Čtyři nádraží na osoblažské úzkokolejce čeká velká oprava s evropskou dotací
Úzkorozchodná trať Třemešná - Osoblaha. Autor: JanSuchy – Vlastní dílo, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4658006
Každé nádraží bude mít po rekonstrukci svého správce.
Po té rekonstrukci – paráda. Jako v pohádce. Dobrý nápad i provedení.
Já jsem prve myslel,že to je článek na Apríla
Já jsem zvědav na ty správce. To budou mít jako profesi? Kdo je bude platit? Ne, že bych jim to nepřál, každému co jeho jest, ale přijde mi to takové zajímavé.
aby dostali dotací, museli vytvořit nějaká pracovní místa. nic víc nehledejte
Za 26 mil. opraví čtyři nádražní budovy. Za kolik by to asi zvládla opravit SŽ, kdyby to byly její budovy?
Spíš je ostuda, že za čtyři ruiny chtěla SŽ 7 milionů… 🙁
Spis je smutne ze jsme schopni do toho nacpat takovej balik a vyhled?
Je zadnej nikdy to nebude nic produkovat a jen se to bude dale vice a vice dotovat az se zjisti ze ten mikrobus stoji 10% a je o 100% rychlejsi
Výhled? Turistika.
Jaka jako ze sotousi se prijedou projet dotovanym vlackem a zeptaji se v dotovanem infocentru u dotovaneho zamestnance?
Podivejte se na nejnavstevovanejsi mista v kraji tam bude vychazet tezkej zisk na jednoho navstevnika
Přijeďte se někdy svézt tím parním vlakem. Sotouši s párou skoro vůbec nejezdí. Většinou jsou to rodiny s dětmi. Utratí tady nejen za vlak ale taky za restaurační (někdy i ubytovací) zařízení. Provoz toho vlaku zviditelňuje region široko daleko. Parní vlaky provozují vesměs dobrovolníci a tam to je „nalej-vylej“. Je třeba z nejnavštěvovanějších míst v kraji stáhnout turisty i zde a bez pořádné doprovodné infrastruktury cestovního ruchu tam zkrátka nikdo nepřijede.
Byli jsme v Bohušově na dovolené a chtěli se svézt tou párou. Nešlo to protože mistenky byly už měsíc dopředu vyprodané. Tolik k bezperspektivnosti turistického provozu na osoblažce!
ta doba, kdy lidé utráceli – je pryč… všechno je pryč… teď půjde jen o sehnání něčeho k žrádlu pro rodinu a o zaplacení nájmu..
Člověče, kam vy všechny ty klíčenky dáváte?
Jinak ta myšlenka s tím, že všechno má něco produkovat, je štěpná. Zbourejme Hradčana a udělejme tam placený parkoviště. Kárlštejn prodejme třeba Číňanům, z kostelů udělejme pěstírny hub, parky osázejme řepkou!
Řekl bych, že jak Karlštejn tak Hradčany produkují, dokonce bych řekl, že hodně do plusu. Zde bych viděl smysluplné využití po vzoru JHMD – tedy nějaká forma turistického ubytování. Čtyři infocentra za 27 mega, no nevím…
„Zde bych viděl smysluplné využití po vzoru JHMD – tedy nějaká forma turistického ubytování.“
Jenže Šlonzáci (při vší úctě k nim) tam nemají Šatavu a i Schaffartzikovci budou ve věci ubytování spíše propagovat svoje ubytovací zařízení než staniční budovy. Ale jinak samozřejmě správný názor.
Podle podmínek dotací tam nemůže být provozována zisková činnost. Debilní podmínka dotačního titulu, místo toho, aby to byla investice, která se výhledově v nějaké podobě vrátí zpět do rozpočtu v podobě daní a odvodů.
Ne. Zisková činnost tam nesmí být provozována jen do doby uplynutí platnosti dotace, pak tam může bejt cokoli. Ano, ta omezující klauzule je diskutabilní, nicméně tak to holt je, že se dotace získá na něco nekomerčního, a podnikat ta můžete až za pár let. Zase na druhou stranu, dotace vy smyslu „dejte mi prachy, já si tu za ně postavím byznys“, asi taky nejspou to pravé ořechové.
