Čtyřicet metrů soukromých kolejí na Šumavě je nově místní dráhou. Třetí v zemi
Muzejní vagony v Novém Údolí. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Kolej trvale slouží k odstavení historických vozů.
Kolej trvale slouží k odstavení historických vozů.
Nějak se začít musí, pokud chceme jednou dotáhnout železnou dráhu až na hraniční most, jak se praví ve stanovách našeho spolku. Dotace žádné nepobíráme, na všechno si vyděláme v sezoně naší krčmou. Nikomu nic nedlužíme. Je úplně jedno, zda má místní dráha 10 kilometrů, nebo 42 metrů. Jednou je to prostě dráha a tak to má být. V létě se na vás těšíme!
Možná by zde mohl být článek o tom, co je třeba danému cíli ještě udělat a jak může případný zájemce pomoci.
Mě udivují místní rýpalové. Vážení, pokud jste si nevšimli, tak se třeba letos nejpozději měla zaregistrovat všechna drážní vozidla s přídělem čísel ERA, takže tentýž Drážní úřad má zapsanou třeba i hromadu historických vozidel. A to taky zaplatili daňoví poplatníci. Je to špatně? Ono je jaksi přehlíženo, že tady mizí miliardy, ale někomu je trnem v oku pár drobných za registraci místní dráhy, která ani nemá nárok na dotace SFDI a další. Proč se nerýpe do jisté firmy, která pod pláštíkem spolku škube o dotace různé státní instituce už léta a přitom vozí prázdné vlaky? Nebo jak dlouho se řady… Číst vice »
Když už jsme u těch krátkých tratí, nevíte jaký je osud / záměr / plán s asi jedno kilometrovou jednokolejkou mezi Dolní a Horní Sázavou? Původně to byl jeden z úseků trati Německý Brod – Žďár n.S. První část z Přibyslavi do Sázavy se už změnila na cyklostezku. Ale navazující úsek z obce Sázava směrem na Žďár zůstal, ale jen asi v tom v krátkém úseku. Pokračování a napojení na Žďár už také není.
Tam má firma SaZ s. r. o. zkušební úsek pro své pracovní stroje a mechanismy.
Ideální místo pro letní návštěvu kolmo. Tam s kolem ve vlaku, návštěva drezíny, překročení hranice vlastní silou a pak zpět na kole po pěkné cestě.
To máte pravdu. O lletních prázdninách bych to ale raději neriskoval – docela dost vlaků jezdí s velkými zpožděním, cestující i s koly zůstávají trčet na zastávkách, protože vlak už je nepobere.
Zajímavost mimo téma, nevím kam zařadit, ale zatím jsem tu o tom nečetl. Snad nebude vadit sem pod Šumavu. JHMD podle článku ČTK opravily lokomotivu U37.002 z roku 1897.
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/v-j-hradci-opravili-parni-lokomotivu-z-roku-1898/1957649
Celá tahle švejkovina má jaký smysl, pominu-li přidání práce úředníkům, kteří se tímto museli zabývat?
Smysl přidávat té koleji pojem Místní dráha samozřejmě není žádný. Ale nemyslím si, že zrovna ti úředníci, kteří se tím chudinky museli zabývat, mají práce až nad hlavu.
Smysl té železničky je naopak veliký, na tom místně jde o nádherné oživení, příjemné místo pro turisty, zejména pro děti.
Pro ty úředníky jsou podobné úkoly pravým požehnáním, aby mohli vykázat činnost a úřad obhájil zaměstnanost. Švejkům ale zjevně nedochází, že tyhle nesmysly ve výsledku zaplatí ze svých daní.
Oni tam jezdi s drezinou na rucni pohon, takze to asi jako nejaka draha zaregistrovane musi byt.
Pozor, onen status místní dráhy byl podle všeho žádán pro těch 40m kolejí na kterých stojí ty tři vagóny (kiosek + muzeum), nikoliv na ten oddělený přeshraniční 70m úsek kde jezdí drezína na ruční pohon…
Na Matějské pouti je spousta drah, které jako dráha zaregistrované nejsou.
Nespadají totiž pod Drážní Úřad, ale pod Úřad bezpečnosti práce, stejně jako třeba cirkus Vanča v Kolíně, protože to mají poněkud jednodušší.
Z daní platíme docela dost podstatně nesmyslnějších věcí.
Místní dráha, na rozdíl od drah celostátních a regionálních, nemá být příjemcem dotací na provozování dráhy. Jestli může být příjemcem dotací na třeba turismus, nevím.
Oni ti úředníci na DÚ bohužel mají práce až až, jenže problém se nejmenuje místní dráha v pohraničí, ale je to chlév celého systému. Na DÚ je už řadu let personální podstav a v Praze při požadované kvalifikaci za nabízené peníze nikdo dělat nechce. Druhou věcí je přebujelá administrativa způsobená politiky, kdy se nařizují nesmyslné a zbytečně komplikované zákony. K tomu řada povalečů za královské peníze v Bruselu a v Paříži, kteří si potřebují udržet své trafiky a pak je z toho, to co z toho je.
