Cyklisté v Praze dostanou podjezd pod Mánesovým mostem
Nové dopravní značení u cyklopruhů v Praze. Pramen: Adam Scheinherr
Praha investuje letos do cyklostras a souvisejících úprav necelou čtvrtmiliardu korun.
Praha investuje letos do cyklostras a souvisejících úprav necelou čtvrtmiliardu korun.
ještě nějak vyřešit úsek A2 od mánesa k rudolfinu, což ale bez zákazu IAD nejspíš nepůjde
Podjezd dobrý, ale chtělo by to A2 od podolské vodárny až po golf udělat znovu. Úsek podél Žlutých lázní je z litého asfaltu, který se v létě skutečně rozlívá, kolem barrandoffského mostu je povrch místy hodně vydrolený a hrubý, totéž Ledárny a alej u mostu Inteligence za zúžením je hodně velká tragédie.
Máte na mysli ten úsek za Ledárnami, který je označen značkou jako chodník a cyklostezka vede kolem? I když pravda, nevšiml jsem si, že by to někdo dodržoval.
Ještě tramvajová zastávka Přístaviště by mohla mít lepší povrch pro cyklisty 🙂
Nejlepsi cykloopatreni je delat siroke chodniky s hladkym povrchem a udelat z jejich poloviny smisenou stezku pro chodce a cyklisty. Treba na obrazku u clanku bych rozhodne radsi jel (legalne) po chodniku nez mezi nakladaky…
Ano, takové chodníky jsou tam jenom proto, aby se chodci mohli kamkoli dostat bez chození po silnici, ale obecně jich tam chodí minimum…
Pozor na rozdíl mezi silnicí a vozovkou. V širším centru Prahy žádné silnice nejsou. A pokud někde silnice je, i chodník může být její součástí.
Zrovna tento podjezd bude velmi užitečný, teď když se chci na kole z Kampy dostat přes křižovatku, často mi svítí červená i víc než 2 minuty.
To je dobře. Podél Vltavy by se mělo dát městem plynule a komfortně projet po stavebně oddělené cyklostezce. Ideálně po obou březích a i za cenu omezení IAD. Piktogramy a ochranné pruhy jsou prakticky k ničemu, páteřní cyklistická infrastruktura musí být tak kvalitní, že na ni bez obav pošlete vlastní děti. Jako v Holandsku.
Dívám se do vyhlášky, ale takovou ceduli tam nevidím.
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2015-294/zneni-20220101#prilohy
IP22 k tomu má svým provedením hodně daleko. Takže jaké povinnosti má řidič z tabule, která ve vyhlášce není?
Plech jen informuje, není dopravní značkou.
Práva a povinnosti plynou z vodorovného značení (tedy s výjimkou ohavného osvětového osobáčku a naklaďáčku, to jsou také jen obrázky / nápisy na vozovce = V15).
„Plech jen informuje, není dopravní značkou.“
Nebudeme po řidiči vyžadovat, aby věnoval pozornost kusu plechu, zatímco se má věnovat řízení vozidla a okolnímu provozu, že ne?
To je jak by v matematice padla otázka: „Kde se narodil Karel Gott“ a byla bodovaná u maturity za účelem prokázání studentových schopností řešit rovnice.
Určitě je to lepší, než ta reklama hned pod tím, co myslíte?
Řidič má povinnosti z toho vodorovného značení, které v tomto případě (ochranný cyklopruh) nemá definované doplnění svislým. Svislá značka je tu jen informační tabule, žádné povinnosti řidiči neukládá. Jen mu informativně připomíná povinnost vyplývající z toho vodorovného značení.
Vodorovné značení nikde nerozporuju.
Pojem „ochranný cyklopruh“ nemá ve vyhlášce žádnou oporu, to je termín, který vznikl poněkud tvořivým výkladem ne zcela konzistentní terminologie vyhlášky a zákona, vycházejícím z představy, že ne každý jízdní pruh vyhrazený pro cyklisty je vyhrazeným jízdním pruhem.
Najděte si nějaké nové zákony, vyhlášky a TP, než ty předpotopní, co zřejmě používáte, ať tu ze sebe v diskuzi opakovaně neděláte vola.