Jinak, rozhodně lepší, když se dotace dostávají na takovéhle věci, než když končej na kopci v Osvětimanech.
tak jestlisi myslíte, že Kárlštejn a hHadčana vydělávaj, pak není zas až takovej problém najít si ve veřejných zdrojích, kolik polyká údržba Karlštejna, stejně jako kolik dostává ročně ze státního Hrad. Jinak ad těch „astronomickejch“ 27 mega – je to sumička kulatá, nicméně pokud tam jde o 4 komplet reko historických budov, na který se naposledy sáhlo někdy před válkou (a to je ještě otázka před kterou), pak takové náklady nejsou nic nereálného. A až platnost dotace uplyne, půjde tam udělat i to vaše ubytování, a bude tedy jen dobře, pokud se to teď opraví kvalitně do původního stavu, aby… Číst vice »
Podle fotek mají břízolit. To znamená, že je „rekonstruoval“ bolševik.
Tak především by ti turisté vůbec nepřijeli, nebýt Hradčan, žeáno.
Muzeme dotovat ale trochu s rozumem a ne dat takovej balik na 4 infocentra a pak se kasat jak cerpame dotace a ze dostavame vic nez zaplatime
A za kolik že byste dokázal 4 historická nádraží v památkové kvalitě opravit vy? Fakt škoda, že jste se nepřihlásil, když hledali dodavatele, když to evidentně dokážete výrazně levněji.
Mikrobus nahrazující úzkorozchodný vlak určitě přiláká celé davy turistů. Za chvíli nebudou stačit 2 kloubáky. Doufám, že jste pochopil ironii.
No, vzhledem k tomu, že na Osoblažsku se nachází pouze úzkokolejka a nezaměstnanost, si myslím, že by byla škoda, kdyby o ni Osoblažsko přišlo 🙂
Zadna nezamestanost tam neni to je lez! Zamestnavam tam jakejsi pocet lidi a zamestnal bych vic ale nikdo kdo chce pracovat tam neni volnej
A ta uzkokolejka ma prinos v soto klubu a to je vse
Nezaměstnanost tam je ale to je to, jak píšete „nikdo kdo chce pracovat tam není volnej“ – máte pravdu ale bohužel tam bydlí a žije vysoké procento lidí, kteří nechtějí pracovat a dostat je to nějakého pracovního procesu bylo, je a bude těžké. Úzkokolejka nemá přínos jen pro „soto klub“, je to jedna z nejnavštěvovanějších atrakcí v regionu a určitě zejména parními vlaky nejezdí jen šotouši.
Chtějí pracovat / nechtějí pracovat je právě zásadní rozdíl…
Jako když jde člověk okolo hospody, kde je na dveřích nalepeno „hledáme kuchaře“…a na autobuse nápis „hledáme řidiče“…
Otázka za kolik. Na Jesenicku 4 roky za 12, po přesunu do Ovy první výplata dvojnásobek za stejnou práci.
Jednou jsem s ní jel, ale to ještě nebyla slavná. Dneska je atrakce především pro děti. A i dospělí si přijdou na své.🍻
Jeden zaměstnavatel na celý výběžek? To jsou ti lidé chudáci. Předně si nemohou svoje zaměstnání zvolit, protože by je označili za nemakačenky kdyby nešli do práce a pak si zřejmě ani moc nevydělají.
Vono je zaměstnávat a zaměstnávat pane podnikateli! Jestli chcete zaměstnávat za 70-100 Kč za hodinu a na DPP nebo DPČ pak opravdu nikoho neseženete,to lidé opravdu i díky napojení osoblažky na rychlíky v Třemešné budou raději dojíždět za prací do Krnova nebo až do Opavy! A cikáni z Osoblahy Vám dělat nebudou.
Běžná odměna třeba na poště a nedostatkem lidí netrpí.
A že si do novin stěžují, že nestíhají, že jsou přetížení a že nabírají brigádníky a sám ředitel připouští zpoždění několik dnů.
zjevně jak kde….
A že jich tam je
Jste dostatečně atraktivní zaměstnavatel? Máte jako zaměstnavatel dobrou pověst? Nabízíte perspektivní zaměstnání, jistoty, bonusy, dostatečné ohodnocení? Zájemcům odjinud ubytování? Jen se ptám, protože mně to zaujalo.
