ČT: Vlaky na jediné trati s výhradním provozem pod ETCS nečekaně nouzově brzdí
Podle Správy železnic problémů v poslední době výrazně ubylo.
České dráhy a Správa železnic řeší komplikace na jediné trati v Česku s takzvaným výhradním provozem pod evropským zabezpečovačem ETCS. Při plné rychlosti občas systém nouzově vlak zastaví, aniž by k tomu byl důvod. O problémech informovala Česká televize.
Problém se týká trati z Olomouce do Uničova, kde je od změny jízdního řádu povolen provoz pouze vlaků vybavenými mobilní (palubní) jednotkou zabezpečovače ETCS. Podobný výhradní provoz má nastat v roce 2025 na hlavních koridorových tratích.
Česká televize uvedla jako příklad situaci z počátku května, kdy se vlak rozjel a následně automat omezil rychlost pouze na 40 km/h. „Je to způsobené tím, že v tu danou chvíli neprobíhá komunikace mezi vlakem, respektive tou mobilní jednotkou systému ETCS a traťovou částí. V momentě, kdy se z nějakého důvodu tato komunikace přeruší, tak automaticky zastaví,“ vysvětlil mluvčí Správy železnic Dušen Gavenda. „Nejčastěji to bývá v souvislosti s nekorektním chováním palubních jednotek, které třeba neodhalily testy kompatibility nebo se špatnou instalací palubních jednotek přímo na vozidlech, bývá to například špatné umístění antén,“ řekl Gavenda.
Podle České televize a vyjádření Správy železnic problémů ubylo, dříve se aktivovalo nouzové brzdění v průměru jednou denně, nyní po technických úpravách zhruba jednou týdně. „Všechny ty případy evidujeme a předáváme je následně Správě železnic a také výrobci těch nových elektrických jednotek s tím, že některé technické úpravy už byly zapracovány a některé jsou v procesu,“ řekla ČT mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.
Problém se týká nových jednotek RegioPanter. Jejich výrobce, společnost Škoda Group, v prohlášení pro Českou televizi uvedl, že technologie ETCS představuje obrovský skok v zabezpečení a že četnost přerušení signálu nízká. Vlak a traťová část systému si během jízdy předávají třeba informace o směru, rychlosti nebo poloze.