Podle zákona o vyhrazeném jízdním pruhu se jmenuje „jízdní pruh pro cyklisty“ a v podstatě funguje úplně stejně jako „vyhrazený jízdní pruh“, akorát do něho mohou vjíždět široká vozidla.
Ano, to je právě ten dodatečný výklad reagující na to, že vyhláška pro vodorovné značení jízdního pruhu pro cyklisty použila nepatrně jiné sousloví než pro svislé značení, protože autoři zřejmě předpokládali, že je-li jízdní pruh pouze pro někoho (pro cyklisty), je tím implicitně vyjádřeno, že je „vyhrazen“. Samozřejmě při apllikaci toho nového výkladu pak vznikají další paradoxy – například otázka, jak takový pruh vyznačit vodorovnou značkou, pokud byl původně specifický právě tím, že vodorovnou značkou vyznačen není. Jiným zajímavým výkladovým posunem je, že „stezka pro chodce a cyklisty“ byla původně vykládána jako stezka, která je zároveň stezkou pro chodce i… Číst vice »
Oprava: „vznikají další paradoxy – například otázka, jak takový pruh označit svislou značkou, pokud byl původně specifický právě tím, že svislou značkou označen není.“
Ale kdeže, na IP 22 může být jakýkoli vhodný nápis a symbol.
Naše vyhláška – na rozdíl např. od slovenské – obecně příliš neřeší, které vzory dopravních značek a jakými způsoby je možné obměňovat. i tzv. vzorové listy jdou často dost odvážně mimo podobu, kterou stanoví obecně závazná vyhláška.
Jsem rád za každý kilometr takto smysluplných řešení. Nemohu se ale zbadit dojmu, že je to zoufale málo a chybí tomu jakýkoli síťový charakter. Vždyť i ta nejpáteřnější z nejpáteřnějších cyklotras v Praze s honosným názvem A1 vede od Barrandovského mostu po Kampu či z Klárova do Holešovic po frekventovaných silnicích či dokonce tramvajových pásech a to povětšinou bez jakéhokoli vyznačení prostoru. Na projížďku s dítětem by po takové páteřní cyklotrase asi nikdo nevyrazil.
A2 je na tom výrazně lépe. byť jsou na ní takové prasárny jako že musíte každou chvíli sesedat z kola ( https://mapy.cz/s/pufesepuju ) a tam kde ne, musíte minimálně dát přednost všem autům na vedlejší ( https://mapy.cz/s/mucojofova ). Výrazný problém pak nastává v úseku mezi Myslíkovou a Mánesůvým mostem, kde je to bohužel opět tragedie.
Navrhuji recipročně osadit na vedlejších komunikacích křížících cyklostezku příkazovou značku „Řidiči, tlač auto“.
Jako když auto jede po chodníku? Tady je vidět racionalita cyklistů…
Nepletete si náhodou chodník se společnou stezkou pro chodce a cyklisty?
No ten příkaz je tam jenom kvůli tomu, že za ním následuje přechod pro chodce a nejsou kolem něho domalované kostičky, aby to byl společný přechod/přejezd pro chodce i cyklisty…
A na tom prvním příkladě je hned vidět problém, že cyklostezka vede po levé straně… správně by měly cylostezky být jednosměrné, popřípadě řešené takto: https://mapy.cz/s/cefoharute
Jestli to není proto, že cyklotrasa je označení komunikace srovnatelné se značením evropských silnic (např. E55) a nikoliv označení parametrů komunikace (např. D1). Pokud vím tak žádné takové ucelené označení pro cyklokomunikace neexistuje a je otázkou jestli by nestálo za to ho vytvořit.
To je pravda, označení cyklotrasa nic neříká o typu komunikace.
To ovšem nic nemění na tom, že skutečnost, že Praha ani v roce 2022 nemá ani na rovině podél řeky, a to ani na jednom břehu, oddělenou bezpečnou komunikaci pro kola, kudy by se dala vést páteřní cyklotrasa z jedné strany města na druhou tak, aby se na ní nemuseli lidé na kolech střídavě míchat s chodci, auty a tramvajemi, je šílená ostuda.
