Curych může zrušit až šest tisíc parkovacích míst, rozhodl soud

Limmatquai je jednou z ulic Curychu, kde už dříve k redukci parkovacích míst došlo. Foto: Roland Fischer, Zürich /Wikimedia CommonsLimmatquai je jednou z ulic Curychu, kde už dříve k redukci parkovacích míst došlo. Foto: Roland Fischer, Zürich /Wikimedia Commons

Uvolněný prostor má sloužit pro lepší dopravu na kole či chůzi.

96 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
JackBrno

No jo, progresivisté jsou všude… Fór je v tom, že parkovací místa pohyb cyklistů ani pěších neznemožňují, maximálně trochu znepohodlní, ale rozhodně nezabrání možnosti chodit pěšky nebo jezdit na kole. Ovšem zrušení parkovacích míst v daném místě využití auta znemožní kompletně. Takže to rozhodně není vyvážená akce. Ostatně je velmi výmluvné, jak všichni ti aktivisté otáčí názor, když se to blíží jejich lokalitě.

PetrH

Pravděpodobně někde je potřeba místo na tu vyhrazenou cyklostezku. Pokud je ulice 1 pruh, parkování na obou stranách, úzký chodník, jak je běžné, tak se prostě cyklostezka nikam reálně nevejde. Takové ulice např. v Praze se měnily v jednosměrky právě proto, aby přibylo parkovacích míst. Tedy by nevadilo je zase ubrat.

A praví aktivisté neotáčí názor, mně by třeba vůbec nevadilo zrušit všechna parkovací místa v naší čtvrti.

Pavel Skládaný

Před dvěma lety jsem si dal okružní procházku po Vídni a obešel ulice modernizované do podoby tzv. sdílených zón. To znamená přestavbu ulice do jedné výškové úrovně, zpravidla užití dražších a hezčích materiálů na plochy a usnadnění a liberalizaci pěšího pohybu. Zpravidla též redukci části parkovacích míst, což často požadují sami obyvatelé. Ptal jsem se řady obchodníků, jestli jim restrikce pro auta snížila kšefty a skoro všude mi řekli, že nikoli, neb zase chodí mnohem více lidí na procházky díky atraktivnějšímu prostředí.

původní Jakub P

Obchodníci z míst, kde se má ubírat parkování nebo ze kterých mají být pěší zóny často předem velmi silně nadhodnocujou ve svých odhadech podíl zákazníků, kteří přijedou autem. Asi nejobvyklejší, co jsem viděl na příkladech z různejch zemí je, že obchodníci tipujou podíl „autových“ zákazníků kolem půlky a realita je 5 procent, tedy desetinásobné nadsazení toho odhadu. Není vůbec neobvyklý, že předem se obchodníci silně brání, protože se bojí, že zkrachujou, ale jakmile se to zajede, tržby jim ve skutečnosti stoupnou a neměnili by.

Bergham

Za 20 let i v Praze. Těším se

Vojtech

Až za 20 let. Bohužel. Kdyby pristi týden…

marcela

U nás bývala taková malá galerie, jezdili tam lidi ze všech koutů Prahy. Pak udělali modré zóny, zákazníci neměli kde zaparkovat, přestali jezdit. Galerie do roka zavřela, jen z místních nevyžila.

Panda

U drtivé většiny galerií v Praze zaparkovat prakticky nelze.

Zbynek

Jejda, tady někdo v životě neslyšel o vlastních nohách, o kole a o MHD. 😀

Kebab

Zcela irelevantní poznámka, podstatný je jen a pouze výsledek. Tedy zavřeno kvůli nemožnosti zaparkovat.

původní Jakub P

Spíš zavřeno pravděpodobně kvůli poklesu návštěvnosti. Ke kterému mohlo a nemuselo výrazně přispět zpoplatnění parkování (modrá zóna neznamená nemožnost zaparkovat, na řadě míst, kde vznikly, se dnes naopak parkuje na dobu odpovídající návštěvě malé galerie snáz než předtím, jen to stojí pár desetikorun).

ABC

To ovšem příjde na to kdy se tak stalo.
Protože v původní variantě modrých / oranžových / zelených zón to skutečně neplatilo.

původní Jakub P

Je fakt, že v té staré variantě bylo parkování na modrých obtížnější (nemožné AFAIK ani tehdy, ale chtělo to tuším předem zakoupenou hodinovou kartu, některé podniky v zónách je klientům nabízely). Ale byly tam ty návštěvnické zelené a oranžové, které to v pohodě umožňovaly.