Vymýšlejí krávoviny, tak to mají. Že tam na dráze i po 75 letech panuje železná opona, je i jejich vina. A nedivil bych se, kdyby je napadlo vyžadovat ETCS i po těch pár odstavených vozech…
Na místní dráhu se ETCS a GSMR nevztahuje.
Dnes. A zítra?
Doporučuji si zjistit, k čemu je kategorie místní dráha. Když je zde ještě celostátní, regionální, vlečka a zkušební.
Je mozne, ze se tim neco zjednodusi pro vlastnika drahy. Zatimco urednici se tim museli zabyvat jen jednorazove, vlastnikovi se treba ulevi povinnosti na mnoho let dopredu. Myslim, ze tak to zduvodnoval v tom rozhovoru, na ktery je odkaz v clanku. A jiste vlastnik zaplatil poplatky za rizeni.
Smyslem je ochcávka zdejší „dokonalý“ eurounijní legislativy.
A nemaj v úmyslu to protáhnout dál do Německa? Když to u nás bude místní dráha, tak třeba v Německu bude šance na prodloužení a nějaký turistický režim.
Jak vidno z fotografií, je dráha skoro po celé své délce zastavěna vagony. Kolik metrů je možno s nimi pohybovat? 10 metrů? Je to vůbec ještě dráha? To by místní dráhou mohlo být i kolejové pole s lokomotivou jako pomník.
Na těch fotkách ale ta „traťová“ kolej vůbec není. Tam je jen to zázemí. Po té traťové koleji se opravdu jezdí mašinkou s ručním pohonem, vede přes hranici a nějakých těch 40 metrů se svezete. Zájem o to je docela velký.
https://mapy.cz/s/dogojaduzo
https://www.ceskatelevize.cz/porady/10079414954-svet-na-kolejich/209562220800008/video/
https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/gigantem-do-bavor-na-sumave-maji-nejkratsi-mezinarodni-zeleznici-sveta-1324199
Na těch fotkách tady ta „traťová“ kolej vidět vůbec není. Ta opravdu vede přes hranici a jezdí se po ní mašinkou s ručním pohonem.
Dával jsem sem nějaké odkazy včetně mapy, to tu ale nefunguje. Snadno si to najdete na Googlu.
Na těch fotkách je to správně, status místní dráhy byl i podle textu žádán pro těch 40m kolejí na kterých stojí ty tři vagóny (kiosek + muzeum), nikoliv na ten oddělený přeshraniční 70m úsek kde jezdí drezína na ruční pohon…
Děkuji, máte pravdu, omlouvám se. Bohužel jsem v tom hledal nějakou logiku, ale tu nalézt asi možné není.
Nové Údolí je krásné místo. Navíc v té nádražce nemáte pocit, že by vás chtěli pořádně podojit, jako je tomu jinde na Šumavě.
místí dráha 😀 😀 nový pojem pro statkářský statut . že by nová forma pračky na peníze?
Ta dráha má potenciál! Jen přes léto svezla víc lidí, než většina lokálek za celý rok.
A co teprve až tam nasadí nesmrtelný motorový vůz, který na zdejším fóru ještě nenašel svého docenění…
Vůz bude sice neprovozní, ale bude pobírat dotaci na mezinárodní provoz. Vtip bude v tom, že zadními nastoupíte ve Spolkové republice a předními vystoupíte v Tschechien.
Ovšem hrozí riziko, že se to nebude líbit lidovým milicionářům a pro zachování národa tam začnou turisty střílet, věrni tradicím.
sarkasmus? nějak to z toho nevyčtu 🙂 a jestli jo tak palec hore 🙂
Ale prd…. Tady nejde o tu dráhu, ta je úplně mimo, ale o kolej na které stojí bufet…
To je ideální nápad se vyjadřovat o místě, kde jste v životě nebyl…
A když se ten vagón postaví správně nad ten hraniční potok, bude možné využívat i toaletu!
Omlouvám se tímto přispěvateli Džamelovi. Já na tom místě bývám často a myslel jsem, že Místní dráhou bude ta kolej s provozem. Je tomu jinak, pravdu máte Vy.
Ty koleje po kterých se jezdí do Německa nejsou na těch 40m na kterých stojí vagony vůbec napojené!! Ty jsou v kategorii zahradní dráha a ta drážnímu úřadu zatím nijak nepodléhá! Doufám,že si tohle nepřečte nějaký zbytečný úředník a nenavrhne novelu zákona která by zahradní a modelové železnice s možností převozu osob zařadila pod dozor drážního úřadu!
Tak určitě. Co vám vlastně brání koupit si vyřazený vagon a 1 kolejové pole? Můžete prát taky ani se kvůli tomu nemusíte stěhovat do pohraničních hvozdů.
A je ten vagonek potřeba? Nestačí to kolejové pole? Dráhu snad definují pozemní pevné části. Nebo se pletu?
Jestli se tam někdy svezl, tak víte, že je to skvělý zážitek. Jen ten hraniční most by potřeboval opravit.
Skvělý zážitek ano, ale k sousedům abyste jel jedině gumokolem. Propojené evropské kraje… Tak mě těší, že aspoň nějakou práci s tím ty úřady teď mají, když už na své poslání jinak dlabou a vymýšlejí, jak si ještě ušetřit práci.