Cyklostezka, stromy, parkoviště. Litomyšl řeší, co s průtahem městem po dobudování D35
Silnice I/35 v Litomyšli s již neexistujícím nadchodem v této podobě. Foto: Litomysl.cz
Město si nechá zpracovat architektonickou studii celého řešení.
Pěkný den Za prvé bych rád zdůraznil, že se jedná od dálniční obchvat a ne klasický obchvat města. Za druhé sice poklesne počet transitní aut smět východ-západ a opačně, ale díky neexistujícímu opravdovému obchvatu města lze očekávat velký nárůst vozidel v ose sever-jih a opačně, všechna vozidla z těchto směrů, která budou chtít nově využít D35 budou muset projet skrz Litomyšl! Jelikož kraj v minulých letech opravil silnice v místech kde se budou dělat přeložky a stavět mosty, tak nejsou peníze na opravu zbytku tzv. přivaděčů a zajištění zvýšené ochrany chodců na těchto komunikacích. Dále bych rád upozornil, že tady… Číst vice »
No to je logicky prece: Mesta se vsude mozne snazi parkovani na ulici redukovat a Litomysl si z toho chce vzit ponauceni. Jenze aby mohli redukovat, tak tam ty parkovaci mista musej nejdriv vytvorit.
studii, co s průtahem bych začal řešit, hned jakmile se kopne s platným SP do země na stavbě D35 okolo Litomyšle.
Moc rád bych se mýlil, ale myslím, že to dopadne tak, že do toho nějaký úředník hodí vidle s odkazem třeba na IZS nebo něco podobného, ten obludný průtah, který zničil genia loci toho místa, tam zůstane a v rámci dopravní indukce tam bude za pár let stejná nebo téměř stejná intenzita provozu, jako teď.
Jak se říká : „Já bych se té svině nezbavoval, dokud snáší jitrnice“ …tak já bych s tou redukcí toho průtahu městem byl extrémně opatrný…budeme doufat v to, že tam snad mají hlavy na svém místě.
Myslím si že mají, a přávě proto se vaší radou řídit nebudou.
Například? Já neznám město, které by na svoji velikost/důležitost mělo takovou kvalitu život jako je v Litomyšli.
Kde žijete. Jak v Litomyšli a rozhodně s vámi nesouhlasím.
Je prima, že se tím v Litomyšli zabývají. K úplné dokonalosti bych si ještě představoval, že architektonická studie bude předcházet dopravní studii, ale i tak člověk nemůže chtít všechno hned a třeba i tam jednou dospějeme. Jinak vzhledem k tomu, jak funguje indukce dopravy, tak zklidnit bývalý průtah v momentě, kdy bude existovat obchvat, je samozřejmě logický krok.
“Radnice si nechává zpracovat architektonickou studii budoucího řešení, dopravní studie je již hotová.” Jaký smysl by mělo opačné pořadí studií?
Tak myslím, že město by měli navrhovat urbanisti, nikoli dopravní inženýři. Respektive v ideálním případě v součinnosti.
Město jo (ale město jako celek, ne jen nějakou jednu silnici, na to urbanismus není z principu stavěnej), ale teprve dopravák je schopnej stanovit nějaké zadání pro konkrétní architektonické zpracování, protože dokáže určit, co ta komunikace musí umět. Takže za mne je pořadí asi v pořádku. Samozřejmě součinnost architekta s dopravním inženýrem je potřeba vždy a v praxi je jí trestuhodný nedostatek.
