ČT: Tramvaje pro Ostravu od Škody mají zpoždění, s nákupem dalších DPO vyčkává
Ostrava ustoupila od plánů nechat veřejnost vybrat jméno tramvaje.
Nové tramvaje od Škody Transportation vyjedou na ostravské koleje později, než stanoví smlouva. Výrobce již přiznal, že je nestíhá vyrobit a dodat včas. Důvodem má být situace s Covid-19.
Na zpoždění upozornila Česká televize, které prodloužení termínu dodávek potvrdil Dopravní podnik Ostrava (DPO) i Škoda Transportation. „Dodavatel nám oznámil možné zpoždění z důvodu dopadu covidu, v této chvíli registruje přibližně už dvouměsíční zpoždění. To v současné době znamená, že se první testovací vozidlo v ulicích města objeví na konci června roku 2021,“ uvedla mluvčí Dopravního podniku Ostrava (DPO) Karolína Hřivnáč Rycková.
Tramvaje se přitom měly objevit v ulicích Ostravy už letos na podzim. „Současná krize koronaviru má samozřejmě určitý dopad i na tento projekt. S tím se bohužel nyní potýkají firmy na celém světě. Ve společnosti ale vyvíjíme veškeré úsilí k minimalizaci tohoto negativního dopadu,“ uvedl mluvčí Škody Transportation Michal Tobrman.
Podle Ryckové by mělo dojít k předání prvních deseti tramvají za rok na podzim roku 2021. Jde o zakázku na čtyřicet tramvají Škoda ForCity Smart v hodnotě 1,9 miliardy korun.
Bez speciálního ostravského jména
Padl i původní plán nechat vybrat lidi název nové tramvaje. „Tramvaje žádné speciální jméno mít pravděpodobně nebudou, zůstaneme u označení výrobce Škoda ForCity Smart. Výrobce používá typové označení Škoda 39T,“ dodala mluvčí DPO.
Škoda vyhrála soutěž na nové tramvaje v roce 2018, v soutěži zůstala po vyřazení tří dalších konkurentů jediná. Pořízení vyjde Ostravu v přepočtu na počet míst podstatně dráž než tramvaje od Stadleru, které už ve městě jezdí. Jedno vozidlo vyjde zhruba na 48 milionů korun. Tramvaje od Stadleru Tango NF2 vyšly na 30 milionů za jeden kus, jsou přitom jen nepatrně menší.
Ostrava bude prvním městem v České republice i střední Evropě, kde bude tento typ tramvaje v provozu. Tramvaje budou jezdit v tyrkysové barvě, která je poslední dva roky korporátní barvou DPO. „Při tvorbě designu nové ostravské tramvaje jsme se inspirovali charakterem města, tak aby design zapadal nejen do historického centra, ale i do průmyslových oblastí. Důraz je kladen na tvarovou čistotu, účelnost a bezpečnost jak pro cestující, tak pro kolemjdoucí,“ řekl loni při představení designu Tomáš Chludil, designer kolejových vozidel Škoda Transportation.
Vozidla budou plně klimatizovaná, vybavena Wi-Fi pro připojení k internetu, USB porty pro nabíjení mobilních zařízení cestujících, antivandalskými foliemi a vnějšími i vnitřními kamerovými systémy.
Ostrava pak také podle České televize vyčkává s nákupem velkokapacitních tramvají. „Vzhledem k současné situaci musíme nejprve zhodnotit naše možnosti, pokud to bude možné na plánovaných investicích do vozového parku, nechceme nic měnit a budeme pokračovat v přípravách pro vypsání tendru na nákup velkokapacitních tramvají,“ uzavřela mluvčí.