Čtyřicet metrů soukromých kolejí na Šumavě je nově místní dráhou. Třetí v zemi

Muzejní vagony v Novém Údolí. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMuzejní vagony v Novém Údolí. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Kolej trvale slouží k odstavení historických vozů.

46 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel Kosmata

Nějak se začít musí, pokud chceme jednou dotáhnout železnou dráhu až na hraniční most, jak se praví ve stanovách našeho spolku. Dotace žádné nepobíráme, na všechno si vyděláme v sezoně naší krčmou. Nikomu nic nedlužíme. Je úplně jedno, zda má místní dráha 10 kilometrů, nebo 42 metrů. Jednou je to prostě dráha a tak to má být. V létě se na vás těšíme!

Od lesa

Možná by zde mohl být článek o tom, co je třeba danému cíli ještě udělat a jak může případný zájemce pomoci.

Od lesa

Mě udivují místní rýpalové. Vážení, pokud jste si nevšimli, tak se třeba letos nejpozději měla zaregistrovat všechna drážní vozidla s přídělem čísel ERA, takže tentýž Drážní úřad má zapsanou třeba i hromadu historických vozidel. A to taky zaplatili daňoví poplatníci. Je to špatně? Ono je jaksi přehlíženo, že tady mizí miliardy, ale někomu je trnem v oku pár drobných za registraci místní dráhy, která ani nemá nárok na dotace SFDI a další. Proč se nerýpe do jisté firmy, která pod pláštíkem spolku škube o dotace různé státní instituce už léta a přitom vozí prázdné vlaky? Nebo jak dlouho se řady… Číst vice »

Pavel

Když už jsme u těch krátkých tratí, nevíte jaký je osud / záměr / plán s asi jedno kilometrovou jednokolejkou mezi Dolní a Horní Sázavou? Původně to byl jeden z úseků trati Německý Brod – Žďár n.S. První část z Přibyslavi do Sázavy se už změnila na cyklostezku. Ale navazující úsek z obce Sázava směrem na Žďár zůstal, ale jen asi v tom v krátkém úseku. Pokračování a napojení na Žďár už také není.

Alibaba

Tam má firma SaZ s. r. o. zkušební úsek pro své pracovní stroje a mechanismy.

None

Ideální místo pro letní návštěvu kolmo. Tam s kolem ve vlaku, návštěva drezíny, překročení hranice vlastní silou a pak zpět na kole po pěkné cestě.

rtep

To máte pravdu. O lletních prázdninách bych to ale raději neriskoval – docela dost vlaků jezdí s velkými zpožděním, cestující i s koly zůstávají trčet na zastávkách, protože vlak už je nepobere.

Tuzemák

Zajímavost mimo téma, nevím kam zařadit, ale zatím jsem tu o tom nečetl. Snad nebude vadit sem pod Šumavu. JHMD podle článku ČTK opravily lokomotivu U37.002 z roku 1897.

https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/v-j-hradci-opravili-parni-lokomotivu-z-roku-1898/1957649

Kalina

Celá tahle švejkovina má jaký smysl, pominu-li přidání práce úředníkům, kteří se tímto museli zabývat?

rtep

Smysl přidávat té koleji pojem Místní dráha samozřejmě není žádný. Ale nemyslím si, že zrovna ti úředníci, kteří se tím chudinky museli zabývat, mají práce až nad hlavu.
Smysl té železničky je naopak veliký, na tom místně jde o nádherné oživení, příjemné místo pro turisty, zejména pro děti.

Kalina

Pro ty úředníky jsou podobné úkoly pravým požehnáním, aby mohli vykázat činnost a úřad obhájil zaměstnanost. Švejkům ale zjevně nedochází, že tyhle nesmysly ve výsledku zaplatí ze svých daní.

medved

Oni tam jezdi s drezinou na rucni pohon, takze to asi jako nejaka draha zaregistrovane musi byt.

Levap

Pozor, onen status místní dráhy byl podle všeho žádán pro těch 40m kolejí na kterých stojí ty tři vagóny (kiosek + muzeum), nikoliv na ten oddělený přeshraniční 70m úsek kde jezdí drezína na ruční pohon…

Bob

Na Matějské pouti je spousta drah, které jako dráha zaregistrované nejsou.

Od lesa

Nespadají totiž pod Drážní Úřad, ale pod Úřad bezpečnosti práce, stejně jako třeba cirkus Vanča v Kolíně, protože to mají poněkud jednodušší.

rtep

Z daní platíme docela dost podstatně nesmyslnějších věcí.

Alibaba

Místní dráha, na rozdíl od drah celostátních a regionálních, nemá být příjemcem dotací na provozování dráhy. Jestli může být příjemcem dotací na třeba turismus, nevím.

Od lesa

Oni ti úředníci na DÚ bohužel mají práce až až, jenže problém se nejmenuje místní dráha v pohraničí, ale je to chlév celého systému. Na DÚ je už řadu let personální podstav a v Praze při požadované kvalifikaci za nabízené peníze nikdo dělat nechce. Druhou věcí je přebujelá administrativa způsobená politiky, kdy se nařizují nesmyslné a zbytečně komplikované zákony. K tomu řada povalečů za královské peníze v Bruselu a v Paříži, kteří si potřebují udržet své trafiky a pak je z toho, to co z toho je.

