Čtvrtmiliarda za pozemky na Masarykově nádraží. Peníze z prodeje Pentě použijí ČD na nové vlaky
Vizualizace budoucí podoby Masarykova nádraží a okolí. Foto: Penta
K penězům se dopravce dostane dříve, než plánoval.
K penězům se dopravce dostane dříve, než plánoval.
🫠 Zase zalevno prodany majetek Pente… ti si v CR koupi vsecko. Ve Svycarsku by drahy takovy pozemek nikdy neprodali, protoze vi, ze centrum mesta ma obrovskou hodnotu, ktera bude dal explodovat…
No a ČD má na dva Regiopantery tak co
Krásný obchod…hlavní nádraží ucpané a ČD (jeden z běžných dopravců) prodává pozemky na regionální dopravu spekulantům na kancly a parking pro Audiny… Super
No to v tej Pentě musí být úplní hlupáci, když se nechali Českými Drahami takto ožebračit :DDD
Ale PR oddělení ČD to podalo krásně – mne by třeba zajímalo, proč na tohle nebyl nějaký tendr, proč to „dostala“ právě Penta a proč zrovna za 250mil., prostě na ČD bordel jako vždy, zrušit, rozpustit, nechat soukromníkům, stát neumí řídit vůbec nic…
Proč jste se neptal před cca 15 lety, kdy byla založena společná dceřinka Penty a ČD – Masaryk Station Development? Tehdy určitě mohl být tendr, ale dnes dělat tendr na prodej svého podílu ve společnosti, kdy se tím zablokujete klidně na dalších 20 let a prosoudíte nakonec výrazně více než okamžitý příjem, no nevím.
Jestli si dobře pamatujete, to byl přesně ten okamžik, kdy se to vyvedlo. Dceřinka se založila naprosto neprůhledně a dotazy a protesty byly ignorovány. Teď to máme – ale to neznamená, že se s tím až doposud nedalo nic dělat!
Počkej počkej, jak jako nechat soukromníkům? Já jsem soukromník, kam že si pro ČD můžu přijít? Já už to zrusim a rozpustim, neboj se nic
2009 juchů, já budu nádražák!
2010 juchů jsem signalista!
2019 juchů jsem výpravčí!
Ale ten obrovský moloch pro který pracuju mě nepřestává fascinovat. Někdy se za to aj stydím.
Neskutečná byrokracie a teplá místa ať už v ČD nebo SŽ. Kontakty, prašule, další prašule a další kontakty.
Mě ta práce baví, neskutečně moc. Nebaví mě však ty finanční machynace před (možná hlavně po) rozdělení.
Chce to prostě ministra dopravy, který nejenom má ty vidle, ale bude je umět i použít.
Pokud ti vadí tohle zvolil jsi špatný postup. Melo to být juchu jsem clenem ANO, juchu potkal jsem Babiše a líbím se mu. Juchu pozvali mě na chlastacku s velkejma klukama. Juchu jsem ministra dopravy. Takhle holt budeš pouštět vlaky, ale nikdy ne rozhodovat o penězích. Thats all.
Na tyhle juchů v ANO už jeden juchelka je 😜
A ten se ve frontě na ministerské křeslo jen tak předběhnout nenechá.
To bych si dřív vyzvracel vnitřnosti.
No, teď to nemyslím špatně směrem k ČD, ale za tu cenu je necelá půlka jednoho ComfortJetu.
Tahat do toho Pantery a Foxy je takové… nešťastné, protože ty ČD nepořizují ze své dobré vůle, ale za peníze objednavatelů.
To ty ComfortJety v podstatě taky:-)
24 000 metru za 250 milionů. To je 10 000 za metr. To je polovička co stojí metr pro rodinou dům kolem Prahy. Ten pozemek tam má hodnotu kolem 50 000 až 100 000 za metr a možná víc. Hodnota 24 000 metru v centru Prahy kde se muže postavit miliony čtverečních metrů bytu a kanceláři je několik miliard.
Co je tohle za krádež ?