Nemá, protože už teď je v centru místo tak maximálně na vozovku, koleje (občas dohromady) a chodník. Snažit se tam ještě vecpat dvě oddělené obousměrné cyklostezky (protože cyklisti jsou buď idioti nebo lenoši, jinak si neschopnost přejet na správnou stranu ulice neumím vysvětlit) je prostě nereálné. Jinak než smíšeným provozem to vyřešit nejde a i když vyženeme auta, vždycky část cesty pojedou s tramvajemi.
Pokud bychom přistoupili na to, že v těch nejužších místech nemusí být auta, je na pravým břehu jediný místo, kde by musela být jízda s tramvajemi ten podjezd u Křížovnickýho náměstí. Což kdyby bylo jediný podobný omezení, bylo by to krásný. Tramvaje jsou velmi předvídatelný, takže v pohodě. To místo je dneska šílený hlavně proto, že je tam míchání s tramvajema a s autama současně.
Na levým by to šlo nejspíš bez míchání s tramvajema úplně, tam nic tak úzkýho, že by se stezka pro kola nevešla vedle kolejní, není.
A vlastně na tom pravým ještě Vyšehradská skála, ale to je stejnej případ – kdyby tam nebyly auta, ale jen ty tramvaje, bylo by to úplně v pohodě.
Na levém břehu by to šlo kde? V Karmelitské (ne) nebo snad skrz park na Kampě (rozhodně ne, páteřní komunikaci skrz místo odpočinku?!).
Pokud byste nechtěl vést A1 skrz park na Kampě, vzpomněl jste si o pár (desítek) let pozdě, dávno tudy vede. A je to celkem v pohodě, ten průjezd parkem má cca 360 metrů, takže omezení rychlosti na 10 km/h na takovým kousku tolik nevadí. A ty cesty jsou tam celkem široký, dá se vyhnout. A asi by se v tom parku dalo vymyslet řešení, kdy by se kola a chodci jen křížili, ale nešli stejnou cestou souběžně. Daleko horší místo na Kampě jsou kočičí hlavy v U Lužického semináře, ale tam se tomu nejhoršímu úseku snad člověk vyhne tou právě… Číst vice »
S tím omezením rychlosti jste mne pobavil. Cyklista který v pěších zónách a parcích zpomalí je podobný mýtus jako jednorožci nebo lesní víly.
Tak teď nevím, jestli jsem spíš jednorožec, nebo lesní víla. Protože v místech, kde je takové riziko motání chodců do cesty preventivně zpomaluju i bez značky, natož s ní.
Tak to asi patříte k menšině.
A právě proto je tam taková značka zbytečná. Jenže zkuste někomu dokázat, že jede „nebezpečně“ namísto abyste mohl řidiče oskenovat radarem a říct „tady je značka 50, vy jedete 80″…
S ohledem na to, kolik cyklistů to na Kampě napálí klidně přes trávník …
Leda bych na to měl nějaké jooo štěstí.
Většina ne, ale málo tedy také ani náhodou.
Na té Kampě občas jedu přes trávník právě proto, že na asfaltové trase pro pěší a cyklisty jsou davy lidí rozprostřené přes celou šířku stezky a po trávníku je to bezpečnější / nikoho tím neohrožuji a nemusím celou dobu zvonit na lidi.
ja zpomaluju .. zrychlit muzu potom jeste vzdycky … a stejnym pravidlem se ridim v aute
… a ano, prijdu takhle denne o par desitek sekund, o ktere se mi prodlouzi doba na ceste. a ne, zily mi to opravdu netrha
JInak Karmelitský by se při rozumným vedení cykloobousměrek dalo vyhnout i bez parku na Kampě přes Maltézský náměstí. Pokud by to šlo rovnou Helichovkou, obešlo by to i zúžení Újezdu podloubím u Českýho muzea hudby. Ideálně kdyby se dal dohodnout průjezd přes parkoviště ve dvoře Tyršova domu, dalo by se tak vyhnout průjezdu Újezdem i Karmelitskou. Ale samozřejmě, musela by to městská část chtít… Zatím chce za každou cenu kruháč pod Prašnou bránou.
