené ochrany je ok. Ale spíše bych to předpokládal u nějakého turistického cíle. Třeba zrovna nedávno jsem na podobné boxy (ale hezčí ) koukal u vchodu do ZOO ve Dvoře Králové n.Labem. Tam mají dva takové nějaké širší a v jejich okolí klasické stojany pro x kol pod širým nebem a nenají u nich napsáno, že to je pouhá dekorace :- )

MaT

A já se zrovna nedávno divil stojanům co měli u zámků v Náchodě a Novém Městě nad Metují… Takové ty co se tam dá strčit jen přední kolo (proč jen se jim říká drátolamy? i s koutoučovými brzdami si to někdy moc nerozumí), samotný bicykl není k čemu zamknout (ideální je, když se zamyká rámem k něčemu pevnému), navíc i ten stojan by někdo odnesl. A když by někdo zamknul jen přední kolo, tak těch případů, kde někde zůstalo jen to přední kolo zamčené ve stojanu a zbytek kola fuč už také bylo dost… A zrovna tohle jsou právě turistické… Číst vice »

T679.2

Úplně přesně vím co máte na mysli
https://mapy.cz/zakladni?pano=1&pid=86090125&newest=1&yaw=1.701&fov=0.214&pitch=0.090&x=15.7963824&y=50.4333507&z=19
Ideální je zamykat jak říkáte přes skrz rám a zadní kolo k něčemu pevnému. To už bych raději hledal nějaký strom.

T679.2

Když zmiňujete 16kol kapacitu boxů. Já počítal s osmi protože jsem právě předpokládal 8 lidí co přijedou každý sám a využijí tak na jedno kolo 1 box.

SYN

Buďmež statisticko-realističtější, semtam někdo přijede i ve dvou… počítal bych optimisticky 12

T679.2

Dobře. Pokud to bude třeba rodič s dítětem tak možná. Ale pořád nechápu toto:
„V okolí centra mohou naši zákazníci využít osm cykloboxů pro 16 kol, které se nacházejí u západního vchodu do centra v blízkosti cyklostezky,„ doplňuje manažerka.“
Snažím se najít tu cyklostezku.
https://mapy.cz/turisticka?pano=1&source=osm&id=1082577566&gallery=1&sourcep=foto&idp=5161169&x=14.5811547&y=50.1088474&z=19

V okolí centra když jsou boxy jen na jednom místě?
Tak to by si tam měli dát ještě informativní ceduli upozorňující na další možnosti parkování v okolí centra kol. Ale tam boxy nejsou. Třeba u té cyklostezky co vede odnikud nikam.
https://mapy.cz/turisticka?pano=1&source=osm&id=1082577565&x=14.5814256&y=50.1068709&z=19

Ruda

Otevřeli si cyklostojany a chodili jim tam cyklisti

T679.2

Jak jsem tak nad tím přemýšlel…První instrukce na cedulích říká, že : „Tento prostor neslouží k odložení jízdních kol, jedná se o dekoraci.“ Ty cedule tam jsou pouze dvě a obě u konstrukcí, které jsou na přístupové cestě k boxům. Dovedu si předswtavit, že je to tak z důvodu aby byl zachován příchod k boxům. Pak bych ale spíše čekal, přímo tuto informaci (důvod proč zrovna tady neodkládat). U ostatních konstrukcí žádné cedule nejsou a tak se patrně o „dekorace“ již nejdená a kola je tam možno odložit. Druhá část říká: „Pro odložení jízdních kol použijte uzamykatelný box.“ Podle mě… Číst vice »

T679.2

Je to naprostý nesmysl. 8 boxů pro 8 kol vs místa (krytá střechou !) pro několikanásobný počet? Sice nevím jak tyhle boxy fungují, ale tipoval bych, že je za použití nutno zaplatit. Pokud ano dává to smysl. V každém případě je na každém zda chce nechat kolo na větru nebo cho chce strčit do nějaké kukaně.

M19

Zkuste místo tipování si ten článek napřed přečíst.

T679.2

Díky. Jen jsem ho proběhl, protože jsem se musel smát. Tak jsem to nyní naporavil. „Použití původních venkovních parkovacích míst nezakazujeme, nicméně místa již nejsou pro tento účel určena. Zákazníci nyní mohou využívat cykloboxy, které nabízejí pohodlnější a inovativnější způsob zabezpečení, který běžná venkovní parkovací místa nabídnout nemohou,„ Použití původních míst nezakazují takže je možné tam parkovat. Boxy jsou placené jak jsem si myslel a tím se celá věc vysvětluje. Když mi někdo bude nabízet něco zdarma budu ve střehu, protože to bude nějaká čertovina. Pokud někdo bude mít starost o můj majetek a bude mi nabízet možnost aby mi… Číst vice »