Od té ceny za metr odečtěte cenu za archeologicky průzkum a taky cenu za sanaci, která bývá celkem vysoká.
Sanace a archeologie asi nebude stát 700 milionů…
udělejte si pořádek v číslech.
pokud má pozemek 24tis m2, nejde zastavit komplet kvůli regulaci, tak nebudete mít miliony metrů čtverečních bytů a kanceláří, to by při plném zastavení a bez chodeb muselo jít na 40 pater, což je jaksi…neproveditelné v daném místě.
že cena je mimo, je jiná věc
Dobrá cena pro Kellnerovu kobylu, ale pro centrum města ….
Skláním se před genialitou toho lotra, který vymyslel rozdělení české unitární dráhy tak, aby vzniklý státní dopravce měl na dlouhou dobu konkurenční výhodu oproti soukromníkům, kteří nezdědili hromadu snadno rozprodávatelých majetků nesouvisejících s podnikáním dopravce.
Ti lotři seděli v tehdejší Zemanově vládě, v poslanecké sněmovně a ve statutárních orgánech ČD, které tehdy personálně ovládala ČSSD.
kdyby tohle tehdy neudělali, tak jsou milé ČD už dávno ve stavu ČSA. myslím, že by to nebylo ku prospěchu železniční dopravě v ČR.
Ale bylo, bylo….asi jako byl ku prospěchu pád ČSA.
Zatohle bych dopravci sebral většinu pozemků a převedl na SŽ, takhle si nepředstsvuji řádné hospodaření s veřejným majetkem, a být vedením ČD, tak se stydím a chodím kanálama.
Tak se zase uklidnime. Co bys udělal, komu bys co sebral a co si představuješ zajímá tak akorát víš koho. A co bys dělal kdyby… to nezajímá už vůbec nikoho. Staň se diktátorem. Pak bude tvoje já bych někoho zajímat.
myslím, že to vedení, pochodující kanály, je to z let 2000-2005
K čemu máme NKÚ?
To je napsané v zákoně. Stačí si ho přečíst. A nebo sis jen splet a místo do googlu napsal dotaz sem
10 tisíc za metr čtvereční v centru Prahy? No páni.
To je supr čupr nevypověditelná smlouva ještě z dob Bazaly. Tržní cena je 40 – 50 tis. za metr.
Všechno lze vypovědět.
ne, nejde.
jsou zákonné důvody výpovědi a pak smluvní. když nelze vypovědět a odmítáte např. podepsat smlouvu, dá se někdy i podpis smlouvy vysoudit a vždy soudit škodu. a ta škoda zde je jasná – současná tržní cena minus cena ve smlouvě plus vynaložené náklady (a dost možná i zisk z developmentu).
nejste vy ten génius, co se rozhodl neplnit smlouvu na dodávku loko řady 380?
Jen bych doplnil, že vizualizace doprovázející tento článek pochází z doby před zpracováním územní studie pro rozvoj Florence, výsledná zástavba by tedy mohla snad vypadat mnohem kultivovaněj.
Ještě mě napadá, co se za ty peníze dá vlastně koupit? Čtyři až pět regiofoxů?
To míň, tak necelé 3… Je to málo, ale… Dá někdo Arrive, GWTR, Regiojetu, Leo Expressu atd zadara 3 nové Regiofoxy? Nedá. Tohle je prostě špatně.
Jaktože má hafo pozemků v centru Prahy dopravce a ne SŽ?
České Dráhy tyto pozemky státu, respektive státní organizaci Správa Železnic neprodali, neboť s nimi počítali pro budoucí prodej do soukromých rukou či pro vlastní development. 🙂
Tak blíž – proč při dělení na infr a dopravce dostal dopravce nějaké pozemky?
ČD měla všechna nádraží. Převod probíhal na Správu až někdy v posledních 10 letech
Kdo asi tak chtěl skrytou finanční injekci pro Národního dopravce… Jančura, živnostníci, nebo snad… ?