ABC

Ne, v pohodě fakt ne.
Počet míst v nich byl směšný a byly věčně plné, i v placené době.
A vedle toho často vylidněná modrá zóna, kde se nedalo zaparkovat ani za peníze. Cvokhaus s předem zakoupenou stírací kartou s placením za načaté dvě hodiny nepočítám.

Vojtech

Karta byla dvouhodinová. Měl jsem jich asi 50 v zásobě a několik let je točil..Pak mi zničili v servisu Sparta a od té doby preferuji MHD a šlo to bezvadné i na periferii a i s kočárkem. Včera jsem zjistil, ze jsem si koupil už 9 tištěný roční kupon MHD jako dárek k vlastním narozeninám.

Vojtech

Přestalo mě totiž bavit se vracet na místo, kde mám auto. Je smysluplnějšího pokračovat někam dal ve směru cesty, nezse vracet pro auto

marcela

Když on obraz metr x metr se na kole špatně veze, o MHD nemluvě…

Pedro72

Hledám U nás, není to ani ulice, ani obec. Tak těžko říct.

PetrH

Kde že je to „u vás“ ? Abychom si to mohli ověřit…

Ryk Mat

Já vám nevěřím. Podle mě jste si tohle vymyslel(a).

Karel

Škoda, že nelze zrušit v Praze 90% parkovacích míst. Auto nemá ve městě co dělat.

Dachs

Půjdete to hrdinně prezentovat lidem (nejen) na sídlištích, kteří vůz používají k takovým normálním věcem, jako jsou cesty na chalupu či dovolenou, větší nákupy, odvozy dětí z kroužků, návštěva polikliniky s miminem, seniorem, atp.? Chcete zakázat firmám poskytovat benefit služebního vozu, tedy pokud ten není jenom pro pohodlí, ale pro vytváření něčeho? Máte miliardy, lidské zdroje (řidiče) a fištróna, jak mít do pěti let takovou MHD, která pokryje o desítky procent zvýšenou kapacitní poptávku? Nebo jenom závidíte sousedům, že mají něco, co vy nemáte, ať ekonomicky, či schopnostmi? Mimochodem, znám i velké odpírače automobilismu, kteří se založením rodiny a příchody… Číst vice »

původní Jakub P

Problém je, že vzhledem k omezenému prostoru ve městě často právě to nabídnutí reálně funkční alternativy vázne na tom, že aby bylo možné, bylo by potřeba omezit auta. Což není možné, protože každý náznak takového omezení vyvolá řev o komunismu a omezování svobody. Protože pro některé je jediná svoboda, kterou uznávají, svoboda dojet si autem všude, kam je to fyzicky možné. Svobody typu nemuset jet autem, když nechci, nebo dýchat vzduch, který mě nebude ohrožovat na životě, pro ně neexistují… Ten Curych ty parkovací místa nechce zrušit jen tak, protože nenávidí auta. Chce je rušit proto, že ten prostor nutně… Číst vice »

Vaclav

Ja vzdy zasnu jak takovemu erudovanemu prispevku, ktery ocividne napsal nekdo, kdo urbanistice rozumi a obsahuje pouze fakta, nekdo muze dat palec dolu.

PetrH

Znám programátory s rodinou a bez auta. Minimálně dva 🙂 Čili aspoň toto popírá vaše představy o „závisti“. Jo, my na to elektro máme…

Nebyl jste to mimochodem vy, kdo se tu dožadoval většího dotování MHD, ať už staveb nebo provozu? Já bych chtěl MHD dražší a lepší.

Karel

Na vše co píšete jsou tu služby nebo si zaplatíte taxíka..

ABC

najednou by se švýcarská referenda hodila, že?

medvěd

Já se jim nedivím. Na rozdíl od nás na každé železniční zastávce v okolí mají cca 50 – 100 parkovacích míst pro auta. U nás prd.

Krachbumente

Vždycky jsem si myslel, že jen Němci jsou idioti? To není pravda. Je dobré vědět, že idioti vládnou i v jiných evropských zemích…

Lang

Třeba na Slovensku, v Bělorusku. Ale co to má společného se Švýcarskem opravdu nevím.