Ano bonusy a jistoty jsou plane reci
Ale mzda hovori ale pokud za beznou pracovni dobu nabizite vice nez je republikovy prumer a stejne ty lidi nemate protoze nechteji delat tak je neco spatne
Proste se vyrobky vozi z polska a u nas je kazdej druhej na nejakem kurz covido osetrovnem a jinych nesmyslech
Kdo potrebuje lidi je nema a ten kdo stoji tak na ne bere dotace tomu se rika pokrivenej trh
SŽ musela chtít 7 milionů, za 6,5 by to raději zbourala a dodala antivandaly 🙁
Tak není nádražní budova jako nádražní budova. Jedna je přízemní, 6×8 metrů, jiná je petipratrová, 30 x 8 metrů půdorysně. Plus technologie uvnitř. Stavědlo v Osoblaze není totéž, co v Pardubicích. Má to zásadní vliv na cenu.
Výkresová dokumentace ze které jde vidět výsledná podoba staveb: https://www.msstavby.cz/rekonstrukce-budov-uzkorozchodne-trati-osoblaha-30-03-2021/
Pokud to tak dopadne, bude to bomba. Filmové štáby se jen pohrnou.
Ta dokumentace jsou původní normálie pozemních staveb kkStB: Staniční budovy – normálie 14/H, Osoblaha – 15a/H, skladiště – 561/H, dřevěné záchody – 549/H (docela by mě zajímalo, jak ty záchody budou vypadat vevnitř, předpokládám, že nepůjde o bývalé suché kadibudky 😀 ), strážní domek – 4/H s čekárnou 531/H, vedlejší budova ke strážnímu domku – 102/H. Najít ty výkresy v archívech nebylo zas až tak složité, archív ČD v Července (bývalého ŘSD Olomouc) je pietně spravuje už desítky let a jsou k dipozici na požádání.
Ale je přece rozhodně dobře, když jich někdo využije – nebo jste to snad myslel jinak?
Existuji i jiné archivy s podobnou tematikou (železniční budovy, případně vozidla)?
půvabné je, jak se spojili s Poláky, asi aby měli víc bodů za přeshraníční spolupráci v hodnocení. Ještě by bylo fajn si přečíst jak projekt prospěje genderové a rasové rovnosti, za to jsou taky body nahoru.
doufám, že fakt budou opravovat dle pánů z archivu, bez bourání případných drážních skladišť, obkládání polystyrenem a okna budou fakt repliky.
palec nahoru!
Obávám se, že stavební zákon to zateplení vynutí. A divím se, že zrovna vy prostestujete proti úsporám energie na vytápení.
Jakože stavební zákon vynucuje zateplení Karlštejna? Pokud se něco rekonstruuje jako památka, tak energetické předpisy na to asi neplatí, ne?
I zateplení se dá provést s citem. Stačí jen znát postupy, dobře to připravit a samozřejmě si oproti obyčejnému zateplení „á-la panelák“ trochu připlatit.
Což pro repliky oken platí taky. Trochu si připlatit. A mají-li být s památkovou certifikací, tak to bude několikanásobek.
Což bývá kámen úrazu, protože náklady hradí vlastník…
Tolik tech peněz zas není, za 27melounů rekonstruovat 4 domy i s okolím, jako nic moc.
Blahopřeji. Jen škoda, že se nepodařilo zachránit budovu v Horních Povelicích, kterou SŽDC zbourala. V článku správně použit název „Liptaň“ (na staničních tabulích je zde nesprávně „Liptáň“.
V těch Horních Povelicích to byl úplně stejný strážní domek s čekárnou jako v Kobernu. Neměl by být problém postavit věrnou kopii.
Kopie by byla perfektní, ani ne kvůli budově, ale tomu pidinádraží s nejkratší manipulační kolejí na světě. Jednalo se o symbol této trati a je velká škoda, že byl zničen, byť je mi jasné, že nakládka zde nikdy neproběhne…
Velice dobrá zpráva pro místní. Doufejme, že i nejen to přiláká na Osoblažsko tutisty a přispěje to k větší prosperitě místních.