MaT

Jo jo, skoro každé obchodní centrum nabízí parkování pro auta na 2-3 hodiny zdarma. Měl bych se na pozoru…

T679.2

:- ) Tak tomu tedy říkám „výzdoba“.
CČM by se taky už konečně mohlo zamyslet nad tím nesmyslným výjezdem z parkingu do ulice Bryksova kdy není možné odbočení přímo k Chlumecké, ale je nutno uposlechnout přikázaný směr jízdy vpravo ke kruhovému objejdu, ten objet a vrátit se zpět na křižovatku Bryksova-Chlumecká. Nevidím jediný rozumný důvod proč tam musí být ty betonové bloky a nemožnost odbočit rovnou doleva.
https://mapy.cz/letecka?l=0&x=14.5865252&y=50.1068536&z=20

blabla

A už vás napadlo že je to kvůli zácpám? Kdyby se odbočilo rovnou doleva, křižovatka se světly je jen pár desítek mětrů daleko. Je tam místo za několik aut. Kdo ví, jestli vůbec nejsou nějaké předpisy, jak daleko mohou světla od křižovatky být. Proti tomu odbočení doprava ke kruháku a zpět prodlužuje možnou frontu asi tak desetinásobně. Lidé nejsou zrovna stoprocentně disciplinovaní. Dovedu si představit, že při odbočování rovnou doleva budou neslušně vjíždět do křižovatky a bránit autom co od Chlumecké pojedou do sídliště. Víme, jak lidé „dodržují“ například předpis, že do křižovatky se nesmí vjet, pokud nemám jistotu, že… Číst vice »

T679.2

Napadlo, ale neřešitelné to není. Je jedno jestli auta budou stát nařádkovaná přes přechod až ke kruháku, po jeho obvodu a zpět k výjezdu z parkingu (tím se to může zasekat stejně tak) nebo budou stát jen v odbočovácích a pak ve výjezdu z parkingu. A rovněž víme jak to je s tím dodržováním. Chápu, že je to jakési usnadnění právě pro ty co s křižovatkami mají třeba problémy. Ale kdo jezdí tam co jsou takové křižovatky běžné (nebo ještě „složitější“ ) má na to jiný názor než ten, kdo jezdí podle toho jaká barva se kde rozsvítí. Proto na… Číst vice »

M19

Tak vraťte řidičák jestli ho nevidíte. 😉

T679.2

Jako ten výjezd z protější strany? Ale no tak. Nedělejme jakoby nikde neexistovaly takové křižovatky. Navíc jak od parkingu CČM tak i XXX jsou značky dej přednost v jízdě a tedy je přednost jesně rozlišená. Jen jestli ten pravý důvod není spíše v tom, že část řidičů neví, že pokud křižovatku nemůže projet musí zastavit před ní. Jasně. Kdyby se ty betonové bloky daly pryč spousta oslů by od parkingu zablokovalo křižovatku až na světla a vozidla jedoucí od Chlumecké Bryksovou k tomu bídnému kruháči by nemohla projet a celé by se to tam zasekalo. Prostě je to jen o… Číst vice »

M19

Co třeba odbočovací pruh…?

T679.2

Co třeba tu pnou čáru mezi odbočovacími pruhy zkrátit a prodlužit o něco přerušovanou aby bylo možné najet buď do jednoho nebo do druhého odbočovacího a logicky z plné co je nyní pod zábranou udělat kousek přerušované ? Nyní ten co by vyjížděl od XXX s nějakým delším vozidlem stejně musí spáchat přestupek neboť do levého odbočovacího se jinak než přes plnou nedostane a jinou možnost nemá.Úplně by stačilo aby odbočovací pruhy začínaly u světel tak co byly původně bez té proluky a místa pro cyklisty.
https://mapy.cz/letecka?pano=1&pid=93466924&newest=1&yaw=3.137&fov=1.571&pitch=0.243&x=14.5874262&y=50.1068874&z=20

T679.2

Ale spíše by mě zajímalo jestli to parkoviště u XXX je v současnosti ještě vůbec používané. Nevypadá tak a i vjezd na něj je z Bryksovy nějaký přehrazený. Na tohle parkoviště je možný vjezd i z druhé strany stejně jako výjezd a proto nevidím vůbec důvod proč by tento vjezd/výjezd od/do Bryksovy nemohl být zrušený .

Jura

Kde je vule je i pro aroganty cesta, aneb prikazny smer jizdy je jen znacka.

T679.2

Přikázaný směr na trubce je sice jen značka, ale je nutné jí respektovat. Pravděpodobně se v minulosti našel určitý počet arogantů co ji nerespektovali a proto muselo být to místo doplněno o ten beton.

Jura

Jo, CCM je inovativni v mnoha pohledech. Treba pokud vyjedete z parkoviste, kde jste byli kratce, pak za dalsi parkovani uz zaplatite.