Pája

Moc rád bych Vám napsal svůj názor, ale asi raději ne. Za ban mi to nestojí.

Y.K.

Mě vždycky fascinuje ten strach s ubýváním zákazníků. Ještě jsem v žádném vnitřním městě neviděl podnik, kam by přijelo významné množství hostů autem, konec konců je to i nemožné, těžko odbavit stovky lidí u obrubníku. To zvládne tak maximálně nějaká průtokovka bez kvality typu Drive through.

Pár holt nepřijde, ale přijdou zase jiní.

Jan

Některá města jsou slavná tím, že v centru se prakticky nedá jen tak jezdit autem (Gent, Bruggy). A po jejich návštěvě musím říct, že lidí tam byla spousta, akorát se víc prošli, podniky prázdné určitě nebyly. Kdo nemůže chodit kilometry, tak má stále možnost použít kolo, koloběžku, taxík, MHD, kurýry a jiné dovážkové služby. To je dost slušná alternativa.

Pavel

Co teprve Neapol nebo jiná centra italských měst

Vrana

A to víte odkud? V Gentu se nedá jet tak leda na Korenmarkt, což je úplný střed – něco jako Staromák, ale s tramvajema. Ale z každé strany mají pod náměstím velké podzemní parkoviště. Jedno u opery, druhé u sv. Jakuba.

původní Jakub P

Jo, dostanete se tam do centra autem. Ale to centrum je rozdelene na nekolik zon, mezi kterymi se neda primo autem dostat. Z kazde musite vyjet zpet na okruh kolem centra a z nej pripadne do jine zony centra. Coz ve vysledku znamena, ze v tom centru maji aut o poznani min, protoze pro pohyb po tom centru jsou jine prostredky (chuze, kolo, atd.) daleko sikovnejsi.

mic

Podnik není jen hospoda.

Mám cestou z práce slušné železářství/domácí potřeby. Nedá se tam ale zaparkovat, takže když něco potřebuju, tak si zajedu například do Bauhausu… A přitom by stačilo před takovým krámem mít 2-3 místa „pro zákazníky“ cca na 30minut.

panda

Já změnil doktora, protože ten starý se přestěhoval do centra. Rozhodně toho nelituji.

Lukáš F.

Já myslím, že doktor o pacienty taky nemá nouzi.

Martin

Přesně tak

Pozorný čtenář

No vidíte, sám píšete, že to nestojí za to.

Dejme tomu, že jsou ta místa tři, že jsou ve špičkové hodině na 100 % vytížena a že se točí ne po 30, ale po 20 minutách. To je ve špičkové hodině o devět (9) zákazníků navíc. Tedy jeden zákazník za 6:40 minut.

A to za cenu zabrání většiny, možná celé délky ulice před uvedeným obchodem.

Y.K.

A přitom před krámkem může být přesně jedno místo které seberete rezidentům (předpokládám, že se krámek nestojí někde o samotě). Tři auta jsou už šíře běžného činžáku při podélném stání, předpokládám že v něm bydlí několi desítek lidí.

2 – 3 místa 30 minut je i tak velmi slabá návštěvnost.

Hojakar

A proto vznikají velké nákupní centra na okraji měst vid? Ono totiž pokud budu v večeru města provozovny typu služby jakou jsou restaurace, kavárny, kina, holičství apod. Tak ty chybejici parkovací místa nevadí. Pokud ale tam jsou běžne obchody tak prostě chybi, lidé si zajedou nakoupit do toho nákupního centra na okraji a tudíž místní krámky prostě konci- příklad je právě centrum Prahy, kde až na pár výjimek se už nedá normálně nakoupit – tudíž se z toho stává čisté turisticky skanzen….samozrejme hlavní centrum at je bez aut a je to odpocinkova-turisticka zóna, ale zbytek je nesmysl. Vlhký sen různých… Číst vice »

původní Jakub P

Jen ukazujete, že o tom, co v centru Prahy je, nemáte ani páru. zřejmě ho znáte jen z průjezdu autem. Jen na Václaváku jsou tři supermarkety, další tři jsou u Náměstí Republiky (a další dva v jeho těsné blízkosti). Na Národní třídě je teď jen jeden, ale další obří je v rekonstrukci. Další jeden nebo dva jsou na Karláku. Nový nedávno otevřel Na Příkopech. Drogerie podobně, v obchoďácích typu Kotva, Palladium (Máj když není v rekonstrukci) koupíte leccos.