Jsem samozřejmě pro. V tomhle vyrabovaném pohraničí opravdu nic není, tedy ještě asi 2 km od jedný stanice něco jako zámek – Slezké Rudoltice. Byl jsem tam 2x. Za normálního provozu však hra na vlak, ale jinak hezký. Jiné to bylo při parní jízdě s malým štokrem, to jsem odstál. Jsem rád, že tolik lidí má starost o peníze daňových poplatníků. Bylo-li by tomu tak i u ostatních případů tedy ne jen týkajících se stále a pořád dopr. obslužnosti, jsem také pro.
Prosím autora článku a opravu překlepů. Např. Třemešná nikoliv Třemošná, Bohušov nikoliv Bohuso …
Když se tak hezky spojili, možná by mohli uvažovat o spojení Osoblaha Slezské Pavlovice Radslavice ve Slezsku a napojit se na hlavní trať do Nisy a Kožlí.
To není špatný nápad. Pokud by se do toho zatáhli Poláci, tak ti by jistě neměli problém sehnat na tento projekt Evropské peníze.
O tom se uvažuje už 15 let, viz tento článek: https://bruntalsky.denik.cz/zpravy_region/uzkokolejka_osoblazsko_prodlou.html
To je dobře. Ale rozhodně bych nevyužíval staré těleso trati do Hlubčic.
Může být ještě potřeba. Za Německa jezdil noční přímý vlak z Vratislavi přes Nisu a Radslavice do Hlubčic.
Nepoužívaná trať Raclawice – Racibórz byla zařazena do programu na obnovu.
To mě moc nepřekvapuje. No ale po těch letech chátrání, to si dají do těla.
Nápad sice hezký, ale bohužel je to jen pustá utopie – ale realizovatelné by možná bylo aspoň nějaké autobusové spojení nějakým malým nejlépe historickým autobusem (pěšky je to do Radslawic příliš daleko), a ani by přitom taková linka nemusela jezdit oklikou přes „velký“ silniční hraniční přechod, protože v Osoblaze „malý“ hraniční přechod existuje (a na nějakou výjimku by přes něj takový autobus asi jezdit mohl). V Radslawicích kdysi existovaly nějaké místní aktivity a snahy o něco jako zřízení malého železničního muzea, protože na té zrušené trati (normálního rozchodu) podél státní hranice (vedoucí směrem k Osoblaze) do Glubczyc, Baborówa a Racobórze… Číst vice »
Osoblažka to potřebuje a bude jí to slušet, ale je to podezřelé. Každá taková rozsáhlejší rekonstrukce infrastruktury a budov na regionální dráze, bývá předzvěstí změny dopravce. Vzpomeňme na šumavské lokálky. Snad si náš nejstarší dopravce, nenechá tuhle úzkorozchodnou perlu vzít ?
Pletete si korelaci s kauzalitou. V dnešní době bohužel častý jev.
Nemyslím si, že by ve frontě čekali dopravci se schválenými úzkorozchodnými vozidely. ČD konečně zprovozní druhou lokomotivu, ale spíš si myslím, že to je gesto a provozní dotace MS kraje to pokryjí jen horkotěžko.
Nebo že by místní tak toužili po hašišbednách uvolněných po zrušení provozu z Černovic do Obrataně ?
Vzhledem k tomu, že už tam i jiný dopravce než ČD (Slezské zemské dráhy, o.p.s.) nějakou osobní dopravu provozuje dokonce drahně roků, tak bych převzetí i pravidelné „ZDO“ od ČD jiným dopravcem jako zase až tak nereálné či zcela vyloučené neviděl – na pořadu dne to ovšem zatím zjevně (ještě) není.
Určitě se při případném omezení provozu JHMD uvolní hašišbedny? Očekával bych to spíš opačně, nahrazení klasik. Vím, že samo JHMD s motoráky není úplně spokojeno, ale pořád bude asi lépe vycházet provoz hašišbedny, než obstarožního TU s jedním vozem.
V CH a A je takové inspirace všude…
Provoz z Černovic do Obrataně zrušen v nejbližších letech nebude, smlouva platí až do roku 2024. A protože v tomto roce budou krajské volby, tak je dost možné, že pod tlakem bude provoz v tomto úseku zachován.