Frantisek

Vymýšlejí krávoviny, tak to mají. Že tam na dráze i po 75 letech panuje železná opona, je i jejich vina. A nedivil bych se, kdyby je napadlo vyžadovat ETCS i po těch pár odstavených vozech…

asdfg

Na místní dráhu se ETCS a GSMR nevztahuje.

mezera

Dnes. A zítra?

asdfg

Doporučuji si zjistit, k čemu je kategorie místní dráha. Když je zde ještě celostátní, regionální, vlečka a zkušební.

medved

Je mozne, ze se tim neco zjednodusi pro vlastnika drahy. Zatimco urednici se tim museli zabyvat jen jednorazove, vlastnikovi se treba ulevi povinnosti na mnoho let dopredu. Myslim, ze tak to zduvodnoval v tom rozhovoru, na ktery je odkaz v clanku. A jiste vlastnik zaplatil poplatky za rizeni.

Prag

Smyslem je ochcávka zdejší „dokonalý“ eurounijní legislativy.

Alibaba

A nemaj v úmyslu to protáhnout dál do Německa? Když to u nás bude místní dráha, tak třeba v Německu bude šance na prodloužení a nějaký turistický režim.

Václav John

Jak vidno z fotografií, je dráha skoro po celé své délce zastavěna vagony. Kolik metrů je možno s nimi pohybovat? 10 metrů? Je to vůbec ještě dráha? To by místní dráhou mohlo být i kolejové pole s lokomotivou jako pomník.

rtep

Na těch fotkách ale ta „traťová“ kolej vůbec není. Tam je jen to zázemí. Po té traťové koleji se opravdu jezdí mašinkou s ručním pohonem, vede přes hranici a nějakých těch 40 metrů se svezete. Zájem o to je docela velký.

https://mapy.cz/s/dogojaduzo
https://www.ceskatelevize.cz/porady/10079414954-svet-na-kolejich/209562220800008/video/
https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/gigantem-do-bavor-na-sumave-maji-nejkratsi-mezinarodni-zeleznici-sveta-1324199

rtep

Na těch fotkách tady ta „traťová“ kolej vidět vůbec není. Ta opravdu vede přes hranici a jezdí se po ní mašinkou s ručním pohonem.
Dával jsem sem nějaké odkazy včetně mapy, to tu ale nefunguje. Snadno si to najdete na Googlu.

Levap

Na těch fotkách je to správně, status místní dráhy byl i podle textu žádán pro těch 40m kolejí na kterých stojí ty tři vagóny (kiosek + muzeum), nikoliv na ten oddělený přeshraniční 70m úsek kde jezdí drezína na ruční pohon…

rtep

Děkuji, máte pravdu, omlouvám se. Bohužel jsem v tom hledal nějakou logiku, ale tu nalézt asi možné není.

D.S.

Nové Údolí je krásné místo. Navíc v té nádražce nemáte pocit, že by vás chtěli pořádně podojit, jako je tomu jinde na Šumavě.

standa

místí dráha 😀 😀 nový pojem pro statkářský statut . že by nová forma pračky na peníze?

Luděk S.

Ta dráha má potenciál! Jen přes léto svezla víc lidí, než většina lokálek za celý rok.

BND 30

A co teprve až tam nasadí nesmrtelný motorový vůz, který na zdejším fóru ještě nenašel svého docenění…

Luděk S.

Vůz bude sice neprovozní, ale bude pobírat dotaci na mezinárodní provoz. Vtip bude v tom, že zadními nastoupíte ve Spolkové republice a předními vystoupíte v Tschechien.

Jiří Kocurek

Ovšem hrozí riziko, že se to nebude líbit lidovým milicionářům a pro zachování národa tam začnou turisty střílet, věrni tradicím.

standa

sarkasmus? nějak to z toho nevyčtu 🙂 a jestli jo tak palec hore 🙂

Džamel

Ale prd…. Tady nejde o tu dráhu, ta je úplně mimo, ale o kolej na které stojí bufet…

rtep

To je ideální nápad se vyjadřovat o místě, kde jste v životě nebyl…

Luděk S.

A když se ten vagón postaví správně nad ten hraniční potok, bude možné využívat i toaletu!

rtep

Omlouvám se tímto přispěvateli Džamelovi. Já na tom místě bývám často a myslel jsem, že Místní dráhou bude ta kolej s provozem. Je tomu jinak, pravdu máte Vy.

Jaroslav

Ty koleje po kterých se jezdí do Německa nejsou na těch 40m na kterých stojí vagony vůbec napojené!! Ty jsou v kategorii zahradní dráha a ta drážnímu úřadu zatím nijak nepodléhá! Doufám,že si tohle nepřečte nějaký zbytečný úředník a nenavrhne novelu zákona která by zahradní a modelové železnice s možností převozu osob zařadila pod dozor drážního úřadu!

Jiří Kocurek

Tak určitě. Co vám vlastně brání koupit si vyřazený vagon a 1 kolejové pole? Můžete prát taky ani se kvůli tomu nemusíte stěhovat do pohraničních hvozdů.

mezera

A je ten vagonek potřeba? Nestačí to kolejové pole? Dráhu snad definují pozemní pevné části. Nebo se pletu?

sch

Jestli se tam někdy svezl, tak víte, že je to skvělý zážitek. Jen ten hraniční most by potřeboval opravit.

Frantisek

Skvělý zážitek ano, ale k sousedům abyste jel jedině gumokolem. Propojené evropské kraje… Tak mě těší, že aspoň nějakou práci s tím ty úřady teď mají, když už na své poslání jinak dlabou a vymýšlejí, jak si ještě ušetřit práci.