Hlasování z roku 2001 o zákoně, kterým se to dělilo:
https://www.psp.cz/sqw/hlasy.sqw?G=27393
Návrh zákona 77/2002 předložila do parlamentu tehdejší Zemanova vláda. Ministrem dopravy byl Jaromír Schling (ČSSD). Senát s návrhem nesouhlasil. Zpravodajem v poslanecké sněmovně byl tehdejší poslanec za ČSSD a do r. 2001 zároveň člen statutárních orgánů ČD Miroslav Kapoun.
To je správná otázka… 🙂
Hezké pokřivení trhu, když se jednomu z dopravců hlásících se do soutěží o výkony v závazkové dopravě dostává takovýchto injekcí…
Když RegioJet prodá svůj Dům pánů z Lipé v Brně a koupí za to vlak, tak to je taky pokřivení trhu? Případně když prodá své autobusy třeba?
Jakým způsobem získal Regiojet svůj majetek?
Regiojet si své autobusy normálně koupil. Jak přišly ČD k pozemkům u Masarycky? také si je prostě koupily?
Samozřejmě že koupily, akorát už to je 150 let.
🤣👍 Tak ten byl hodně dobrej !
A čí ty pozemky byly před rokem 1873?
StEG?
První dráhu do Prahy přivedl v r. 1845 stát právě na dnešní Masarykovo nádraží. StEGu stát prodal veškeré státní železnice na Silvestra roku 1854, takže éra StEG se datuje 1855 – 1909, kdy byla zestátněna a přešla pod rakouské (= přesněji předlitavské, protože v uherské části monarchie byly od rakousko-uherského vyrovnání v r. 1867 dráhy řízeny zvlášť a většina dosud soukromých drah zestátněna a převedena do MÁV už v r. 1891) státní dráhy kkStB.
Je to přesně tak, já jen odpovídal na konkrétní letopočet.
Proč zrovna 1873? Dnešní Masaryčka vznikla už v r. 1845.
Někdy v historii ano, koupily či byly znárodněny v jejich prospěch. Akorát se musíme vracet částečně do 19. století, částečně začátku 20. století… České Dráhy jsou nastupníkem původních ČSD, a to zase vycházelo z původních soukromých železničních společností… Odkaz dávné doby. 🙂
Já chápu, že je to odkaz dob minulých. Ale nechápu, proč při rozdělování majetku mezi SŽDC a ČD v roce 2003 přešel takovýto majetek pod ČD, nikoliv pod tehdejší SŽDC…
A jak by potom asi ČD dotovali aby to nebyla nezákoná podpora? Jednou zdarma a většinu co jednou převedou na SŽ zaplatíme podruhé. A za odměnu dostaneme prodloužení agónie
Nejsou nástupcem CD, to je právě SŽ
Rgeiojet ten Dům Pánů z Lipé … znárodnil?
Jančura ten dům koupil v r. 2005 od fy Unistav, která ho získala od města v r. 1995. De iure je majitelem DPL real s. r. o., jejímž jediným společníkem je Student Agency holding a.s. a jednatelem Jančura.
No, pokud by ten barák dostal bezplatně od města, tak to nejspíš problém bude. A o to tady jde.
Jakých injekcí? ČD aspoň sníží dluh..
Je to obcházení ustanovení o nedovolené státní podpoře. Nádraží je infrastruktura, která slouží primárně cestujícím, ne dopravcům -> právo k hospodaření mělo z ČD, s.o., přejít na SŽDC, s.o., nikoli ČD, a.s.
Ostatně toto je hlavní důvod, proč došlo k rozdělení – vyvedení státních nemovitostí do soukromé společnosti (byť vlastněné státem – ale prodej neschvalují vládní orgány, jenom aparát ČD) – takže malá domů pro “kluky, co spolu mluví”.
Hlavní důvod, proč došlo k rozdělení byl, že to vyžadovala evropská pravidla. A vzhledem k tomu, že značná část investic do železniční insfrastruktury je spolufinancována z EU bych to za zcela špatný krok nepovažoval.