Hojakar

Hahaha…tak se zeptejte místních lidí jak se jim tam žije….váš komentářprave ukazuje že o živote v centru to znáte akorát z pohledu návštěvníka / turisty centra… Už vás chci vidět jak budete v rukou tahat týdenní nákup pro 4.clenou rodinu v tazkach v rukou…a nebo lítat do obchodu každý den- nemáte o tom ani paru- přesně jak jsem psal- super pro malý pár který doma pomalu ani ne vaří,pro rodinu peklo

MP22

Tak a teď jste se usvědčil z toho že lžete a centrum Prahy znáte jen z obrázku. V centru Prahy je normální nakoupit si to co ten den zrovna potřebujete, pěkně čerstvé, občas vzít víc trvanlivého ale dělá to tak úplně každý protože denně projdete okolo 20 supermarketů. Týdenní nákupy se dělají na venkově. Tak ze sebe tady nedělejte blbce a nelžete.

původní Jakub P

Proc bych to tahal v rukou, batoh je o dost lepsi. Tasky v rukou jen jako doplnek na krehci veci nebo kdyz je ten nakup fakt velkej. S nakupama pro ctyrclenou ( dokonce dost extremne zravou) rodinu mam roky zkusenosti. Taky neni potreba omezovat se na extremy typu 1 tydne x kazdy jednotlivy den zvlast, jde i cokoli mezi tim.

Na okrajich Prahy je to leckde do obchodu vyrazne dal, nez v samotnym centru. A taky tam zdaleka vsichni nejezdi na nakupy autem.

Jan

Se vší úctou, nemáte o tom páru vy. Bydlím na Starém městě, supermarket mám 5 minut pěšky (Albert), nebo 3 minuty (Máj, ale ten je teď v rekonstrukci). Do práce (Dejvice) se dostanu za 12 minut tramvají, nebo pod 10 Rekolo + metro. Restaurací je všude spoustu, i levných, kina Světozor/Ponrepo/Lucerna jsou mimochodem mnohem levnější než v obchoďácích na předměstí, další služby to samé – najdete luxusní, ale i dostupné. Shrnuto, doporučuji mluvit ze zkušenosti, je diametrálně odlišná, než jak popisujete svoji „představu o životě v centru“.

Kolemjdoucí

Potvrzuju, bydlím také na Starém městě.

Y.K.

Já nákup tahám v rukou, resp. na zádech. Proč bych neměl? Když lidi nekupují vrchovté koše, tak to v pohodě unesete. Jít 15 min není nic neobvyklého a existuje i něco jako tramvaj pokud se vám zrovna nechce.

Kolemjdoucí

Bydlím v centru. Na Starém městě. S čtyřčlennou rodinou. Auto nemám a na nákupy chodím s batohem do supermarketu, co je v zásadě za rohem.

Na seznamu věcí, co mě zde obtěžují je to, že chodím na nákup pěšky, někde dole, resp není vůbec. Obtěžují mě zde ožralí turisti, auta všude a vylidněnost, tedy málo sousedů a dětí.

Vojtech

Kosík rohlik. Otestovat resi ledazcos včetně akci

původní Jakub P

Bohužel jejich řidiči jezdí a parkují často tak prasácky, že jejich služby odmítám používat. To už považuju za šetrnější dojet nakoupit vlastním autem (pokud člověk nejezdí jako prase).

Pavel

Naproti baráku nám otevřeli kaufland. Už rok a půl jsme nejeli speciálně na nákup. Funguje to 😉

náhodný kolemčtenář

To není tak docela pravda. Třeba já vlastním poměrně praktické a prostorné auto, ale na týdenní nákup pro celou rodinu do hypermarketu jezdím na kole. Protože jsem líný chodit s plným vozíkem přes celé parkoviště (kolo zaparkuju blíž) a doma pak hledat parkovací místo (na kole dojedu až domů, vlastní garáž nemám, parkuju socialisticky „zadarmo“ na ulici). Je to čistě věc zvyku (a taky toho, že v „cyklistických“ městech bude nejen lepší infrastruktura, ale lidi si také budou pořizovat praktičtější bicykly (s nosiči, košíky, stojany atd.), se kterými nákupy nebudou nijak nepříjemné a nepraktické. S tím centrem Prahy to taky… Číst vice »

Y.K.