Osoblažka nemá normální rozchod takže o změně dopravce to asi nebude. To by ten dopravce musel mít odpovídající vozidla.
A on je možná i má. Lokotraktor má, jeden troskoidní Balm-ú mu na rekonstrukci prodá Čajánek a může se vyrazit.
(Nebo může MSK zakoupit motorák u Stadlera, ale proč by to dělal, pravidelá osobní doprava tady nemá perspektivu.)
Anebo může taky jezdit svojí párou s osobním vozem na podvalníku. Svůj netroskoidní Balm-ú si přece nebude ojíždět.
Tak porozumět jednoduchému textu byste moh, když už si sám říkáte Doctor, ne?
Asi to na něj je moc čitelný písmo.
Ahta, takže lepší aby železnice zanikal, než aby ji provozoval např. svazek obcí. Protože bez oprav zaniknce zcela určitě, rozpadne se. A platí to ti pro dráhy celostátní, např. Praha – Beroun.
Ne. Nic proti jiným dopravcům a provozovatelům ze zkušeností a provozním umem. A zrovna trať Praha – Beroun by mohl namísto SŽ provozovat jiný subjekt ( třeba svazek obcí ) a všechny regionální vlaky provozovat jiný dopravce než ČD. Infrastruktura by jistě byla ze zlata a vozidla high-tech. Kéž by to tak dopadlo, vždy se modlím zdali tudy do té Prahy dojedu … ? … :-)))
Vám asi taky hrabe. Zaprvé firma, kterou považujete za „nejstaršího dopravce“ má 28 let, zadruhé má problém na trati udržet jednu provozuschopnou lokomotivu.
Zážitkové lokálky tohoto typu musí převzít místní a nadšenci, jinak to zanikne…
Spíš mě to štve. Neboť jsem jezdil po „osoblažce“, ještě s předchůzcem mladého dopravce ČD – firmou ČSD a zažil zde sice již sporadický, ale stále ještě provoz i nákladních vlaků na podvalnících. Chtěl jsem svým příspěvkem rozvířit diskuzi o tom kdo se této krásné úzké, na konci světa ujme. Současný dopravce má letité zkušenosti a pouze bych si přál, aby zde působil on. Že věčně nemá provozuschopná vozidla a jezdí náhradní autobusy, tím se sám vyhání. Ale ta parta lidí z provozu na vině není. Jinak fandím i pánům ze Slezských drah a vůbec celému rozvoji této drážky i… Číst vice »
tak mohl by si náš „nejstarší“ dopravce hlavně opravit vozidla, nešrotovat je a nevozit do Lužné, kde jsou k prdu.
pravidelný provoz v parní trakci bych nečekal…a novostavbu od Stadleru či hašišbedny tam snad nikdo provozovat nechce.
Opravdu na každé? Takže když si výluky za účelem elektrizace Koutů vychutnala Arriva, aby se tam pak následně narvali ČD (které tuto trať chtěli zrušit), tak to bylo v pořádku?
ČD chtěly provoz co nejdříve obnovit, už byla nachystaná výhybka, ale jistý ministr to zakázal.
Ty budovy už dávno nepatří Správě. Vlastní je spolek.
Po přečtení článku jsem se uklidnil, ale z nadpisu jsem čekal vysokoúrovňová nástupiště, protihlukové stěny a modré zábradlí…
Nástupiště byla ve čtyřech dopravnách na trati (Liptaň, Slezské Rudoltice, Bohušov, Osoblaha) instalována na podzim 2019, a to nižší betonové dílce. Do té doby tam byla neznatelně vysoká sypaná nástupiště.
V Liptani ne, je tam sypané nástupiště.
Protihlukové stěny nebudou nutné, hlučné pantery tam totiž jezdit nebudou.
tak úzkorozchodný panter, nejlépe na baterky, to by bylo….
Tou třicítkou tam může jezdit v podstatě cokoli.
Brrr…!
A ti vykokové to nepokazili, jak se čekalo. Měl by je někdo jít seřvat, že to nepokazili.
jen nechte na hlavě … Spržel má uši všude … (co uši, i prsty)