Ne, evropská pravidla rozhodně nevyžadují ani jedno.
– musí dojít k hospodářskému rozdělení, to ovšem neznamená novou společnost. V Německu i Rakousku došlo jen k rozdělení na divize a stačí to.
– EU rozhodně nepožaduje, aby uzlová infrastruktura zůstala v rukou dopravce, naopak je to přesně proti smyslu toho nařízení – tuto infrastrukturu mají právo využívat i dopravci ostatní.
Takže mi tu prostě netvrďte, že za to může EU. Je to hezká česká malá domů.
A pro někoho další důvod kopnout si do EU. Navíc – jako většina podobných důvodů – vylhaný.
„Hlavní důvod, proč došlo k rozdělení byl, že to vyžadovala evropská pravidla.“
To je ovšem omyl. Stačí podívat se do Německa na strukturu DB AG.
Rozdělení O2 na CETIN a O2 je příkladem, jak lze efektivně oddělit infrastrukturu od obchodních činností. Rozdělení ČD na někdejší SŽDC (dnes SŽ) a ČD je ukázkou, jak by se to dělat nemělo. Ve finále byla poškozena železnice, protože místo do rozvoje infrastruktury kupuje SŽ jednou koleje, pak výpravčí, výpravní budovy v dezolátním stavu, jejich rekonstrukce stála další miliardy Kč, pak pozemky a další. A ČD prodávají na základě ne úplně výhodných smluv uzavřených v historii i využívané kolejiště. A neřeší se, zda-li by to nevyužili i jiní dopravci (osobní, nákladní), zejména když jsou počty kolejí ve stanicích v rámci… Číst vice »
Sprava zeleznic taky prodala vyuzivane kolejiste.
Kde?
Hlavně ale Správa železnic, jak název napovídá, spravuje železnice, tedy infrastrukturu. Kromě skrytého financování fakt nedávalo smysl nechat nádraží a příslušenství v majetku ČD, aby to pak státní a.s. postupně prodávala státní organizaci.
Na Smichove.
Okolnosti rozdeleni CD a tehdejsi SZDC presne neznam, kazdopadne je to neco, co uz se nemuze odestat. Ale asi predpokladam spravne, ze pokud uz se nejaky takovy majetek ocitl v inventari akciove spolecnosti CD, tak uz ho CD statu samy o sobe darovat nemohly, prave kvuli statutu akciove spolecnosti.
Ale může, samozřejmě že může.
se souhlasem věřitelů a ještě ten dar zdaní. super nápad.
Na Smíchově měla SŽ koleje, ale pozemky pod nimi patřili ČD a bylo tam předkupní smlouva na prodej nemovitostí ze strany ČD developerovi.
To je mozne. Na masarykovo nadrazi byla – jestli si dobre pamatuju – taky predkupni smlouva nekdy z roku raz dva.
„Rozdělení O2 na CETIN a O2 je příkladem, jak lze efektivně oddělit infrastrukturu od obchodních činností.“
Efektivně? Jak pro koho. Infrastruktura tohoto druhu, tj. strategická pro stát, se do rukou soukromníka, navíc oligopolu, nikdy neměla dostat.
Investovat do vlaků? Ty koupit musí, protože to požadují zákazníci. Za 40 let půjdou vlaky do šrotu, ale pozemky budou Penty už napořád.
Za 40 bude ta 810 mít jen další nátěr a LED světla.
Tentokrát se skutečně blíží jejich konec. A to i na takových tratích, jako je Bečovka (161).
Jak v kterém kraji. Msk je povýšil na 811 a budou jezdit výkony minimálně do 34/35. Další VŘ na dopravce i kdyby vyhrály ČD tak věřím že teprve půjdou na piedestal do muzea…
Ano, za v těch vlacích ČD vybírají jízdné, zatímco vstupné za tyhle pozemky žádné netrží. Dá se to nazvat předmět podnikání 🙂
A takto vypadá možná odpověď proč to na dráze nemůže fungovat. 2+2 opravdu není 22