To je typický horizot z poza volantu. V centru bydlím, do hypersuper na okraje města nejezdní a supermarkety mám do 10 min chůze tři, minimarkety ani nevím, pět, 8? A za dalších 5 min chůze další supermarkety, tuším tři. Že se nedá nic nakoupit je totální kravina. Pomineme turistické štreky, což v Praze v podsattě jedna jediná trasa, kde to je dané ovšem formou potávky, rozhodně to není tím, že tam nejezdí auta a není moc složité z ní odbočit mimo a potřebné si obstarat. Velká nákupní centra dělají přesný opak, magicky přitahují ty co si musí zajet do obchodu… Číst vice »

Matěj

Záleží taky hodně na velikosti města, v menším městě bez normálního MHD to může být problém.

původní Jakub P

Samozřejmě. Ale v těch opravdu malých nebývá těch aut tolik, aby to byl problém (při rozumný organizaci provozu a parkování, se zpomalením, ale povolením vjezdu a třeba s nějakou menší pěší zónou úplně v centru). V těch větších se zas už většinou vyplatí tu MHD zřídit, pokud tam dávno není.

A článek je o Curychu, tam opravdu není kvalita MHD problém.

Facepalm

Za 50 let i u nás. A za 70 v Brně.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Optimisto!

Jan

Dnes to lze dočasně zažít v centru Prahy, zrovna jsem si prošel Karmelitskou a byla to krása. Klidná ulice, díky rekonstrukci tramvajové tratě, na chodníku hodně lidí, pár aut kličkovalo po objízdných trasách. Takhle by to centrum mělo zůstat.

mic

Jo, mě se to taky líbí. Ale bydlet bych tam nechtěl…

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Bydlel na Šumavě a divil se, že má v únoru sníh.
Prostě každé bydlení má svoje… Bydlím-li na Malé Straně, nemůžu čekat že mi tam postaví dálnici a parkoviště.

mic

Však jo, já na MS nebydlím a bydlet tam nechci. Ale rád se tam občas vydám na procházku…
A pohledem do oken malostranských domů si dovolím predikovat, že mnoho lidí tam bydlet ani nechce…

Franta

To já bych tam bydlel hned. Je to super místo na bydlení, ale nemám na to:)

mic

A není bez zajímavosti, že ti, kteří by na Malou Stranu měli si raději budují haciendu někde v přírodě u lesa.
Je třeba si přiznat, že spousta lidí tady tíhne k menším bydlům a do města prostě jezdí pouze těžit prostředky…

původní Jakub P

Což je ale a) do značné míry špatným nastavením těch měst b) tací mají ale obyvatelům těch měst, na kterých takto parazitují, kompenzovat škody, které tím v těch městech působí. Podporovat je v tom tím, že jim budem dotovat věci, které to činí jednodušším, je totální kravina. Město a jeho infrastruktura a organizace provozu mají být takové, aby to nejjednodušší řešení pro člověka bylo to, které nelikviduje město ostatním… Chceš bydlet za městem na samotě a pracovat v centru? OK, ale připrav se na to, že autem dojedeš jen k vlaku a do toho centra pojedeš jím. A nebo, pokud… Číst vice »

Kebab

Na tom určitě něco je. Hromadné dojíždění ze středních Čech do Prahy auty je neudržitelné a v menší míře to platí pro města obecně. Ale třeba nemocnice na vesnicích nejsou, musí tedy všichni jejich zaměstnanci povinně žít ve městech? Když vás ve 2 ráno zavolají na sál, nic jiného než auto stejně nepřichází v úvahu ani v rámci města a to se ještě dlouhá desetiletí nezmění.

původní Jakub P

Mimomeststi zamestnanci nemocnic s takovou pohotovostni prisluzbou jsou zanedbatelne minimum lidi. Ty maximalne jednotky kusu aut ve dve rano mesto vstreba, ani nemrkne. Rovnez poplatek za vjezd do centra a pripadne komercni parkovani (u nemocnic, ktere nemaji prostor na vlastni parkoviste pro tyto pripady) budou v nakladech te operace, na kterou ten nenahraditelny specialista pojede, nejspis naprosto zanedbatelne. Ta regulace aut je potreba, aby jet autem do centra nebyla prvni volba tolika lidi, kteri jedou ve spicce a krome sveho zadku vezou jen desky s peti papiry a mozna notebook. Kdo tam autem potrebuje pracovne, at mestu zaplati a nauctuje… Číst vice »

Vojtech

Brno 👍

Mojmír

Jsem Mojmír Ježek a moji zálibou je dělat chytrého v diskuzích. Z této zprávy mi praskla cévka.