No vidíte, já to přitom vnímám přesně opačně. Z mého pohledu naopak práce dopraváků vůbec není v nějakém stanovování zadání (byť to je celkem běžná praxe posledních desetiletí), ale hledání konkrétního řešení právě na základě zadání (pocházejícího od města, zpracovaného urbanisty). Přeci jen v desetitisícovém městě s obchvatem, by ty intenzity tady na té ulici měly být již pak relativně nízké – dopravní funkce takovéto ulice by měla být v budoucnu přeci jen jednou z funkcí, kterou by měla zvládat. Co se týče role urbanismu a jeho měřítka, tam to vidím dost jinak a zrovna ulice je z mého pohledu… Číst vice »
Ještě si dovolím citaci pana dopravního inženýra Maliny: „Doprava je vyvolaný jev. Na počátku je urbanismus a uspořádání funkcí ve městě. Dopravní inženýr by měl eliminovat dopravu. Je to podobné jako v kuchyni. Musíte mít vedle sebe související funkce a pak se málo naběháte.“
Možná se trochu míjíme. Já vidím de facto tři vrstvy geneze, ne jen dvě. 1) z helikoptéry – urbanismus – celkové vztahy ve městě, na území, z toho dopad na vůbec účel dané ulice 2) lokální se širšími dopravními vztahy – na základě identifikace fungování města od urbanisty se určí mantinely pro podobu PK – okrajové podmínky 3) architekt – dopracuje na základě okrajových podmínek řešení ulice, resp. uličního prostoru No a jestli to pak na konci dokreslí architekt nebo dopravák (ideálně ale oba v tandemu) je relativně jedno, pokud budou oba dodržovat smysl konceptu z předchozích 3 bodů a… Číst vice »
Navrhuji redukci čtyřpruhu , a z druhé poloviny silnice cyklostezka, přičemž vedle bude skatepark, dětské hřiště a obchůdek místního Vietnamce !
Super! Takhle by to mělo vypadat! Možná jen bych tam ještě raději viděl architektonickou soutěž, ale i tak je to super krok.
Naopak trochu nechápu, proč by na to měl přispívat stát, když už městu platí dálniční obchvat. Město a kraj jsou za mě v pořádku.
Neměl byste si zajít na oční? Pak ji tam uvidíte…
Architektonickou soutěž jsem v článku nevyčetl, architektonickou studii ano.
Osvícené vedení města…
No, jestli to budou dělat stejně, jako protiskluzovou podlahu v plavečáku, tak potěš koště.
No co s průtahem – pokud by náhodou došlo ke snížení zátěže, což s každou další dálnicí všichni slibují, nabízí se protažení nyní zde nelogicky ukončené železnice od Chocně dále do Poličky či Svitav, čímž by – po zlepšení parametrů – aspoň nabyla významu. Jo, určitě se najde sto argumentů, proč to nedělat, zvláště když už tam povede ta dálnice. No jo, no…
To by bylo super, postavit v ose 35 vlakotram do Pardubek a klidně až do Hradce <3
A co přesně by tam pak mělo od Svitav jezdit? Dálkové rychlíky s úvratí v Chocni?
A do Poličky byste to tamním terénem vedl jak?
Tím terén myslíš údolíčko jalového potoka, na které by stačil jeden větší most? Jinak je toto totiž v podstatě samá neobydlená rovina.
Klidně dálkové vlaky, dvouhodina z Brna v prokladu R19. Úvrať není problém.
Ale uznávám, že stavba by byla náročná, z Litomyšle by to muselo jet od autobusáku kus pod zemí, aby se nemuselo vybourávat kus města.
Plány na protažení do Poličky skutečně existovaly. Tuším, že trať by z Litomyšle odbočovala na Osík a Dolní Újezd údolím Desné. Za Újezdem by se postupně stočila na Sebranice a do Poličky měla být zaústěna směrem od Širokého Dolu.
Já se vás zastanu, taky si myslím, že by se trať měla prodloužit minimálně k autobusáku a teď s možností redukce silnice je k tomu příležitost.
Do Svitav je to výzva (tam toky cestujících jsou), do Poličky už podle mě nereálné (tady toho už „teče“ o hodně méně).
OMG… to co nazyvaji prutah mesta bude potreba i nadale…To neni bezne v civilizovanych zemich ihned rusit silnice pote co se postavi dalnice… Nezijeme v nejake psychicky nemocne zemi?
Děkujeme, že si příště před napsáním příspěvku přečtete text.
Ano, žijeme v psychicky nemocné zemi, s diagnózou „aut není nikdy dost“. A ano, v civilizovaných zemích se původní hlavní tahy skrz obce po zprovoznění dálnice redukují, viz třeba z Vídně směr Mikulov.
Tak hlavně, že zakázali pro silnice od Ústí a České Třebové sjezd, nájezd na dálnici a tím pádem doprava kolem zámku z obou stran se po dobudování dálnice zvýší.
Podle toho, co se tu psalo, Litomyšl za to nemůže. Tu nerealizaci napojení na dálnici si prosadili jiní.
Ne, první a nejdůležitější šprajc přišel z Litomyšle. Potom třeba taky Němčice, které byly proti obchvatu. Sice se od té doby většinou vyměnilo vedení obcí, ale už se s tím nic neudělalo.