Není to spíš problém toho, jak se chovají řidiči aut? Kdyby se tam cyklisté začli normálně míchat a nemuseli se bát toho, že je auta nebo tramvaje jedoucí za nimi přejedou…
Existuje pojem cyklostezka. (A značí se značkou C08).
Netuším proč z kdejaké okresky a polňačky dělat vyhrazenou komunikaci, jen proto že tam někdo dal turistickou značku.
Systém číslování českých cyklotras je navržen tak, že počet číslic odpovídá třídě cyklotrasy. Víc o parametrech nevypovídají ani čísla silnic – ani silnice téže třídy nemívají shodné technické parametry, a silnice jednoho čísla může být složena z úseků naprosto různé historie i parametrů.
Máte pravdu, je to zoufale málo a není to propojené. Navíc se to staví tam, kde to nejméně vadí autům.
pro redakci:
Šlo by upravit styl stránek, aby se i titulní obrázek dal normálně rozkliknout?
To bude na dlohou, poněvadž portál frčí na ve wordpressu a tam to není standartně naprogramované 🙂
A za to, že to neexistuje, si dostal mínus 👏🏻👏🏻👏🏻.
Logika jak na Novinkách.cz 🤦🏼chjo
Pravidlo zipu mnoho řidičů nepobralo ani po 22 letech. Jsem zvědavý, jak dlouho mám bude trvat, než se naučíme používat ochranné pruhy.
Ve chvíli, kdy se značky ztrácí v hromadě reklamních cedulí…
Podívejte se na tu úvodní fotku v článku z dálky a s přimhouřenýma očima. Ano, je to tak, vypadají skoro stejně. Za deště, proti slunci atd. by měla být značka jednoznačně odlišitelná od „blbejch tabulí“.
Proč tam není klasická cedule, 3 šipky rovně nahoru, ta vpravo se symbolem cyklisty? Ať je aspoň to značení podle vyhlášky.
PS: Něco modrého kouká za tou reklamní cedulí, co to tam je?
To co popisujete, je svislý značení pro vyhrazenej pruh pro kola. Kam nemá nikdo s autem zajíždět (reálně sice bohužel slouží často jako krátkodobý parkoviště pro sobecký hovada, takže člověk na kole musí mezi rozjetý auta v sousedním pruhu, ale podle předpisů má zůstat vždycky bez aut). Tohle je ochrannej pruh, kterej se chová trochu jinak (osobákem by se do něj vjíždět nemělo, ale pruh pro auta vedle něj je většinou užší, takže náklaďák nebo bus můžou, pokud tam zrovna není nikdo na kole, jet z části v tom namalovaným pruhu) a svislý značení zpravidla nemá. Ta značka tam je… Číst vice »
A musí být značený cyklokoridor, ze kterého pro řidiče nic nevyplývá?
Že v popojíždějící koloně neblokuju cyklisty, to je snad normální a můžu i bez značek.
Zcela upřímně, osobně považuju všechnu tu „infrastrukturu“ tvořenou čistě barvou na vozovce, za nedostatečnou. Včetně těch vyhrazených pruhů, protože jejich nerespektování včetně zastavování a stání aut je příliš častý. Myslím si, že je dávno na čase to dělat pořádně a se skutečným fyzickým oddělením, i když to bude stát nějaká parkovací místa a i když to bude místy nešikovné (pokud se nepodaří změnit předpisy, které neumožňují v ČR použít některá z nejlepších ověřených řešení z ciziny). Ale dokud nemá město odvahu (a potřebnou součinnost městských částí, ale naopak mnohde odpor MČ vůči čemukoli smysluplnému), může být aspoň připomínání řidičům aut,… Číst vice »
„a řada řidičů si ještě asi nestihla vzdělání doplnit“
Ta cedule ve vyhlášce není, z čeho si má teda řidič doplňovat vzdělání, poradíte? Novinové články nejspíš nebudou právně závazné, takže prosím??
Ve vyhlášce nebo v zákoně je definice ochranného pruhu, včetně práv a povinností s tím spojených.