Lang

Palec nahoru aspoň za pobavení. 😄

Honza

Je to věc voličů. Pokud jim to nevadí, pak je to v pořádku.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Jinej svět… Nojo, ale na to, aby to tu bylo jako ve Švýcarsku tu žije málo Švýcarů.

původní Jakub P

A málo Nizozemců, málo Dánů, málo Francouzů, málo Španělů, málo Slovinců, málo Němců, Málo Rakušanů, málo v podstatě kohokoli, protože tohle se dneska rychleji či pomaleji děje v drtivé většině Evropy. To není o výjimečně progresivním CVurychu, to je o výjimečně zaostávající a spokojeně zahnívající Praze, Brnu a dalších městech v ČR.

Kolemjdoucí

Já jsem čím dal víc přesvědčený o tom, že hlavní problém je v české venkovské historii a v tom, že každý má chalupu nebo maminku někde venku, kam na víkend potřebuje vypadnout. Výsledkem je, že ve městě nežije a že takzvaně potřebuje auto.

Chalupaření je myslím specificky český fenomén. A dokud bude, budou ve městech auta a s nimi lidé, co ve městě vlastně nežijí a nemají na něj jiný nárok než v pátek rychle vypadnout.

mic

Tohle je podle mého názoru velmi dobrý postřeh. Spousta lidí vlastně město nemusí. Ale jsou tam školy a lepší výdělky. Takže tam buď dojíždíme a nebo pracovní týden přežijeme v nějaké králikárně. Ale když se kolem sebe rozhlídnu, tak v Praze přes víkend skoro nikdo dobrovolně nezůstává…

původní Jakub P

Jo, to asi faktor je, ale zároveň lidi, kteří maj auto jen na víkendy, těžko tvoří ty zácpy ve městě ve všedních dnech. To jsou často spíš dojíždějící ze satelitů, kam se odstěhovali, protože město jim přijde špinavé a smradlavé (a dělaj ho tím pádem o to špinavější a smradlavější). Druhá věc pak je, že lidi, kteří auto používaj převážně o víkendech, by ho snadno mohli parkovat dál od svého bytu a před domem by jim stačilo krátkodobé místo na naložení/vyložení. Ostatně taky to tak mám, prakticky by mi nic nebránilo, mít auto na nějakém parkovišti nebo parkingu, kam to… Číst vice »

Filip Jirsák

Jenže když někdo pořídí auto „na víkendy“, je daleko pravděpodobnější, že s ním pak pojede i ve všední den.

původní Jakub P

To hrozně záleží na tom, jaké jsou jiné možnosti. Když budou alternativy lákavější, většina lidí auto s klidem nechá doma. Když bude město dál dělat všechno pro to, aby to autem bylo pohodlnější, než jakkoli jinak, dojde k očekávanému výsledku – všichni pojedou autem a všichni budou nasraní trčet v zácpách.

plp

To mimo jiné záleží na parkování. Když jsem byl malý chlapec, táta měl auto garážované cca 40 minut chůze od domu. Takže se fakt pro něj šlo jen na víkend, kdy se někam jelo.

Kolemjdoucí

Ad auta přes týden – to ano, to je určitě beze sporu. Diskutujeme ale pod článkem o parkovacích místech, a ta se chalupářů týkají – každý má před domem ve městě zaparkované auto, protože ho přece potřebuje (na ten víkend).

původní Jakub P

Jak jsem psal, auto, které se používá jen na víkendy a jindy výjimečně, nemusí stát přímo před barákem. Tam stačí spolehlivé místo na rychlé naložení/vyložení.

Důvod, proč jich u nás většina (včetně toho mého) přesto stojí před barákem je, že tato možnost je pro jejich provozovatele nesmyslně levná (řádově levnější, než jakékoli jiné, často mnohem smysluplnější využití té ulice).