Cedule, stejně jako novinové články, jsou zdroj navíc, který může upozornit ty, kdo nesledují aktualizace předpisů. Neříkají nic, co by v předpisech nebylo, jen opakují to, co by člověk měl znát z těch předpisů…
Právě že ve vyhlášce ani v zákoně žádné definice „ochranného pruhu“ není. Ten pojem vznikl až v rámci dodatečné velmi tvořivé interpretace reagující na to, že zákona vyhláška nepoužívaly terminologii zcela důsledně a konzistentně. Termín „ochranný pruh“ není legislativní termín, ale pojem ze slovníku a výkladové praxe cykloaktivistů.
Cedule IP 22 v zákoně je a u silnice samozřejmě nesmí viset nic, co jako dopravní značka vypadá ale není. Máte vy dva vůbec řidičák?
Jiná věc je, že obsah této IP 22 je na hlavu padlý a neměl být nikdy pověšen.
Poslední dobou jsou to samé takové výmysly – druhá kategorie přechodu pro chodce, na kterou se nevztahují ustanovení o přechodu pro chodce a který je značen značkou laicky zaměnitelnou s přejezdem pro cyklisty, anebo druhá kategorie jízdního pruhu vyhrazeného pro cyklisty, na kterou se nevztahují ustanovení o vyhrazených jízdních pruzích…
„Místo pro přecházení“ je v zákoně dlouho.
které v podstatě znamená jen to, kde chodci „musí“ přecházet.
Ano, v zákoně „místo pro přecházení“ je dlouho. Tento termín byl definicí přechodu pro chodce a vyhláška stanovila, jak má být označeno. Přechod pro chodce je předepsaným způsobem označení „místo pro přecházení“. To je jeho podstatou. Termín „místo pro přecházení“ se samostatně začal objevovat v nějakých technických normách a „nenormách“ (TP, VL) a znamenal tam de facto neoznačený přechod pro chodce. Ovšem když byl do vyhlášky tento výraz přidán jakožto jakási druhá kategorie značených přechodů pro chodce, vznikla nám situace, kdy máme přechodů vlastně už tři kategorie. Protože ten význam „neoznačeného přechodu“ nikdy zrušen nebyl.
Jestli je „místo pro přecházení “ nějak označeno, to z něj nedělá jinou kategorii.
Stejně tak jako značka A03 nedělá jinou kategorii křižovatek, teoreticky bych se za A03 měl chovat stejně jako na neznačené křižovatce. 1
Za podjezd a dodatečně i pruh pro budy na Strakonicke na Strakonické prst nahoru.Kdyby se ještě povedlo najít trasu pro cyklostezku od Lihovaru k mostu Legií mimo silnici bylo by to na 1 s hvězdičkou.
Ať se na mě nikdo nezlobí, ale takový „ochranný pruh“ je na dvě věci. Proč se konečně alespoň při celkových rekonstrukcích ulic nezřizují raději stavebně oddělené cyklopruhy jako v zahraničí? Jsou ulice, kde na to je prostor, a stejně tam raději nakreslíme jen pár čar, které v praxi bohužel mnoho neznamenají…
Ochranný pruh je paradoxně lék na zákon o 1,5 metrovém odstupu při předjíždění cyklisty. Pro cyklisty to sice není nic moc, ale co jsem si mohl na silnicích všimnout, řidiče to aspoň podvědomě tlačí ke straně a dávají tak prostor cyklistům i když tam zrovna žádní nejsou.
Ještě by se dalo doplnit, že ten ochranný pruh chrání především ustanovení o 1,5m odstupu před zrušením.
Nebo tam nedělat nic a ať cyklisté mají pro sebe celých 2 a půl metru, než ten metr ochranného cyklopruhu 😉
Jsou místa, kde je „ochranný pruh“ udělaný dobře a zvyšuje bezpečnost cyklistů i řidičů aut. Např. v Praze je to ulice Mariánské Hradby https://mapy.cz/zakladni?x=14.4008490&y=50.0935500&z=19&pano=1&source=stre&id=120494&pid=73214642&yaw=4.512&fov=1.257&pitch=0.341&ds=1 nebo ulice Zborovská
https://mapy.cz/zakladni?x=14.4074979&y=50.0758511&z=18&pano=1&source=stre&id=120494&pid=73333778&yaw=2.693&fov=1.571&pitch=0.304&ds=1