Kolemjdoucí

Nejsme vepři. Jenom bych chtěl vidět toho komunálního politika, co navrhne chalupářům zrušit parkování před barákem výměnou za kapacitní parkování někde mimo a rychloobrátkové krátkodobé parkování před domem…

původní Jakub P

Nemusí jim ho rušit. Stačí zavést ta rychloobrátková místa a vymáhat jejich dodržování (bohužel např. Praha 6 je chce naopak nesmyslně rušit). A začít rezidentské karty postupně zdražovat tak, aby jejich cena časem odpovídala tomu, jak cenný ten prostor na ulicích je. Ve chvíli, kdy ta parkoviště o něco dál budou levnější, si to každý rozmyslí, jestli mu stojí připlácet si za luxus auta kdykoli (reálně jen někdy, i v dnešním systému, když přijedu v blbou hodinu, tak občas stojím pěkných pár set metrů od domu, protože blíž místo není) na dosah, který ani moc nevyužije.

Filip Jirsák

Otázka je, co je příčina a co následek. Jestli to není tak, že ve městě se moc nedá žít, protože jsou uzpůsobena pro auta a ne pro lidi – a tak se lidi snaží alespoň na víkend z města vypadnout.

původní Jakub P

Tohle někde popisovali Brunlettovi – urbanisti, kteří se s rodinou přestěhovali z Kanady do Nizozemí. V Kanadě byli zvyklí vypadnout často za město do lesů a báli se, že jim to v NL bude chybět. Tam ovšem zjistili, že když je to město v pohodě, nemaj z něj důvod zdrhat…

watslaw

Myslím, že to není jen tím. I z města bez aut chtějí lidé někam, kde mají zahradu (kterou v bytovém domě ve městě nemají), nebo jít do liduprázdného lesa a ne do přelidněnejch Riegráků. Davy lidí jsou odpudivé úplně stejně, jako kolony aut.

Bespi

A nasledne dorazi do preplneneho lesa 🙂 .

původní Jakub P

Zahrada zdaleka nelaka kazdeho. Ta potreba lesa nebo obecne venkovske krajiny s minimem lidi je realna (byt zdaleka ne tak casta, kdyz je mesto diky zklidneni provozu tiche, to, pred cim lidi utikaji z mest nejcasteji, byt podvedome, je hluk, coz paradoxne rada chat neresi, protoze sekacky, cirkularky, atd.), ale ani v Praze nejsou vsechny parky jako ty Riegrace. Je tu i Stromovka, Krcak, Modranska rokle, Hvezda, a spousta dalsich s odlehlejsimi, volnejsimi castmi, vse v dosahu MHD. A kdyz chce clovek opravdu les a ne jen lesopark, je jich spousta kousek vlakem nebo primestskym busem. Nekteri kamaradi bez aut… Číst vice »

náhodný kolemčtenář

do lesa i na zahradu za městem se dá dojít i pěšky, hromadnou dopravou nebo na kole

Libcha

Jirsáku, kde se to dá podepsat?

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

A ještě jeden jev. Nejsme přesycení automobilismem. Přeci jen pořádné auto tu plešatící muž s vadnoucí pýchou (petrolhead) může mít teprve jednu generaci… Problémy, které začaly trápit města na Západě na přelomu 60. a 70. let k nám přišly až na konci 90s. O generaci později.

mgr.pavel

Máte pravdu v popisu příčiny spousty aut ve městech („o víkendu pojedu autem na chatu, tak si jej přes týden odložím na ulici“).

Částečným důvodem takové obliby chalup je komunismus. Nemožnost realizovat se v práci ani veřejném životě způsobila častou „realizaci“ na vlastní chalupě. A od té doby ta obliba stále přetrvává..

dopravopat

Na nedostatok slovákov sa sťažovať nemusíte. 😉

Dachs

Jejich myšlení není fanatické, jejich myšlení je vzdělané a krom toho si chrání svou velmi pěknou zem a ekonomicky tam je za vodou většina populace. Potíž je, že u nás se k „jinému myšlení“ dospěje přes aktivismus, místo toho, aby se nejprve něco dělalo s tím přemýšlením o věcech kolem nás. Ale jistě také uznáte, že tady nejsme Švýcarsko dopravní infrastrukturou, zejména tedy železniční. I s lidnatostí jejich měst, nebo aglomeračních oblastí, je to krapet jiné než u nás. Pokud chceme něco v centru eliminovat u nás, musíme investovat do VHD a jejích možností. Déčko se staví, paráda. Ale železnice… Číst vice »